”Triggervarning”
Nu hoppar jag över från ”förändra ditt drickande” till den här tråden då jag tänker fortsätta mitt liv som måttlig.
Jag har haft en period helt vit och mycket förändringar har skett i mitt liv.
Min relation till min man och mina barn har blivit bättre. Jag sover mycket bättre. Ingen ångest längre och mitt självförtroende samt skärpa på jobbet har förbättrats.
Varför vill jag då inte fortsätta på det vita spåret?
Jo för jag har fortfarande inte helt klart för mig om jag vill säga adjö till A för alltid och kommer därför göra ett försök till måttligt drickande för att se om jag kan hålla det.
Går det inte och jag märker att jag inte kan hålla på mina uppsatta mål. Så får jag reconsider, mitt beslut.
Jag kommer vara brutalt ärlig mot mig själv här för att kunna gå tillbaka och läsa om hur resan går. Hoppas hoppas jag klarar detta 🙏🪴

@Smurfan, tack 🙏🥰 att ni finns här är ett fantastiskt stöd!

@Fina Lisa,tack 🙏💕 du är en av mina förebilder! Jag vill verkligen komma dit du är! Känns stabilt😇🥰

@Basilika-66, tack 😍, ja jag tänker inte försköna eller dölja. Heja dig med! 💕🌸

Måttliga måndag i vitt tecken, tanken på A dök upp någon gång , mest då jag ju nu beslutat mig för att den lille rackaren skall få ett liiiitet utrymme i mitt liv nu.
Åt lite för mycket godis 🤢
Bikinin får nog bytas ut mot heltäckande baddräkt i sommar om jag inte snart begränsade mig där. Kanske jag skall försöka mig på någon 3-dagars fasta ( ser att fler gör det här ) för att få en kickstart på sommarfiguren. 👙🌸

@Majaela Tittar in hos dig och gläds åt att du tagit ett beslut om att begränsa dig. Min upplevelse är att vi behöver sysselsätta tankarna med annat än alkohol och då ligger det nära till hands att fundera över kroppen. Att styra tankarna mot hälsan i stort är klokt. Det tar också lite tid att t ex laga bra mat och handla rätt så det blir lite terapeutiskt för min del att räkna points med WW. Där kommer ju också en insikt i hur alkoholen påverkar oss. Det finns inte utrymme för annat än måttfull i programmet. Varken när det gäller mat eller dryck. Så är det ju vilken metod man än väljer. Hur som helst så hoppas jag att tankarna stillar sig hos dig och att du får en härlig vecka!

Majaela 💗

Har läst ikapp mig lite i din tråd och hoppas du ska trivas i vårt måttlighetsrum🤗
Förstår att det inte är helt lätt att bryta med alkoholen när mannen och ert gemensamma umgänge är vana att dricka såpass regelbundet.

Så bra att du kan vara måttlig och förhoppningsvis smitta av dig på honom. Det är ju bara positivt!

Ha det så fint🤗
Kram 🧡🌷🧡

Så här skrev @Sisofys i en annan tråd. Då det var så klokt så kopierar jag in till min tråd för att kunna hitta och läsa igen vid behov.

Dricka igen eller inte, det är en fråga jag vrider och vänder på litegrann. Jag har inte varit så långt ner i träsket, men återfallit tidigare efter en ganska lång tid med kontrollerat drickande (endast i sociala sammanhang). Du skriver om vissa sammanhang och vissa maträtter... du har också skrivit att du upplever att det är svårt att få guldkant på tillvaron utan alkohol.
Alkohol är en förrädisk drog för den påverkar både kropp och hjärna. Man ser upprepade återfall härinne hos de som ska återgå till kontrollerat drickande och många predikar evig avhållsamhet som enda väg.
Vi har lite olika utgångslägen där vi som finns härinne tror jag och det beror på hur drickandet har sett ut tidigare. Vad man har druckit i för sammanhang, vilka kickar man får och hur man mår och om man kan stoppa när man börjat.
Och då kommer den stora frågan om det är värt risken? Vad tillför alkoholen som man inte kan få utan alkohol? För mig är det glasklart att jag inte kan börja laborera med ”vanedrickandet” igen. Alkohol till helgen, till vissa maträtter... (plötsligt passar alkohol till alla maträtter utom pannkaka). Det är extremt lätt att öka mängden per kväll eller antalet dagar per vecka om du gläntar på dörren. Jag återgick gradvis till hög konsumtion genom att börja med halvflaskor.... alltså jag visste ju att jag inte kunde köpa en hel flaska och att det var för mycket. Men om man köpte till fredag och lördag fanns två halvflaskor hemma och då började de så klart ta slut redan på fredagen.
Så jag höjer ett varningens finger till att vanedricka. Det går kanske bra under de perioder när man mår bra, men sen kommer perioder av stress, deppighet och trötthet och då är alkoholen där som medicin snabbt igen. Och sabbar sömnen, måendet, driver på ångest... sämsta medicinen i världshistorien, eftersom det blir en ond cirkel.
Så vanedrickande är inget för mig. Där är det så jäkla slut som det kan bli i ren självbevarelsedrift. Det finns kanske andra här som inte har en tendens att medicinera med det, men just den risken kan jag aldrig mer ta.
Och då har vi alkohol i sociala sammanhang. Det var aldrig mitt problem. Jag har inte druckit särskilt mycket i såna sammanhang. Jag umgås heller inte så mycket med såna som dricker i min mening mycket. Tänker att det finns en poäng i de mängder som klassas som riskbruk. Det handlar om total mängd per vecka och att begränsa varje tillfälle. Sen kan man ju fråga sig om det är värt risken och jag tror som många skriver härinne att man bör veta varför man vill dricka, vilket syfte har man med att dricka.
Tror tyvärr också att det kanske har hänt saker uppe i hjärnan när man har druckit för mycket så det är kanske lättare att återfalla än man vill veta och återfall är en risk man tar.
Och då kommer slutligen frågan ska jag eller ska jag inte. Jag tror att jag kan ta nåt glas då och då vid väldigt sparsamma sammanhang. 9 glas per vecka är för mycket för mig tänker jag. I så fall skulle jag dricka för avkoppling etc och jag vet att jag borde koppla av på annat sundare sätt.
Midsommar då, en liten snaps? det drack jag i påskas och det gick bra. Nu vet jag inte. Jag är för stressad tror jag och kommer kanske att vara det även runt midsommar. Vi har mycket att göra då. Den sista tiden när jag drack, hade jag inte så hög total veckokonsumtion men kunde dricka stora mängder. Blev besatt av alkohol, mer åt periodarhållet. Så jag har fått en enorm respekt för drogen.
De andra som säger blankt nej är säkert betydligt smartare, men jag har alltid varit en sån som slickar två gånger på lyktstolparna också... kanske går bättre nästa gång,,, vill heller inte sätta in mig i några fack. Men för mig kokar det ner till eventuellt i sociala sammanhang och då enbart när jag mår riktigt bra och inte riskerar att medicinera lite efteråt av bara farten. Det är tyvärr inte nu.
Fundera lite över det du skriver om guldkant, deppighet etc innan du bestämmer dig tycker jag.

Min respekt för de krafter dom finns i denna drog kom till mig i söndags då jag stod i köket och lagade mat och hade druckit mina två glas vin i lördags, utan att vare sig bli påverkad eller känna av er dagen efter MEN när jag stod där dagen efter så kände jag ett sug och jag stängde av hjärnan och tog två glas vitt vin före maten. Jag hade sagt ”inte i smyg” som riktmärke och jag bestämmer ju själv och jag har ju bara mig själv som a-polis 👮‍♀️. Men jag fick en obehaglig känsla av att jag smög ändå, inför mig själv och att jag kände ett starkt behov av de här glasen. Där var medicineringen igång igen. Jag var oerhört trött men folk var ändå hembjudna ( ej på mitt initiativ )
Blev lite skraj för styrkan i autopiloten i mitt huvud.
Läser i annan tråd om @Sisofys reflektioner och blir imponerad av hennes klarsynthet. Känner igen mig i så mycket.
Hon har redan “been there, done that”.
Jag måste såklart själv upptäcka och ”slicka på lyktstolpen” två gånger före jag kommer fram till vad som gäller för mig men hennes beskrivning får mig att tro att jag är precis som henne .

@Majaela God morgon!
Du reflekterar över söndagen öppet här inne och min tro är att det är den reflektionen som kommer att leda dig på rätt väg. Din väg.
Jag kan verkligen rekommendera Programmet och att ta stöd av rådgivarna på vägen. Det har hjälpt mig mycket. Du får ärliga och vetenskapliga svar. Sedan måste jag slå ett slag för Systembolagets hemsida och läsa om alkohol och risker/depression plus ladda ner appen Måttfull. En riktigt ögonöppnare utan moralistiska inslag. Jag höll på att svimma när jag registrerade i Måttfull vad jag normalt skulle dricka på en lördag och jag garanterar att jag aldrig mer kommer att dricka sådana mängder. Aldrig mer.
Jag säger inte att du är som jag men när jag läser din tråd läser jag små likheter i att det kanske finns en anledning till hur du dricker som behöver tas om hand och att du är på väg att göra det nu. Ge inte upp! Börja registrera så ser du ett mönster du kan arbeta med - det blir liksom konkret.
Stor kram - jag hejar på dig!

@Majaela 💚

Jag vill också gärna flika in ett par funderingar om ditt inlägg ovan.
Som Sisyfos skriver så ser ju våra alkoholrisk/missbruk olika ut.
En del har allvarliga problem, andra har riskfyllda problem med alkoholen.
Om man börjar läsa och skriva härinne så beror det ju på någon oro och undran som kommer från en själv.

Själv har jag haft så nära kontakt med missbruk bland familj och släkt och alltid tänkt att det är lätt att bli beroende. Så för det mesta har jag druckit sansat men ändå varje helg i hela mitt liv.
På senare år har mitt intag ökat som en slags självmedicinering.
Detta gjorde mig rädd och ville därför återta kontrollen.
Efter flera försök att vara helvit så insåg jag att det nog är bättre för mig att satsa på måttlighet.

Så här är jag nu efter snart 4 månader och med sex kryss i kalendern.
Är väldigt bestämd att hålla mina gränser på max en liten flaska vin och en cider med minst tio dagar emellan.

Så tänk och resonera precis som Nykter2021 skriver. Vad vill du och hur vill du nå ditt mål?
Ta också hjälp av rådgivarna här på Alkoholhjälpen.😊

Lycka till 🍀
Kram🍃🌸🍃

Tack för omtanken, Fina Lisa och Nykter2021.
Jag uppskattar att ni både tror på mig samt ger mig tips på verktyg. Jag skall titta på programmet här. Samt kartlägga och sätta mål.
Har inte haft något sug alla under veckan och har sovit som en stock. Hade tidigare väldiga sömnproblem. Ser inte nödvändigheten längre med dagligt eller helg drickande.
Får se vad det hela landar.
Kram

Så känner jag också @Majaela sedan än jag slutat med vardagsdrickandet. Sover bättre och är mycket piggare. Jag har också begränsat helgdrickandet till färre glas de gånger jag dricker. Senaste månaderna sedan jag började läsa och skriva här har jag minskat min konsumtion till under riskbruk. Det har gått bra och jag försöker nu identifiera och reducera mina stresskällor. Ska nog flytta över min tråd till måttlighetsgruppen nu (om det går) eller starta en ny tråd här. Känner mig mer hemma i denna grupp eftersom jag inte har helnykterhet som mål.
Önskar dig en skön helg💚🌺💚

Välkommen hit @knickan. 🤗🌸💕 Här kan du vara med oss som vill förändra och analysera samt stötta varandra för en stadigvarande måttlighet på lång sikt.
Det är så fint att ha flera som kan stötta och peppa ett måttligt drickande, utan att riskera att trigga de som har valt den helvita vägen.
Önskar dig en fin fortsatt helg med !
🌸💕🌸

Tack Fina Lisa, helgen har varit underbar. Vackert väder, grillning, golf umgänge med familjen.
Hur har du själv haft det? . 🌸💕🌸💕
Under senaste veckan har jag känt mig lite sjuk. Lite tryck över bröstet och en känsla av att ha feber fast jag inte haft det.
Märker också att jag börjar komma upp i varv, den typiska vår stressen med student födelsedagar och dylikt.
Min nacke och rygg är spända som betong.
Maj och början på Juni har alltid varit en stressperiod för mig.
Helt klart har längtan funnits att A- medicinera,
för att åtminstone för en liten stund på kvällen få ett ”brake”. Under veckan har det gått att stå emot men fredag och lördag har jag druckit ca 3 glas vardera. Ikväll inget men har haft ganska mycket diskussioner i mitt huvud under flera timmar.
Diskussionen har kommit fram till att jag är lite slutkörd och i veckan som kommer skall jag vara extremt noga med återhämtning och pauser, och läsa här. Hoppas att jag på så sätt kan hålla suget i schack.
🪴🌞☀️