Hej fina forumvänner! Det nya året till ära startar jag en ny tråd, där tanken är att jag skall skriva av mig och få överblick över mig själv och mina tankar och känslor. Jag är nu på dag 43 efter en alkoholstinn sommar och siktar först på 3 månader, då ska jag gå till VC och kolla värden. Målet är att bli nykter för alltid. Känns bitvis ogreppbart men det måste gå. Gott nytt år alla och hoppas 2024 blir dom vi vill ha det! 🌸

Idag var det svårt att vakna till. Har en del jobb att göra på datorn men skjuter det framför mig hela tiden. Har nu bestämt mig för att sluta snusa, vet inte om det är smart eller dumt att försöka med det nu så tidigt i min nykterhet, någon som vet? Det känns bra att det nya året är helt nyktert (hittills) och det ska verkligen bli mitt år.

@Inombords Klart det ska bli ditt år, och dessutom nyktert! Det kommer att bli ett häftig och härligt år 2024. Jag har svårt att råda dig om snuset, jag snusar fortfarande som över två år nykter. Kanske skulle jag inte göra det för tidigt i processen, det kan bli, eller inte bli en för stor utmaning. Men om du känner en stor motivation så kan det vara ett bra läge. Jag har själv funderat på att sluta men ännu inte kommit till skott, motivationen finns inte riktigt där än.

Ha det gott!❤️

@vår2022 Tack för att du tittar in! Ja vi får se hur jag gör. Jag har snappat upp ditt tips om värderad riktning. Det verkar bra. Nu tänker jag hela tiden hmm är det här i linje med min VR eller ej. Leder till att jag tar beslut jag är stolt över. Och jag tror att få känna sig stolt är viktigt för nykterhetsarbetet. Tack!🌸

@Fjärilen 🦋 tack! 44 dagar idag! Jag tänker klarare, ögonvitorna är klara, har mer energi, börjat hitta tillbaka till mina hobbies, min mage mår bättre, gått ner lite i vikt, hyn är bättre, jag har mer lugn inombords, och det är bra för självkänslan att få fler nyktra dagar! Hur går det för dig? 🌸

den största fördelen jag känner efter tre dagar är att det är så skönt att slippa vakna bakis. Jag känner mig redo och laddad inför dagen! Jag kan inte heller råda dig kring snuset. Jag snusade när jag drack så det är så starkt förknippat med alkoholen att jag inte haft nåt sug efter det nu när jag inte druckit. Du kan väl försöka sluta? Jag undrar om jag inte läst här inne att rådgivarna har nämnt att det kan vara bra att sluta snusa/röka i samband som man slutar med alkoholen men jag kan ha fel. Jag tror du kan fråga dom direkt här på AH.

@Inombords Detta med att sluta snusa. Lite lustigt nästan att vi är så många här som snusat. Att sluta var för mig jobbigare än att sluta dricka. Jag hade ju bestämt mig men jag blev nästan lite deprimerad av det. Kändes som om jag konstant hade en glasglob runt huvudet. Som om huvudet var inkapslad. Låter skumt, jag vet, men så var det.

Tror kanske inte det finns någon bättre eller sämre tid. Bara man bestämt sig. Att bli av med två beroenden i en smäll kommer kännas fantastiskt den dag allt lägger sig. Livet är rätt tufft när man ställer om så om man har en eller två saker kanske inte spelar någon roll så länge man klarar att ha fokus på målet?
Jag snusade typ 1,5 dosa per dag. Löjligt mycket. Vad höll jag på med kan man undra. Så det kan säkert påverka att jag tyckte det var så tufft att sluta från en dag till en annan. Jag trappade inte ner. Slutade rakt av.

Lycka till! Idag är jag supernöjd med att inte ständigt behöva hålla koll på antal dosor i lager. En frihet. Saknar det inte alls och kommer aldrig börja igen. Inte med tanke på hur tufft jag tyckte det var att sluta. Helt klart värt att bara dra av plåstret.

Tack för era svar. Jag funderar lite till på beslutet. Idag var det fredag och jag hade så mysigt och kunde glädjas åt saker jag tidigare druckit bort/inte sett. Fredagar för mig har mest varit att sitta i soffan och dricka och irriterad på allt som kom i vägen då. Ikväll såg jag hur snön glittrade fint på hundpromenaden, njöt av en vacker sång på radion, och jag tror till och med att jag log mot en tant jag mötte. Jag kunde busa och gosa med hunden som fick min fulla uppmärksamhet. Jag känner ett inre lugn av att veta att jag ger min kropp vila från giftet. Och jag njuter. Idag var det en bra kväll!

Va skönt att höra att du fått en bra lördag 🌸 jag känner väl igen mig i din beskrivning att livet börjar få en liten guldkant i vardagen. Jag är bara på dag sju men jag börjar absolut känna fördelarna med att vara nykter även om jag stundtals drabbas av oförutsägbar irritation emellanåt. Jag har också börjat le mot folk så smått ❤️ när jag ska välja emojis i mobilen så ser jag att väldigt många av dem är antingen vin, skålande champagneglas, öl eller en champagneflaska 😅 antar att dessa försvinner så småningom

@Fjärilen 🦋 Haha, den där irritationen minns jag. Det var i maj, våren hade kommit och det var första dagen på balkongen. Och då sitter grannj-arna och röker hela dagen!!
Tur jag inte hade en bazooka, säger jag bara! Min ilska var enorm.
Var tvungen höra med forumet och tydligen är detta ett känt fenomen.
Hände några gånger till, men nu är det längesen. Kan förstås bli arg, men inte så omåttligt…😂

Hej alla fina som kämpar! Idag firar jag två månader som alkoholfri! Känns fantastiskt! Lite sug som kommer ibland men känns inte svårt att ignorera. Skrattar till lite rått åt a-djävulen, typ Haha där försökte du minsann, lycka till med det! Jag sätter siktet på tillsvidare med nästa milstolpe tre månader. Må detta lyckas den här gången! 🌸