11 dagar utan vin, mitt första längre uppehåll på minst 4 år, men igår drack jag vin.. kommer ihåg de första 2 glasen, men flaskan var slut när jag vaknade. Försöker verkligen , men jag kämpar varje dag, har tänkt på vin o öl sen jag slutade för nu 12 dagar sedan, men igår trillade jag dit igen. Varför fyller det mina tankar hela tiden, så trött på minnesluckor, trött på att ta Treo det första jag gör på morgonen, trött på mig själv.
Jag klarade i alla fall nyår utan, så denna nyår kommer jag i alla fall ihåg, men skäms över mig själv , inte ens 2 veckor klarade jag av att hålla upp, tänker på de som tar en vit månad, hur gör dom? En månad utan känns som att bestiga mount Everest, helt omöjligt.
Vill ju må bra, men va fan, inte mår jag bra inte.

Hej, tufft att kämpa mot suget... Kan du tänka dig att ta stöd av vården i början? Samtalsstöd eller antabus kanske? Det blir bättre, men man måste över puckeln...

Heja dig !
Jag har precis tagit steget och bestämt mig för att det får vara nog . Inte är det lätt, men tänker att det går … men viljan måste finnas .. ta nya tag efter ditt bakslag nu. Se till att fylla vardagen med nåt annat , skapa ett nyttigt beroende .

User35185

Hej!
Bra jobbat att vara nykter på nyår. Jag kommer ihåg första gången jag försökte ta en vit månad, då kände jag som du. Fick kämpa varje dag och lyckades inte. Trots att jag inte ansåg mig vara beroende av alkohol.
Efter det har det blivit många vita perioder varvat med drickande eftersom jag ju ”borde kunna hantera det nu”. Nu försöker jag igen och har varit nykter i 2 veckor. Det jag ville att du skulle få veta är dock att varje försök har gått lite lättare! Dina två veckor är inte bortkastade bara för att du drack igår utan dina nykterhetsmuskler har fått träning.
Bara på det igen, stort lycka till. Tveka inte att ta hjälp av vården, det här forumet eller nära och kära

Tack för uppmuntrande ord, drack igår igen, men nu får det bli en paus, jag vill verkligen inte gå tillbaka till 1-2 flaskor om dagen igen, det suger verkligen. Alltid trott att jag kan kontrollera detta, att jag är minsann ingen alkoholist, är ju full fungerande, men ju mer jag läser här och ju mer tester jag tar så inser jag ju att jag lurar ingen, bara mig själv. Vill inte ta hjälp av vården.. men hänger gärna tyst här inne ett tag, skriver mer om jag lyckas hålla ut mer än en dag längre än sist. Nu är det dags för en Treo.

För mig var det viktigt att jobba med min inställning. Att fokusera på det sköna med att inte dricka. Skönare morgnar, lugn mage, mer tid för vila. Så att man vrider det till att nykterheten är en lyx och inte något man genomlider. Jag tänker aktivt en stund varje dag på hur skönt det är att inte vara bakis. Nu fattar jag inte hur jag orkade dricka, när livet kan vara så enkelt nykter.

Många månader senare och precis likadant. Kollade på AA och det kunde vara något för mig men de snackar ju bara om gud… värdelöst. Skall testa lite piller jag hittat på nätet, kanske hjälper de

@drhouse I min stad finns det olika alternativ där man kan få hjälp och stöd vid beroende som inte hör till sjukvården. Har du kollat om liknande erbjuds där du bor? Du verkar behöva stöd 🤍

@drhouse Det finns hjälp att få från sjukvården. Piller från nätet kan vara vad som helst. Farliga.
Har du provat att ringa å orata med rådgivare på Alkohollinjen? Man kan vara anonym…
Jag gick igenom Alkoholprogrammet här och läste och skrev mkt i trådarna. Nu nykter och mår bra.
Har du kanske provat?

@drhouse Det hörs att du har det tufft, klokt att du skriver här. Vår erfarenhet är att det religiösa inslaget i AA upplevs väldigt olika av olika människor, och att det kan skilja sig åt väldigt mycket från möte till möte. Men om det är en dealbreaker så kanske LifeRing (https://www.lifering.se/) kan vara något för dig? De har sekulära självhjälpsgrupper och bland annat ett onlinemöte. Du kanske redan visste om det men ville tipsa ändå.

Vad gäller piller på nätet är det fullt förståeligt att du vill hitta en lösning, men jag blir precis som Amanda L lite orolig när jag läser det. Vad är det för något du hittat och vill prova? När det gäller läkemedel som är avsedda för att minska alkoholkonsumtion så behöver de tas i samråd med en läkare eftersom de inte passar för alla och kan ha biverkningar. Om det gäller saker som är olagliga att köpa enligt svensk lag är det precis som Amanda skriver omöjligt att vara säker på att produkten består av det som utlovats. Har du några andra alternativ eller saker du funderat på som skulle kunna hjälpa dig?

Hittade campral på nätet, tänker att det kanske kan funka. Annars är väl facit att minst en flaska vin om dagen i mer än 6 år förutom då de där hemska 11 dagarna …. Jo vill ju ha hjälp, skall kolla den där lifering för jag är tämligen allergisk mot allt vad Gud heter. Har med tagit en initial kontakt med vården… gjort pth test mm vill bli fri från det här nu.

Bra att du kontaktat vården. Du skriver att de alkoholfria 11 dagarna var hemska, samtidigt inser du att du inte mår bra nu. Jag tror ändå att det är bra att inleda med ett totalt uppehåll. Hoppas du får hjälp av vården. Jag tror att det också är lite olika med vilken inställning man går in i att sluta. Ungefär som en diet.., om man bara önskar att dieten är slut så funkar det mindre bra. För mig tog det ett antal misslyckade försök, men sen när jag verkligen tröttnat på att inte kunna kontrollera drickandet var det lätt att sluta. Och skönt! Det finns hopp! Hoppas du får hjälp.