Hej @Misha och varmt välkommen hit!

Du har startat en tråd där du berättar att du gillar att bli lagom berusad samtidigt leder det till att du äter för mycket. Det låter som att du vill ha det annorlunda med alkoholen.

Berätta gärna lite mer, ibland tar det lite tid innan en tråd får fart och en kan behöva skriva flera gånger.

Igen, varmt välkommen!

Rosette
Alkoholhjälpen

Vad jag menar med att vara lagom berusad är ett tillstånd där jag är rätt så glad; ser positiv på livet. Dricker jag mer blir jag arg på allt möjligt. Men det stadiet kan undvikas genom att jag äter något med många kalorier.
Mitt problem är att jag inte kan se någon mening med just mitt liv. Jag gråter när jag ser Greta Thunbergs engagemang. Jag sopsortera så till den grad att jag river av tejpbitar från förpackningar, men jag säger inget när goda vänner frossar i mat och presenter till Nikolaus, Jul och Nyår.
Just nu då jag skriver detta är jag lagom berusat, och i det stadiet är det väl ok med att leva. Inte minst har jag ett ansvar gentemot mina två katter som älskar mig alldeles förfärligt mycket. Kanske beror det på att jag älskar de lika mycket tillbaka.
Ja just det. Att älska betyder på svenska också att ha samlag. Jag har inte haft glädjen att älska på 30 år. Jag menar fått uppleva kärlek. I och för sig betyder detta ju inte att jag inte fått älska (knulla). Knulla kan man få i detta land hur enkelt som helst. Gå på fest, kolla in tjejgäng och flirta så in i norden med den du inte vill ha. Antingen kommer snyggingen i gruppen att ragga dig eller så får du den du egentligen inte, glad för att vunnit över sin skitstövel till vän. Kärlek är det för fan inte.
Poängen är att jag är rätt så lycklig och nöjd med i min tillvaro med mina två katter när jag är "lagom" berusade. På bekostnad av att jag går upp i vikt.

Hej, tyvärr är det ju så att alkoholen leder till att man känner sig ledsen utan den. Dessutom blir man passiv och det blir lätt att man stannar hemma och dricker istället för att aktivera sig och kanske engagera sig i något. Du kan ju bli volontär i någon förening som arbetar för miljön, tex? Mening med livet är inget som bara finns eller inte, vi har alla en möjlighet att skapa mening. Alkoholen är en falsk vän som vill få dig att tro att du behöver den och får dig att nedprioritera allt som skulle få dig att må bättre i längden.

@Misha
Titta på programmet som finns här och läs här på forumet. Det finns en hel del erfarenheter och kunskap som kan hjälpa dig att se nyktert på alkoholen. För det är farligt lätt att det blir för mycket. En helt nykter 100 dagars period har hjälpt mig att få en bättre hälsa och nya insikter i mitt drickande.