Campral & Naltrexon är 2 mediciner jag tagit i snart ett år. Det är också något jag aldrig trodde skulle göra så pass stor skillnad när det kommer till mitt A intag eller ens göra att jag faktiskt nu har en ”gräns” innan det är försent. Men sen också att våga prova nya mediciner, ta emot tips & hjälp gjorde att jag har förändrat ALLT egentligen utan att jag ”försökte” ändra intaget. Det tycker jag är otroligt spännande, samtidigt som det kan vara nytt & skämmande.

Hur har nu det? 🌸

@uddda Godmorgon ☀️

Jag har aldrig själv tagit några mediciner mot suget men jag förstår att det i vissa fall är till väldigt stor hjälp.
Bra att du hittat din väg och fortsätter vara alkoholfri.
Själv har jag lyckats styra in mitt alkoholintag på en för mig måttlig nivå. Det trodde jag inte för tre år sedan..😊

Är Campral och Naltrexon bra att kombinera? Hur länge kan man ha dessa mediciner? Blir levern påverkad?
Några frågor som du gärna får svara på🙏

Ha en fin tisdag!☀️
Kram 🧡😎🧡

Hej! @FinaLisa jag är faktiskt inte alkohol fri, inte heller haft det som mål utan mer förändra mitt drickande. Mina lever värden är dock normala igen 🙏🏽 Men har som du kanske lite mer ”måtta” nu, men väldigt mkt pga medicinerna.

Förr har det varit antabus, lite mer allt eller inget. Aldrig ”försökt” halvdant för jag har otroligt höga krav på mig själv. Tyvärr så har jag haft ett beroende i över 15år men MÅSTE ibland lyssna på min kropp mer än knopp.

Men då det aldrig höll i längden av att gå från 100 till 0 med antabus, då det fick mig att må sämre valde jag att vara öppen för prova annat.

Började med naltrexonen för att få en ”gräns” på mitt intag, efter några månader valde jag att lägga till campralen för suget.

Min största ”wake” up, va nog när jag kunde vakna på en söndag o ha en tredje del av min låda vin kvar, när jag annars gärna tömt eller planerat för nästa dag.

Då blev jag så otroligt shockad av att jag lyckats ”förändra” utan att försöka om man säger så.

NEJ, då jag har haft dåliga lever värden 3 gånger OCH även går på otroligt mkt olika mediciner för att ens överleva en vanlig dag så ”påverkar” just dessa mediciner INTE levern. Lite också därför jag valt att försöka ge det en längre tid.

Hur har du det? Hur är som situation? Fråga mer än gärna om där är något du undrar. Frågar man ej får man aldrig svar.

Kram 🌸💜

@uddda 💚

Tack, det var bra information.
Jag har ju kommit till en bra måttlig nivå av alkohol sedan några månader tillbaka utan hjälp av medicin.
Mina skamkänslor för att jag blev beroende är så starka så jag har aldrig sökt hjälp av vården.
Men av hjälp av många människor här på forumet har jag sakta kommit att förändra mitt drickande.
Från att ha självmedicinerat med alkohol har jag nu hittat andra vägar att hantera ångest och oro.
Jag har också fått hjälp av psykolog men som inte vetat om att jag druckit för ofta. Men hon hjälpte mig med oron och ångesten som gjorde att jag drack.

Vad bra att du har hjälp av din medicin och kan vara måttlig på så vis! 👍😊

Allt gott!
Kram 💚