Jag har alkoholproblem, druckit mycket i perioder, sedan bestämde jag mig. Jag var nykter utan problem i 1,5 år. Sen för ett år sedan började jag dricka igen, blev lockad av dåvarande pojkvän för att vara social och inte tråkig, så han inte behövde dricka själv. Jag tänkte att jag skulle kunna hantera det. Det kunde jag verkligen inte.
Nu har jag druckit ett helt år och det blir bara värre och värre. Nu 2 flaskor vin per dag, ibland innan jobbet. Ställer in aktiviteter, sjukskriver mig, kört onykter för att "gömma" att jag inte druckit. Nu sjukskriven för ångest, som jag vet beror på alkoholen, måste sluta, ändå sitter jag här kl 7 på morgon med ett glas vin i handen. Men tänker att detta är sista dagen, imorgon MÅSTE jag hålla mig nykter, och sen nästa dag och nästa.
Jag mest sover och gråter. Minns inte vad jag pratat med barnen om, livrädd att jag ringt någon på kvällen eller skrivit nåt sms, ångest när jag kollar telefonen på morgonen. Blivit alkoholtjock, skakig och allt cirkulerar runt vindunken.
Hjälp mig!

Jag tror att jag behöver en återställare varje morgon, men de första glasen är så äckligt, ändå fortsätter jag för att jag vet att det lulliga kommer.
Tänker också på att 4 dunkar vin per vecka blir några tusenlappar varje månad. Det är ju inte klokt på nåt vis detta.

@LitenS Hej! Du ska inte skämmas, det är ju så här alkoholen fungerar för oss som en gång har blivit beroende av skiten. Då spelar det ingen roll om man är nykter i 3 månader, ett år eller 10 år. Börjar man dricka igen är risken extremt stor att man hamnar på ruta 1, eller ännu värre igen.
Det är min fasta övertygelse i alla fall.

Bra att du tar tag i det igen! Jag har själv varit nykter i snart 1,5 år, nu vill jag iofs absolut inte börja dricka igen eftersom jag mår så bra av att inte dricka alls, men om jag skulle börja, då skulle jag säkert hamna ungefär där du är nu. ( stor igenkänning på första återställaren äcklig.)😬

Som sagt, bort med skammen, upp på hästen och kämpa. Du fixar det!💪 Vi finns här och stöttar och peppar.

🤗

Li-Lo

Hej LitenS

Vill bara säga välkommen och låta dig veta att vi finns här inne. Du börjar din inre resa med en promenad så fint. Poetiskt.

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

Vad bra att du tar tag i det! Ta hjälp om du behöver, AA, antabus, eller forumet. Du har ju klarat det förr, ha tålamod och ge dig fasen på att bryta. Promenader är fantastiskt motgift!

Tack alla!
Morgon dag 2. Sovit oroligt, men oerhört skönt att vakna utan skakningar och extrem törst.
Hittat en app, Sober time, som är fin, och skickar små meddelanden, samt att jag kan skriva en liten dagbok om hur dagen varit. All hjälp är bra.

@LitenS Välkommen hit! Här hittar du stöd och behöver inte skämmas! Jag kan tipsa om att göra Programmet och ta hjälp av rådgivarna. Det har varit mycket hjälpsamt för mig. Vad skönt att vakna så - det blir belöning direkt!
Varmt lyckat till!

Känner igen det du skriver. Fundera på vad du har för anledning att dricka. Fundera även på vad det är du får när du dricker. Ett par timmars problemlöshet. Sedan kommer baksidan som är bra mycket längre. Är det värt det? Blir inte lättare om du väntar med att sätta på korken heller. Trodde inte att jag kunde må så dåligt som jag gjorde när jag drack senast. Det avskräcker mig ännu när jag tänker på alkohol. Så lite nöje för så långt lidande och elende det för med sig. Blir ledsen när jag tänkerbpå alla dagar jag missat med barnen när jag legat i fosterställning med magsmärtor och ångest. Det vill jag aldrig göra om. Du är starkare än alkoholen. Den kommer inte till dig. Det är du som har kontrollen!