Jag har som många andra tassat runt i forumet och det är väldigt inspirerande att läsa om allas framsteg och insikter. Och också eventuella bakslag, och hur man använt denna tillfälliga besvikelse för att ännu mer fokusera framåt. Min egen plan just nu är att vara vit söndag-torsdag och, om jag vill, dricka max 2-3 glas vin fredag och/eller lördag. Behöver detta tillåtande fönster för att jag inte ska bli helt förtvivlad (har druckit i princip varje dag och inte sällan för mycket). Jag har en stöttande sambo som är helt fantastisk, och jag kommer att prata mycket med honom. Men om någon vill kommentera min förändringsresa så vore jag också tacksam för insikter och erfarenheter eller bara vänlig peppning.

Dagen har varit bra; jag har gjort vad jag planerade och känner mig glad och längtar inte alls efter vin. Nu dags att laga middag och sedan kanske det blir lite Netflix-tittande under filten i soffan. Mysigt. Ser fram emot ännu en god natts sömn.

Hej,
Vad bra att du börjat skriva! För mig var det viktigt att ändra inställningen till alkohol. Att inse att anledningen till att jag tyckte den var så viktig för att ge livet guldkant var att jag var beroende. Rådet jag fick av Alkoholhjälpen var att börja med tre nyktra månader. Det var jättebra, gav hjärnan tid att ställa om sig och hitta balans. Och i slutet av de månaderna kändes det inte längre så angeläget att få dricka igen. Pröva dig fram och känn efter vad som funkar för dig. Men att fundera på varför det är så viktigt för en att få dricka är en nyckelfråga tror jag. Själv dricker jag ett glas vin med månader emellan. Jag varken kan eller vill dricka vin varje helg, då skulle jag falla tillbaks i mitt gamla mönster, och dit vill jag aldrig mer. Att vakna utan bakfylla är så mycket skönare än att dricka tycker jag.. Och alkohol blir mer och mer ointressant ju längre tiden går. Det hade jag aldrig trott för några år sedan, att jag skulle bli och trivas med att vara en person som inte dricker..

@Kennie Tack för ditt svar och pepp. Jag känner också att jag helt måste ändra inställning till alkohol. Men att alkohol hör till fest finns ju överallt. Var på konsert i helgen och i pausen var det proppat med vinglas som väntade på alla som förbokat. Då hade jag redan startat min resa så jag kände väl inget speciellt, utan mest att det var skönt att kunna köra bil hem (och inte krångla med bussar som går så sällan på söndagkvällar). Det är också en positiv aspekt: Det praktiska. Så även om mitt mål kan tyckas lite väl tillåtande, så måste jag ju inte uppfylla det (det vill säga dricka även på helgen). Jag kan själv bestämma att: Nej jag vill inte idag. Så kanske kommer jag att omformulera det efter hand. Jag vill aldrig mer falla tillbaka. Och det är inspirerande att höra hur du har lyckats komma dit du är nu.

@Sorgsen-sorgsen jag går på konsert ofta och det har lite hört till att ses och förfesta, för att sedan fortsätta dricka under spelningen och sen avsluta med ett glas efteråt. Men det slog mig (tyvärr ganska sent) att jag sällan kom ihåg spelningarna. Kunde inte minnas vilket band, vilja låtar de dragit eller folk jag träffat. Pengar i sjön!
Numera tar jag alkoholfri öl, om jag tvunget ska ha nåt, och spelningarna är inte sämre, tvärt om! Däremot överraskas jag fortfarande av hur FULLA folk är på konserter. Var jag en av dem?? Jag var helchockad första gången. Går mest på hårdrock/dödsmetallspelningar, kanske är drickakulturen extra stark där, vad vet jag? Nu rycker jag på axlarna och glädjs åt hur bra jag kommer att må kvällen efter en spelning med.

@Surkärring Nu går jag oftast på klassiska konsert, så visst är det en stor skillnad. Ändå hela foajén som glimrar av vitvinsglas och bubbel, och det är förstås festligt. Kändes ändå skönt att jag inte blev särskilt sugen, men det kommer säkert vid ett annat tillfälle. Fast jag antar att det går över fort. Slutade röka tvärt för tre år sedan. Har rökt 1 cigarett sedan dess. Den smakade förstås skit. Om också första glaset vin efter en tids uppehåll kunde smaka lika illa vore det ju hur enkelt som helst att sluta. Men om jag tvunget ska ha något så kan ju alkoholfritt vara ett alternativ. Det kan man ju köpa på ICA också, så kan undvika systemet. Kanske borde jag köpa hem en flaska och lägga på vinhyllan? Och smakar det inte så toppenbra, desto bättre :)

Hungrig hungrig. Är det någon annan som blir jättehungrig? Nu gäller det verkligen att välja rätt mat så jag inte går upp i vikt. Har precis värmt resterna från gårdagen som frukost. Planerar något gott till lunch (för mig själv) och till middag (tillsammans med sambon). Arbetar nästan alltid hemifrån och det har ju gjort det väldigt enkelt att jobba med ett glas vin på skrivbordet. Och slutade förstås med att jag tömt flaskan och var onykter när sambon kom hem. Inte så optimalt för relationen, nej. Gårdagens alkoholfria vin var ok till kalvlever, smakade kanske väl mycket saft. Men kändes ändå lite festligare än vatten. Jag får testa och göra en utvärdering av hela ICAs sortiment. Det finns ju massor med vintester, men finns det något test av alkoholfria viner? Nozeco funkar ju utmärkt som alternativ till bubbel. Alkoholfritt öl är inte dumma med fin humlesmak, men orolig för maltsocker/kolhydrater.

@Sorgsen-sorgsen det är inte många kolhydrater i alkoholfritt öl. Tror det är mer i vin, så byter du tror jag inte du behöver oroa dig för kolhydrater. Själv tycker jag att alkoholfritt rött smakar utspädd saft (inte gott) och vitt gör mig sur i magen, så jag kör alkoholfri ipa eller mineralvatten. Oavsett vad du äter tänker jag att det är bättre för dig än alkohol.

Jo på konserter med klassisk musik och liknande är det ju mer "findricka". Intressant att problemen i botten ändå är desamma, oavsett i vilka lokaler en vistas i.

@Surkärring Jag provade ett alkoholfritt vitt idag som ”arbetsvin”. Smakar druvjuice. Men dyrare. Fattar inte riktigt varför man går omvägen och jäser vin och sedan tar bort alkoholen. Någon vinkännare som kan förklara? Nå, det är i alla fall ett projekt att testa allihop och utvärdera; jag gillar projekt! Och när alkoholfria vinerna är avtestade går jag över och testar de alkoholfria ölerna, så nu har jag en hobby några veckor! Undrar om det är samma sortiment på Coop? Ikväll blir det vatten.

Godmorgon. Härlig soluppgång och ännu en fin dag framför mig. De senaste dagarna har jag inte känt något speciellt sug efter alkohol. Jag jobbar på genom att inte gå i närheten av systemet. Äta när jag blir hungrig (nyttig och god mat). Skriva ”Var glad!” överst på dagens ”att-göra-lista”. Jag vet att jag klarar detta, för jag är envis som en åsna och kreativ så jag kan hitta lösningar som passar just mig. Men också ödmjuk inför ”fienden” och tänker inte underskatta riskerna.

Fredag. Om jag vill ”får jag lov” att dricka alkohol i kväll. Vi får se hur det blir. Jag kommer i alla fall inte att köpa vin (undviker systemet). Men sambon kanske handlar på vägen hem från jobbet. Så om jag nollar idag (= bra) om jag dricker ≤3 (= bra nog). Fortfarande jättehungrig och trött. Är det kroppen som jobbar för att ”ställa om systemet”?

@Milady Tack för tipset! Den ska jag absolut testa. Håller mig till ICA ett tag för jag försöker undvika systemet ett tag. Men kanske hittar man bättre produkter där … Vatten är förstås alltid gott, men kanske inte ”festligt”.

Sambon hade köpt hem vin efter jobbet. Jag sa att jag också köpt och visade vinhyllan. ”Åh, jag ser!” Sedan förstod han att det var alkoholfritt och höll på att ramla baklänges av chock (han är italienare). Nå vi delade en flaska vanligt vin till middagen. Men inget ”matlagningsvin” (dvs ett glas i grytan och tre i kocken) utan först när maten stod på bordet. Hade en fin middag med god konversation och sedan såg vi en film på netflix. Jag somnade inte under filmen och kommer ihåg vilken film vi såg (det brukar ju inte vara fallet). Nu pigg och vaken och glad att min plan hittills funkar. Fast jag äter massor (men nyttigt) tycker jag att magen blir mindre, ingen nackdel. Även idag lördag är det tillåtet att dricka vin (≤3 glas) om jag vill. Känner mig mycket nöjd.

Vaken och ganska pigg. Sov dåligt för jag hade värk i kroppen - längtar till sommaren när man slipper denna jäkla värk. I går serverade sambon alkoholfritt rödvin till lunchen. Han är verkligen ett bra stöd för mig. Sedan lång promenad där han försökte luska ut hur jag ”arbetar” med mig själv. Det vet jag ju knappt själv, utan jag känner mig fram och går min egen väg där jag söker just min egen motivation och lust. Måste dock säga att det gör väldigt gott att skriva och läsa och samtala med andra på detta forum. På kvällen delade vi en flaska vin och därmed är veckans tillåtna glas konsumerade. Har fört över sparade pengar till vårt gemensamma sparkonto (ännu en morot). Snart ska vi börja resa igen, härligt!

Hej sorgsen! (Fast du låter ganska glad. 😊) Ska bli spännande att följa din resa som måttlighetsdrickare och ev helvit så småningom.
Jag har sen 1 januari som mål/regel att dricka A högst två dagar i veckan, utom på semesterresor. Det går i stort sett bra, misslyckats en gång då det blev tre tillfällen.
Skulle gärna vilja vara nöjd med två-tre glas vid varje tillfälle, men hamnar alltid på fyra. Det ska jag försöka ha som nästa mål, lite längre fram.
Lycka till med ditt ”projekt”!

@Abraxa Hej på dig Abraxa! När jag startade ett konto här i december var jag verkligen oerhört sorgsen, eftersom jag kunde se hur mina alkoholproblem riskerade att sabotera relationen med sambon. För samtidigt som jag är otroligt lycklig över att få dela mitt liv med denna fina person, finns det ”gamla spöken i min ryggsäck” som kan poppa upp och dra ner mig i mörkret. Att skriva ”Var glad!” och ”Var snäll!” överst på dagens att-göra-lista gör stor skillnad för mig.
Sedan var mitt decemberförsök lite halvhjärtat, tänkte jag skulle förbereda mentalt för att sätta igång efter nyår, men så blev det inte. Behövde kanske mer förberedelser? Bokade tid för konsultation med en beroendeterapeut och det var ett samtal som gav mig en hel del små nycklar, men också annat som inte alls passar mig. Det jag framför allt tog med mig är att ”Jag har lösningen inne i mig själv”. Så nu känner jag mig stark och glad och full av tillförsikt. Jag följer dig gärna på din väg. Vi hörs!

Godmorgon! Regn och gråkallt hela veckan, öh vad tradigt! Höll inte målet om en vit söndag igår, men ett glas vin till lunch och två till middagen är acceptabelt. Men nu är det en vit arbetsvecka som gäller — och nya alkoholfria ICA-viner ska inhandlas och testas. Tjohooo!