Hej!
Första gången jag skriver här. Har läst många gånger här och funderat mycket. Vet inte riktigt hur jag ska börja berätta om mig själv. Men problem med alkohol har jag och skulle helst vilja leva ett nyktert liv men det går inte så bra. Vet inte ens hur det blev så här. Har haft mycket jobbigt i livet och nånstans blev alkoholen medicin för mig. En period skrev jag upp allt jag drack och bara det är väl ett tecken på att man dricker för mycket. Konstigt nog förträngde jag det på nåt vis och helt plötsligt står jag här med flera års kalendrar som visar hur jag druckit. Mycket mer än riskkomsumtion och jag är rädd. Vad har jag gjort? Känner mig som i en bubbla och kan inte ta till mig det fina i livet längre. Jag hoppas någon läser vad jag skrivit och kan hjälpa mig. Kram

Hej och välkommen hit 😊

Det som är bra är ju att du inser själv att du har ett problem och att du vill ändra på det. För lite mer än en månad sedan var jag där med.

Jag bestämde mig bara för att lägga av och insåg att jag förstörde så mycket för mig själv och min familj. Det är svårast de första veckorna tycker jag. Jag trodde verkligen inte att det skulle bli bättre men det blir det.

Jag drack på midsommar och det fick mig bara att bli påmind om hur dåligt man mår av alkohol.

Om du ska klara av att bli nykter på egen hand så behöver du vara fast besluten om att lämna ditt gamla liv. Du kommer tro till en början att du kommer missa massor utan alkohol. Det är precis tvärtom.

Unna dig lyxen att ta tillbaka ditt eget liv och låt inte en dryck bestämma över dig. Det är ditt liv inte alkoholens liv du ska leva.

När suget är som värst så får man försöka göra något som gör att man inte kan dricka. Det mesta släpper när kl slagit 18:00

Testa och ring en vän och fråga om ni ska göra något som inte inkluderar alkohol. Eller bara lägg dig och sov. Allt handlar om att bryta sitt dåliga mönster.

Lycka till! Det går om man bara vill ❤️

@Stella1 Jag förstår. Ångesten och din sociala fobi kan inte bero på alkoholen? Var det lika dant innan alkoholen blev ett problem. En sak är helt klar och det är att du kommer inte få mindre ångest av att du dricker. Tvärtom.

Ingen människa är värdelös! Vad tycker/tyckte du om att göra innan det blev såhär?

Hej @Stella1 och välkommen till detta forum💕Jag förstår att det är väldigt jobbigt jobbigt med social fobi då jag själv kan känna det men bara i vissa sammanhang såsom fester och vissa middagar och vid de tillfällena har jag tagit till alkoholen. Jag har funderat mycket på det där de sista dagarna och kan inte minnas att det alltid varit så, har jag ändrats som person eller är det kanske för att jag druckit så mycket mer de sista åren och att det det sista blivit oftare. Jag har precis som du haft en hel del jobbigheter de senare 10-åren så jag vet att jag har självmedicinerat vissa perioder.

Du är inte värdelös, vi kan väl försöka hjälpa varandra på vägen?💕

Kram

Tack för alla svar. Vet inte om min sociala fobi lagt grunden till allt. Har haft problem sen jag var barn med att vara i grupper och sociala sammanhang och det gjorde att jag hoppade av gymnasiet trots bra betyg. Det var en lättnad då men jag har ju inte gjort det jag velat göra. Fick två underbara döttrar med en kille som inte mådde bra och som tog sitt liv för 3 år sen. Tror allt blev värre med alkoholen efter det.