Halloj i denna sena timme.Sitter på jobbet i natt och funderar lite känns kanske inte som jag är riktigt redo att helt ta avstånd från alkoholen ännu.Låter kanske dumt eftersom jag gått med här 🤔 finns det någon här som lyckats ändra sitt beteende och kan dricka ett glas vin en fredag eller lördag kväll 😊 Läst många inlägg här i natt och känner att man får ett fantastiskt stöd o pepp. Kram

Det går... men många "lyckas" inte eller t.o.m inser efter en tids nykterhet att de inte vill längre.. De flesta behöver prova en, två och 18 ggr innan de inser vad som krävs.
Jag har som Mrx också lyckats att vända det till en sparsamt helgkonsumtion, men det krävde många års försök av vridande och vändande innan jag hittade min väg och det krävdes en total krasch i slutet av 2019.

Allas historia och lösning är unik så man måste kämpa på och prova sig fram till sin egen. Min väg blev en combo av många faktorer under 2020. Jag hittade tillslut rätt hjälp i vården, fick en diagnos - Bipolär typ 2 och rätt medicinering. Men det var egentligen långt efter jag vänt mitt drickande genom att jag byggde upp en nytt starkt intresse genom styrketräning som tog bort mitt fokus på alkoholen. Jag tror stenhårt på att man måste rannsaka sin vardag och fundera på om man gör saker som ger glädje, har man inte några aktiviteter som ger glädje utanför alkoholen det så är det ganska klart att man fortsätter välja lätta lösningar. Det stora problemet med alkohol är att den efter en lång och hög konsumtion tar bort glädjen i alla andra små vardagsdetaljer. Man måste ge det tid, tid och åter tid också för att låta glädjen komma tillbaka.

Hej och välkommen!
Jag har läst en del som tyder på att vissa personer klarar att bli av med sitt missbruk och dricka måttligt, men det beror på hur beroendet sett ut innan. Riddargatan 1 är en klinik som jobbar med att lära sig kontrollerat drickande. Har hört mycket gott om dem. Min egen erfarenhet är att det fungerar att ta ett glas men med lång tid emellan, har skrivit mer om det i min tråd. Med lång tid menar jag typ ett par månader mellan tillfällena. Och att hitta andra saker man njuter av. Det funkar för mig. Med all respekt för att man aldrig kan vara säker på att inte trilla dit igen.

@Mrx Tack jag har läst på den länken just nu vet jag varken ut eller in egentligen skulle jag väl vilja kunna ta ett glas då o då men sista tiden har jag druckit för mycket av olika anledningar 🤔

@Pianisten så himla klokt skrivet jag har i alla fall tagit första steget att börja reflektera över vad jag vill ha ut av livet och om alkoholen ska vara med där eller inte 😊

Som pianisten skriver det är upp till var och en hur det funkar med olika metoder. Du kan läsa om väldigt många olika metoder på nätet. Det är endast du som kan hitta din egen metod för att du ska känna dig nöjd med din konsumtion. Jag har valt att gå min egna igen, väg tror jag. Säkert har många andra kommit till samma slutsats. Kämpa och prova dig fram till vad som känns rätt för dig. Du vet inom dig vad som är rätt! En dag i taget 😉
/Mrx

Lilla vinden

Började med en dag i taget. Sedan en vecka, två veckor och numera minst en månad hel vit. Har fungerat för mig. Men...suget finns kvar. "Råkade" se att Sys öppet idag och sedan stängt två dagar. Får se hur det går. Lovar inget just nu.🤔

Jag lyckas i kortare och längre perioder vara helt utan och håller mig sen i skinnet ett tag men nu har det gått överstyr igen på min påskbjudning. Jag börjar min helnyktra period i morgon och tänker mig att denna gång lyckas det. Det gick att lära sig hålla vikten med WW till slut efter många bantningsförsök och några lyckanden...........två gånger bantade jag 20 kilo drygt. Numera håller jag vikten på idealet.

@Milady jag sitter här ikväll och vet varken ut eller in har så jättemycket i min hjärna har förstått att kanske alkoholen för mig lite känslomässigt avtrubbad 🤔

@Milady Godmorgon ja jag ska försöka att inte dricka vin nu på ett par dagar .Många gånger är jag inte ens sugen men det blir ett som ett tvång och jag kan inte ta ett glas utan det blir hela flaskan så jobbigt 🤔

Jag har slutat dricka i princip 2017. Under ca 10 år försökte jag minska på drickandet, det gick inte. Jag dricker då och då, men jag ser att det är meningslöst. Efter så hoppas många år kan jag inte ta ett glas vin. Hela flaskan går åt.
Dessutom, det kräver mycket mindre energi att inte dricka alls. Jag behöver inte tänka på vin hela tiden och om jag ska, borde eller inte borde dricka. Det är detta som jag är nog mest trött på.

@rabbitgirl Jag dricker inte så ofta ,men ibland blir det för mycket. Jag har då svårt att sätta stopp.
Jag känner igen att det tar en del energi att fundera över OM jag ska dricka och hur mycket i så fall. Jag kan vara utan alkohol i veckor och månader utan problem. Det är svårast att låta bli under längre ledigheter och under semestern. Jag vill fortfarande kunna dricka måttligt.

@Vitsippan
Jag vill så klart vilja dricka måttligt också :) Men först och främst vill jag leva utan ångest som hos mig hör ihop med alkoholen och utan oväntade händelser.
Tex en middag hemma hos mig. Denna dag vill jag dricka lite, ett par glas vin. Dricker hela flaskan (ingen ser) sedan känner jag mig så trött att jag bara måste gå och lägga mig. Informerar min man, han är lagom förvånad, lämnar gästerna kl 20.30 och stupar i sängen. Så slutar mitt måttligt, ha ha.
Och seriöst: jag vet, vet, att om jag släpper ut alkodemoner kommer de till slut att ta över. Och jag vet hur det var sist, 2017 när jag bestämde mig att sluta. Det var jobbigt. Mycket jobbigt och jag har verkligen inte någon lust att dra mig igenom detta skit igen. Så just nu är det noll tolerans. Livet är mycket lättare för mig då.