Jag har i många års tid haft ett problematiskt förhållande till alkohol och jag dricker väldigt mycket i perioder. Varje helg känner jag ett stort sug efter alkohol och nuförtiden dricker jag mest hemma ensam för att inte riskera att skämma ut mig själv.

Mitt drickande har bidragit till att jag också gått upp ganska mycket i vikt. Jag skulle behöva hjälp att dra ner kraftigt på mitt drickande.

Välkommen hit du också! Skrev ett långt svar till Prinsessan. Det får bli till dig också. Nu är ni två som kan stötta varandra. Testa en längre nykter period tillsammans vetja, sen kan ni bestämma hur det ser ut i framtiden. Lycka till!

Hej! Det här är min första dag här. Nyårsafton. Kommer att fira den ensam för första gången i mitt liv. Hoppas på ett Nytt bättre år, utan ångest och okontrollerat mycket vindrickande. Gott nytt år alla

Jag har också ett problematiskt drickande, men tyvärr går jag ut bland folk & gör bort mig, gör saker jag aldrig skulle gjort nykter. Ligger den i ångest & nu har även mina stora barn tagit avstånd ifrån mig. Vilket jag verkligen förstår. Dom har gett upp.
Jag vill inte leva detta destruktiva liv längre, behöver förändra mig

Hej alla... så skönt att veta att man inte är ensam! Jag har de senaste 7 åren druckit i stort sett varje dag. Alltid öl, ibland vin. Har sabbat ett förhållande pga det och på väg att sabba nästa nu. Har tre barn som också är väldigt trötta på mitt drickande. Jag gömmer flaskor och burkar i garderoben. Bakfull nästan varje dag och lider av ångest. Det blir långsamt värre och jag känner hur jag är på väg att bli riktigt beroende, har tappat kontrollen !!

@Zoasun Jag känner igen mig i din beskrivning och är nu på min 11 dag utan alkohol. Alkoholen har haft tokstor plats och makt i mitt liv i så många år och har krympt mig mer och mer, det var helt nödvändigt för mig att ta ett break. Absolut ingen dans på rosor den här första tiden, såklart, men verkligen värt det! Att vakna på morgonen och smaka unk i munnen och vara orolig att lukta på jobbet är en sak som belastat mig och oroat mina barn länge, och därför är det en av alla de positiva saker som glädjer mig extra mycket åt nu. Jag luktar inte längre och det är helt underbart! 🙏🏻

@te Jag håller tummarna för dig! Jag klarade igår kväll utan att dricka något, kändes konstigt i affären när jag handlade, det "fattades" liksom något i korgen... jag har sedan ungdomstiden haft ett problematiskt förhållande till både alkohol och droger. Drogerna har jag gett upp för nästan 20 år sedan men alkoholen har liksom alltid funnits kvar som en tröst och vägledare. Men denna väg leder till en svart botten och jag kommer i slutändan att förlora allt pga det! Kämpa på! Det är som en extra kraft här på forumet, så många begåvade och starka människor. Vi måste hjälpas åt och stötta varandra

@te jag har tyvärr efter två dagar fått återfall. Bråkade med sambon och gick direkt för att handla två flaskor vin och några öl. Räcker till ikväll ialkafall... jag har två barn med en man sedan tidigare och en dotter på 3 år med honom. Han har alltid varit en idiot och lämnat mig ensam hemma med barnen, när han kunde gå ut och roa sig. Så jag har fortsatt i mitt ensam drickande för att det varit tråkigt att vara själv, dämpat ångest och tankar på att han kanske är otrogen... jag vet att det inte är lösningen och att jag i slutändan bara sårar barnen mest men ser ingen utväg och vet inte vad jag ska göra. Ska lämna honom iallafall och flyttar med barnen. Men oroar mig för hur det kommer se ut när jag bor själv med dem. Kommer jag att känna mindre stress utan detta destruktiva förhållande, fokusera mer på barnen och mig själv? Eller kommer jag sitta på kvällarna och dricka vidare, i min svartsjuka ovetskap? Det handlar inte om att det inte finns andra män som vill ha mig, och jag önskar faktiskt att han hittar en bättre kvinna utan detta beroende som jag har. Men den onda cirkeln är sluten och jag vet inte riktigt var jag ska vända mig... känns som jag inte kommer klara detta på egen hand

@Zoasun ville tillägga att han hade ett problem själv tidigare, rökte gräs i många år. Jag hjälpte honom att sluta+att han fick problem med polisen, körkortet osv. Men förnekar allt jag gjort för honom... jag har lagt min själ i detta förhållande samtidigt som jag succesivt blivit mer beroende av alkohol. Han har varit fysiskt våldsam ett antal gånger de senaste sex åren men mest efter att jag druckigt och provocerat honom, efter att han alltid försökt starta gräl med mig... vi har båda ett temperament men jag kan bli rätt så agressiv när jag fått i mig några glas. Allt som samlas

@Zoasun Jag hoppas du mår ok? Jag är i början av min nykterhet och har valt att vara helt alkoholfri just nu och är framförallt aktiv i trådar som handlar om att sluta med alkohol för att söka och dela inspiration att lyckas, trots att det är så himla svårt. Allt jag kan säga är att allt blivit bättre för mig utan a. Allt!
Jourhavande medmänniska har öppet även på kvällen och natten, i de fall du behöver prata med någon. 🙏🏻

@te tack jag mår rätt hyfsat. Tänkte försöka ge mig på 3-månaders perioden som så många rekommenderar här och börjar idag. Även om jag är mitt i en separation, ska flytta med 3 barn och har inget jobb att gå tillbaka till. Pga mitt drickande. Sabbat för mycket och vill inte att det ska bli värre. Dags att agera men vet inte riktigt vad jag ska "fylla" tomrummet med... Tack för din motivation, när du säger att allt blivit bättre utan alkoholen! Jag tänker på det flera gånger om dagen. Hoppas jag också kommer på det snart...

@Zoasun och @te bra beslut att skriva här och bra beslut med en längre nykter period. Jag tänker att det blir lättare att se möjligheter om man slutar att dricka. Alkoholen gjorde mig rätt passiv, osäker, orolig och ledsen. Tänker på dig Zoasun att man behöver en annan känsla än det om man ska söka jobb, så kör på med nykterheten. Ett sätt att må bättre är ju att planera och sätta mål för dagen. Motionera, laga god mat, göra nåt kul med barnen.
Jag hoppas du hittar rätt!