Som nyårslöfte gav jag mig löftet att sluta vara alkoholist. Vill sluta dricka trots att det är ett av mitt livs få glädjeämnen. Har nu bestämt att jag ska ha en vit vår. Eller ett vitt liv. Ett problem jag har är att min partner tycker att jag dricker för mycket. Det tycker jag också. Men rationaliserar att jag är värd det efter hårt jobb. Jag måste ha det då jag är stressad. Men samtidigt vill min partner att jag ska dricka lite … med henne. Om vi öppnar en vinflaska så tar hon ett glas och jag resten. Har svårt att korka igen och spara, så det blir en 3/4 vinare om dagen. Förstås ohållbart. Nu blir hon sur när jag säger att jag ingenting vill ha. Ett dilemma. Vet att alkohol är i mångt är ett socialt sätt att leva. Att inte dricka blir provocerande för anhöriga och vänner. Träffade på en vän på stan idag och han ville gå och ta ett glas vin eller två eller tre om någon vecka. Jag tror inte jag kan dricka måttligt tex ett glas blir alltid två, tre till. Bättre att avstå helt. Men att sätta sig på krogen …att äta middag med min partner som bara vill ta en öl /vin och blir störd att jag inte dricker/”njuter” med henne. Hur gör ni?

Har tackat nej till två vänners förslag att träffas och gå och ta en öl. Min partner stötar ej bra utan tycker jag kan väl ta en öl med henne. Trits att hon tycker jag dricker för myckrt. Fyra rena dagar. Inget större problem. Sover bättre. Lugnare.

Hej! Vad stark du är som tar tag i detta, bra gjort! Själv upplevde jag att när jag slutade dricka så fick jag tillbaks en lugn livsglädje över vardagliga saker. God mat, kaffe, en promenad i solen. Tidigare var hjärnans belöningssystem kidnappat av alkohol och då känns det som att det är det enda roliga. Men så är det inte, håll ut så kommer du märka det! Din sambo behöver fatta läget. Om hon vill ha en frisk man utan alkoholproblem så kan hon inte sura över att du inte dricker vin med henne. Konstigt över huvudtaget att bli sur för att nån inte dricker. Jag hejar på dig. Stå på dig, du kommer må så mycket bättre!

@Man jag tänker att för den som känner att det är viktigt att vännen/partnern/kollegan/släktingen dricker med en… Den personen har med absolut största sannolikhet själv problem.

Stå på dig! 💫

@väljalivet Ja, så kan det vara men det gäller inte min partner. Hon är väldigt måttlig. Men det finns ju starka gemensamma band mellan vänner, partner som dricker - där relationen ifrågasätts förändras när de ena stiger ut ur alkholkulturen. Min partner vill ta en öl då och då och tycker att det känns tråkigt. Igår serverade jag henne en kall flasköl tillmiddagen. Frestande för mig. Jag borde väl kunna dricka EN öl med henne men jag vill nu testa ett vitt liv. Leva längre och bättre. Jag har svårt att bara endast ta ett glas vin, om det finns mer. En en flaska öl. Nu låta kroppen vila och låta bli att misshandla den.

@Man Jag tycker att du är klok och tar ansvar för ditt liv genom att avstå att dricka. Du vet att det inte bara blir ett glas. Så är jag också, det blir inte bara ett glas, det blir hela flaskan. Jag har slutat helt för jag kan inte hantera alkohol och det är bland det bästa beslutet jag tagit i mitt liv. Min man tyckte att jag kunde väl bara dricka mindre så skulle det inte vara något problem. Att det var så mysigt att dela på en flaska. Till slut berättade jag hela sanningen, den jag inte varit helt öppen med för honom, att jag inte kan dricka mindre för jag vill åt fyllan, jag är beroende och att det får mig att må så otroligt psykiskt dåligt. Jag hade tidigare inte berätta allt för jag ville inte riktigt sluta helt, jag var ju beroende. Till slut förstod han och det blir en omställning och nya vanor. Han vill att jag ska må bra och det gör jag när jag inte dricker. Vi har fått ett mycket bättre liv tillsammans, det var inte avhängigt om vi delade på en flaska vin som jag var lite orolig för. Vi har infört nya vanor, jag dricker alkoholfri öl och han kan ta 3,5 öl, vi tränar ihop och har kommit varandra närmare.

Så berätta att du inte vill dricka för att få må bra, så förstår nog din partner. Det blir lite omställning och alkohol ska inte var kittet som håller ihop ett förhållanden, det bör vara det som gör att man mår bra och trivs med livet❤️

@Man Och tänker att det gäller även vänner mm. Att dricka för andras skull, trots att man mår dåligt av det, är att göra våld på sig själv. Berätta för vänner att du har ett uppehåll med alkohol, att du inte mår så bra av det och mår bättre av att inte dricka. Är de verkligen vänner, förstår de och vill att du ska må bra. De behöver i alla fall inte ta konsekvenserna av att du dricker. Jag var lite orolig för hur vänner skulle reagera på att jag inte drack, men faktiskt reagerade de inte speciellt mycket. Var och en har fyllt upp med att tänka på sig själv😁