Hej,
Ni som haft ett beroende och lyckats komma över det, hur har ni lagt om eran livsstil? Problemet som jag har är att allt, precis allt i mitt liv har kretsat inom en mur av alkohol. Ska jag vara social, gå till baren. Onsdag, mitten av veckan, god mat och 2-3 flaskor vin. Fredag, lördag alkohol. Gå på dejt, åka på semester, alkohol. Jag känner heller ingen som jag kan umgås med utan alkohol vilket är tragiskt och jag vet att jag kommer tyvärr bli ensam nu när jag vill sluta med alkohol, för jag är en av dom som inte kan dricka 2 glas vin. Det är alltid minneslycka och jag har ingen energi.

Nu har jag iaf hållit upp i 15 dagar och mår helt fantastiskt. Så mycket energi och har hjärnan full av kreativa ideer. Detta ifrån att dricka 3-5 ggr i veckan + droger. Det funkar som sagt nu då jag trivs att vara själv, men det är den sociala delen som jag fruktar när jag väl vill umgås med vänner. Jag kan också tillägga att de vänner jag har tjatar på mig att jag ska dricka, och får ibland gömma det med att beställa in en alkoholfri öl i smyg. Sjukt eller hur!

Tacksam för svar

Jag tror många känner igen sig i det du skriver. Problemdrickare väljer under livet bort de flesta vänner som har en "alltför" hälsosam livsstil. Jag har inte själv gått med i AA, men har vänner som hittat nya vänner där - fördelen är att alla vet hur det ligger till och man kan peppa varandra. Dessutom har man ofta en del personlighetsdrag gemensamt och tenderar att komma bra överens.

Hej,
Jag upptäckte efter ett tag att med många vänner funkar det utmärkt att umgås fast jag är nykter och de dricker (de dricker måttligt). Ju längre tid jag varit nykter desto enklare blir det. Nu känns mitt nyktra val inte mer dramatiskt än att tex ha jeans i sället för manchesterbyxor. Samtal, god mat, fest, dans och skratt funkar även nykter har jag nu märkt. Så ha tålamod och tro på att det kommer kännas mer och mer naturligt att inte dricka alkohol.

Tack för era svar.
Ja tyvärr så har jag vänner som passar utmärkt in på den reklam som Systembolaget körde för några år sedan. Ifrågasättande om jag väljer att inte dricka. Har tom haft nära vänner som ställer fram en öl framför näsan på mig när jag sagt till att jag inte ska dricka. Tyvärr så kan ingen av dom dricka måttligt och jag har på allvar funderat på att bryta med dom tills jag känner att jag är på den nivå att jag kan vara utan alkohol. Vilket är långt kvar då jag haft det här beroendet i över 30 år (med några får pauser)

Bra fråga gällande livsstil. När man gör en större livsstilsförändring tror jag att det lätt kan bli lite vakuum innan den nya tar form. Det sker ju en uppgradering hos en själv då man utvecklas. Att bli alkoholfri är ju en snabb process som går från en dag till en annan även om det kanske kan ta lång tid innan man känner att man är fri. Den omställningen kan nog behöva landa både hos en själv och andra.

Jag har själv gjort en väldig förändring. Helt bytt yrke och yrkesbana, utövar massa nya intressen, drivs av drömmar och har ständigt fokus på glädje snarare än pengar. Alltså det som skapar glädje. Väljer idag vilka jag vill umgås och jobba med. Såväl vänner som kunder och leverantörer. De som bidrar med glädje & ödmjuk inställning ser jag till att vistas bland resten väljer jag bort. Så idag är mitt liv rätt fokuserat mot glädje & frihet. Innan var det mer en massa måsten och duktig flicka. Skillnaden i livskvalitet är enorm.

Under ett halvår nu ex jobbar jag utomlands med ett projekt samtidigt som jag fortsätter med min vanliga verksamhet. I nya landet knyter jag an till nya möjligheter och människor varje vecka. Om ca 3 månader kommer jag dra till nästa land och även där testa mina vingar. Ett väldigt spännande liv med massa nya möten. Hade jag druckit hade jag inte orkat allt det jag tar mig för idag.

Hej @Lora och tack för ditt svar.

Vad kul för dig. Jag har också den möjlighet att kunna vara utomlands och jobba, och valde faktiskt att åka till ett land och en plats där närmsta butik med alkohol ligger ca 20min med bil bort. Detta innebär nu att min Quit drinking app säger "You have been alcohol free for 20 days 18 Hours 14 minutes and 36 seconds". Vilket är fantastiskt.

Nackdelen är att jag har sådant sötsug. Jag äter någonting sött varje dag och igår var det cravings de lyx, men jag får ta det och lösa det lite längre fram :)

Hej
Grattis till alla dagar och timmar, bra jobbat.
Om/när man väljer/tvingas välja att ta beslut om att sluta dricka så tar det sin tid att inse att det liksom är ett livsviktigt beslut. Det handlar ofta om att överleva även om få av oss här har suttit på parkbänkar eller druckit bort jobb och äktenskap. Men det som är lurigt med alkohol och beroende är ju att man inte är det minsta säker.
När det gått en tid så får man lite perspektiv och vissa vänner kanske man umgås mindre med eller inte alls. Men det behöver ju verkligen inte vara dramatiskt utan ofta sker det över tid. Tid när nykterheten känns allt mer viktigt och man mår bättre.
Jag förstår att du man känna oro, men ta en dag och en sak i taget. Livet förändras med nykterheten men verkligen till det bättre. Det kräver bara lite tid och tålamod!
Heja dig! (Min app visar 1425 dagar idag, det var länge sen jag kollade!)

@Skogen__ All förändring är nog på något sätt jobbig eller oroande. Det är inte bara suget och drickandet vi ska bryta med, utan även väl inarbetade vanor.
Fredag? Dags för ett glas vin. Trött? Lösning: Vin. Orolig? Mer vin… Glad? Vi tar ett glas ! osv
Nu måste vi komma på något ANNAT att göra vilket tar tid att utforma som den nya och naturliga vanan.
Kompisar som ifrågasätter varför du inte dricker har säkert egna beroenden. Tyvärr kanske det enda ni hade gemensamt var flaskan?
Låt de inte styra ditt liv. Med andra vanor kommer du få chansen att träffa nya vänner som du kanske har mer gemensamt med.
🙏🏻❤️
PS Jag har skaffat nya vanor och numera tänker jag sällan på alkohol, förutom när jag skriver här. Nu cirka 270 dagar sedan jag gjorde slut med herr Alkohol.😀

@Amanda L 270 dagar, grattis och bra jobbat!!

"Tyvärr kanske det enda ni hade gemensamt var flaskan?". Oja, som jag har tänkt på det och det är väldigt sant. Jag har ingen som jag kan gå ut och ta en kaffe med, har aldrig haft och det är nog tyvärr så för många män. Vet att de ex jag haft så har dom ifrågasatt varför vi inte bara kan gå och ta en kaffe. Men vi ses på pubben och vi blir alla lika fulla, men jag är alltid den som är kvar längst. Folk har alltid skrattat åt mig men jag får i mig 4-5 stora stark på 1 timme. Efter en öl så har jag sånt enormt sug för nästa så brukar det vara mycket folk på krogen så köper jag 2 st så jag inte behöver vänta. Jag brukar klara mellan 14-15 öl och det tack vare att jag kan se mina transaktioner dagen efter. För ingen jag minns. Snacka om en tragisk person.

Jag behövde skriva av mig idag. Har varit på enormt dåligt humör. Sug efter alkohol blev stark men jag har inte närhet till någon. Annars så hade jag nog inte klarat mig. Nu när sugen har gått ner en del så inser jag att skillnaden mellan alkoholsug och sockersug går lite ihop. Hörde det på en podd också och kan jag överkomma sockersug så blir det nog enklare. Så nu är jag inne på dag 24 (om några timmar) och 2 dagar sockerfri.

@Skogen__ Idag var jag på gymmet, (många män där i alla fall. ) Som vanligt lite trögt att komma iväg, som vanligt är det sen så himla skönt, jag får lyckokickar av att träna. Jag vet att det är mina egna endorfiner som gör det. Lite mer arbetsamt än att dricka öl, men hälsosammare. 😀
Jag var också en sån där som oftast drack mycket när jag väl drack. Det tråkiga med det var ju stt jag inte mindes så mycket, varken vad jag pratat med vänner om eller vad som hänt. Hur skulle jag då kunna ha glädje av mina vänner eller fördjupa olika relationer?
Nu har jag märkt att många av dem egentligen bara dricker måttligt. När de dricker två glas hade jag druckit tre eller gärna fyra. Suget blev så starkt efter bara ett glas..
Nu kan jag tänka mer på mina vänner istället och ha kul på riktigt.
Men om dina vänner bara vill dricka så är det ju ganska destruktivt.
Fast det finns ju män i andra sammanhang också. Kanske någon av de du känner vill gå långpromenader med dig? Brukar vara ett bra sätt att prata. Någon som du är lite mer öppen inför?
Jag sjunger i kör, där är ett gäng män som har kul ihop. Det finns säkert mycket mer , men det måste ju vara något du är intresserad av.
Hoppas du kommer på något bra och roligare som ger dig nya vänner. ❤️🙏🏻❤️

Ja träning är fantastiskt. Jag går mycket och tränar också. Jag skulle inte klara mig utan det.

Idag står det dag 28 i appen och har snart varit nykter i 1 månad. Det har varit gått ganska bra men haft ett par dagar då jag haft mycket ångest och varit rätt ledsen. Men jag är medveten om att det kommer vara en tuff period framför mig och när jag blir sugen på alkohol så tänker jag "vill jag må sådär dåligt dagen efter med minnesluckor och ångest", och då går suget över för jag vill inte må dåligt pga alkohol. Någonting jag själv kan styra.

Jag förstår att många fasar för julen då det ska fram med glögg och annan alkohol. Jag har valt att åka bort och fira själv. Kan ses som väldigt tråkigt men jag behöver vara självisk och bli frisk igen. Jag har märkt att min hjärna har tagit skada. Jag har svårt att minnas saker även under dessa 28 dagar men hoppas på att jag kan må lite bättre lite längre fram.

Appen säger idag 37 dagar, 15 timmar och 29 minuter.

Vilka förändringar har jag märkt av?

1. Jag sover bättre
2. Mitt självförtroende är på topp
3. Jag tänker väldigt mycket klarare
4. Är gladare
5. Min hud ser väldigt fin ut
6. Gått ner runt midjan

Finns säkert mera att tilläga.

Det negativa/tråkiga är att jag fortfarande är väldigt sugen på alkohol. Speciellt rödvin och nu när julen närmar sig så börjar tankarna alltmer komma då jag tycker att jag ska få unna mig lite alkohol. Jag är rätt ensam (läste om detta i ett annat inlägg) och kommer vara själv på jul/nyår, och tycker då att jag har rätt i att få zooma ut. Det är 50/50 om jag ska vara ärlig och hoppas jag kan stå emot.

Lägger iaf all fokus på idag och mår toppen

@Skogen__ Unna dig att vara nykter istället. kanske kan du hitta någon att ha sällskap med under helgerna?
behöver ju inte vara fest... Eller kolla om det finns något allmänt julfirande.
Verkar vara fint att vara volontär.
Vad du gör, drick inte . Risken är stor att du hamnar på ruta ett igen...
Om du håller dig nykter så kan du säkert hitta olika aktiviteter som ger dig vänner så småningom.
Men det går ju bara om du slutar dricka. Annars blir allt fokus på flaskan igen...
Hoppas du klarar det. Jag tror du kan, om du fokuserar på ditt liv på lite sikt.
Kram :)

@Amanda L Tack för ditt svar Amanda. Verkligen uppskattar det.

Jag vaknade upp idag med nästan samma ångest som jag brukar få när jag druckit på kvällen innan och har gått runt och bara varit allmänt off. Ångesten påminde mig om hur det brukade vara och kände direkt att jag inte vill avsluta detta år med ångest. Inte heller starta nästa år med att vara full. Jag tror på fullaste allvar att jag kan klara av jul/nyår utan alkohol. Det har hänt 2ggr på de senaste 30 åren.

@Skogen__ För mig med. Slutade dricka den 25 februari… har laddat upp med alkoholfritt bubbel, Oddbird, som jag vet är gott!
Apropå din ångest så hade jag vinterkräksjukan i våras. Vaknade upp efter en natt på toan, mådde pyton och var helt slut. Så kom jag på att jag kände igen känslan, det var samma som morgonen efter en hel kvälls drickande… och detta hade tillfogat mig otaliga gånger, helt frivilligt. Det verkade plötsligt så otroligt korkat och hemskt.
Lovade mig själv att aldrig behöva må så dåligt igen om jag inte var sjuk.
Och det har jag hållit. Känns så bra.🎉❤️😀

Jag är så frustrerad!
Julen gick ju sådär. Åkte iväg och så fanns det ju såklart en pub. Frestelsen tog över och jag satte mig och hinkade i mig 14 småöl på 3 timmar. Gick och la mig men hade ingen ångest dagen efter och ställde om siktet på att det här var ett felsteg och ska inte hända igen.
Tyvärr så blev frestelsen för stor och jag åkte 20min med bil och köpte 2 flaskor rödvin. Dom drog jag i mig själv och åkte på en rejäl bakfylla och ångest som fortfarande sitter i. All glädje och energi jag haft den senaste tiden är väck. Jag ser en positiv sak i det här och det är kontrasten på hur bra och dåligt jag kan må. Den har aldrig varit så klar som nu men det är helt förbannat sjukt att vi ska behöva ha det här giftet omkring oss. Jag vet att jag är en alkoholist och måste ta det på allvar för jag vill inte leva mitt liv med denna ångest. Det är inget värdigt liv och det ligger i mina händer.