Hej jag är i en kluven situation som många av oss just hamnar i med en beroende nära anhörig... börjar inse att det enda för att få ett lugn inombords förhoppningsvis och kanske för att han ska inse sanningen, så är det nog att flytta ifrån sambo/ familjefadern. Det gör såååå ont att gå med oron att barnen kommer få en far som går ner sig helt i träsket om jag skulle försvinna ur bilden och det gör sååå ont att se sin älskade inte verkar ha ngn förmåga kvar snart att styra upp sitt liv och börja umgås mer med sin familj och prata framtidsplaner. Alkoholsambon hatar man och den nyktra sambon älskar man!!! Känns så svårt när man har hus osv. som då måste ta tags i och jag kommer att få ta hela lasset då det mesta är mitt fel och det är jag som vill detta "heter det".
Har varit stark länge men nu måste det få ett slut.....

Hej! Jag antar att ni påratat om hans missbruk och han anser sig inte ha problem eller? Det är ju det klassiska. Supa men inte problem med a. Vet han om att du funderar på att lämna honom?

Sockertoppen

Hej ja han förnekar, ibland kan han säga han ska minska ner mängden eller trappa ner successivt för att sen sluta. Men oftast så är det jag som är problemet enligt honom. Har visserligen sagt vid flera tillfällen att jag orkar inte mer och vi måste gå skilda vägar. Det är ju inte det jag egentligen vill, har sagt att det är ju den nyktra killen jag älskar och vill dela ett liv med men utan A. Det gör så ont att ta steget fullt ut när det inte är separation jag helst av allt vill ha. Varför kan inte viljan komma fram när han ibland sagt att han ska försöka sluta, men sen kommer förnekelsen fram igen!

flupp

Är i samma sits..
Kämpar för att orka ta mig ut. När man vet att det ÄR enda alternativet underlättar det.

Tråkigt att din man inte kan inse. Du får tänka det är hans förlust och din vinst även om det inte känns så nu. Stanna i en relation och må dåligt för evigtvtyp eller lämba och må dåligt en tid? Valet är lätt att ta men inte genomföra.

MammaMu

Samlar mod och kraft att starta en tråd med min berättelse, ska bara gråta lite till... Styrkekram sockertoppen och flupp

Sockertoppen

Tänk att vi är så många som mår dåligt i ett förhållande där alkoholen är den stora boven. Det pratas inte mycket om att alkohol är den slugaste och kanske svåraste drogen att bli fri från just för att den är laglig och så accepterad och normaliserad !