Hej alla!
Jag har nu hållit mig nykter i 33 dagar efter många års skadligt/dagligt drickande. Efter ett par veckors jobbig abstinens/ångest går det nu ganska bra, men det man börjar fundera lite på är hur skall man lyckaas hålla detta i längden. Att man mår mycket bättre är ju absolut en motivator, men det gäller ju också då att komma ihåg hur dåligt man mådde tidigare. Är det någon av er som har några kloka ord i denna fråga? Jag får stöd från min familj, men eftersom dom inte har liknande erfarenheter vore jag glad att få er att prata lite med som har det!

Grattis, värsta puckeln är över! För mig vände det lite runt tre månader och sen blev det bara bättre efter det. En sak som hjälpte mig var att skriva ner alla dumheter jag gjort på fyllan och titta på när suget uppstod, samt att ha en app för att ha koll på dagar och sparade pengar (I am sober är bra till exempel). Har slutat räkna men nykter i över sex månader sammanlagt, har en annan app nu som kallas för ”Less” där jag noterat om jag ”halkat” och tagit en öl eller så. Sen är det så klart bra att skriva här också! Och unna sig lite för alla pengar man sparar, räknade ut att jag hittills sparat nästan 50000 på att inte dricka och de går till sparkonto för en spontan semester/massage/middag osv.

Tack @francinefishpaw, bra förslag som jag skall ta till mig. Har ju lagt många tusenlappar varje månad på den där "skiten" så det finns ju lite pengar att göra nått roligare/nyttigare för. Hoppas även komma igång med lite träning, det kanske med kan ge nått annat att fokucera på.

Kloka ord @Amanda L och jag tror du har helt rätt!
Är ändå lite nervös för lite större utmaningar typ när alla runt omkring släpper fokus på min nykterhet och det är dags för att avstå julsnaps och försöka ha en nykter nyårsafton etc. Jag har hittills t.ex. undviket att umgås med människor som det är naturligt att ta ett glas med, med det vill jag ju inte göra hur länge som helst. 🥰

@Ölandstok När suget försvinner är det inte så svårt längre. Jag har inga problem längre med att folk dricker runtomkring. Jag tycker inte du ska vara så orolig. Fokusera på ditt eget mående och hur du vill leva. Lita på processen, med tiden kommer nykterheten och nya vanor ha fyllt ditt liv. Det vad andra gör eller tycker blir oviktigt.
Igår träffade jag gamla vänner på restaurang som jag inte träffat på ett år av olika skäl. Då drack jag alkohol, nu drack jag bara alkoholfri drink, alkoholfritt bubbel och dito rödvin.
Inte en enda gång undrade de över detta. Inte kändes det obekvämt för mig heller. Kort sagt, det blir det nya normala.❤️👍

@Ölandstok I vår erfarenhet är det lite olika vad för typ av målsättningar som fungerar bäst. Vissa funkar bäst med att ha målet "aldrig mer", vissa delar upp det i kortare mål för att lättare upprätthålla förändringen över tid. Alkoholfri tre månader, sex månader, ett år i taget. Fördelen med det kan vara att efter varje uppnått mål stanna upp, utvärdera och ta aktiva beslut om fortsättningen. Hur är livet nu, hur blir det om jag skulle börja dricka igen? Vet inte om det är nåt som är hjälpsamt för just dig, vad tror du själv?

@Amanada L. Jag hoppas på att det skall kännas ok, men hittlls har jag valt undvika framföramöta de "problemen". Jag vet att tillfällena snart kommer och att jag måste ta itu med dem, är väl egentligen inte jätte orolig men lite obekvämt känns det allt. Tack för stödet.
@Kristoffer. Jag har satt ett första mål på 3 månader, det känndes som ouppnåligt i början men nu känns det som det kommer att gå. Som jag känner det nu så räcker det nog inte med 3 vita månader för mig, med ett mål i taget. Jag borde förmodligen ha målet "nykter för resten av livet" men det känns för tufft än så länge.

@Ölandstok Man behöver ju inte tänka så långt fram. Om tre månader kanske du känner att mycket har förändrats för dig. Kanske du då vill utforska ditt ”nya” jag och nya liv en månad till eller tre. Att bestämma sig för hela livet kan passa en del, men inte alla.
En del tar bara en dag i taget. Det viktiga är ju att du tar kloka beslut för dig själv.

Hej igen!
Har varit nykter i 59 dagar nu och jag har börjat tänka mindre och mindre på alkohol.
Men i lördags när jag och min hustru städade garaget hitta vi en gömd helflaska wiskey som jag totalt glömt bort.
Min hustru ställde den på en hylla och sedan försökt jag fortsätta städa, men det funkade inte länge.
Flaskan drog i mig som dementorerna i Harry Potter, vilken fruktansvärd känsla! Jag bad min hustru att ta bort flaskan, men känslan höll i sig hela kvällen och delvis natten med. Jag fick även tillbaka en del av abstinensen (kallsvettningar, skakningar) som jag hade på nätterna de första två nyktra veckorna. Jag har fortfarande inte utmanat mig så mycket med att umgås med alkohol nära och jag märkte nu att man har en bra bit kvar tills dess. Jag har en del oöppnade buteljer "samlar" wiskey hemma, men dem har jag inte haft några svårigheter att låta bli. Vet inte riktigt varför jag skriver detta, men det känns bra att dela med sig till er som förstår.

@Ölandstok Bra att du skrev. Det är sådana fallgropar som jag tror de flesta här råkat ut för på olika sätt.
Rätt som det är angriper alkoholdjävulen bakifrån, när den får chansen…
Det som är bra med det är att man blir starkare för varje gång det händer och man klarar av det…
Och det gjorde du ju!
Det kan hända igen men då är du mer beredd! Processen går vidare…❤️👍❤️

Tack för ert stöd och kram på er!
Står för ett litet val igen nu, våra närmaste vänner (de vet inget om mina problem) frågade oss om vi vill följa med på borta match i hockeyn. Det är ju bussresa som gäller och säkert mängder med alkohol i omlopp. Jag tycker det hade varit sjukt kul men efter vad jag kände i lördags vet jag inte om jag är mogen, samtidigt måste jag ju snart våga faca de där utmaningarna. Än så länge har jag bara umgåtts med familjen och inte varit där alkohol förtärts.

@Ölandstok OM du bestämmer dig för att åka så gör en noggrann plan. Vad du ska dricka (ta med), vad du ska säga (träna hemma framför spegeln tills det sitter som berget).
Inga vaga planer funkar, gissar att du blir erbjuden öl många gånger och kanske starksprit?).
Berätta för din kompis att du hänger med men kommer att vara nykter. Det sista är ett bra sätt att stänga dörren till ditt eget sug.
Du kan vara ärlig med att du upptäckte att du inte mår bra av alkohol eller använda en vit lögn, det som passar dig….men berätta innan.
SEN kan du åka iväg och njuta av hockeyn. ❤️🙏🏻
Och du kommer att må bra! 🥳

@Ölandstok Hej, alla, som försöker hålla modet uppe nu, när det börjar bli höstmörker.
Känner att det årliga Ångesten har kommit till besök med sin kompis Nedstämdhet.
På trappan finns 6 tomma ölburkar 2,8%, som jag tog från Lidl med maten, som jag inte ens tycker om. Fetrik, näringslöst och smaklös. Så lite jag uppskattar mig just nu!
Har varit nykter snart 1 år 3 månader - bara 3 gånger halkat till ölet för att avtrubba mig.
Höll på ett par år med motivering att sluta lite snabbare här på "Jämmerdalen".
Nu är det dags igen, att släppa taget och därför kom jag hit att gnälla.
Det mesta är jag aktiv på många sätt. Håller diet, försöker motionera dagligen.
Läser motiverande litteratur och skriver dagbok och har just nu en 12-veckors kurs
till ett skönare jag LIFESTYLE PLANER fokus&reflektion-maten-träningen-livet.
Den handlar om alla livets områden, som påverkar välbefinnandet.
Har flera bekanta, som dricker, utan att kunna sluta med det. Försökte få dem med mig,
men de blev arga på mig! Är inte mer välkommen till deras krets, så besvärar er här.
Fast om jag får välja mellan ensamhet, eller kritiserande bekanta, då uppskattar jag hellre mitt eget sällskap. Och ölet för förra veckan förstärkte mitt val att vilja vara nykter.

Hej på er! Låter som kloka men tuffa val @Jo-Hanna. Är själv inne på min 68:e nyktra dag idag och det går helt ok, Visst känns det lite tyngre nu när kvällarna blir mörka och trissta men man får försöka hitta annan stimulans än A.
För mig funkar faktisk alkoholfritt vin och öl ganska bra, det blir helt klart speciellare än att bara dricka vatten. Var hos kompisar i lördags då tackade jag nej till alkohol första gången utan att ha nått att skylla på, sa bara att jag mådde bättre utan. Det mottogs väl och kvällen var riktigt trevlig även för mig som var helt nykter.