Det har nu gått lite mer än ett dygn sedan jag vaknade upp till den värsta ångesten jag någonsin känt - och då äter jag medicin dagligen för just ångest. Ligger och funderar på en sak som jag hade framför mig redan i vintras. Det var att en nära anhörig till mig sa ”du måste ju acceptera att va nykter i flera år, hela sommaren men sedan efter det tills det gått några år”. Det var alldeles för stort för mig att greppa. Inte dricka ens ett glas vin på hela sommaren? Nu är det maj och jag har hunnit kaosa loss minst två gånger för ”det varit fint väder för rosévin”.
Sprang bokstavligt talat in på systemet för jag vill inte att någon ska se mig där. Jag försöker ofta få någon att handla åt mig då skammen tar över att stå där i kön. Känns som ”alla” kollar. ”Alla” tänker ; där är den där losern som alltid blir för full. Vilket jag ju blir. Alltid

@emma1518 Att tänka flera år framåt verkar ju alltför stort. Men kanske en dag framåt? Eller en vecka? Det som känns möjligt…
Beroendet gör ju också att man tänker rätt ologiskt. Trots att jag haft väldig ångest och skam efter liknande kaoskvällar, så tänkte jag ändå att det skulle bli tråkigt utan alkohol. ÄVEN när jag var beredd att göra precis vad som helst för att göra gårdagen ogjord, så var jag ändå inte beredd att göra det självklara: slopa alkoholen.
Fast det var solklart att drickandet bara skulle leda till nya ångestmorgnar…
Jag tror du vet att alkohol inte betyder något kul. Det är bara din beroendehjärna som försöker måla upp allt mys som det kan bli med rose. Självklart visas aldrig bilder av natten, eller morgonen därefter…
Din hjärna har blivit kapad av beroendet. Det finns inget mys för dig i vindrickande. Men det finns ett mycket bättre liv utan.
Jag tror du kan få det, men det kräver att du vill och planerar.
För många blir allt mycket bättre ganska fort ändå.
Ta hjälp är mitt råd. AA eller ring Alkohollinjen som kanske kan lotsa dig.
Du är värd så mycket bättre.❤️🙏🏻❤️

@emma1518 Hej 🙏 känner igen mig hur jag har tänkt innan om alkoholfrihet under en vis tid med mera
För mig som en människa som har beroendesjukdomen detta sätt att tänka tortyr
Har valt en annan approach denna gång
Tar en dag i taget gör mitt nykterhetslöfte varje morgon istället för att bestämma en viss nykter tid (1 mån 6 mån 1 år)
Detta sättet har gjort att jag lyckats hålla mig ett tag nu utan att svettas allt för mkt 👌
Som Amanda skriver så är du värd mycket mer 🫶
Lycka till!

@Amanda L Många saker du skriver är precis spot on hur jag känner och resonerar själv. Sen är det som du säger också, har en mysig bild av rose i trädgården med mina grannar eller vänner. Bara det att de grannarna och vännerna har sagt upp kontakten med mig för de inte orkade med mig. Så den rättvisa bilden är jag, på en solstol i trädgården med en flaska rose som sedan är slut och då börjar kampen efter mer ALTERNATIVT startar jag något litet bråk eller en diskussion med min sambo eller någon kompis för att jag är så jävla tuff med några glas vin i mig. Vågar allt. Klarar mig själv, ska dra från stan och en rad andra helt puckade tankar.