Hej
Jag är ny här i forumet men har läst mycket av det ni många kloka skriver. Jag har druckit mycket, väldigt mycket, under många månader efter en tragisk olycka i familjen, som jag valde att hantera på helt fel sätt med självmedicinering. När jag väl bestämde mig för att det fick vara nog vågade jag inte eftersom jag läst mycket om den fruktansvärda abstinensen. Men för en vecka sedan tog jag mig i kragen och det gick över förväntan. Första dagen var jag skakig och svettig och hade hjärtklappning. Andra dagen var jag fortfarande skakig men hade då redan tappat suget som jag kände dag ett.
Så långt frid och fröjd - eller nästan i alla fall. Jag har viss ångest för vad jag kan ha utsatt min kropp för och allra mest för att jag känner att jag svikit min familj som jag gång på gång lovat att sluta. Jag hoppas att de förlåter mig. Min sambo och mina föräldrar vet jag gör det men mina barn är de jag skäms mest inför.
Till saken för detta inlägg: om tio dagar ska jag göra ett CDT-test för ett nytt jobb som jag fått. Det är påskrivet men förutsättningen för att det ska träda i kraft är ju att jag klarar testet. För att se var jag låg beställde jag ett eget test via Blodkollen efter fyra dagar utan alkohol och det låg då på 2,4. Finns det en möjlighet att jag inom tio dagar kommer att klara referensvärdet om 1,99? Då har jag alltså varit utan alkohol i 17 dagar. Man läser ju om allt mellan 2-6 veckor. Snälla ni som vet eller varit i samma situation - har jag en chans? Jag vet ju att det är individuellt, men ändå. All input är välkommen. Vet att bland annat att ålder spelar roll - jag är 53.

Hej StrongerNow!

Vilken resa du har gjort, det imponerar verkligen. Även om det såklart kan ta tid för dina närstående att återfå tillit så gör du i alla fall det du kan för att ge förutsättningar för det. Generöst och hjälpsamt av dig att dela med dig av din oro för abstinens och hur det sen faktiskt blev, det kan hjälpa andra som står och väger och vill bryta med alkoholen! CDT är lite vanskligt att sia kring, så jag kan tyvärr inte bidra med något i förhållande till det. Du gör redan det du kan för att maximera chanserna att klara det, dvs. att du är nykter. Skriv gärna igen och berätta om hur det går!

Jag kan inget om provet men jag tycker du är stark som tar tag i ditt drickande, och önskar dig lycka till med jobbet!
Skriv gärna och berätta hur du mår på vägen och hur det går för dig.
🌼