Att inse att jag behöver leva ett liv utan alkohol har inte varit självklart för mig. Jag har intalat mig själv om och om igen att jag har problem med alkoholen - men aldrig riktigt insett att lösningen är att sluta dricka.

Mina problem började i unga år. Min alkoholdebut skedde tidigt och jag har festat hårt, ofta på ett riskabelt sätt. Det har fortsatt genom mitt vuxna liv. Jag dricker inte alkohol ofta, snarare tvärtom. Jag dricker alkohol ganska sällan. Men när jag dricker då blir jag ordentligt packad. Jag har råkat ut för en hel del tråkigheter på grund av alkoholen. Mycket bråk, elände. Jag har skämts för mig själv enormt. Jag förstod inte hur mycket skada jag åsamkat mig själv och andra på grund av mitt riskabla och oansvariga drickande. Men nu gör jag det. Alla fester, bråk, minnesluckor. Alla bakfyllor som det känts som om jag är på väg att dö av mitt ömma bultade huvud och kraftiga illamående. Vill gråta när jag tänker på vad jag har utsatt mig själv och min kropp för, det är fruktansvärt hur jag har misshandlat den med detta beteende. Jag tänker också på alla tokiga situationer jag hamnat i och att det är tur att jag faktiskt lever idag och inte är skadad för livet. Tänker på alla olyckor som sker då alkohol är inblandat i bilden.

Mitt riskabla drickande har inte alltid varit såhär. I perioder har jag varit ansvarsfull och varje festkväll har inte spårat ur. Men risken att det spårar ur finns och jag är inte längre beredd att ta den. Jag är glad över att mitt beteende lugnat ner sig med åren, upplever dock att jag ligger i en stor riskzon att kunna utveckla stora problem i livet om jag fortsätter dricka.

Jag har tagit beslutet för 2 veckor sedan att avstå alkohol helt och än så länge är jag väldigt nöjd över det. Jag är glad att jag inser mina problem och att jag är beredd på förändring. Jag tror att vissa människor inte är skapta för att dricka alkohol, vi tål det helt enkelt inte.

Jag är också intresserad av er andra, hur såg beslutet ut för er? Hur länge insåg ni problematiken innan ni la av helt med alkohol?

@peppen starkt beslut. För mig så har jag nog alltid förstått att jag haft svårare att hantera alkohol än andra, alltid blivit fullast, alltid varit den som gjort ”dumma” grejer på fyllan. Tänkte väl länge att jag skulle lära mig hantera alkoholen, tänkte att i tur med att jag blev äldre skulle jag veta mina gränser, problemet är väl att jag aldrig och har inga gränser, dricker tills jag stupar när jag väl börjat, aldrig haft gränsen att sluta dricka när jag blir full, utan fortsätter , med åren blev bakisångesten värre och värre, behövde inte ens ha gjort något särskilt. Nu på sista tiden eskalerade mitt drickande med att dricka ensam och det var väl där någonstans beslutet togs att söka hjälp och faktiskt avstå från alkohol.

@less12 Tack.

Det verkar vara många som beskriver samma problematik som dig, att de försöker kontrollera sitt drickande men att det inte går trots upprepade försök. Precis som du beskriver att bakisångesten blivit värre och värre med åren känner jag själv igen mig i. Även fast ingenting speciellt hände på fyllan är bakisdagen ändå så otroligt skamfylld. Klokt av dig att söka hjälp och sluta dricka, hoppas du börjat må bättre nu.

peppen. Läs gärna i min tråd hur det gick för mig. Och hur det kan gå om du fortsätter. Du verkar ändå kunna ha uppehåll utan problem än. Men man vet aldrig när man går upp ett steg. Tråden- Finns här för att hjälpa dig att sluta dricka

@BEATNGU
Har läst i din tråd och blivit mycket inspirerad av din resa mot nykterhet. Det är otroligt värdefullt att få ta del av andras berättelser. Jag inser att om jag skulle fortsätta dricka kan mina problem växa sig större.. Grymt jobbat av dig och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter 🌟

I år har jag haft min första nyktra semester sen jag blev vuxen. Insikten att mina tidigare semestrar alltid inneburit alkohol och bakfyllor gör mig ledsen. Varför har jag inte fattat att alkohol förstör så mycket för mig?

Det har varit lätt att avstå faktiskt, alkoholen lockar mig inte. Jag vet att första glaset är gott och roligt men sen går det alltid utför. Jag är så glad och stolt över att jag tagit beslutet att inte dricka. Jag mår så mycket bättre nu, framförallt psykiskt ✊🏼

@peppen Så har jag också tänkt många gånger. Det här var min tredje nyktra sommar. Man får vara snäll mot sig själv. Jag förstod inte bättre. Då. Nu vet jag bättre, och då är valet enkelt. Det är inte ens ett val längre för mig. Jag är nykter. Punkt.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Härligt med din tredje nyktra sommar, starkt av dig! Vilken bra grej att vara snäll mot sig själv och tänka så. Det ska jag ta med mig. Tack för det! Kram 🌸

Jag har nu varit nykter i över 3 månaders tid. Ju längre tiden går desto mer självklart känns mitt beslut att inte dricka alkohol. Jag har börjar märka av en hel del fördelar med att inte dricka, jag tänker dela med mig av dessa.

- Jag är piggare
- Bättre sömn
- Har mindre ångest generellt
- Jag behöver inte planera inköp av alkohol eller när jag ska dricka
- Aldrig vara bakfull och behöva vakna upp med ångest (kanske den bästa fördelen)
- Att alltid ha kontroll och veta vad jag säger/gör
- Jag vågar säga ifrån mer, ökad självkänsla och känsla av mod
- Jag är mer klartänkt och tvekar inte på mina upplevelser på samma sätt

@peppen Grattis till tid, och härligt att du mår så bra! Att förstöra alla de fördelarna genom att chansa på att ta ett glas finns inte på kartan. Bra jobbat.👍

@Torn Tack snälla! Nej precis, jag skulle inte våga riskera att tappa alla positiva upplevelser genom att ta ett glas. Som du skriver finns det verkligen inte på kartan just nu. Dricka gift har jag gjort förut och det ger mig ångest och dåligt mående. Tack, åter igen ✨

@Allegra Tack så mycket 🌟 Det känns fantastiskt bra! Fördelarna väger absolut tyngst för mig just nu och får mig att vilja fortsätta. Känns som att det blir bättre och bättre med tiden, som fler i forumet har beskrivit.

@Andrahalvlek Tack så mycket!! 3 månader känns stort, jag trodde tiden skulle gå långsamt men det har verkligen swishat förbi. Livet rullar på och alkoholen saknar jag inte speciellt mycket. Som du skriver så väljer jag att fokusera på det som är bra med att inte dricka, det får mig att vilja fortsätta. Blir som ringar på vattnet med bra upplevelser. Vad kommer jag känna om 5 månader, ett halvår, ett år? Det ska bli spännande att fortsätta min resa.. Kram 🌸

För att stärka mig själv i mitt beslut att vara nykter har jag läst boken "Tänka Klart" av Annie Grace för ett par veckor sedan. Hjälp vilken ögonöppnare till bok!! Blev verkligen positivt överraskad till hur mycket den faktiskt har påverkat mitt sätt att se på alkohol. Den förändrade allt, vågar jag påstå till och med. Det är tack vare flera här på forumet som tipsade om den, stort tack för det. Jag kan varmt rekommendera den till andra som inte läst den ännu. Gör det!

Det finns även en dokumentär på HBO som heter "Risky Drinking" som berörde mig mycket, som jag gärna vill rekommendera till er andra som inte sett den. Den dokumentären tittade jag på innan jag själv hade tagit beslutet att vara nykter. Jag blev ledsen av att titta på den, samtidigt som den gav styrkan till att själv börja reflektera och förändra mitt eget sätt att förhålla mig till alkohol (dvs avstå helt).

@peppen Annie Grace är grym! Hon och Craig Beck är mina husgudar. Han har också skrivit en del böcker, och har bra filmer på youtube under namnet ”Stop drinking expert”.

Jag håller med om att det är en spännande resa!

Kram 🐘

@peppen Grattis till över tre månader!🥳. Kan bara instämma i fördelarna du listat. Ju längre tid du är nykter desto mer kommer du att fylla på listan och upptäcka fler nyanser i att vara nykter. Jag har snart varit nykter i ett år och mår som en prinsessa😁. Ja, den boken har jag också läst och den vidgade mina perspektiv och gav min ännu större insikt i hur farligt det är med alkohol. Kul att du ser processen som en spännande resa, det gör jag också. Jag utforskar det nyfiket och det motiverar mig till att fortsätta och förbli nykter hela livet.

Ha det gott!❤️

@peppen fantastiskt bra jobbat 💪💪
Jag är inne på dag 2 idag och det stärker mig massor i mitt beslut att höra om andras erfarenheter och fördelar av att ha slutat med alkohol. Boken du tipsar om "Tänka klart" beställde jag omgående. Tack för tips!!
🌟🌟🌟