Hej, ny här. Som rubriken lyder så trodde jag inte att det skulle gå så här, men nu har det gjort det. Jag gick från måttlig normal drickare till duktig helgdrickare. Probematiken blev lite som rysk rolett - 10 helger då alkoholen inte skapade något problem och sedan plötsligt pang, 11:e helgen, så beter jag mig illa mot de som jag älska mest. Drabbas förstås av fruktansvärt dåligt samvete och lovar bättring, dricka måttligt. men det har upprepat sig fyra ggr under en tvåårsperiod. Min fru, som jag älskar, orkar inte med detta vilket jag förstår. I förra vecka hände detta igen. Jag dricker och drabbas av diskussions iver där jag säger dumma saker som sårar. Inser att jag måste förändra mig om jag ska få behålla det jag älskar. Det kanske är försent , men jag måste förändra mig ändå. Beslutet är att signa upp mig här, jag har påbörjat programmet. Beslutat mig för att inte dricka alkohol alls, det blir lättast så.

@mikbor71 Hej och välkommen hit! Vilket bra beslut du tagit då det blir som rysk roulette emellanåt. Det skadar och förstör så mycket när det inträffar och ångesten och det dåliga samvetet som påföljd är tärande. Jag slutade att dricka alkohol för drygt 1 år och 7 månader sedan och jag mår så bra av att vara nykter. Livet blir så mycket lugnare och stabilare. Tidigare var det en självklarhet att dricka varje helg, på senare år varje dag, men det går hur bra som helst att inte ha denna dåliga vana längre. Helgen blir så mycket mer värdefull när man är pigg och fräsch och kan göra trevliga saker istället för att vara bakfull med ågren. Relationen med min make är också så mycket bättre och det blir inga mer fyllebråk. Vi har kommit närmare varandra och relationen mer tillitsfull.

Lycka till och skriv här och berätta hur det går för dig, om du vill😁💕

@vår2022 Ja tack det käns bra att skriva av sig. Jag har alltid tyckt om vin och öl - främst för smakerna men de hinner man ju njuta av under ett par glas. Det gör ju de resterande som jag häller i mig till något annat, bedövningsmedel kanske. Tack och lov så har jag ju haft fullt upp med arbete och idrott så det har inte funnits tid för dricka än just på helgerna. Att arbeta hemifrån, under covid perioden, gjorde att dessa gränser blev lite mer flytande. Inget bra för mig. Märkligt att man fortsätter trots att koncekvensera tydligt pekat på det är dags att lägg ned. Att jag sedan blir ett pucko ibland borde ju fått mig att fatta att jag inte är lämpad för alkohol. Men nä, det krävdes tydligen domedagsbasuner för att nå fram.

Jag känner igen mig i det du skriver. Var just på en familjeträff där jag blev plakat och startade vilda diskussioner. Jag sökte nästan efter gnabb. Mina syskon satte mig mot väggen just för att jag blev plakat framför mina barn.
Det måste få ett slut. Känns så sjukt sorgligt bara då jag fullkomligt älskar rödvin. Vinet är liksom min bästa kompis.
Dag 1 för mig idag. Bestämt mig för att sluta helt. För mina barns skull. Och egentligen mig själv också.
Jätteläskigt och jag vet inte hur jag ska tackla detta. Midsommar känns för första gången fruktansvärt att behöva genomlida

Jag känner igen mig i det du skriver. Var just på en familjeträff där jag blev plakat och startade vilda diskussioner. Jag sökte nästan efter gnabb. Mina syskon satte mig mot väggen just för att jag blev plakat framför mina barn.
Det måste få ett slut. Känns så sjukt sorgligt bara då jag fullkomligt älskar rödvin. Vinet är liksom min bästa kompis.
Dag 1 för mig idag. Bestämt mig för att sluta helt. För mina barns skull. Och egentligen mig själv också.
Jätteläskigt och jag vet inte hur jag ska tackla detta. Midsommar känns för första gången fruktansvärt att behöva genomlida

@mikbor71 Ja, alkoholens konsekvenser kan vara förödande och man kan bli ett monster. Ibland verkar ett ultimatum vara det enda som kan stoppa upp en att får tänka efter om vad man väljer familjen eller alkoholen. Det är bra att det sker för vem vill vara tillsammans med en människa som skapar lidande i familjen. Och vill man vara den som skapar lidandet i familjen? Är alkoholen värd så mycket att man hellre väljer det? Att få ett rus, bli packad, härja och dagen efter ångest och bakfull? Vad bra att du tagit beslutet att sluta dricka och välja familjen❤️

@Stickan7 Hej och välkommen hit! Vilka ansvarsfulla syskon du har som ställer dig mot väggen och tänker på dina barn. Vinet var också min bästa kompis, trodde jag tills jag insåg att det var min värsta kompis. Den som fick mig full och oansvarig, den som fick mig att många gånger bete mig idiotiskt, den som dagen efter gav mig ångest, skam och ågren. När man tänker efter så är det verkligen egentligen den värsta fienden som man allierat sig mer, alkoholdjävulen😈.

Gå med i alkoholprogrammet här, det kan ge dig stöd, tips och planering med mål. Gör alternativa goda alkoholfria drinka, alkoholfri öl på midsommar. Lägg fokus på dagen efter, att hur skönt det ska bli att vakna nykter utan att du skapat någon kaos som packad. Hur glada och stolta dina barn ska vara över en nykter förälder på midsommar. Inte behöva oroa sig för dig. Det blir en utmaning, men det kommer att vara värt alla känslorna dagen efter. Aktivera dig, laga mat och servera, hitta på lekar. Jag har varit nykter min andra midsommar och det är så värt att slippa allt det negativa som den falska bästa kompisen åstadkommer. Du kommer att hitta nya bästa kompisar som kommer att leverera goda effekter och känslor. En dag i taget, först midsommar, du fixar det!💪🇸🇪❤️

@Stickan7 En sak till, ta hjälp och stöd av dina syskon i att vara nykter. Man behöver bra stöd från omgivningen för att det ska gå lättare, någon att luta sig mot om det känns tungt. Min man var ett fint stöd för mig den första tiden, när sug kunde uppstår och som hjälpte mig från att avstå och kram på andra tankar😁

@Stickan7 Hej bra beslut att du bestämt dig för att sluta dricka. Det är ett stort beslut att erkänna att man har problem. Men nära och kära är mycket mer värt än alkohol. Kämpa på en dag i taget.

@Stickan7 Ibland är det bra att se tydligt vem som blivit nummer ett. Alkoholen eller barnen/familjen.
Tänkte på det då jag läste ditt inlägg. Såååå bra att du tar tag i det.
” Mina syskon satte mig mot väggen just för att jag blev plakat framför mina barn.
Det måste få ett slut. Känns så sjukt sorgligt bara då jag fullkomligt älskar rödvin. Vinet är liksom min bästa kompis.”
Borde de inte stå att det är sjukt sorgligt, det som hänt, då jag älskar mina barn???
Jag har också ibland prioriterat alkohol framför mitt barn och jag har läst här hur beroendet tar över förarplatsen helt och hållet för en del. De tappar både familj och vänner.
Rödvin kommer aldrig vara din bästa kompis, snarare en mask som tar över din hjärna.
Ta hjälp! Programmet här under stöd och/ eller annan hjälp. Gör det nu.
Kramar!
🙏🏻❤️🙏🏻

Det känns bra. Suttit uppe sent och druckit typ en liter cola light =) medans mina vänner druckit (men måttligt) nu har jag krupit ner bredvid min son och det känns bara så mysigt. Att vara närvarande och med i nuet.
Det kommer motgångar helt säkert men känner tydligt att det inte finns några andra alternativ.

@Stickan7 Vad mysigt det låter att krypa ned hos sin varma goa son nykter💕. Som du säger att vara närvarande och med i nuet. Det är sådana stunder man missar som påverkad. Sådana stunder som är så viktiga och som ger så mycket kärlek. Det är en av de goda effekterna man får som nykter, man värdesätter stunder som dessa.

Ha en fin midsommarafton🌞🇸🇪❤️