Jag har undrat länge hur man dricker på ett måttligt sätt. Visst har jag märkt att det kan vara ganska skönt att bara ta ett par öl och känna en viss berusning men problemet för mig är att jag alltid vill ha mer. Någonstans tänker hjärnan att det blir bättre med mer alkohol och jag dricker tills jag somnar. Sen blir det tråkigt dagen efter när man vaknar upp bakis och helt uttorkad men det är ett framtida problem så att säga.

Jag har bara svårt att förstå hur man stannar vid någon öl eller något glas vin. Då känner jag att jag lika gärna kan låta bli att dricka. Jag kan vara helt nykter i perioder och på högtider när andra dricker men när jag kommer igång så vill jag ha mer och mer. Då handlar allt om att planera hur mycket alkohol jag kan dricka, hur jag ska få tag på det och hur jag ska klara av att sluta vara berusad igen. Behöver alltid ha ett antal öl/annan alkohol på lut så jag kan trappa ner bakfyllan och inte må så dåligt.

Är det så enkelt att vissa personer inte klarar av att dricka måttligt? Att det inte ger någonting helt enkelt?

@Everybody Vi är alla olika i vårt drickande, jag kan lätt dricka 6-8 enheter per dag emellanåt, blir inte berusad, men vaknar med ångest dagen efter. Men kan lätt gå över till vatten framför TV,n och känner inte att jag behöver mer. Gör gärna programmet som finns här på Alkoholhjälpen, har hjälpt mej en bit på vägen. All lycka till.

@Everybody Hej! Jag hör till kategorin som är nöjd efter 3-4 glas vin. Precis som Källarmannen byter jag gärna till vatten sen.

Som ung kunde jag dricka in i kaklet när det var fest/utekvällar men då hade jag ingen koll på mängderna. Fattade inte riktigt hur stor skillnaden var på att dricka tre eller tio glas vin på en kväll. Men lärde mig den hårda vägen efter några vidriga bakfyllor.

Efter allt jag läst här på forumet, och sett hos ett par vänner/bekanta tror jag att det kan vara som du frågar. Att för vissa är det allt eller inget, och då är det nog väldigt svårt att bli måttlig.
Det jag måste tänka på att är att mina tillfällen med 3-4 glas inte får bli för ofta. De helvita perioder som du har händer sällan i mitt fall.

@Everybody jag drack som du, utan stopp eller botten. Även om jag ibland kunde hålla mig till 2-3 glas. När man behöver så mycket är det för att toleransen är hög. Det krävs mer och mer alkohol för att bli ”nöjd”.
Jag lyckades aldrig lära mig dricka måttligt trots otaliga försök. Det är möjligt att det går, men inte för mig iaf. Jag tror det är väldigt svårt om beroendet blivit för stort.
Jag har varit därför slutat dricka helt, nu nykter i 75 dagar och mår prima. Så den vägen kan du också gå bra om du verkligen är trött på att kämpa med alkoholen. Alkoholprogrammet rekommenderar tre månaders nykterhet för att låta hjärnan bli mer återställd, då kanske du också lättare kan ta ett beslut om hur du ska göra. Lycka till!🙏🏻🥰