Mitt nya liv

Jag började dricka mer eller mindre på heltid för ca 16 år sedan. Det var ju ändå inga större problem tyckte jag. Klarade av familj och jobb. Mår ju så jäkla bra när jag är berusad. Jag fick min identitet med polarna på puben, jag var någon.

Drickandet ökade stegvis, behövde alkoholen för att må fysiskt och psykiskt bra.
Drog mig undan från släkt och kollegor då jag inte ville visa att jag var abstinent. Skämdes.
Jag behövde ju de där två snabba ölen för att fungera.

För ca tre år sedan slutade jag dricka. Gick ganska bra efter några veckors abstinens med svettningar, dålig sömn osv.
Men det var något som saknades..
Jag var hela tiden inställd på att jag skulle börja dricka igen, men mer normalt.
Efter åtta månader tog jag beslutet, nu hade jag ju varit så jäkla duktig. Visst ska väl jag kunna dricka som andra.
Det visade sig snabbt att det kunde jag inte. Jag var snabbt tillbaka i samma gamla konsumtionsmängd.

För ett år sedan blev jag av med jobbet. Drickandet och självömkan ökade än mer. Märkte att toleransnivån minskade, kunde inte längre dricka mina 10-12 öl om dagen.
Ständiga minnesluckor och olyckor.
Sökte hjälp i höstas, gav upp på nåt sätt, ja nästan kapitulerade. Men fortsatte dricka. Kunde bara inte sluta. Fick kontakt med Maria beroende. Va där på möte strax innan Jul, de tyckte jag skulle lägga in mig omgående. Otänkbart tänkte jag, ska ju åka bort och fira jul med familjen.

Men så kom dagen då jag tog steget då jag la in mig på avgiftning, i början av februari. Fick ligga inne en vecka då jag va så risig. Jag tyckte ändå att det va ganska skönt, behövde inte bry mig om att jag såg så abstinent ut.

Ca fem veckor efter det fick jag börja tolvstegsprogrammet, det är det bästa beslutet jag tagit. Var otroligt skeptisk innan både mot upplägget gruppterapi och att gå på AA möten. Men kände snabbt att det va rätt för mig.

Trodde jag aldrig skulle må bra eller känna glädje utan alkohol.
Men har verkligen hittat glädjen igen, jag vill leva nykter och jag mår bra idag.

Men det är fortfarande en dag i taget som gäller!

Hej Rastah🌺Välkommen till Forumet. Jättebra och intressant berättelse du har. Det känns glädjande och inspirerande för oss andra att läsa. Vad bra att du tog hjälpen när den sträcktes fram åt dig. Det är inte alla som gör. Suveränt att du har styrkan i dig, att förändra ditt liv till något fint. 👍🏽🌟

Nu har jag varit nykter i 123 dagar.
Hur känns det? Jo mycket har hänt, verkligen. Känner att jag åter har blivit den jag egentligen är, även om det säkert är en bit kvar.
Och det här med sug, jag tänker inte på alkohol som förr. Då var det det första jag tänkte på när jag vaknade, när ska jag kunna ta min första öl idag? Eller på jobbet, kan jag ta en t-bana tidigare så kan jag börja dricka lite tidigare.

Nu är det mer att jag blir påmind i situationer då jag vet att jag skulle ha druckit. Klippt gräsmattan, ta en öl. Lämna in V75, ta en öl. Jobbat med veden, ta en öl. Gå och handla, ta en öl på vägen, både dit och hem. Träffa någon polare, ta ett gäng öl. Gå förbi alla dessa uteserveringar..
Behövde egentligen inga direkta anledningar heller men det underlättade.

Varför kan inte jag dricka normalt som så många andra?
Jag kommer säkert alltid brottas med dessa känslor. Känner att jag kan hantera dom idag men vet ju inte hur morgondagen ser ut.

En dag i taget!

@Rastah skrev:"Nu är det mer att jag blir påmind i situationer då jag vet att jag skulle ha druckit."

Och de är ju så pinsamt många, i alla fall för mig. Men det klingar ju av med tiden också. Men när man har får den där känslan "Mitt tidigare jag skulle sett det här som ett tillfälle att ta en öl" så kan man ju alltid stanna upp och bara observera den där känslan och konstatera att det var det tidigare jaget. Det nya jaget vet bättre.

@Rastah jag förknippar också många saker med alkohol. Dricka till sig lite självförtroende på vissa tillställningar. Jag brukadevgå till sjön och fiska. Det var egentligen för attcfå dricka öl ifred. Det känns meningslöst nu för att det sköna med fisket är över. Samma med gräsmattan som man belönade sig med några öl innan 30 minutrs jobb var över efter två timmar med vila och vätskepaus var 3e minut. Har massor med tillfällen när jag behövt dricka när vi varit iväg på något med barnen och jag slapp köra. Hade en kolaflaska som var full med sprit och färgad till att likna cola. Har så mycket lägen när alkoholen varit enda orsaken till att fixa det utan ångest för min del. Nu gör jag allt möjligt utan att behöva den hjälpen. Det känns väldigt skönt att återställa sig till att inte behöva tillsatser för att funka. Alkohol är nu en jobbig tanke som känns förlegad. Inget på snart två år för mig. Saknar inte ens den lilla stunden man mådde bra på en fylla.

Helgen gick förvånansvärt bra. Kanske lite för att jag agerade chaufför på natten.
Visst kommer suget till och från när man känner att jäklar va gott det skulle vara med en kall.. speciellt i värmen som varit.

Imorrn blir det AA möte igen. Känns bra då jag inte varit på nåt på en vecka..

Kämpa på alla!👊🏻
En dag i taget.

Kom just att tänka på… nu har jag varit nykter i fem månader!😊
Tiden går verkligen fort och mycket har hänt. Och vad mycket mer jag hinner och har ork att göra.
En dag i taget!👊🏻