Korpen70

Hej på er!

Kikar in här efter dryga 3 veckor utan A. Inte stabilt ännu kanske, men motivation finns. Fick helt nog efter år av hög konsumtion som bara ledde neråt och bortåt från mig själv. Visste inte längre vem jag var i och med att jag antingen var berusad, abstinent eller bakis.

Jag har som mål att inte dricka mer. Vill se det som att jag avslutat ett förhållande och tillfälliga ONS är inte min grej 😉

Jag är vid gott mod och känner att nosen pekar upp mot ytan. Högst medveten om att detta kommer att bli en kamp i mitt psyke. Hade senast igår ett sug, sol och uteserveringar.

Önskar er alla en fin dag 🌺

@Korpen70 välkommen! Grattis till dina 3 veckor 👍🏻😀
Det är för många nu en utmaning med alla dessa uteserveringar, sol och ledighet.
Jag kommer snart att sitta själv på en uteservering, men med alkoholfritt i glaset.
Det kommer bli en ny upplevelse, slippa min stress på att fylla på med ett nytt glas, så fort de första är slut.
Idag är det redan många av mina fb vänner som sitter med ett glas i handen, focus på bilden är glaset.
💕 sländan

Korpen70

Läste nyss en kommentar som löd: Att sätta förbud är är det värsta man kan göra, för då kan man alltid göra fel. 🤔

Nja.... eller så håller man sig till förbudet som man gör dagligen i många andra situationer såsom trafiken t ex?

Vad menas? Är det dumt att skydda sig själv och andra med regler och förbud?

@Korpen70 Jag tror att det handlar om olika sätt att tackla saker på. För en del kan det säkert vara så att de har svårt att förhålla sig till förbud som de sätter på sig själva på samma sätt som förbud som är satta av andra, som samhället i ditt exempel med trafiken, för visst finns där en skillnad. Många av oss kan däremot göra som du och förhålla sig till egna förbud på det sättet.

Jag tror att vi har en förmåga att hitta vägar som fungerar för oss och sedan behandla dem som allmängiltiga. Jag läser ofta här på forumet om alkoholstopp att "Man ska aldrig bestämma sig för aldrig mer utan ta en dag i taget" fast jag vet att det var tvärtom för mig. Det var just på grund av tanken "aldrig mer" som jag fick något jag lyckades förhålla mig till. Det här exemplet brukar jag återkomma till.

Jag tror egentligen att det handlar om vårt sätt att skriva och kanske ibland att tänka. Kommentaren som du syftar på kanske skulle ha skrivits "Att sätta förbud på mig själv är det värsta jag kan göra, för då kan jag alltid göra fel. Kanske fungerar du så också" men sen kanske det också ibland ska vara underförstått att det man säger är en anekdot man observerat i sitt egna liv.

Sen ska vi väl kanske inte kräva att alla som skriver nyanserar precis allt in absurdum. Vi kanske också kan lämna upp till läsaren att själv lägga till ett "Så här har det fungerat för mig, kanske fungerar det så för dig också" till varje mening. Men då får skribenten istället lägga till en extra förklaring när något som skrivs faktiskt ska tas som ett universellt faktum och inte en personlig anekdot.

@Korpen70 Ett kortare och kanske begripligare svar.

Om du känner att förbud fungerar för dig så ska du fortsätta med det. Kanske kan kommentaren som personen fällde få dig att fundera på vilka fällor och risker som finns för dig när du sätter förbud, men sluta inte med att sätta dem så länge det fungerar för dig.

Korpen70

@Korpen70 Håller med! Kommentaren läste jag inte i detta forum och inte i ett sammanhang om alkohol vill jag tillägga. Den fick mig att fundera helt enkelt. Jag funderar mycket nuförtiden 🙂.

Funderar bl a på om regler för mig själv är långsiktigt bra eller mindre bra. Är egentligen mot allt som verkar vara svart eller vitt.

@Korpen70 Att fundera mycket är nog bra. Jag funderar också väldigt mycket och jag tror att det har hjälpt mig. För tillfället är jag så stabil att jag kan tänka att jag egentligen kanske inte behöver fundera. Jag ska t.ex på en svensexa imorgon och jag har inte tänkt ut någon strategi för jag behöver ingen. Jag ser ingen som helst fara där alls, men det är för framtiden som jag inte vet vad som skulle kunna hända som jag behöver vara beredd på.

Så läs du om andras strategier och vad de har gjort och som har fungerat för dem och fundera på vad som skulle kunna fungera för dig. Ta till dig det som känns bra, men strunta i det som inte verkar fungera för dig. En del koncept som känns främmande till en början kanske visar sig vara bra för dig till slut dock, så det är ju alltid bra att överväga allt ändå.

Korpen70

@Korpen70 Funkade inte. Drack. Men konstigt nog så lade jag av med snus. En vecka nu och snusandet höll jag på med i 20 år

@Korpen70 sånt som händer. Hoppas du inte fortsätter slira? Har du hoppat upp på din väg igen eller hur tänker du nu? Jag tog ett beslut för 1,5 år sedan. Det har varit ett svårt jobb men jag ångrar inte en dag. Det finns bara vinster med att inte dricka som jag ser det. Läste början på din tråd och tycker du har många bra tankar. Fortsätt gärna reflektera här!