Hej! Mitt problem är inte att jag har något sug för alkohol på daglig basis men om jag är på fest och kommer över en viss gräns så finns det inget stopp! Då kan jag dricka så mycket att jag har minnesluckor, beter mig som en idiot och gör bort mig. Det som är så svårt är att jag inte känner när gränsen är nådd. Och den ångesten dagen efter är ju så himla fruktansvärd🙁 Jag vill ju kunna dricka med måtta, vad är det som händer i min hjärna? Någon annan med samma problem? Hur gör ni? Tack!🙏🏻

De flesta av oss har problem med att hålla gränsen när man börjat dricka. Läs gärna så många trådar som möjligt du kommer lära dig massor om beroende och vilka svårigheter de flesta har.

@Framtid2.0 Detta är också ett av mina problem (när jag dricker) och var kanske ett av de första på att något inte stod rätt till. Sedan kom fler problem smygande efter hand. Att erkänna för sig själv att detta är ett problem är första vägen på att finna en lösning. Vilken väg som fungerar för dig är något som du kan behöva utforska. Glöm inte att vara snäll mot dig själv. Lycka till.

@Framtid2.0 Nej, jag har inte slutat helt utan tänkte i första hand prova att komma ner till att vara måttlig. De senaste åren har jag druckit typ varje dag. Tyvärr gör det att man får högre toleransnivå och hjärnan kräver mer och mer. Så mitt mål är nu (sedan drygt en vecka måste jag kanske tillägga) fem helvita dagar i veckan och två dagar med max 3 glas per dag (dvs halv flaska vin, för det är också en ny regel: Jag dricker inte ensam!).

@Sorgsen-sorgsen
För mig gäller det nog att kunna kontrollera mängden när jag festar, har aldrig något sug efter alkohol på vardagar och måste inte dricka varje helg heller men när jag gör det och fått i mig en viss mängd typ 3-4 glas då tappar jag kontrollen och börjar dricka väldigt fort. Jag känner inte när den gränsen kommer🙁

@Framtid2.0 förstår precis hur du menar ❣️
Tappar också kontrollen efter några glas. Allt jag tänkt innan är som bortblåst och ångesten som ett brev på posten sen.
Har känt mig ensam i det men förstår nu att det finns fler.. Jag har börjat med kalendern för ca 2 månader sen. Tänker på hastigheten när jag dricker något och bestämt mig för att ta max 4 glas och då utspridda. Så snart jag känner "snurret" så dricker jag något annat tills det försvinner igen. Rätt eller fel vet jag inte än har vart med här i ca 2 månader och änsålänge så går det bra, har bara druckit en gång i veckan ca och nästan alltid bara 1-2 glas, tänker att det är bra att reducera mkt i början så jag hejdar det.
Har även tagit hem en app där du kan registrera allteftersom, finns på S sida

Känner så oerhört väl igen mig. Är inte beroende och känner inget sug, men är det fest är jag körd. Häver i mig tills jag, typ spyr. Inget konsekvenstänk. Gör bort mig, sårar min fru och mig själv. Det här med att dricka måttligt är tudelat. Det går ibland. Ibland inte. Oftast inte för mig. Måste nog göra upp med mig själv och försöka sluta helt. Önskar all lycka till och fortsätt skriv här. Det hjälper!

@@JoLi Tack för ditt svar. Låter som att det kanske kan funka för mig med. Det gäller nog att se till att ha kontroll hela tiden men det är inte lätt. Det är så märkligt att när man vet att man kommer få den fruktansvärda ångesten efteråt så gör man det igen?😮

@@JoLi Tack för ditt svar. Låter som att det kanske kan funka för mig med. Det gäller nog att se till att ha kontroll hela tiden men det är inte lätt. Det är så märkligt att när man vet att man kommer få den fruktansvärda ångesten efteråt så gör man det igen?😮

@Christian Tack snälla för ditt svar! Ja det är så himla tråkigt att man skall ha det problemet. Hade önskat att jag var som dom flesta av mina vänner. Dom känner när det är för mycket och slutar dricka och går hem!🙏🏻

@Framtid2.0 Jag är likadan. Alltid fullast på stället. Festens centrum och det var kanske okej för typ 10 år sedan men jag har inte lyckats släppa det vilket är så sorgligt och har kostat och fortsätter kosta så mycket. Jag måste acceptera att jag inte kan dricka och helt "enkelt" avstå. På tok för skadligt för mig och jag kan inte dricka och ha kontrollen samtidigt så jag måste välja det senare.

@Framtid2.0

Du låter som mig, eller så låter jag som dig. Jag har verkligen inga problem att inte dricka. Jag kan gå månader utan att dricka. Månader att dricka normalt men jag vet inte vart gränser går för vid vissa tillfällen känner jag mig fine, sen vaknar man och undrar vad som hände.

@Framtid2.0
Precis, vet inte hur många gånger jag bestämt mig för att vara lagom och ändå står jag där sen och har ångest, skäms som en hund för att jag tappat kontrollen. För mig tror jag att mycket är just det- kontrollen . Även om jag sköter mig oftast så blir jag livrädd över vad som kan hända. Minnesluckor är vidriga .
Jag triggas av att kunna fylla i max 1 eller 2 glas, helst 0 i kalendern. Ångesten har fastnat i mig mellan gångerna, kan tänka på sånt som hänt för flera år sen. Men nu har den minskat nåt oerhört efter att jag inte varit onykter alls. Jag hoppas din ångest släpper snart, var inte för hård mot dig själv, du är här och det är superfint! Du gör nånting!
Träning tror jag är bra! Det hjälper mot ångesten .