Har Ni en jobbig eller bra dag? Använd denna tråd om Ni behöver pepp eller vill stötta andra.. Tillsammans är vi Starka!

Jag har själv varit alkoholfri i över en vecka och är motiverad till tusen. Min alkoholbakgrund: Har under långa perioder av mitt liv druckit alkohol mer eller mindre dagligen. Men tog mig samman och höll sedan upp i 3,5 år när jag skaffade barn. För några månader sedan fick jag ett återfall vilket resulterade till att jag återigen drack dagligen och höll det hemligt för familjen. Blev påkommen av min fru men det är jag otroligt glad över. För första gången i mitt liv kunde jag inse att jag har ett problem. Är otroligt glad och motiverad och hjälper mer än gärna till att peppa och stötta andra till ett nyktert liv.

Nu Kör Vi!

Har varit på mitt första AA-möte och att öppna mig inför en grupp är kansle inte min melodi. Däremot öppnar jag gärna för en enskild människa (blivande sponsor). Har börjat läsa "den stora boken" och tillsammans med en beteendepedagog som ger sin syn på boken blir den mycket intressant. Rekommenderar att Ni lyssna på han (youtube). Framme vid första "verktyget" (steg 4) och dags att inventera känslorna.

Hej @blavitt81! Skulle gärna gå på AA-möte men är lite för otrygg och rädd än. Har deltagit på ett möte online och känner att jag kanske så småningom vågar öppna mig på dom mötena så småningom. Kände du dig tvungen att prata eller var det ok att vara tyst? Har köpt Stora boken men det är svårt att göra stegen på egen hand. Hur fick du en sponsor, var det på mötet?
Berätta gärna mer om ditt besök..

Berätta gärna.kring Din alkoholbakgrund Illaute.

Du skall utgå ifrån Dig själv och vill Du bara vara tyst under mötet skall Du vara det. Kan verkligen relatera till de Du känner att Du otrygg och rädd för känner likadant. Men gruppsamtal är viktigare för vissa, för egen del tycker jag det.enklare att bolla med en enskild människa (sponsor). Det vanligaste att man finner en sponsor på AA-mötet. Har inte funnit någon riktigt än, men hoppas på det inför framtiden. Det viktigaste är att sponsorn behärskar boken och kan förklara 12 stegsprogrammet på ett bra och pedagogisk sätt. Så rekommenderar verkligen att Du lyssnar på beroendepedagogen på Youtube. Det kommer göra 12 stegsprogrammet mycket mer logiskt.

Stödjer Dig mer än gärna i stegkampen 😁👊🥳

Nej gör inte stegen tillsammans med beroendepedagog utan använder hans föreläsningar som finns på Youtube (väldigt bra)

@blåvitt81 Kortfattat, jag är uppväxt med två alkoholiserade föräldrar. Har haft alkoholproblem hela livet. Alltid druckit för mycket. Och när barnen blivit vuxna har helgdrickandet övergått till ett varje-dag-drickande. Destruktivitet, ångest och självförakt. Slutat tusen gånger men aldrig lyckats.
Där har du mina alkoholkarriär. Tänkte att det var dags för en nykter karriär nu.
Wish me luck! Dag 10 idag.

Miljön/uppväxten formar oss tyvärr mer än vad vi kan ana.. Och Destruktivitet, ångest och självförakt är minst sagt varningssignaler. Men är otroligt glad över att Du vågat ta steget. Förutom det fysiska och mentala bitarna så rekommenderar jag verkligen att Du jobbar med de känslomässiga bitarna. Då kommer Du växa och kommer utveckla verktyg för att sudda bort den negativa självbilden. Jag tror på Dig!!!

7 dagar sedan jag drack!!

Mår fortfarande som fisken i vattnet och är otroligt motiverad. Det är klart att det kommer komma jobbiga perioder, men ser ändå framåt och jobbar med mig själv!

Tilliten till min fru (när jag smusslade med alkoholen bakom hennes rygg under mitt återfall) fick sig en törn. Så jag valde att investera i en alkoholmätare. Så när vi inte är med varandra blåser jag var 3:e timma och sedan skickar jag en bild på mätaren tillsammans med klockslaget.

Jobbar med 12-stegsprogrammet och har nu inlett steg 4..