Anonym31513

Snart midsommar. Vi ska bara umgås med folk som inte dricker alkohol, så det kommer att gå bra för min del.
Ha en fin och nykter midsommar allihopa!

Anonym31513

Inte en droppe alkohol blev det igår för min del och det känns fantastiskt bra. Snart ska jag köra iväg med bilen. Härlig känsla att kunna göra det utan minsta oro att åka fast för rattfylla.

Inombords

@Lavendelblomman grattis till en nykter midsommarafton! Kanske också tar bilen idag bara för att jag kan! Ha en underbar dag! 🌸

Anonym31513

Sedan jag skrev senast så har jag inte lyckats hålla mig helvit tyvärr. Detta hemska gift och dessa invanda beteenden. Usch!
Nu börjar min semester. Jag ska ta hand om mig själv. Har lovat ena barnet att vi ska övningsköra mycket, vilket självklart kräver nykterhet. Jag ska även planera in morgonaktiviteter som kräver bilkörning för att motivera mig att hålla mig nykter.
Ha en fin söndag!

Anonym31513

Längesedan jag skrev nu. Semestern blev inte helvit, men alkoholintaget har varit måttligt. I allafall tills i början av den här veckan. Då reste resten av familjen iväg för att vara borta i en vecka. Som på rutin cyklade jag till bolaget och köpte en bag in box och tänkte att nu kan jag dricka så mycket jag vill. Jag drack alldeles för mycket och kände mig bakfull dagen efter. På tredje dagen hällde jag ut det som var kvar i bag in boxen i vasken. Jag är trött på att alkoholen styr mitt liv. Jag vill bli pigg, må bra och känna mig nöjd med mig själv.

Anonym31513

Nu är det en vecka sedan jag hällde ut vinet i vasken. Flera gånger har jag haft lust att cykla till bolaget och det har inte handlat så mycket om sug, utan mer om ett invant beteende. Jag har då stannat upp och tänkt att jag måste ändra beteende. Efter ett tag kommer det förhoppningsvis inte lika ofta att dyka upp tankar om att åka och köpa alkohol. Eftersom vanans makt är så stor, så gäller det att ha goda vanor. Inte vanor som inkluderar att man dricker alkohol var och varannan dag.
Usch vad jag svamlar, men ibland är det skönt att sätta ord på tankarna som snurrar i huvudet.
God natt!

Smörblomma

@Lavendelblomman Ja ändra sina vanor är viktigt. Det är inte alltid ett sug som får en att tänka på alkohol eller vilja köpa utan mer som du säger vanan av vad man brukar göra. Jag känner att det tar ett tag att ändra sina vanor vare sig man vill sluta helt eller ändra sitt drickande.

vår2022

@Lavendelblomman Bra jobbat! Läste att en studie visade att det är lättare att skapa en ny vana än att sluta med en. Om man ska göra sig av med en vana är det störst sannolikhet att man lyckas om man ersätter den med något annat. Press utifrån är inte heller lika motiverande för att forma en ny vana, som om man gör något för sig själv. Det stod också att en vana är en handling som ofta utförs automatiskt utan att man vet om det. Vanan utlöser oftast en positiv känsla, och därmed fångas man i en cirkel där man upprepar handlingen för att få sin belöning. Så fortsätt att nöta in din nya vana😁💕

Allegra

Hej @Lavendelblomman , tycker inte alls att du svamlar, är också inne på detta med vanor och ovanor.

I våras, innan jag fattade att jag måste förändra min relation till alkohol, så kändes det ofta som en tvångstanke att dricka. Som att vanan jag jobbat upp; att dricka på stress, ångest, trötthet etc. blev helt betingad och jag var knappt delaktig i den processen. Gick till krogen efter jobbet som om jag vore radiostyrd.

Intressant studie @vår2022 ! Är helt inställd på att ersätta gamla vanor med nya, det är stort motstånd kan jag säga, men det måste göras!

Kram och godnatt✨

Anonym31513

Tack för fina kommentarer! Detta forum är verkligen fantastiskt. 🥰
Under den gångna veckan har jag lyssnat på en ljudbok som heter Känslofällan. Kortfattat handlar boken om att man kan se människan som en triangel där tankar, känslor och beteende finns i vart och ett av hörnen. Dessa tre hänger ihop. Ändrar man i ett av hörnen så hänger de andra med. Jag tänker som så att jag har ägnat de senaste 2,5 åren åt att ändra på mina tankar kring alkohol. Känslor och beteende har ändrats till det bättre, men inte tillräckligt bra. Nu ska jag jobba med beteendehörnet av triangeln. Helt enkelt anta det beteende jag vill ha när det gäller alkohol (inte dricka). I början kommer tankar och känslor att protestera, men efter ett tag så kommer de att ha anpassat sig till mitt nya beteende.
Som sagt, väldigt förenklat och lättare sagt än gjort men de senaste dagarna så har det här tankesättet varit hjälpsamt för mig.
Nu önskar jag alla en fin helg! Själv ska jag umgås med folk som inte dricker, vilket känns bra. Först en joggingtur!