Nybörjare

Har senaste veckan insett att jag har ett riktigt problem med alkohol, inte så mycket att jag är sugen som att när jag dricker slutar jag inte. Vaknade i fyllecell efter att blivit stoppad av polisen med bilen. Kan inte förklara hur det blev så. Rena turen att ingen kom till skada, har sån fruktansvärd ångest och har valt att öppet säga det här till de närmsta familjen o en riktigt nära vän. Livrädd att mitt livs kärlek ska lämna mig , rädd att exfrun ska försöka ta barnen, rädd för att jobbet ska få reda på det. Men framförallt rädd för att jag inte ska erbjuda mina barn det bästa livet möjligt. Har inte druckit varannan vecka när jag har dem men desto mer den andra veckan, nån som har tips på hur jag ska tänka vart man söker hjälp , rädd att det här blir svårare än jag anar. Tacksam för respons...

Hej Nybörjare! Jag är också ganska mycket nybörjare här på forumet och i nykterheten, 70 dagar idag. Precis som du är mitt problem i första hand inte sug utan att jag inte kan stoppa, jag försöker tänka att det är en fördel eftersom det då går att undvika snedsteg helt ”enkelt” genom att aldrig ta första glaset. Du har ju redan fått stora negativa konsekvenser i och med ditt drickande (kört rattfull) men har fortfarande många viktiga anledningar kvar att inte låta alkoholen sabotera, du nämner bland annat dina barn och ditt livs kärlek - försök att ta hjälp av den motivationen för att avstå alkohol. Rent praktiskt finns flera vägar att gå nu direkt, tex kan du ringa till Alkohollinjen 020-84 44 48, de har öppet till 16 idag. Många når ju också framgång med olika typer av tolvstegsgemenskaper så som AA, där finns både fysiska och digitala möten dagligen. Även här på forumet kan du få hjälp och stöd av andra i samma sits, jag tycker att det har hjälpt mycket att läsa om andras upplevelser. Häll ut om du har alkohol hemma och ta gärna stöd av kärleken och familjen för att hålla dig på rätt spår.

Hej i din tråd! Som Gullrankan och du själv har jag samma problem - helt ok att vifta undan suget men går rakt in i kaklet när jag börjar....

Denna ångest!

30 dagar nykter idag💪❤️ (2 glas vin vid två tillfällen som jag inte räknar för jag var spik nykter😂)

Välkommen hit! Det viktigaste är att du verkligen bestämmer dig. Inifrån och ut. Nu är det nog. Och det är lika viktigt att du inte gör det för barnens skull, ditt jobbs skull, din kärleks skull - utan att du gör det för DIN skull. Väljer livet. Fortsätter du som du gör nu så går det bara åt ett håll och det är förtida död.

Själv tror jag på det som jag kallar faktametoden. Mata hjärnan med nyktra fakta tills även det undermedvetna fattar. Nöta, nöta, nöta och sen nöta lite till. I min gamla tråd ”Behöver all hjälp jag kan få” finns en massa tips på böcker, poddar, Youtube-klipp. Klicka på mitt nick så får du fram de två trådar som jag har här på forumet.

Kram 🐘 (nykter dag 446 idag, tjoho!)

Nybörjare

Tack för svar fina människor, hur gör man ? Grannen bjöd in på vin valborg , det enda jag Hörde mig säga va att nä tack måste städa🥺 imorgon lördag blir det en vecka sen jag vaknade hos polisen, får så mycket ångest när jag tänker på det, tagit kontakt med nån slags coach i veckan som sa att i detta läget är det jättevanligt att man tar sig en rejäl ”blecka” för att dämpa ångesten, tänkte att jag drar ut o springer om det blir för jävligt nån som använder träning som hjälp eller kan det rent av bli värre när kroppen skriker efter kolhydrater sen !?

@Nybörjare Kan ju inte tänka mig att kolhydratsladda är ditt största problem nu?

Blev du av med körkortet?

Jag vill inte sticka någon kniv, men jag fick ett uppvaknande då de direkt började prata om körkort när jag frivilligt sökte vård. Aldrig blivit ”tagen” med promille någonsin.

Tänker att det är bra att genast gå till husläkaren och få intyg via prov ( osäkra, men god vilja ) att du är alkoholfri på ett acceptabelt sätt.

Om du inte klarar det så är vi nog överens om att körkort inte är din grej just nu?!

Helt rätt! Ut och kuta! I början hade jag träningskläder på mig jämnt nästan och gick ut och sprang lyktstolpsintervaller när jag blev rastlös och hade ångest. Det hjälper oerhört mycket.

Choklad var min räddning de första månaderna också. Knyter an till samma belöningscentrum i hjärnan.

Dag 10 brukar en vändning ske. Då går det lite lättare. Klokt att du tackade nej till vin med grannen. Vita lögner är helt okej.

Angående rattfyllan förstår jag att du har en enorm ångest, men du kan tyvärr inte göra det ogjort. Du kan däremot tacka din skyddsängel för att varken du eller någon annan kom till skada.

Kram 🐘

Choklad? Samma belöningscentrum? Gillar inte choklad. Får jag lära mig det? Finns det någon seriös forskning på det? Hellre choklad än alkohol.

Klarar inte citat och trådar ännu 👏. Går trögt. Men slänger in ändå. @andrahalvlek

Sök på Sober Leon och Craig Beck på youtube så sysselsätter ni er ett bra tag 🙏🏻 Ni måste hjärntvätta er med nyktra fakta - först då påverkas det undermedvetna. I det undermedvetna bor alla vanor och ryggmärgsreflexer. Så många känslor och situationer påminner oss om alkohol, och alla dessa måste omprogrammeras. Med facit i hand kan jag säga att till 70 procent handlar min nyktra resa om förändrade nyktra vanor.

Kram 🐘

PS. Belöningscentrum i hjärnan påverkas av socker (choklad), alkohol, nikotin och andra droger. Sök gärna på ”alkohol och hjärnan” på youtube också.

Nybörjare

Tack för inputs, hade första mötet med läkare idag, har tagit all hjälp som finns att tillgå, berättat exakt vad som hänt för närmaste familjekretsen. För mig är problemet att spärrar som borde finnas inte längre finns så jag litar inte på mig själv längre om jag dricker o därför kommer jag verkligen gå in för ett nyktert liv. @vitarenen ja körkort väck på 2 år kommer ansöka om att få tillbaka det med villkor alkolås. Polisen hämtade jaktvapnen i tisdags osv. Straffskalan har 2 års fängelse men är tidigare ostraffad så det borde bli nåt annat orkar inte ens tänka på det nu. Nästa vecka är barnfri med nya kärleken då visar det sig om den finns kvar, vi har haft ganska mycket alkohol den veckan vi inte haft barn... blir nog ganska svajigt . Tack igen för inputs o icke dömande attityd

@Nybörjare Välkommen hit. Vi har alla våra historier här, och är själva våra egna strängaste kritiker. För många blir det en katastrofkrasch liknande din som blir uppvaknandet. Andra kommer lindrigare undan, men ibland är det mer tur än skicklighet.
Mitt råd är att du ska försöka att undvika att inte slå alltför mycket på dig själv så här i början av nykterheten. Skuld och skam är två otrevliga följeslagare som gärna får en tillbaka i skiten. Självklart måste du reflektera över det som hänt, men det görs bäst med professionell hjälp.
Du kan inte göra något ogjort, men du har all makt i din hand för att det inte ska hända igen. Modigt av dig att tackla problematiken på det öppna sätt du gjort. Önskar dig all lycka!

Nybörjare

@blenda tack , försöker tänka såsom du skriver, känns så konstigt bara o nu börjar jag undra varför den eller den inte hört av sig vet som också allt o såna (helt ologiska) ångesttankar , som tur är har jag mina barn tills imorgon så tiden går o schemat är ganska fullt .

@andrahalvlek ska verkligen försöka programmera om hjärnan, de säger att det tar 21 repetitioner att skapa en vana, så 21 veckor är första målet, 1 avklarad.

Ha en fin lördag allesammans o tack för gemenskap ...🙏

Gorillan

@Nybörjare Hej. Jag satt också i fyllecell i onsdags. Blev av med körkort och arbete samtidigt. Är vettskrämd för att bli nykter, men vet att jag måste. Är glad att ingen blev skadad. Jag kan inte säga varför det blev så här. Är högt uppsatt chef och utbildad inom psykosocialt arbete. Jag fungerar inte som människa längre. Detta är ett uppvaknande.

Nybörjare

@Gorillan ja det är en riktig käftsmäll, vet inte ännu hur det blir med jobbet, jobbar på en bank med kreditrisker o sånt, ansöker om körkort med alkolås, enligt advokaten borde jag inte bli av med jobbet men får man fängelse så är det ju helt kört med allt , tidigare ostraffad så vet inte... just idag är jag orolig för mina barn ... vilken tur ingen kom till skada. Jag kommer att bli helvit efter det här , litar inte på mig själv med alkohol . Kommer göra vad som helst för att klara det , alla tips välkomna . Ha en så bra dag du kan ...

Gorillan

@Nybörjare jag hoppas att det ordnar sig för dig. Har du mindre barn blir det utredning via socialtjänsten. Hur lång tid har rättsförfarandet? Jag vet att jag har gjort fel, men har fortfarande ett starkt försvar. Ihopklappningen kommer väl i veckan. Jag har försökt o sluta i flera år, men allt rullar på med jobb och stress och då har jag medicinerar med alkohol för att orka med. Nu ställer rattfylla mig till väggen. I det tragiska blir det kanske en räddning. Lycka till!

@Nybörjare Din arbetsgivare får inte diskriminera dig även om du får ett fängelsestraff (om det inte gäller väldigt lång frånvaro). Din arbetsgivare har tvärtom ett lagstadgat rehabiliteringsansvar för dig. De kommer säkerligen försöka lura dig till att godta en uppsägning, för att slippa ta det ansvaret. Ha is i magen och skriv inte på något ofördelaktigt. Du har rätt att ha ditt jobb kvar, även om du döms för ett brott. Du har rätt att ha ditt jobb kvar även om det resulterar i ett kortare fängelsestraff.

Nybörjare

@Gorillan ja jag har pratat med dem ringde en chef där o ska boka möte, jag dricker inte den veckan jag har mina barn, men det har blivit desto mer den andra veckan, började trappa ner för en månad sen ungefär den veckan också o trodde jag hade koll på läget. Jag hoppas inte exet tar barnen ifrån mig o så men nu är det alla kort på bordet jag fixade inte det här själv o det kunde slutat med att nån förolyckades . Har bestämt mig för helvita linjen, det är det enda för mig.... detsamma lycka till,