Hur ska jag komma undan alkoholen? Jag tar nu hjälp av det här forumet för att förhoppningsvis bli av med denna plåga som ständigt kommer tillbaka.

För 10-15 år sedan drack jag många gånger i veckan, ibland varje dag, insåg att det inte var bra men bara fortsatte och fortsatte. Insåg att det var ett gift och att jag faktiskt inte kunde sluta. Dessförinnan var det mest helgdrickande under 10 år. Har haft en del perioder (upp till nästan 1 år som längst) de senare åren som varit helt nyktra och det har varit fantastiskt skönt och jag mådde så mycket bättre, men nu och ett par år tillbaka har helgdrickandet kommit tillbaka och jag mår rent ut sagt skit av det trots att det är ganska små mängder (en halvliter vin ungefär).
Av någon underlig anledning som intalar jag mig att det går bra att dricka på helgen om jag varit nykter några månader, det är som om man inte längre inser problem och känner att "nu är jag frisk". Men så är suget tillbaka igen och man sitter där och undrar, hur kunde jag vara så dum?

Jag behöver lite uppmuntran att sluta med det här för gott faktiskt då jag bara mår dåligt av det dagen efter, sover sämre flera dagar efteråt och blir trött och grinig. Dålig livskvalitet kort och gott.

@allatiders Kanske är det så att man aldrig blir en som aldrig druckit, precis som en icke-rökare, bara kan bli en före detta röksre. De senare vet ofta stt de inte KAN röka en enda cigarett för då åker de dit igen.
Men vi som dricker verkar envisa i tron p att klara av det. Det gäller förvisso inte alla, men nu har du ju provat flera gånger…
Tydligen vet du hur du kan sluta? Men kanske borde du vara kvar på forumet. Många här är kvar för att ständigt påminna sig alla avigsidor.
Men också hjälpa andra…
För mig tog det mycket lång tid och många försök, men när jag kom hit hade jag verkligen bestämt mig. Nu var det nog!
Jag har fått så bra stöd men också andras erfarenheter har hjälpt mig.
Jag läste också en de böcker i ämnet. Stt få kunskap är också en bra rustning.
Jag läste: Skål tamejfan och Jag som var så rolig att dricka vin med.
Båda lättlästa. Eller lyssna på. Även Annie Grace bok gav en hel del om hur hjärnan påverkas av alkohol.
Sluta dricka alkohol, berätta för några du litar på att du vill detta, så att du får stöd att börja. Häng här, skriv ofta och läs mycket. Du har kanske kommit till den gången nu när du kommer att klara det!
❤️🥳🙏🏻

Tack för svaren! Blir jätteglad för dem. Behöver verkligen uppmuntran med det här för att komma vidare i livet.

Jag vet inte hur man slutar, egentligen. Anledningen att det er ut så är nog för att jag vet att det väntar något bra på "andra sidan", efter en tids nykterhet, kommer efter ett par tre månader. Det är vad som motiverar mig - och hälsan givetvis! Livet utan alkohol är så mycket bättre att jag blir bedrövad att hela tiden trilla tillbaka i detta elände.
För ett par veckor sedan drack jag varenda dag, minst en flaska per kväll. Riktigt lågvattenmärke den senaste tiden. Trist. Och konstigt när jag vet hur dåligt jag mår. Det konstiga är att det går så fort, man dras in av ett enda glas - och PANG - så är man fast igen. Brutalt.

Nu har jag snart klarat en dag i alla fall. Börjar där.

@allatiders
Hej,
Jag har också försökt bli nykter flera gånger.
Man kan säga att jag druckit mer eller mindre i halva mitt liv, men de senaste 7-8 åren ökade det på mer och mer.
Förra våren blev så pass allvarligt så jag gick med i AA och det höll mig nykter i nästan 8 månader tills jag tröttnade och jag tyvärr tillbaka till drickandet och jag märkte att det blev värre. Sedan var det mycket svårt att komma tillbaka.
Jag försökte flera gånger..nykter ett tag sedan igång igen. Nu är jag nykter igen sedan några veckor tillbaka..det måste fortsätta så.
Mitt tips är en en app Im sober som håller koll på antalet nyktra dagar och får stöttning av människor dät.
Sedan att titta på Youtube klipp om Alchol abuse vad alkoholen gör med kroppen för att inte trilla dit igen.
Ha de gott.

Det är ett otroligt gift det här, verkligen. Jag känner igen mig i det du skriver. Man tror det är klart, så trillar man dit igen. "Bara den gången", "speciella omständigheter" eller någon anan anledning.
Skönt att höra att du hållit dig nykter några veckor, då är den värsta puckeln passerad, eller så brukar det kännas. Efter ett par, tre månader så tycker jag att saker stabiliseras och tankarna på alkoholen försvinner rätt snabbt då. Man tappar motivationen att dricka.

Man har så mycket att vinna på att vara kvar i nykterheten jag vet ju det också. Personligen är det därför jag gör det, får mycket bättre sömnkvalitet, mycket klarare tankar och mer livslust och mycket annat. Helt obegripligt att man vill dricka egentligen.

Jag hoppas nu i alla fall att få ett stopp för det här, för gott. För även om det låter trist så fungerar det bevisligen inte att dricka "lagom" - för jag trillar ju dit rätt snabbt igen. Inte värt det. Orkar inte börja om hela tiden. Det får räcka nu.

Varit nykter 2 dagar i alla fall. 4:e dagen brukar vara svår tycker jag. Nästa helg blir elddopet, då gäller det!

@allatiders Hej
Vad härligt att höra hur du motiverar dig att sträva mot nykterhet. Jag håller med, jag vet exakt hur kroppen och hjärnan skadas av alkohol, men ändå är jag där på systemet och handlar. Det är kanske så jag ska tänka-vad som hägrar-istället för allt som står på spel när jag fortsätter att dricka.
Dag 1,igen.

Ja du ISE, jag har provat olika sätt. Första gången fick jag nästan panik av att det inte gick att sluta. Otroligt obehagligt att sitta fast i det och inse att dt finns ingen väg ut. Ångest.

Och det är just därför jag vill bort från det helt. Tänk om jag inte klarar att sluta igen? Läskiga tanke. Skillnaden är trots allt att de positiva överväger så enormt med att vara nykter så det är inte värt att inte vara det, låter lustigt men det är bara självlärd insikt. Men man ska dit också, och den eländiga vägen måste passeras, med suget, begäret som lurar på en. Vet inte hur ni andra gör men jag försöker tänka att jag fyller tomrummet med något annat som jag gillar, ex godis och annat. Försöker tänka att alkohol inte finns utan fokuserar på annat. Det är där jag är nu.

@ISE: "Dag 1, igen" - där har man varit MÅNGA gånger. Stor igenkänningsfaktor! Bra att du skriver. Känner att det i alla fall underlättar att diskutera saken med andra människor med liknande problem.

Nu, dag 3.

Otroligt nog tackade jag nej till vin idag till middagen. Wow. Ta du, jag tar ett glas LOKA. Det ska sägas att det inte är ofta min äkta hälft dricker men just idag var det tydligen en sådan dag, skönt att suget kunde hållas stången. Men min motivation nu är det som komma skall och det allena.

5 dagar.

8 dagar faktiskt! Underbart, känns bättre rent allmänt men hjärnan är fortfarande under isen. Livrädd för alkoholdemens och cancer. Hu. Måste stå ut nu. 1 timme i taget, en dag i taget.

Så bra, över en vecka nu! Det är verkligen skönt att vara nykter. Känna naturlig trötthet. Slippa ångest och skam. Undan för undan hittar man annat att njuta av. Bra att var i nuet, en timme i taget, som du skriver. Just nu klarar vi att hantera det som behöver hanteras.

@allatiders Starkt jobbat! Jag har börjat tänka på det som är positivt med att vara nykter, snarare än vad som är negativt om jag dricker. Märker att det är hjälpsamt för mig att känna mig glad över de där kvällarna med tvserier, böcker och samtal med familjen, och att vakna utan ångest. Lättare än att inte dricka för att det kan ge cancer, hjärnskador, diabetes osv.
Det hjälper för mig

@ISE Jag håller helt med dig! Det positiva som kommer är på något sätt så mycket bättre, jag vet det av erfarenhet. Första gången jag försökte så var det svårast, man såg inte riktigt målet. Nu VET jag att det är så skönt att vara nykter - det gör hela processen lättare, men jag har fastnat lite kände jag så jag skapade kontot här för att motivera mig själv - och kanske också andra!

Du ska veta att jag läst en del av dina inlägg och jag förstår vilket skit det är att ta sig ur, kan känna din ångest. Och känna igen den från hur jag en gång hade det. Men sen vips, det vänder. Tror det är riktigt bra att hänga kvar här och påminna sig om att inte trilla tillbaka. Det kan låta som jag har kontroll på min situation men jag vet hur lätt man faller in i det igen.

En sak jag tänkte på själv när jag satt riktigt i skiten var att fylla tomrummet med något annat. Jag vet att jag tänkte mycket på att resonera med mig själv och säga att "den där skiten finns inte längre som ett alternativ i mitt liv". Precis som du skriver så är ett bra trick att fylla tomrummet med något, tv-serier, böcker, samtal, musik, virka, såga, svetsa. Egentligen vad som helst annat man kan tänka sig göra.

För mig var det i början de första 4 dagarna som var en enorm barriär, sedan en vecka. Därifrån blev det faktiskt lite lättare. Men man måste orka hålla i. Fylla tiden med annat. Drick kolsyrat vatten, det tycker jag är kanon! Prova. Skaffa en sodastreamer kanske :-) Efter 2-3 veckor börjar ju tankarna bli klarare tycker jag men efter 2-3 månader så pratar vi skillnad, stor skillnad. Mycket glädje, mycket energi. En känsla som jag återupptäckte första gången var att känslan av hur det kändes att vara ung kom tillbaka och man "connectade" med sig själv och hur man än gäng var, kvickare tankar och vissa tyckte att jag åldrades baklänges :-).

I alla fall, nu är det dag 10! Tvåsiffrigt. Riktigt glädjande.

@allatiders Heja dig! Ikväll ska jag träna, sedan ska jag dricka julmust och titta på julkalender med mina barn. Har köpt en bok där vi läser ett kapitel varje kväll till julafton. Det är viktigt för dem,och mig,så det kan jag inte förstöra.

Lite sugen ikväll men står emot, måste hitta på något nu. Blir två veckor nykter nu, 14 dagar! Känns riktigt bra och jag börjar lite smått komma tillbaka känner jag, långsamt. Men ändå.

För några veckor sedan var man helt marinerad i vin, nu har jag klarat ännu en dag och det känns så skönt. Tankarna kommer lite titt som tätt denna helg men det har ändå fungerat att hålla eländet stången. Kanske en bra tid med julstök och allt, man har så mycket annat att fixa och det underlättar. Sedan snövädret som grädde på moset, skottning och allt sådan. Perfekt terapi! Var länge sedan jag var nykter ett par veckor känns det som.

Tack så mycket :-) Det är därför jag ändå hänger på det här forumet, för att få lite stöd och uppmuntran i uppgiften och påminna mig om att fortsätta den här vägen i livet. Det är så flyktigt i början vet jag av erfarenhet, jag trillar dit av minsta småsak. Men nu är det snart 3 veckor vilket jag ser fram emot. Det sägs att det krävs 21 dagar för att förändra en vana. Kanske ändras en vana men jag vet också att det tar 3 månader innan man är tillbaka på bredare front så att säga, det är också då som suget är borta och det krävs mer för att börja igen än att hålla sig nykter, i alla fal för mig. Det är dit jag nu strävar. En timme i taget, en dag i taget, en vecka i taget.