Hej!
Jag har varit orolig för min hälsa eftersom jag har druckit för mkt i perioder. Jag har perfekta levervärden i blodproverna
Eftersom jag är hypokondriker så har jag fått till ett ultraljud där de mäter leverns stelhet. I svaret stod det att det är fibros typ F1, Portal fibros

Vad innebär detta? Har jag en progressiv leverskada?

Li-Lo

Hej igen

Tufft att känna oro och inte riktigt förstå vad provsvaret innebär. Det är vanskligt att svara på medicinska fråga i ett forum som detta och jag rekommenderar dig att fråga din vårdkontakt. Ser att du startat en annan tråd här för ett par år sedan och även då var orolig. Kanske kan någon lugna dig gällande det du undrar över samtidigt blir jag nyfiken på hur du har det med alkohol just nu?

Du får gärna berätta om du vill, vad är mest hjälpsamt då du inte dricker. Hur ser din erfarenhet ut?

Varmt välkommen igen
Li-Lo
Alkoholhjälpen

@Villminska70 Hej, som Li-Lo säger är det din vårdkontakt du ska ta upp dessa frågor med. Jag vet, vården är som den är och de brukar inte vara så intresserade av att ta sig tid att svara på frågor, men du får stå på dig. På det här forumet finns endast lekmän och ingen kan egentligen hjälpa dig med vad det resultat betyder för dig.

Jag är ändå imponerad över att du fick till stånd en fibroscan. Ett vanligt ultraljud mäter ju inte leverns stelhet, men det här specialverktyget kan göra det. Jag har inte erfarenhet av någon i Sverige som har fått göra det. Jag vet att det finns åtminstone en maskin i Sverige dock. Min anekdotiska erfarenhet är att det är framförallt de som har NAFLD, eller leversjukdomar som inte är orsakade av alkohol utan främst livsstil kost/motion/övervikt, som får göra detta test, men jag har inte läst någonstans om hur man väljer vilka som är kandidater för det.

Fibros mäts ju i 4 grader, eller 5 om man räknar med F0 ingen fibros, och så går det upp till F4 som då är Cirrhos, eller skrumplever. Du frågar om den är progressiv? Det är den ju om inte orsaken till att du fick F1 försvinner. T.ex. om alkohol har orsakat att du har F1 så kommer den sannolikt över tid att fortsätta till nästa steg o.s.v. Hur det blir för en enskild person är nog väldigt individuellt och inget man säkert kan säga, mer än att t.ex. alkohol såklart kommer att förvärra tillståndet. Ibland hör och läser jag att begynnande fibros är reversibel, medan cirrhos inte är det. Levern har ju den där förmågan att reparera sig själv, upp till en viss punkt. Det min erfarenhet säger mig är att det inte finns något specifik hård punkt för vad som är reversibelt och inte.

En Fibroscan mäter ju som sagt leverns stelhet och borde därmed indirekt ge bra mått på dess kapacitet att utföra de funktioner den är till för. Fibros och ärrbildning gör levern stelare och då kan den inte arbeta som den ska. Det jag kan säga är att jag känner till ett ansenligt antal människor som har fått en Fibroscanscore mellan F2 och F4 och som med livsstilsförändringar har fått det att gå ner. Bland annat har jag en vän som haft F4 i flera år men som i senaste kollen i Januari gått ner till en F3. Hon mår också bättre än hon har gjort på många år. Hon har förvisso NAFLD, den som inte är orsakad av alkohol. Det var lite kontroversiellt för att det sägs att F4, som alltså är Cirrhos, inte ska kunna gå att bli av med. Men åtminstone med det här måttet har hon alltså gått från att ha Cirrhos till att nu inte hade det och sedan dess har jag hört om ytterligare två fall som gått från F4 och neråt, men det är lite kontroversiellt för det sägs ju att det inte är möjligt. Jag skulle misstänka att det inte är möjligt för alla att få ner sin score på det sättet, även med livstilsförändringar, men att det går är ändå ett tecken på att det är värt att försöka.

Så med det sagt är ju F1 inte särskilt högt på skalan, men definitivt något att ta på allvar. Du måste såklart rådfråga din vårdkontakt, men min lekmansbedömning är ändå att med F1 har du alla chanser att leva ett normalt liv, såvida du förändrat din livsstil för att gynna din lever. Det handlar alltså om ett totalt upphörande av alkoholkonsumtion, samt att i övrigt försöka röra på dig och äta vettigt och undvika onödiga mediciner och värktabletter t.ex. lite beroende på hur det är du lever idag.

Men du är ändå ytterligare en i raden människor som, självuppget, har perfekta levervärden men ändå en leversjukdom, i ditt fall en begynnande. Det kan vara en ögonöppnare för de som ser godkända levervärden som ett kvitto på att det är ok att gå ut och överkonsumera igen.