Min make sedan knappt ett år har stora alkoholproblem men inser inte det själv.
Han åt antabus i 6 veckor slutade utan att berätta för mig, han känner att han blir tvingad av mig och att det känns som om han går i koppel.
Ända utvägen känns som skilsmässa eftersom jag inte kan lita på honom.
Har någon något tips på vad jag kan säga när han säger att han vill bestämma själv och inte inser problemet?

Li-Lo

Hej Marvik
Välkommen till forumet. Du beskriver en situtaion som många kan känna igen sig i. Du vill gärna ha råd om hur du kan gå till väga nu när ni hamnat i en låst position. Din tillit har fått sig en törn och din partner känner sig trängd. Det låter som att du tydligt beskrivit för din partner på vilket sätt hans drickande påverkar dig. Hur upplever han sitt drickande. En undran till honom från dig skulle kunna vara: - "Jag har sagt hur jag tänker och känner inför ditt drickande och jag har behov av att veta hur du ser på det så att jag kan ta beslut om hur jag ska förhålla mig och vilka steg jag ska ta framöver. Jag kan inte bestämma över dig men jag skulle vilja veta hur du ser på detta. Naturligtvis finns det något med alkoholen som du gillar samtidigt tror jag att du också oroar dig och har funderingar på vad som är problemtiskt. När är det för mycket för dig, vart går din gräns?"
Du kommer sannolikt få fler idéer som kanske passar dig bättre av andra användare. Välkommen igen!
Li-Lo
Alkoholhjälpen

http://www.riskbruk.se/
Kolla in sidan ovan och visa för fin kille
För att lyckas bli nykter är min övertygelse att självinsikt och kapitulation inför a är det mest framgångsrika.
Låt han skriva en lista med positivt med att dricka och negativa faktoter med att dricka. Det är klassiskt att skylla på sin partner när man dricker. Gör man för att skuldbelägga och då tycker du synd om honom och då blur man mer tolerant med att få dricka. Svepskäl för att få dricka med andra ord. Vill han inte dluta kommer du in i ett starkt medberoende.

Marvik

Han lyssnar inte och när jag bad honom skriva ner positivt/ negativt så svarade han inte ens mig.
Idag påpekade jag att i en vecka har jag bett att vi ska prata om hur vi ska ha det, men det nekar han till att jag sagt. Idag har jag även sagt till honom att jag skrivit ut ansökan om skilsmässa, då svarar han kort "att då har du ju bestämt för oss" Sen gick han, troligtvis hem till en vän för att dricka. Dag 9 i rad. Älskar honom av hela mitt hjärta men vet att det inte kommer bli någon ändring.
Jag lyssnar på Mia Törnblom " Bättre självkänsla" och varje dag blir jag starkare varje dag pga hennes fantastiska bok.

Vet inte vad jag ska skriva men han sviker dig gång på gång. Du älskar honom och den verkar inte vara besvarad på det sätt du vill. Vad ämnar du göra?

Marvik

Han valde alkoholen och blev väldigt hotfull när han förstod att jag menade allvar med att gå skilda vägar.
Tråkigt att behöva gå på tå hemma, han känns som en tickande bomb.

Hej Marvik! Det låter som att du sitter i en mycket tuff situation och att du har fattat viktiga beslut för att ta hand om dig själv. När man som anhörig börjar uppmärksamma och vara tydligt med sitt ställningstagande kring alkoholen så kan det bli en liten kris. Eftersom alkohol kan göra att personer bli mer aggressiva och våldsamma än normalt så vill jag råda dig att vara försiktig. Se till att dra dig ur situationen och därifrån om det fortsätter eller blir mer hotfullt eller våldsamt. Vad tror du om det? Har du någon annanstans att ta dig om det behövs?

/magnus
alkoholhjälpen

Marvik

Kände oro inför kvällen men hans tonårsdotter som bor med oss skulle vara hemma och då är han lugnare.
Men hon ändrade sig så jag var ensam hemma. Han kom vid 21 tiden, rätt så kaxig och drack både öl och starksprit framför mig. Pratade om " vädret" samt låtsades som ingenting. Jag höll mg lugn men upplevde att han ville starta bråk. När jag gick och lade mig sa jag god natt, då sa han att han nog skulle iväg till stan eller något. Jag sa inget. Han är sjukskriven sedan några månader tillbaka men helt plötsligt har han ingen inkomst, så han betalar inget hemma men köpa alkohol varje dag det har han till. Vill inte fråga honom hur han kan göra så, när jag går till arbetet varje morgon då sover han och när jag kommer hem har han druckit. Vill att han ska flytta men han vägrar,
Vill inte lämna lägenheten på helgen eftersom jag är orolig att det ska bli fest. Hjälp vet vad jag vill men hur?

Hsr ni hyresrätt eller bostadsrätt? Är ju lättare att du flyttar om ni hyr om du nu väljer det. Din man verkar ganska så nere i sitt missbruk och behöver hjälp. Tyvärr så vill han ju inte ha det.

Marvik

Vi bor i hyresrätt och jag står ensam på kontraktet men han vägrar flytta trots att han inte betalar något. Är det någon som vet hur jag kan få honom avhyst. Vi är ju gifta.

och ring till polisen,de vet säkert hur reglerna ser ut och kan hjälpa dig om det är det du verkligen vill.Eller kvinnojouren.

Marvik

Hans bror är polis och min make hade blivit ursinnig om jag blandar in dem. Att ringa kvinnojouren känns som om mitt problem är litet jämfört med vad de handskas med.
Tänkte om det var någon som varit/är i liknande situation och har lite tips. Vill som sagt inte lämna lägenheten på helgerna då jag oroar mig för fyllefest här.
Tänk om man hade en on/ off knapp så man kunde fokusera på något annat iallafall en dag.