Hej alla - så är jag då här igen. Denna gång mer beslutsam än någonsin. På torsdag ringer dessutom Riddargatann 1 upp mig.
Anledningen till att jag fortfarande dricker alldeles för mycket vin (eller en av dem) är att min rädsla för att få farliga abstinenssymptom. Tror och hoppas att Riddargatans läkare kan hjälpa mig att reda ut det.
Ni alla som har minskat innan ni slutat hur snabbt har ni minskat? Jag har ju druckit ungefär samma mängd vin i ca 20 år, i snitt 1 dryg flaska per kväll. Aldrig morgnar eller dagtid. Dessförinnan var det nog 10 år med ca 3 flaskor i veckan. Nu har jag även sedan väldigt många år en ångestproblematik och den blir självklart inte lättare att hantera med alkoholen. Nu jäklar ska det gå vägen! Tacksam för input!

@annabeata jag har de senaste året druckit 1 BiB/dag. I de bästa fallen har det "bara" blivit 5 BiB/vecka.
Jag slutade tvärt rakt av. Hade hemsk abstinens första veckan, men det blev bättre och bättre varje dag.
Slapp tack och lov allvarligare symtom som delirium osv, fick "bara" brutalt illamående, små synhallucinationer, skakningar, kallsvettningar och huvudvärk. Men det var värt att härda ut de dagarna 🌺

@annabeata Jag har under ett flertal år druckit minst 1 fl vin per dag, de senaste halvåret 2-3. Jag drack för att lindra oro ångest. För 2 veckor sedan fick jag nog. Jag var helt slut. Utmattad, deprimerad och orolig. Första dagen drack jag ett par dl vin, sedan 0,5 dl ett par dagar för att sedan sluta helt. I ärlighetens namn tror jag inte att det hade varit någon skillnad om jag hade slutat tvärt. De första dagarna hade jag en ökad oro, men den är helt borta nu. I övrigt var jag hungrigare än annars, men kände inget annat. Jag har svårt att fatta att mitt liv kunde gå från nattsvart till positivt med framtidstro på så kort tid. Det enda jag gjorde var att sluta hälla upp vin till mig själv. Jag hoppas du vill våga prova att bara stoppa. ❤️

Åh vad ni har varit modiga och dragit ner snabbt!! Min plan är ett långsammare schema, typ 1 dl var 10e dag eller något sådant. Fast besluten men rädd. Sen: vad gör man av all ledig tid? Men det blir ju ett "positivt" problem egentligen. Hur är det med hjärnan - blir den "normal" igen på sikt? Hm... det verkar ju så. Hoppas.

@annabeata jag kände att jag vågade inte dra ner på det sakta för jag tror jag skulle ha svårt att bara hålla mig till det då.
Jag vet tex att jag inte kommer komma dricka måttligt i framtiden utan jag måste avstå helt, därför tömde jag ut allt jag hade hemma och gick direkt ner och slängde de tomma boxarna för att slippa se dom.
Jag kan säga att den "lediga tiden" för mig som jag annars spenderade på att dricka har varit fantastisk för mig. Jag har varit ute mycket i friska luften och bara på mina nu dryga 3 veckor nykter så har jag verkligen känt att relationen med min familj har förstärkt oerhört. Jag minns allt vi pratar om! Jag kan köra och hämta barnen! Jag vaknar pigg! Jag har återfunnit min passion i matlagning och promenade samt har ro i kroppen att läsa böcker. Helt fantastiskt!
Jag märker redan av positiva effekter gällande hjärnan. Jag kan fokusera, tänka klart, minnas mina diskussioner och känner mig inte helt slut i kropp och knopp som tidigare.
Jag tror på dig, tycker om din motivation. Man kommer långt med motivation och viljestyrka!
Många kramar 🌺