Första steget till att återgå till normalitet?

Ett antal år av extrema livssituationer och turbulens..

Efter ett 18 år långt förhållande så ville ex mannen skiljas. Fick snart reda på att det var otrohet som var anledningen.
En ny, jag var utbytt.

Jag hade varit nykter så gott som på heltid sedan vi fick barn 2003. Jag ville ha koll och se till att barnen kom i första hand.
Jag var den tråkiga som körde till och från festen och passade barnen.

När livet kraschade behövde jag bedövning, det spelade inte så stor roll om det var sex, alkohol el droger.

Här skapades mitt ”missbruk” jag ville inte känna något, jag ville leva utan gränser, vara oansvarig, inte tänka.

Men nu, 4 år senare så är det alldeles för mycket, det är inte sunt längre. Jag håller modet uppe om dagarna, jag är ”duktig” och ansvarsfull och gör allt man ska göra.
Men på kvällen när ensamheten kommer över mig, så vill jag bara bedöva mig igen och sluta känna.

Ikväll har jag haft en extrem ångest och känt mig oerhört ledsen.

Jag hoppas att googlingen som förde mig hit kan vara en väg till ett normalt brukande av alkohol eller inget alls.

Tack för att ni orkat läsa ❤️

@lilolinda 🧡

Välkommen hit och så bra att du startar en egen tråd!
Den som har ett problematiskt förhållande till alkohol kan få väldigt mycket bra hjälp här. Både på forumet och på de program som finns framtagna av Alkoholhjälpen.

När man känner sig ensam med sin ångest är det så värdefullt att det finns så många här i liknande situation och som det går att berätta för hur man känner sig. Att få stöd och pepp är så viktigt för självkänslan.
Så fortsätt och läs i de andra rum också. I rummet "Att förändra sitt drickande" kommer många nya varje vecka.
Det är alltid bra att kroka arm med någon eller några som startar en nykterhet samtidigt.

I detta rummet "Vara måttlig" skriver några som vill kunna hantera alkoholen på ett bättre sätt än man gjort tidigare.
Själv började jag skriva här i februari 2018. Har haft längre helnyktra perioder sedan dess men ändå velat kunna fortsätta dricka "normalt"
Detta är min tredje tråd och jag känner att jag har nått dit jag vill just nu. Dricker vid tre tillfällen i månaden och håller mig till en halv flaska vin. Det funkar bra😊.
Denna midsommarhelg blir det bara alkoholfria öl. Det är godast till sill och potatis😋

Ha en fin helg!🍓😎🇸🇪
Kram 🧡🌷🧡

@lilolinda Välkommen hit! Här hittar du igenkänning och får stöd. Du väljer själv hur aktiv du vill vara. Som FinaLisa skriver är det många som ”krokar arm” i ”Att förändra sitt drickande” och det kan vara ett fint stöd speciellt i början av nykterheten. Det kan vara klokt att inleda med en helt nykter period för att se klart på var problemet/problemen ligger.
Jag har fått god hjälp av att göra Programmet - du hittar det under Stöd. Varmt lycka till!!