Hejsan, mitt namn är Tomas. Jag är inte alkoholberoende själv, men det går i familjen. Jag har bland annat förlorat kontakten med min far av den anledningen. (Förhoppningsvis inte för alltid.)
Det är förmodligen en av de saker som har lyft mitt intresse för psykisk ohälsa, samt humanism och människor i allmänhet. Därför studerar jag i dagsläget Etnologi på Södertörns Högskola, med fokus på sociala relationer och samhället i stort.
Ju mer jag lär mig, desto mer brinner jag för ämnet. Men som en kan tänka sig så är det ändå lite jobbigt och komplicerat. Så jag har hamnat lite efter i mitt skrivande av en B-uppsats.
Uppsatsen handlar om ”coronapandemins påverkan på människor som är i- eller har hamnat i ett alkoholberoende.” Detta är ett väldigt känsligt ämne och det har därför varit svårt att få tag på människor att intervjua.
Syftet med denna undersökning är att bli upplyst om erfarenheter som människor i beroende bär på, från dem själva som förstahandskälla. Vi vill hjälpa till med att få dessa människors röster hörda, så att vi kan lära oss från varandra. Vi vill dock inte heller skada någons integritet genom att ”peka ut” någon som ”alkoholist”. Vilket är ett socialt negativt laddat begrepp, och det är just denna stigmatisering som vi vill arbeta emot.
Jag har varit här inne och läst några inlägg, och tycker att det är en vacker plats där människor kan dela med sig och stötta varandra. Men jag vill undvika att använda någons inlägg utan deras samtycke. Etik ligger i centrum för mitt ämne, som fokuserar på social interaktion och personligt bemötande. Därför arbetar vi också med intervjuer.
Det är därför som jag har valt att skriva detta inlägg här, med hopp om att det finns någon som kan tänka sig ställa upp på en intervju. Hör jättegärna av er med frågor eller funderingar ifall ni är osäkra, så kan ni få mer information och kanske senare avgöra om ni vill delta eller ej. 1-2 personer borde räcka, men fler skulle inte heller skada.
Ni omfattas självfallet av identitetsskydd, vilket innebär att ni förblir anonyma och att allt material förstörs efter att uppsatsen är färdig, vilken ni även har all rätt till att läsa. Om ni föredrar så går det även att ordna intervjun online eller över telefon.
Så jag ser fram emot era svar. Även om inte, så har jag full förståelse för det med, och önskar all här ett stort lycka till, samt en mycket fin eftermiddag.
Mvh, Tomas.
(PS. Ni kan nå mig på detta mail: tomek.szkatulski@gmail.com)