Vet inte riktigt var jag ska börja så det får bli så här.
Jag & min fru är gifta sedan 1987. Vi är båda 64 år. Jag är avtalspensionär & hon jobbar. Hennes missbruk har pågått i flera år men har sedan ett par år börjat spåra ur. Hon är påverkad 6 av sju dagar i veckan. Hon kommer från jobbet & går upp på andra våningen, kommer ner efter en stund lägger sig framför TV'n där hon snart somnar. Alla lediga dagar lullar hon omkring märkbart påverkad. En del helger lämnar hon inte rummet utan bara dricker & sover.Jag har kunnat hitta ölburkar 37'or (renat) & vinflaskor. Sista året har jag hittat flaskor med handsprit som hon tagit på sin arbetsplats & gömt hemma & dricker utav. Hon har en gång blivit hemskickad från jobbet då hon varit påverkad. Det har hänt att jag kommer hem & hittar henne liggande på golvet. Kommunens missbruksenhet har varit här 2 gånger, ena gången kallade dom på ambulans eftersom hon var alkoholförgiftad. Ibland är hon så påverkad att hon gör ner sig. Våra barn, släkt & vänner är insatta i situationen & mår liksom jag väldigt dåligt. Jag är helt villrådig, vet inte vad jag skall ta mig till. Hon vägrar erkänna att hon har problem & har inte för avsikt att söka hjälp. Nu skall hon delpensionera sig & jobba halvtid & då eskalerar väl det hela. Vad skall jag göra?

Förtvivlad make

med ett behandlingshem som ev kan hjälpa dig med nån terapeut eller annan som kan komma hem till er, när hon är nykter, och prata med henne. De behandlingshem som jobbar efter Minnesotametoden har anställda som själva varit i skiten och det gör det svårt, omöjligt, att ljuga för dem. All lögner är liksom använda en gång. Även AA har folk som kan ställa upp för ett samtal.

Och sök hjälp själv för ditt medberoende ! Testa Al-anon ex.vis.

Ta hand om dig !!