Hej!

Min mamma är alkoholist, jag har vetat det hela mitt liv men först nu när jag flyttat hemifrån som jag börjat inse det. Hon sköter sitt jobb och har ordning på allt runtomkring, men när det gäller alkohol så dricker hon tills hon däckar. Hon har alltid druckit på helgerna, men den sista tiden har det blivit värre. Hon dricker nu även på dagarna, dock bara på helgen eller om hon är ledig mitt veckan. Hon är alltså stupfull kl.14. Mamma bor tillsammans med min pappa och han bekräftar att det blivit värre den senaste tiden. När jag var yngre försökte jag prata med mamma om hennes problem, men hon sa alltid att det inte var ett problem. Vad kan jag göra? känner mig extremt ledsen över detta och vet inte vad jag ska göra...

Hej Emma! Välkommen till forumet. Du berättar att din mamma har alkoholproblem och du har börjat se det tydligare nu när du flyttat hemifrån. Det har också blivit värre på senare tid och du känner dig ledsen och undrande över vad du kan göra. Du har tidigare gjort försök att prata med din mamma men hon tog det inte till sig.

Vad bra att du skriver här på forumet, att berätta så här öppet för andra ger oss på forumet chansen att ge dig stöd. Kanske finns liknande erfarenheter här på forumet och tips kring vad man kan göra, läs gärna runt här och fortsätt skriva om du tycker det på något sätt bli hjälpsamt för dig. Att börja skriva här kanske var ett stort steg för dig att ta, starkt!

Att veta vad man kan göra i din situation är svårt, för vissa blir det hjälpsamt att ta stöd utifrån. Bland annat brukar det finnas stöd ofta i sin kommun att få, om man söker på vård/omsorg och missbruk eller liknande. Det är även möjligt att ringa till Alkohollinjen 020-84 44 48 eller gå till sin husläkare.

Hoppas något av de här blev hjälpsamt för dig.
Rosette/Alkoholhjälpen

Oavsett vad du kommer säga till din mamma så om hon är i förnekelse så kommer hon att bara säga att det inte är ett problem. För alkoholister är a aldrig ett problem. Din mamma måste själv komma till insikt om sina problem. Kanske kan hennes arbetsgivare hjälpa henne? Vad säger din pappa? Filma henne när hon är berusad och däckar eller ta kort. Låter hårt men ibland kan det ge effekt.