Jag dricker varje dag i princip och har gjort det under en längre tid, jag dricker för alla möjliga anledningar men oftast för att belöna mig. Jag tränar också i princip varje dag så belöningarna är många.
Min fru håller på att bli galen på mig och jag inser att hela livet handlar om alkohol på något sätt för mig.
Jag förstår ju att detta inte är hållbart i längden men det jag sagt i flera år nu och konsumtionen ökar bara istället för att minska.
Jag lyssnar gärna på tips från er om hur jag kan tackla detta.
Jag vill helst hamna i läget att jag dricker lagom när det är festligheter eller middagar och inte för att jag har tränat eller har tråkigt eller haft mycket på jobbet.. eller mår bra fast är uttråkad.
Senaste två veckorna har jag vart nykter två dagar och snittat 10 enheter om dagen, det måste få ett slut nu ..

Välkommen hit!
Det finns olika strategier att tackla det beroende på vilka problem du har, men vi är många härinne som har försökt dra ner, men gång på gång halkat tillbaka i att dricka för mycket. De flesta (och jag) rekommenderar en längre alkoholfri period. Det är skönt att uppleva hur man mår utan alkohol i kroppen. Vi är också många som upplever en hel del fördelar med att inte dricka. Piggare, vaknare, mer energi, mindre passivitet etc.
Du vill landa i att dricka ”lagom” när det är middagar och festligheter. Ordet lagom brukar variera och en del har svårt att inte dricka för mycket då. Middagar - det beror kanske på hur ofta dina middagar ”kräver” alkohol. Att hålla sig inom rekommendationerna för riskbruk är nog nödvändigt, men vi är några stycken som har landat i att även det är för mycket.
Om du börjar med en alkoholfri period ör det bra att rensa ut all alkohol hemma. Det kan vara väldigt svårt att sluta. Men ta en längre period helt utan tycker jag. Tre månader brukar rekommenderas härinne. Det tar ett tag för kroppen och hjärnan att stabilisera sig.
Vi är också några stycken som har insett hur dumt det är att ha alkohol som belöning. Särskilt efter träning. Det gäller att fundera över vad man tycker att alkoholen tillför i det läget. Träningen i sig ger ju egentligen det man vill ha. Välbefinnande och möjlighet till avslappning. Alkoholen ger möjligtvis snabbare effekt, men förstör sömnen och möjligheten till återhämtning. Lycka till nu!
Du verkar motiverad att testa!

Hej,
Håller med om alla råd Sisyfos gett ovan. Kan lägga till att det kan vara bra att ta hjälp i början. Riddargatan 1 i Stockholm är bra på att göra bedömningar om man har förutsättningar att klara måttligt drickande. Tror de har distansmöten om man föredrar det. Och så vill jag säga att gör något nu, vänta inte. Det där fönstret när man är öppen för förändring kan slå igen fort, så kör! Jag tror aldrig man känner sig redo, man får våga kasta sig ut. Och du har så mycket att vinna på att bli av med alkoholberoendet.

Tack för era svar, tycker det är svårt med motiveringen och utav någon anledning så när jag har vart vit ett par dagar så känner jag sug efter att ta ett par bärs och bara softa hemma med bra musik och lite spa. Det är
Liksom dubbelt för mig, jag tycker det är fantastiskt att vara lite berusad men det måste ligga på rätt nivå. Att ge upp alkoholen helt känns väldigt konstigt men jag ska arbeta med det mentala och försöka förbereda skallen på en längre bit period som ni säger.
Tack igen!

@NoShame precis som du skulle jag också vilja kunna ta mig ett glas emellanåt. Jag trodde nog jag skulle fixa det efter att min 90-dagars period gick hyfsat bra i höstas. Tyvärr blev det inte så. Över helgerna i jul/nyår blev det var och varannan kväll med vin och sen var suget där igen. Det gick väldigt fort att vara på ruta ett igen. Jag gissar att få som utvecklat ett beroende fixar att dricka måttligt. Hoppas du är en av dem. Var med i alkholprogrammet och prata med din hustru så att hon stöttar dig. Lycka till!
Jag började om på dag 1 igår och ska satsa på att bli helt alkoholfri nu.