Nybörjare

Har senaste veckan insett att jag har ett riktigt problem med alkohol, inte så mycket att jag är sugen som att när jag dricker slutar jag inte. Vaknade i fyllecell efter att blivit stoppad av polisen med bilen. Kan inte förklara hur det blev så. Rena turen att ingen kom till skada, har sån fruktansvärd ångest och har valt att öppet säga det här till de närmsta familjen o en riktigt nära vän. Livrädd att mitt livs kärlek ska lämna mig , rädd att exfrun ska försöka ta barnen, rädd för att jobbet ska få reda på det. Men framförallt rädd för att jag inte ska erbjuda mina barn det bästa livet möjligt. Har inte druckit varannan vecka när jag har dem men desto mer den andra veckan, nån som har tips på hur jag ska tänka vart man söker hjälp , rädd att det här blir svårare än jag anar. Tacksam för respons...

Hej Nybörjare! Jag är också ganska mycket nybörjare här på forumet och i nykterheten, 70 dagar idag. Precis som du är mitt problem i första hand inte sug utan att jag inte kan stoppa, jag försöker tänka att det är en fördel eftersom det då går att undvika snedsteg helt ”enkelt” genom att aldrig ta första glaset. Du har ju redan fått stora negativa konsekvenser i och med ditt drickande (kört rattfull) men har fortfarande många viktiga anledningar kvar att inte låta alkoholen sabotera, du nämner bland annat dina barn och ditt livs kärlek - försök att ta hjälp av den motivationen för att avstå alkohol. Rent praktiskt finns flera vägar att gå nu direkt, tex kan du ringa till Alkohollinjen 020-84 44 48, de har öppet till 16 idag. Många når ju också framgång med olika typer av tolvstegsgemenskaper så som AA, där finns både fysiska och digitala möten dagligen. Även här på forumet kan du få hjälp och stöd av andra i samma sits, jag tycker att det har hjälpt mycket att läsa om andras upplevelser. Häll ut om du har alkohol hemma och ta gärna stöd av kärleken och familjen för att hålla dig på rätt spår.