2021-09-06 - 19:33 skrev e.m i Ny och skräckslagen!:
Dricker aldrig på dagarna. Klockan 17 är det magiska klockslaget. Då lagar jag mat och vill ha ett glas vitt vin att smutta på eller två, eller ... Fortsätter med rött under kvällen, sätter mig vid datorn och skriver vidare på min femte roman. Sippar på mitt vin och känner hur lätt det går att skriva. Flaskan är tom .Vaknar av att jag nickat till framför datorn och ramlar i säng, ibland utan att ha tvättat mig eller borstat tänderna. Sover hyggligt och vaknar nästa dag utan det minsta baksmälla. Ingen har mått dåligt av mitt drickande, ingen har reagerat. Allt är som vanligt och jag tänker för tusende gången ... idag, i dag ska jag verkligen. Sedan händer något som känns jobbigt. "I kväll behöver jag faktiskt lite trevligt." Men i morgon, då ska jag verkligen ...

@e.m Det är tufft det där. Visst har du kanske inte några stora konsekvenser av ditt drickande, som du säger, i alla fall ännu, men du känner att du behöver bryta det men det är svårt att få till det. Du känner ju kanske själv att det inte kan fortsätta så i alla evighet för förr eller senare så kommer ju konsekvenserna att dyka upp och då är det bättre att bryta innan. Men hur gör man? Ja, man får nog nästan bestämma sig helt. Hur gör man det då? Det är ju inte så enkelt så klart, för då skulle man ju bara göra det. Kan du kanske boka upp dig på en ny aktivitet du har haft lust att göra länge? Det skulle ju kunna vara vad som helst egentligen men gärna någonting där du har svårt att ställa in det. Boka upp en padel-träning till 17 eller 17:30. Eller bestäm med en kompis att ni ska åka någonstans ni har funderat på att åka länge. Signa upp dig på någon kvällskurs eller liknande. Sen, istället för att ta fram ditt vin går du och gör aktiviteten istället, så har du bollen i rullning. Det är svårt att göra sig av med vanor, men att testa något nytt kan distrahera, tänker jag.