Jag är en person som periodvis dricker på tok för mycket . Den senaste tiden har alkoholen spelat en central roll för mig . Så gott som alltid eller nästan alltid så spårar det . Jag kan inte sluta dricka . Min sambo dricker sällan och när hon gör det är det alltid med måtta . Har ofta fått höra hur hon känner obehag inför fester och tillställningar vi ska på etc. Lovar alltid mig själv innan en tillställning , att den här gången ska jag visa att jag kan dricka med måtta.. sen händer det nästan aldrig att jag klarar av det . Igår hände det igen , jag drack för mycket i sällskap med vänner .tills min sambo sa , nu räcker det med vin och tog glaset ifrån mig . Vaknade upp i dag med en ledsen och förbannad sambo som åter igen känner sig sviken av mig . Jag har ju lovat så många gånger förut att det inte ska bli på det sättet . Till slut har jag druckit så mycket att jag inte längre klarar av att hänga med i konversationerna som pågår . Min sambo visade bilder från kvällen , där jag sitter dimmig i blicken och rödvinskladd runt truten . Äckligt tycker såklart både hon och jag . Idag sa hon att det här inte var konceptet hon hade tänkt att leva med när vi flyttade ihop och nu står hon inför om hon ska fortsätta leva med mig o mina alkoholproblem eller lämna mig . Att bli lämnad av henne är min absolut största skräck . Just nu spelar det ingen roll vad jag säger eller lovat henne så litar hon inte på mig . Vilket jag förstår . Jag inser att jag har problem och att jag MÅSTE sluta dricka om jag ska ha en chans att få behålla mitt liv . Och nu är jag här..

Välkommen hit!
Det finns hjälp att få. Nu skriver du på forumet ”dricka måttligt” och det beror lite på hur drickandet har sett ut om det är möjligt eller ej. Det finns ett on-lineprogram här på forumet som du kan börja med. Du skriver att det har blivit mycket på sista tiden. Betyder det att du har druckit på vardagar också? Här på forumet rekommenderas att man tar en lång nykter period. Minst tre månader, gärna fler. Det finns enormt stora fördelar att sluta helt med alkohol. Du kan läsa i olika trådar om vad som händer i kropp och själ. Din sambo har tröttnat - hur känner du för att lägga av helt med alkoholen?
Det är så enormt skamfyllda att inte kunna sluta i tid och vi är många härinne som har upplevt liknande situationer. Att lära sig vara måttlig är väldigt svårt, beroende på hur drickandet har sett ut, men du kan söka hjälp även med den ambitionen iallafall fall i Stockholm. Dock är vi också många härinne som har insett att det är mycket som är bättre helt utan alkohol.

Tack för svar @sisyfos.
Jag har insett att dricka måttligt inte är ett alternativ för mig . Är för rädd att åter igen inte klara det . Jag har ju provat så många gånger utan att lyckas . Jag måste inse att jag har nu börjat mitt nyktra jag .
Jag dricker aldrig under vardagar , såvida jag inte är julledig , eller har semester . Då dricker jag något nästan varje dag . Men på helgerna , när fredagen kommer , då kommer även suget att slappna av med vin eller öl …
Jag vill inte längre … vill verkligen inte ha det så här .. måste styra upp det innan det är alldeles för sent.

Det låter ju jättebra Holger82. Kanske borde du be admin flytta din tråd om du inte satsar på måttligt. Många undviker måttligtforumet eftersom de inte vill frestas och då får du inte lika mycket pepp som du skulle fått annars. Hur som helst… att slappna av med vin och öl till helgen har så många baksidor. Jag blir trött och seg av alkohol och har mer energi nuförtiden att göra roliga saker istället. Läs t ex Torns tråd, han har liknande upplevelser. Vet inte när du började dricka på ett osunt sätt, men om du jämför med hur det var innan kanske det ändå inte känns så tråkigt att avstå alkohol. För mig var signalvärdet att slappna av med vin till helgen det som var det intressanta. Det går kanske lite långsammare att komma ner i varv utan, men att slappna av och vila utan att vara bedövad är nog bland det bästa som finns. Så du har en spännande tid framför dig. Önskar dig all lycka till!