Hej Constance.
Bra att du hittat hit. Du verkar vara stark. Du har tagit modet att skriva här. Man klarar inte detta själv. Här stöttar vi varandra. Jag skulle också vilja rekommendera dig att gå till en AA grupp om det passar dig. Det finns också annan hjälp inom öppenvården. Livet är bättre utan A. Själv har jag var nykter i 6 månader, har varit tufft men det fungerar. Ta hand om dig.

Tack @Lonely Man.
Jag tror också att jag behöver vara helt nykter för att må bra. Tappar energi och självkänsla när jag misslyckas med mina mål i det måttliga. Jag är så less på vad vinet, som det är i mitt fall, gör med mig. Det är hemskt med ångest, ånger och att vara bakis.
Hade en helt vit månad i somras. Nu ska jag göra så igen.
Men jag vill vara anonym, vill inte ha frågor från omgivningen. Såg att det finns tips på nätet vad man kan säga om någon ifrågasätter att jag inte vill dricka vin.
Blir varm när jag blir kallad stark, för det är jag. Men jag skäms också över att jag trots det och trots mycket annat som är bra i och kring mig, har tacklat mina bekymmer med vin. Den lilla bubblan av återhämtning, bara för mig, i en mycket kravfylld situation.
Och så plötsligt - eller gradvis? - alkoholberoende. Suck.
Vet att det finns mycket hjälp att få, men jag vill inte exponera detta i onödan. På måndag ska jag ringa Alkohollinjen för hjälp med en plan från det här läget.
Vad är det värsta som kan hända om någon frågar varför jag inte dricker? Att de frågar om - eller misstänker utan att säga - att jag har problem med alkohol? Att jag blir ”avslöjad”?
Det värsta som kan hända för mig med att inte dricka är att jag kommer må bättre. Fast jag måste ha sätt att tackla allting som fått mig att dricka vin på andra sätt. Och det är svårt. Kanske inte dag 1-5 men dag 6, 8 och 9…
Ack ja. Jag gissar att ni som är här vet allt detta och lite till….
I alla fall, jag erkänner att jag är beroende av alkohol och att jag inte kan bryta det på egen hand.

@Constance - Varmt välkommen hit!
Det är ett jättebra, starkt och modigt beslut som du har tagit. Det finns mycket stöd att hämta i detta forum.
Fundera på förhand ut några bra svar på varför du inte dricker alkohol som du snabbt kan ta till när någon frågar.
Du klarar det här! 💪🌟 Första steget är redan taget! 🤗🌟🌟

@Vilja123 Tack!
Har läst massa trådar nu. Wow. Blir väldigt berörd, vilka kämpar. Hög igenkänning för mig, bra att läsa hur andra beskriver beroende och beteende.
Jag ska säga, ”nej tack, jag gör precis allt nu för att få ordning på min rosacea. Hoppar vin ikväll/hoppar fortfarande vin. ”. Och så ska jag glida över till det ohyggligt spännande ämnet hudproblem.
Rosacea = hela mitt liv och mitt alkoholberoende😅
Egentligen tycker jag inte det här är så kul, faktiskt ledsen. Men jag bara vet att jag måste sluta. Under en väldigt lång period.