Hej alla!
Jag har ju varit aktiv härinne i perioder, men det var ett tag sen sist nu.
För att sammanfatta det kort så har jag velat fram och tillbaka ang A - haft otroligt svårt att acceptera att jag inte kan hantera det själv. Att jag är alkohilist.

Har gått på digitala AA-möten, också det i perioder. Var på mitt första igår, efter ett uppehåll/återfall. Det kändes skönt faktiskt. Har haft en sponsor och jobbat i stegen, men tänkte byta sponsor nu och börja om från början.

Är det någon mer här inne som också går på AA?

Idag har jag varit nykter i 7 dagar! Känns otroligt skönt att se dagarna ticka på... men när ska jag börja få sova bättre?! Har ibland svårt att somna men framför allt så vaknar jag nån/ett par gånger frampå småtimmarna - är som ett vrak när jag sen måste gå upp...! Nån mer som har problem med sömnen? När vänder det?

@Mamsen Hej och välkommen hit! Min sömn har blivit bra mycket bättre med tiden jag varit nykter. Har nu varit nykter över 6 månader. I början sov jag riktigt dåligt, mycket drömmar, svårt att somna och uppvaknanden. Alkohol stökar till hjärnan och sömnen rejält. När jag drack var jag mer knockad och sov men all energi gick till att få ut alkoholen i kroppen, så återhämtning i hjärnan som är så viktig, fanns det inte energi kvar till. Hjärnan behöver få återhämta sig och komma i balans igen efter mycket alkoholintag. Det tar 3-6 månader för hjärnan att vara i balans igen. Träning och mindfulness har varit verksamt för mig samt bra sovrutiner. Att sluta dricka tog också bort min ångest som alkoholen skapade, så trots att jag sov dåligt hade jag i alla fall inte ångest som jag hade när jag drack. Sedan har det varit mycket i min ryggsäck som påverkat min sömn, oro. Jag har tagit itu med det som skaver själv och tillsammans med psykolog och det har hjälpt mig att sova lugnare. Min emellanåt dåliga sömn idag, är inte som den i början och jag kan ändå tycka det är ok för jag är ändå nykter varje morgon jag vaknar, och det gör mig nöjd och kaffet smakar alltid lika gott en nykter morgon😁.

Håll ut, det blir bättre🌷💕

@vår2022 tack! Har inte upplevt detta tidigare när jag slutat.. Men det är ju så att sjukdomen är progressiv, så det är väl kanske inte så konstigt att nya symptom dyker upp nu..
Men jag håller med! Vaknar åtminstone nykter 😍.