Jag super för ofta och för mycket. Har börjat känna ett sug efter alkohol och jag har också ett beteende runt drickandet som ser till att jag har tillgång till skiten varje vecka, dvs jag slarvar inte med inköpen. Jag vet att jag måste bryta mitt beteende redan udag men vet inte hur man gör. Jag har motivation att sluta men jag vet ju att när klockan blir sju på kvällen så kommer motivationen att vara som bortblåst och beroendehjärnan kommer att lura förnuftet att jag faktiskt inte har ett problem osv. Var börjar man??

Hej Garagekungen!
Jag började komiskt nog min första tråd med exakt samma fråga. Vad jag har förstått efter att ha läst otaligt många andra trådar och tagit in svaren jag har fått är: det finns inget enkelt svar på HUR (även om jag hade gett min högra arm för det svaret).

Du skriver att du ändå har motivation - då är du redan på gång!

Det bästa tipset jag har fått och som dessutom fungerat bäst är att inte ha någonting hemma. Finns det inte så dricks det inte.

Jag är precis likadan som dig. När klockan blir sju (när jag slutar jobbet) så vill jag ha en snabb belöning och hittar på ursäkter som rättfärdigar mitt beteende. I ärlighetens namn så sitter jag i skrivande stund och försöker finta förnuftet och rättfärdiga att ”bara ta ett litet glas” imorgon.

Det sämsta tipset är att göra saker man inte är ett dugg intresserad av. Dricke te och sticka någon jäkla lussekofta tex. Försök att hitta på något annat som passar dig och ditt liv.

Leta efter belöningar som passar ditt liv.
Gillar du mat? Kanske lägga pengarna på något extra lyxigt och gott istället för att lägga pengarna på A.

Önskar dig all lycka till!

Haha, förlåt det ser ut som jag kopierade din tråd😂. Tack för tips. Jag började med alkoholhjälpens egna tio-veckorsprogram och läste några inlägg här om alkispodden. Tror man ska göra allt detta och även lägga pengar på god mat som du skriver. Man ska ju bli fet av nåt!😜

Välkommen hit! Creepy att ni @garagekungen och @rugguggla valde exakt samma namn på era trådar. Nästan samtidigt också, det är nog meningen att ni två ska följas åt.

Jag brukar rekommendera det som jag kallar faktametoden. Nöta, nöta, nöta nyktra fakta och sen repetera, repetera, repetera. Till slut påverkas även vårt undermedvetna - och det där alla vanor och ryggmärgsreflexer bor.

Några tips på nyktra fakta:
⭐️ Annie Graces bok ”This Naked Mind” (på svenska ”Tänka klart”), och e-boken som finns gratis på canimoderate.com plus att hon också har ett 30 dagars-program som är gratis.
⭐️ Craig Beck på youtube tillhör tillsammans med Annie Grace mina husgudar. Sober Leon är bra på youtube också.
⭐️ Ljudboken ”Skål ta mig fan” av Torbjörn Åberg har jag som insomningsljudbok. Ställer timern på 30 min. Har nog lyssnat på boken ett tiotal gånger nu, väldigt bra daglig repetetion.
⭐️ Sök på ”hjärnan och alkohol”, ”återfallsprevention” och ”intervention” på youtube så får ni en hel massa fakta och avskräckande exempel.

Slutligen vill jag bara säga att det till största delen handlar om vanor. Alla situationer som tidigare har varit förknippade med alkohol ska nu omprogrammeras på ett nyktert sätt. Fokusera på alla fördelarna med nykterheten så kommer det att gå galant.

Kram 🐘 (appen Nomo visar 457 nyktra dagar idag, tjoho!)

Hej Garagekungen! 🌺..Dom flesta som funderar kring sitt drickande, och vill förändra, läser och skriver på Forumet..Ju mer du förstår om både missbruk och beroende desto bättre..Det finns ju mycket filmer, böcker, och poddar, om just det..Det är nog viktigt att fråga sig varför man dricker? Hur kan man förändra?, Vad ska jag göra i stället? Varför ska jag sluta? Ja helt enkelt ställa sig frågor om sitt problem..Jag har varit med på Forumet i många år..Det är intressant att se hur folk får insikter, och många som förändrar sitt liv till något bra och sunt..Istället för att må dåligt av sitt drickande..Absolut rätt som ruggugglan skrev..Finns det ingen A hemma, så kan man inte dricka. Varmt lycka till..💫🍃🌺

@Garagekungen Haha herregu' ingenting att be om förlåtelse för. Det är trots allt den stora frågan: HUR GÖR MAN det handlar om.

Jag själv är inte så värst mottaglig av sådant som böcker, poddar och annat faktiskt. Vet inte riktigt hur jag skall förklara det på annat sätt än att det triggar snarare än vad det gör gott. Blir lite samma som att se på en film där de röker och det skall framställas som "äckligt" så ser det så JÄVLA gött ut helt plötsligt (även fast jag inte rökt på cirka 10 år, snusar dock!). Hur dum i huvudet man är på skalan är en annan femma däremot :-))

Jag skall dock inte säga något eftersom min styrka lät mig passera 8 dagar och vet med mig att ikväll är det kört. När klockan slår 19 står det a på bordet och jag har redan rättfärdigat det på något vis. Även fast jag skriver och läser här inne så ser jag sjukligt nog fram emot det. Och det är ju det som händer med en - man hittar på bullshit för att fortsätta med det här.. Snabba belöningar som känns "bättre" än det långsiktiga :-))

Att VILJA förändra är den största delen i att sluta dricka..Vill man inte så går det inte..Ungefär som att försöka tvinga någon att banta..Det går ju såklart inte, utan att personen börjar smussla och ljuga..Men har man Viljan, och kunskapen, så går det mesta att förändra..💫🍃

Tack så mycket för alla goa svar!
Skönt att ha ett sammanhang där man inte känner sig annorlunda och misslyckad. Jag förstår också att vi alla är olika av era svar. Dessutom tror jag att ruggugglan med sitt sista inlägg gjorde klart för mig att det är en process och om man tar sig ett återfall så behöver man inte lägga ner hela skiten som jag alltid gör. Det var en insikt som heter duga. 🤗

@Garagekungen
Jodå, här sitter jag idag och skäms även om jag säger till mig själv att ”det ÄR en process och allt sker inte över en kväll”.

Att ge upp efter ett återfall är för enkelt känner jag och måste liksom plocka upp mig snabbt innan man gör som du skriver - skiter it.