Hej
Jag har problem med alkoholen som eskalerat över åren. Har i perioder druckit upp till en flaska vin per kväll men alltid skött mitt jobb, det var ff a under något års tid när jag var nyskild och mådde dåligt psykiskt. Nu är mitt drickande i huvudsak begränsat till helgerna, då blir det ofta ofta 3-4glas vin/kväll. Jag upplever inget sug på vardagar längre. Höll upp en period på 3 månader utan problem.
Mitt huvudsakliga problem är att jag kan drabbas av kontrollförlust och kan hinka i mig kopiösa mängder alkohol när jag dricker tillsammans med andra och blir alltid fullast, detta skapar naturligtvis mycket ångest. Jag var nyligen på en jobbresa med mitt nya jobb när det inträffade senast och mina nya kollegor blev oroliga för mig, fick även samtala med chefen efteråt. Jag blir aldrig bråkig eller så, snarare extra snäll men så pass berusad att jag får svårt att ta hand om mig själv. Jag välutbildad och har 2 barn, har fått diagnosen bipolär sjukdom men är välmedicinerad. Har sån otrolig ångest nu så att jag helst skulle vilja lämna landet. Har provat Campral men det har inte hjälpt mig. Har nu insett att jag troligtvis måste lämna drickandet helt bakom mig. Hur har ni andra gått till väga?
Allt gott

Hej, klokt beslut att ta tag i drickandet!
Jag slutade dricka för tre år sen. Läste och skrev mycket här, lärde mig om alkohol och beroende, och lärde om och hittade nyktra sätt att ge livet guldkant. Det är så skönt att inse att man inte behöver alkohol. Resan dit tar tid, men är verkligen mödan värd. Jag läste Rebecka Åhlunds bok Jag som var så rolig att dricka vin med, den var en ögonöppnare för mig.

@Bobafett Hej och välkommen hit! Förstår att du har ångest och att det känns jobbigt samt att det skedde på nya jobbet och att kollegorna blev oroliga för dig. Du berättar att du huvudsakligen dricker på helger nu förtiden, inget sug på vardagar och att du även tidigare varit nykter i 3 månader. Att du insett att du troligtvis måste sluta helt. Ja, det är ju som rysk roulette och inte veta om du kommer att tappa kontrollen helt, dricker kopiöst, blir fullast och bli så pass berusad att du inte kan ta hand om dig. Rent av farligt och att du kan skada dig illa. Med denna typ av alkoholproblematik låter det som en bra idé att inte dricka allas, som du är inne på, då du inte riktigt kan kontrollera ditt drickande. Är det därför du tar Campral, för att inte dricka så mycket? Kanske kan du fundera på vad som är värt för dig, om det är värt att dricka och chansa på vad som kan hända när du dricker och efterföljderna av det? Du var nykter 3 månader tidigare utan problem, vad var anledningen till detta? Hur mådde du när du var nykter i 3 månader? Du frågar hur du ska gå tillväga, tänker att du varit nykter 3 månader tidigare utan problem och du skulle kunna göra på samma sätt igen. När man har ett problematiskt drickbeteende, så är ju också risken för att det eskalerar och som du berättar att du tidigare drack 1 flaska vin per kväll. Risken finns att det kommer att bli så igen.

Jag har själv druckit ca 1 flaska varje kväll, druckit mest på fester och ofta lite minnesluckor. Skött jobb, hus mm. Försökt dricka mindre som funkat en tid men som alltid slutat med att jag återgår till varje dag. Jag insåg att jag inte kan hantera alkohol och att jag är beroende och det enda var att sluta helt. Idag nästan 2 år nykter, är det mitt bästa beslut någonsin. Min alkoholrelaterade ångest är borta, mår både fysiskt och psykiskt bra, självkänslan är högre och jag gör inte längre bort mig. Jag kan idag nästan inte förstå att jag tyckte att alkohol var så viktigt för mig, det som gjorde mitt liv så surt och självdestruktivt med fyllor och ångest. Det är en frihet att slippa alkohol.

Berätta gärna mer om hur du tänker kring dina alkoholvanor. Ha det gott!💕

@vår2022 Tack för ditt fina svar. Jag har nog alltid haft tendens till kontrollförlust. Det dagliga drickandet blev ett problem för ca 4 år sedan under en livskris då jag blev diagnostiserad med bipolär sjukdom. Jag började dricka alkohol för att komma till ro på kvällarna, sen gick hypomanin över i en djup depression och då använde jag vinet för att må bättre psykiskt. Mitt i detta kraschade mitt 20-åriga äktenskap. Jag flyttade till ett eget hus och fortsatte dricka vin på kvällarna för att jag kände mig ensam. Får att bryta mönstret sökte jag professionell hjälp och fick utskrivet Campral och jag kunde dra ner på drickandet. Tog ett uppehåll på 3månader just pga mitt problem med kontrollförlust och trodde att jag skulle kunna dricka normalt efter detta.
Just nu känns allt så mörkt, självkänslan är på botten och jag tvivlar på att jag ska kunna lyckas men jag får ta en dag i taget.

Min sjukdom går heller inte bra ihop med alkohol. Jag genomgick en medicinändring mitt under jobbresan och kände att jag var lite uppvarvad, sen blev det några dagar med alkohol dagligen. Sista dagen tog jag en drink för att varva ner men det blev okontrollerat, förstår inte vad som hände. Har berättat allt om min sjukdom för nya chefen som verkar ha förståelse. Ja jag måste inse att jag inte tål alkohol och måste lyckas den här gången men självförtroendet är i botten.

@Bobafett välkommen hit! Jag vet inte om jag är ett bra exempel, har försökt sluta i flera år. Till en början ville jag lära mig dricka måttligt. Har insett att det inte kommer gå, jag vill åt berusning/bedövning när jag dricker. Ett glas champagne är inte nog…. Jag har accepterat att det är så men har ännu inte lyckats. Nu är jag på dag 10 igen. Lider av psykisk ohälsa sedan tonåren. Kämpar med mig själv varje dag, har familj, jobb, hus, god ekonomi och allt det där yttre. Det är mitt inre som är problemet, har ingen diagnos. Har läkarhjälp som vet om hela problembilden. Fortsätt skriva här, lämna drickandet (iallafall för ett tag och som du skriver drickandet och din medicinering går inte ihop) så kan vi följas åt längs vägen❤️

@Ny dag @Bobafett Slå följe med varandra! Växeldra. Skriv dagligen hur det går - till varandra! Det är så viktigt att man känner att det finns andra som kämpar med samma sak. Vi behöver gemenskapen. Ibland behöver du gruppen och ibland behöver gruppen dig. Visa er själva att ni klarar av detta! Ta aldrig första glaset. Det förts glaset bestämmer du, sen bestämmer alkoholen.

Kram 🐘

@Bobafett När det känns mörkt och ångesten trycker på så är det lätt att tappa självkänslan och med ett självförtroende på botten. Det kommer att bli bättre när du varit nykter ett tag. Det är sviterna efter mycket alkohol. Jag är helt övertygad om att du kommer att klara det! Bra att du pratat med med din chef om din sjukdom och att han verkar förstå. Mina verktyg har varit att fokusera på det positiva som nykterheten innebär. Att tex vakna varje morgon nykter och framförallt varje helg. Slippa ångesten och ågren. Att känna mig fräsch och pigg. Att bli mer tillgänglig för min make, mina barn och min omgivning. Få kontakt med mitt äkta jag och mina känslor och hantera det som skaver inom mig. Jag har ersatt mina alkoholvanor mot nya vanor, har tex börjat träna regelbundet, löpning och styrka. Det är verkligen hjälpsamt mot tunga tankar och ger måbra hormoner. Känner mig starkare både fysiskt och psykiskt. Läser mycket, jobbar i trädgården, tränar mina hundar och är mycket ute i skogen. Fundera på vad du kan hitta på för nya vanor och ersätta dina alkoholvanor. Släpp det jobbiga som hände på resan och gör bra saker framåt.

Jag tror på dig, klart du fixar det!💪❤️

@Bobafett Jag hänger på!!! Tillsammans blir vi starkare! Mitt trådnamn är tillsvidare och min ambition med nykterheten är just tillsvidare. Jag har där beskrivit det som är störst risk för ett återfall för mig. Att successivt i tanken tillåta mig att dricka vid en tidpunkt längre fram. Jag vet, det låter helt sjukt men så är det. Jag vet ju att det är sjukdomen alkoholism som talar men det är hursomhelst lika svårt att bemästra det. Genom att öppet skriva om detta här hoppas jag att du eller någon annan utmanar mig inför helgerna då största risken för idioti finns. Jag vill påsvetsa vis även vara sann o ärlig mot mig själv. Hoppas vi tillsammans tar oss genom helgen nyktra och nöjda med oss själva. Dvs att helgen också blir bra i övrigt 🥰

@vår2022 tack igen. Jag ville på eget initiativ prova en ny medicin pga biverkningar av Lithiumet för en månad sedan. Jag märkte ganska fort att mitt stämningsläge höjdes så jag byte tillbaks till Lithium. Fick kolla mitt lithiumvärde igår och det låg för lågt. Nu grämer jag mig också för att jag inte bara höll mig fast vid Lithium som fungerat bra i flera år, en klen tröst är ändå att det ger mig en förklaring till att det spårade ut. Nu är jag på dag 5 utan alkohol. Finns mycket jag värdesätter i livet, min fjällstuga dit jag kan dra mig undan, skogen, skidåkning, mitt jobb och ff a mina barn. Ska inte låta alkoholen förstöra det.

@Bobafett Ja, det finns så många värden i livet som man kan fokusera på. Låter verkligen härligt med din fjällstuga! Något jag också brukar tänka på i samband med mina värden i livet är ”dit uppmärksamheten går sker tillväxt”. Det innebär att det jag uppmärksammar, det jag fokuserar mina tankar på, det ökar, det sker tillväxt i dessa tankar. Så när jag fokuserar på positiva tankar, på mina värden i livet så får jag positiva känslor och dessa känslor ökar i tillväxt. Detsamma gäller om man fokuserar på negativa tankar, då ökar dessa tankar i omfång och det genererar negativa känslor, som också kan ge sug, man vill dämpa dessa negativa känslor. Så tankens makt är stor. Man får öva på att skifta fokus, när negativa tankar uppstår och fokusera på sina värden i livet, det som betyder mycket för en i livet😁.

Ha en fin nykter fredag!❤️

Dag 6 utan alkohol, ångesten har släppt och jag mår ganska bra. Har dock en bakomliggande oro och är rädd för att hamna i en depression. Inser att jag haft ett hypomant skov under september och gjort en del tokiga saker, blev less på mina kärlekshandtag och vipps hade jag bokat tid för fettsugning som blir nästa vecka, en fördel är dock att jag inte får dricka alkohol 8v efter op. då det kan påverka resultatet negativt.
Nu är jag uppe i min fjällstuga och samlar energi.