Hej alla fina,

Det var länge sedan jag besökte forumet och har glömt hur mycket det har hjälper. Efter att lyssna på beroendepodden under sommaren och en fin kontakt med en person som har blivit intervjuad tog jag första steget mot nykterhet 😃

Inne på dag nummer två som nykter och gick igår på ett CA-möte, med ett väldigt fint mottagande. Har också ev. hittat en sponsor som ska vara mitt bollplank genom 12-stegsprogrammet.

Hur går det för er andra med er nykterhet?

Har själv haft en väldigt tung period bakom mig och när jag tillslut nådde ”min botten” var det bara att inse att alkoholen inte kommer kunna förekomma i mitt liv i huvudtaget. Kan tycka att ett sådant beslut för en själv också har en stor befrielse/trygghet. Dock med vetskap att det ligger ett stort arbete framför mina fötter.

Hoppas också att min abstinens kommer vara hanterbar och börjar idag ett nytt arbete. Tror att en stark fördel är att hålla sig sysselsatt under den första perioden i nykterhet.

Vad är era bästa tid under den första tiden i nykterhet för att lyckas (förutom möten och sponsor)?

Tacksam för alla tips och nu kör vi 🙌🥰🙌

För mig är det tredje dagen idag utan alkohol. Kan inte förneka att det poppar upp tankar på öl lite så och då men jag försöker skaka av mig dem direkt.
Har mått så jäkla dåligt över mitt drickande och har druckit för att jag mått dåligt.

Vad är ca-möte?

@Torino Hej och välkommen hit! Du har tagit ett riktigt bra och klokt beslut att sluta dricka. Jag har nu varit nykter drygt 9,5 månad och mina bästa tips är att läsa på om fakta om hur alkoholen påverkar hjärnan. Med kunskap om detta förstår man bättre hur ett beroende fungerar och hur det påverkar alla signalsubstanser i hjärnan. Bra böcker är tex ”Tänka klart”, ”Skål ta mig fan”, ”Depphjärnan”. Sedan att aktivera sig på olika sätt och gärna fysiskt. Att tänka positiva tankar och se framåt om hur skönt det är att vara nykter. Skapa nya vanor så dagarna blir lite annorlunda mot dem man hade när man drack. Försöka låta tankar på alkohol bara passera, man noterar dem men låter dem passera eller göra något aktivt då, promenad, dricka ett glas vatten, pussla eller annat. Att veta att känslor av sug alltid går över efter en stund. Sedan jävlar anamma och be alkoholdjävulen fara åt fanders😂 om suget inte går över.

Så bra att du tagit tag i detta. Du kommer att må så mycket bättre i livet. Kämpa på!💪💕

@nilindea

Grattis till din tredje dag och är också inne på min tredje dag 🥰 Det har gått förvånansvärt lätt, men vet att det säkerligen kommer komma mörkare stunder.

Men visst är det skönt att ta ett aktivt beslut att ”sluta” 😃!

CA är en tolvstegsgemenskap för människor som har ett problem med droger och/eller alkohol. CA står för ”Cocaine Anonymous” men är trots namnet inte en drogspecifik gemenskap.

På det mötet som jag gick på fanns det både ren alkohol problematik eller kombinerat med droger. Tyckte själv att detta möte var ”öppnare/familjärare” än ett rent aa-möte. Hoppas att det var en bra förklaring 😀

@vår2022

Grattis till din nykterhet och det måste kännas så bra!

Läsa på är verkligen en bra idé och har lyssnat väldigt flitigt på ”beroende podden” med alla livsöden/tips m.m. Mer kunskap om vad alkoholen gör ger ju också en bra avskräckande effekt 🥰

Tack för alla dina kloka tips, då är jag inte helt ute och cyklar 😄

Träffade min blivande sponsor idag och fick frågan om jag endast vill ha ett uppehåll från alkohol alt aldrig dricka igen. Den frågan säger sig själv kommer aldrig kunna hantera alkohol och klarar mig bra utan :-)

Genomgick du 12-stegs programmet 🥰?

@Torino Nej, jag har inte gått 12-stegsprogrammet, men hört att det är en hel del som fått hjälp av det. Och att en sponsor är ett bra stöd man kan ha kontakt med. Det var likadant för mig, jag kunde inte hantera alkohol. Ett glas blev alltid minst en flaska. Den är så skönt när man inser att man inte kan dricka alls, för det blir så mycket lättare kring vad man ska fokusera sina tankar på. Man behöver inte ägna någon tanken på hur många glas man får dricka och när. Det tar massa energi och jag skulle sitta med känslor av sug hela tiden och kämpa mot att inte tar mer.

Ett annat motto eller förhållningssätt jag har är ”dit uppmärksamheten går, sker tillväxt”. Att ju mer jag ägnar fokus åt/uppmärksammar tankar om ”hur tråkigt det är att inte få dricka, vad synd det är om mig, varför kan jag inte dricka som andra” desto mer kommer mina tankar vara på detta och kraften i dessa tankar kommer att öka/ske tillväxt i. Det kommer att skapa känslor av sug. Om jag istället har fokus/uppmärksamhet i mina tankar på, hur bra jag mår fysiskt och psykiskt av att vara nykter, vilka möjligheter och framtid som öppnas för mig som nykter, vad jag kan göra med min tid istället för att dricka osv, så växer kraften/sker det tillväxt i dessa tankebanor, vilket inte skapar känslor av sug. Det skapar känslor av glädje och förhoppningar. Kraften i dessa tankar kör över de negativa tankarna och hämmar beroendetankarna.

Prova! Ha det gott!💕

@vår2022

Skönt att du har hittat ett sätt som fungerar och det är huvudsaken :-)
Men jag känner verkligen igen mig i det som du beskriver, efter första glaset var jag helt körd. Det blev ju aldrig ett glas utan betydligt mer. Men det är väldigt skönt att kunna avhålla sig från alkohol :-)

Du skriver mycket kloka saker :-)

Allt gott,