Jaha, då provar jag igen då. 6 veckor klarade jag, sedan föll jag tillbaka i gamla vanor. Det var till och med som om det blev värre och mer kvantiteter, trots att jag hatade att dricka.
Men jag orkar inte hålla på mer. Jag orkar inte med dessa oroskänslor och ångest som alkoholen skapar. Jag är nog så hypokondrisk utan alkohol, men den gör det ännu värre. Tänk om jag har förstört levern, tänk om jag har fått bukspottcancer, tänk om jag… så håller jag på och maler hela tiden.
Under de 6 veckor jag var alkoholfri, mådde jag SÅ mycket bättre. Jag vill må så igen! Men tänk om det är försent? Tänk om…tänk om…tänk om.

@Cinamon först och främst, grattis till 6 veckors nykterhet. Så bra jobbat.

Tänk om ditt återfall bara var en del i processen? Som gjord för att påminna dig om hur bra du mår utan.
Tänk om din tid bara börjat, tänk om du är starkare nu än igår. Finns hur många fina tänk om att tänka.
Du är tillbaka på ruta ett, men 6 veckors framsteg finns kvar. Håll i och håll ut, var förlåtande mot dig själv, ge dig en själv en chans att börja om.

Vägen är sällan rak men man tar sig fram om man vill. Lycka till 🤗

Jag håller med @Argbiggan. Upp på hästen igen. Var stolt över många dagar. Och vaksam på vad som gjorde att du bröt. När såna tankar sen kommer, är det bra att ha motargument. Bra att du berättar tycker jag, då blir allt mera på riktigt!

Jaha, nu har jag verkligen inget val längre. Jag måste inse att jag inte kan dricka alkohol längre. Har fått provsvar efter en röntgen att jag har en begynnande fettlever. Inget syntes på blodproverna. Det var nog en varningsklocka som jag verkligen behövde, men blir sååå orolig att det redan är kört.

@Cinamon du kan fortfarande ta egna beslut. Jag beklagar diagnosen men du kan ännu avgöra själv hur du vill komma vidare. Det finns dem som trots diagnos fortsätter dricka, du får möjligheten att välja något annat.
Din rädsla känner jag igen jag fick veta att "det är nåt som vi vill titta närmare på, på din bukspottskörtel". Vet inte hur många gånger jag föreställt mig det värsta.
Vi jan inte välja vad som händer, men vi kan välja hur vi ska hantera det.
Jag hoppas på det bästa för dig. Och mig.
Njut av våren ❤

@Surkärring, ja det har du helt rätt i.
Jag tänker sluta helt nu. Jag höll upp 6 v sedan fick jag ett återfall, men var inställd på att sluta igen.
På något sätt kanske det var bra att det upptäcktes i tid, innan det hade utvecklats till något värre och att jag nu verkligen måste ta tag i min livsstil. Förutom att leva utan alkohol även ändra kostvanor och gå ned i vikt och börja motionera.

Det är fortfarande du 👍💪 som tar beslutet @Cinamon, inte provsvaren. Provsvaren är ”bara” en vägvisning och oavsett dessa hade du redan kommit fram till att du mår bättre utan a. Du karade sex veckor, du kan göra det igen och sedan sätta nya mål. Du skrev att efter återfallet ökade kvantiteterna, så var det för mig också 🤦‍♀️ och därför har jag igen bestämt mig för att nu får det vara nog och det känns på ett sätt skönt, men på annat sätt är jag livrädd 🆘. Det kommer vara tufft och jobbigt men jag hoppas vi kan hjälpas åt. Önskar dig en afri fin söndag!

Tack @Ny dag , ja vi får hjälpas åt. Skönt att det här forumet finns.
Anledningen till att jag gjorde en datortomografiundersökning var att jag hade ont i nederdelen av magen samt feber. Blev skickad av vårdcentralen till akuten efter att ha fått besked om att jag hade en sänka på 112. Det visade sig att jag hade inflammerade tarmfickor. Men även fettlever. Eftersom jag har en enorm hälsoångest (alltid haft) så har jag inte gjort annat än grubblat och oroat mig denna helg. Så någon mer alkohol för mig blir det INTE. Det har jag bestämt mig för.

@Cinamon vilka tråkiga besked! Men det goda är att nu kan allt bli bättre, både tarm och lever. Vilken superstark motivation att vara nykter. Önskar dig en riktigt bra omstart!

@Geggan Ja, fast det var nog tur att det uppdagades innan det var försent. Man kan utveckla diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar av fettlever. Förutom skrumplever och levercancer.
Jävla gift man har hällt i sig!

Nu har jag äntrat vildhästen igen och den här gången ska det vara jag som bestämmer . Undrar hur många gånger jag ska bli avslängd innan jag lär mig att jag klarar inte av att dricka ”lite” utan det slutar alltid med att jag är tillbaka i gamla vanor, fast värre. Det är som om jag ska dricka i fatt tiden som var utan alkohol.
Nu har jag varit utan alkohol i 7 dagar och det känns så skönt.
Känslan av att vakna på morgnarna utan att känna skuld, skam och ångest överträffar det falska känslan av lugn som alkhogol ger, med flera hästlängder.

Att tänka tanken ut, spela hela filmen, hjälper mig otroligt mycket när suget kommer. Även att fånga upp vad det är för känslor som utlöser suget.

Det enda jag kan göra nu är att hålla mig kvar på hästen, försöka förutse dens finter och parera dem när de kommer.
Det måste kunna gå att tämja den här vildhästen (läs beroendehjärnan) så den litar på att mina val är den rätta vägen till ett bra liv.

@Cinamon
Känner igen mig i det du beskriver.
Har så svårt för att inse att jag inte kan dricka.
Hade en längre nykterhet 2022 efter det känns det som en omöjlighet. Faller varje gång en kort tids nykterhet.Nu kan jag inte ge upp.