Jag är 33 år och har en sambo som är 30. Vi har varit tillsammans i 3 år snart.
Som det är nu dricker han 1 folköl 3,5 varje kväll på mån, tis, ons och torsdag. På fredag blir det
ca 2 eller vin. Lördag likaså. Folköl gånger 2 och söndag likadant. Kanske inte låter som ett jätte problem. Men
båda hans föräldrar var alkoholister och är rädd vad det ska leda till. Vet att detta inte är bra i längden och när
jag tagit upp det blev han skit arg. Sa att han inte dricker mycket, att det bara är folköl, men känner att det inte är
ok att dricka varje dag! Jag tycker om att ta en öl till maten...jo men han tar en till teven, datorn..... Och ja, det är folköl
3,5 vi pratar om. Men det är ändå alkohol!!

Vet inte vad jag ska göra. Funderat på att prata med hans mamma som är nykter sen snart 3 år tillbaka. Men min sambo kommer bli
jätte arg och antagligen kommer vi inte hålla ihop längre då.
Han har oxå vuxen ADHD och Asbergers... Inget jag märker så mycket av men han går och pratar med en psykolog en gång varannan ve pga av deppighet säger han.

Tycker det här är skit svårt!
När han dricker då vi är på fest blir vi alltid osams för han känner som att jag kollar hur mycket han dricker. Och det gör jag väl till viss
gräns. Men jag säger inget utan när han blivit tillräckligt full så brukar han gå och lägga sig. Men jag kan aldrig slappna av och ta mig en "fylla" för jag känner mig inte säker när han dricker. Det slutar nästan alltid i tårar för min del. Han känner sig inte bekväm när jag är med och jag tycker det är jobbigt att vara med. Så det blir inte mycket med den sociala biten och lite vin.

Suck!
Blev långt och gnälligt men men.
Skönt att få skriva av sig, och det är första gången jag tar upp detta någonsin.

Yogi

du upplever att det är ett problem signalerar att det är något du ska ta på allvar... Det verkar också som att alkoholen är en känslig fråga för honom. Varför skulle du inte kunna ta upp det med någon som vet vad hon pratar om, som hans mamma? Är det en hemlighet? Skäms han? Det säger också någonting. Människor som inte har problem med detta kan ju oftast vara väldigt öppna med när och hur mycket man dricker. Jag förstår att du är orolig. Kanske är det inte ett problem. Kanske har han full koll. Jag vet inte. Men han dricker dagligen och vill fortsätta göra det. Han har en ärftlighet och en uppväxt med föräldrar som har/hade alkoholproblem. Det är varningssignaler. Din oro är en varningssignal. Förnekelsen när en varningssignal. Det att ni får undvika sociala sammanhang med alkohol är en varningssignal. Bra att du är medveten om det. Om det inte är något som helst bekymmer, så borde ni kunna prata om det. Kanske kan du skriva ett brev till honom om hur du känner, vad din oro består i och hur du skulle önska att det var? Då får han lite tid på sig att fundera och låta dina tankar sjunka in utan att direkt gå i försvarsställning...?
Ofta så kommer man på mycket mer saker när man väl börjar fundera över detta. Man börjar skrapa på ytan på det som är mest uppenbart och direkt går att ta på, sen ser man ännu mer som varit mer subtilt och mer en känsla innan. För er kanske det är så att din oro är obefogad och det är ju jättebra i så fall! Och om det bara är början än så länge på ett mer utvecklat beroende så kanske ni har tur och hinner stoppa det i tid!
Önskar dig lycka till!
Kram

Rymden2013

Tack för svar!
Jo jag har ju förstått att det är en känslig fråga. Han går alltid i försvar och tycker jag är knäpp som oroar mig. Det är ju folköl lixom! Det säger han jämnt. Men 2.8 dricker man till maten, men inte 3.5! Har känt att jag kanske förstorar upp det men tycker det är jobbigt. Ser fler signaler som att han reagerar starkt på om jag inte dricker på fester. Då känner han som att jag dömer honom. Vilket inte är sant. Säger jag att jag är orolig flinar han bara och surar ihop. Jag kanske ska ta och skriva ett brev till honom.... Men jag är rädd att han missuppfattar och tror jag hänger ut honom :(
Kanske ska prata med mina vänner om det, för att få lite backup?! Eller kanske hans syster, hon har ju oxå levt i hans barndom. Men hon har inga såna problem, och hon har även varit med några gånger när han blivit för full och svinig.