Anonym31513

Jag är en medelålders kvinna, gift och har två barn. Jag har ett bra jobb, chefsposition. De senaste 8-10 åren har jag druckit flera gånger i veckan. På senare tid varje dag. Ibland i smyg för att min man inte ska förstå hur mycket jag dricker.
Bakgrunden är, om jag ska våga mig på en egen analys, att småbarnsåren var mer än vad jag orkade med. Alla våra släktingar bor långt borta. Vi har nästan aldrig haft barnvakt. Vi har båda under alla år jobbat heltid, till och med lite mer än så. Minimalt med egentid. Vårt ena barn var fruktansvärt krävande upp till ca sju års ålder med ständiga raserianfall. Äktenskapet har till och från knakat i fogarna. Under två olika perioder har jag haft samarbetsproblem med medarbetare på jobbet. Det rus alkoholen gav blev mitt sätt att fly från allt det jobbiga. Nu är småbarnsåren förbi och jag trivs med det mesta på jobbet, men alkoholberoendet finns kvar.

Hela tiden har jag innerst inne förstått att sättet jag dricker på är sjukt och att jag har utvecklat ett beroende, men jag har inte lyckats bryta det. Det är fruktansvärt jobbigt. Rädslan över att åka fast för rattfylla dagen efter, rädslan över att min man ska hitta någon av mina gömmor, rädslan över att någon kollega ska tycka att jag luktar alkohol. Sedan kraften det tar att sitta med betongkeps och hålla sig skärpt på jobbet, hålla i möten med mera.
Jag gick med i alkoholhjälpen i början av året men gick ur efter några månader eftersom jag inte lyckades nå något av mina mål, hur lågt jag än satte dem. Under året har jag läst en del fakta om hur alkohol påverkar kroppen och hjärnan. Jag har ofta läst här på forumet och jag är så imponerad av alla er som lyckats få bukt med era beroenden. Ni är så starka! Jag imponeras även av hur ni stöttar varandra. En sådan fin värme och gemenskap det finns här!
För ett par veckor sedan började jag känna mig sjuk och sökte läkarhjälp och fick antibiotika utskrivet. Inget ont som inte har något gott med sig! Jag får inte dricka alkohol under antibiotikakuren som är fjorton dagar lång! Idag är det dag elva. Tio dagar är max vad jag lyckats hålla mig nykter på många år. Det låter kanske konstigt, men jag är faktiskt tacksam att jag fick denna starthjälp till en nykter period. Jag hoppas så att jag denna gång ska kunna hålla mig nykter i alla fall en månad. Då skulle jag bli så stolt! Livet är för kort för att man ska förstöra det med alkohol. Den stund på jorden jag har kvar vill jag göra vad jag kan för att jag och min familj ska må så bra som möjligt.

I många delar är ditt inlägg en karbonkopia av mitt, vi är många som har fungerat så bra i många år men sedan kommer vi till en gräns- av något eller annat skäl. Där är du nu, så skönt med lite hjälp på traven i om din medicinering.
En gratis start. ?
Jag har skrivit så många inlägg i min egen tråd och i andras och jag vet inte säkert vad det har för betydelse men för MIG har det varit avgörande för att klara min nykterhet. Och nykterheten är avgörande för att både klara och framförallt LEVA mitt liv.
Några små råd förutom det viktigaste; läs och skriv här, allt du orkar!
• Fokus framåt- strunta just nu i vad du gjort som du skäms för eller varför. Nu räknas tiden på ett nytt sätt och du kommer behöva lägga all kraft på framåt.
• kunskap! Kolla in Andra Halvleks tråd här, hon är forumets docent i a-prevention, allt värt att veta hitta du där.
• En dag i taget. Ibland en timme ibland en kvart. Tunnelseende. Och bestäm dig åtminstone först för en något längre period än en månad. Tre månader är vad kroppen och hjärnan behöver för att kunna skapa nya vanor och tankar.

Skickar en massa god energi din väg! ?

Du har fått bra tips av Se klart. Skulle vilja tillägga att du bestämmer att om du inte klarar det själv så söker du läkarvård. Nu fick du en gratis skjuts av antibiotikakuren, så det kanske räcker, men det finns mer hjälp att få om det behövs. Hörde en intervju med en alkoholläkare på radio i fredags och hon var tydlig med att om beroendet gått för långt så behöver man hjälp att bryta det, då har hjärnan utvecklat en beroendesjukdom.
Jag menar inte att ta ifrån dig hopp om att bryta själv, utan att förminska tröskeln till att be om hjälp om det behövs.
Vilken väg du än väljer, du har många fördelar med att vara nykter som väntar dig, tror du kommer känna stor befrielse i att slippa sitta bakis på jobbet, slippa oro för rattfylla dagen efter, slippa smyga. Och njuta av en lugn hjärna, energi till dig själv och familjen. All lycka på din väg!

Håller med Kennie och Se Klart..Det kan gå att bryta sitt destruktiva drickande själv..Min tanke i början var att prova på egen hand..Funkar det inte, så skulle jag ta hjälp, det hade jag lovat min chef??..I början var det lite jobbigt, men jag hade ju en plan B..Och sakta men säker gick dagarna, som blev till månader, och år..Lavendelblomma, jag känner igen mig väldigt mycket i din berättelse om ditt drickande..Förutom att jag hade en man som också drack..Du har tur som inte har det..Nu kör vi nyktert, om du vill..???

Så bra att lyfta detta med att ta hjälp. Instämmer. Läst så många berättelser här om livet som faktiskt tar en vändning när vi vågar se att problemet är för stort att lösa på egen hand.
Jag har nog använt forumet som mitt stora stöd, utan det hade jag inte klarat att bli nykter.
Nästan alla vi som skrivet här är klarar-allt-själv- människor. Det är ofta därför vi tar till alkoholen, för att pressa oss ännu lite till.
Det är en stor lättnad att inse, när det inte går längre. Då börjar en ny frihet som inte går att beskriva. Kram!

Tänker också att det är lätt att dra slutsatsen att alla här inne klarar att bryta själva, men det blir lite missvisande eftersom de som inte får tillräcklig hjälp av forumet sällan hänger kvar. Så det blir en överrepresentation av personer för vilka ett forum som detta är vad som funkar bäst, och det kan få personer som skulle få bättre resultat med en annan typ av stöd att känna sig misslyckade. Lite som att för vissa funkar det perfekt att plugga på distans medan andra lär sig bättre på seminarier och lärarledda lektioner.

Anonym31513

Tack för välkomnande och värmande kommentarer! Det känns skönt att det finns personer som känner igen sig i min situation, även om det naturligtvis är sorgligt på sitt sätt, men det blir mindre ensamt. Ni ger många bra tips. Klarar-allt-själv människa - hög igenkänningsfaktor där!
Ha en skön lördagskväll!

Jag är precis som du mitt i livet, två barn (en med adhd som vi haft jättejobbigt med) och egen företagare med mycket jobbtimmar i bagaget. Är på dag 48 nykter nu. Och det har hjälpt mig att gå in här nästan varje dag för att förstå att man verkligen inte är ensam. Och även att göra ”programmet” här på sidan. Läser om alkohol (Annie Grace) och har ersatt suget för det mesta med träning/promenader och andning!
Det har verkligen varit så skönt att slippa kämpa mer! Nu är alkohol ett minne blott. Ångrar mig inte en sekund. Däremot kommer och går det där suget och vanan att dricka. Men försöker inse att det är just en vana och har varit en självmedicinering för att slippa känna oro, stress, ångest. Men vill hitta andra sätt att handskas med det. Och jobbar vidare på just det!
Hoppas du hittar ditt sätt. Lycka till nu ? ps. Hade i baktanken att gå med i AA om detta inte fungerade. Men har inte behövt det än. Men vet många som det fungerar för om man inte klarar det själv. Ds

Anonym31513

Övriga familjen sover fortfarande, men här sitter jag i köket och känner mig nöjd med mig själv. Nöjd med att ha lagt ännu en nykter dag till protokollet. Idag blir det en till!
AkillesU: Vad är det för andningsövningar du gör?
För mig är suget som störst när jag står och lagar mat eller diskar. Inte läge att ge sig iväg och träna då, men jag tränar mycket och har alltid gjort. Det känner jag att jag mår bra av. Det jag provar när jag förväntar mig att suget ska komma är att lyssna på en podd eller liknande. Det blir lite avledande och det är något jag tycker om. En väldig massa godis trycker jag också i mig vilket naturligtvis inte är bra, men det får jag ta tag i vid ett senare tillfälle. Nu är prio ett att inte dricka alkohol.
Jag ska ta och leta upp Andra Halvleks tråd för att få tips om A-prevention.
Kram!

Lyssna gärna på beroendepodden. Den fastnade jag för. Riktigt bra avsnitt. Jag tycker det är så viktigt att få barnperspektiv på missbruket inom hemmets väggar..Som oftast döljs bakom fin fasad..Så var det hos oss också..Bra jobbat..??

Att vakna tidigt en söndag och känna sig stolt och nöjd över sig själv och se fram emot dagen, och inte ha ångest över att det snart är måndag. Det är livskvalitet! Vad bra att du är här och skriver, för mig som klarat en månad nu, har det hjälpt jättemycket! Det är så skönt att ha andra i liknande situation att "prata" med och få inspiration av.
Jag lyssnar både på Beroendepodden och Alkispodden, den sista är bäst tycker jag, eftersom det är så många andra beroenden än alkohol som tas upp och diskuteras i Beroendepodden som jag inte riktigt har någon behållning av. I forumets alla trådar finns många bra läs- och lyssnartips och kloka tankar.
Ha en fin söndag och välkommen till den nyktra gemenskapen!

Men det är nog individuellt vad man gillar..Framförallt har jag letat upp avsnitt med intressanta personer som missbrukat.Är heller inte så jätteintresserad av övriga beroenden, trots att många går från tex alkohol till spel, träning och mat om man inte ser upp..Det kommer ju också smygande, precis som det ofta gör med alkohol..Att preparera oss med kunskap om missbruk och beroende är vaccinet mot att börja dricka igen..?

Anonym31513

Ni som inte druckit på ett tag, har ni märkt några rent fysiska effekter? Jag menar tex bättre hy och hår, mindre svullnad i kroppen etc.? Bara en nyfiken fråga!
Snart dags för mig att laga mat - och lyssna på podd! Idag blir det Wahlgren&Wistams senaste avsnitt. Den podden har ingenting med alkohol eller beroende att göra, men det kan vara skönt att lyssna på något helt annat också. Något vindrickande blir det inte för min del!
Må så gott och ha en skön söndagskväll!

Jag har gått ner ett par kilo i vikt, och så har jag inte varit förkyld sen jag slutade för fem månader sedan. Jag brukade också få en lätt inflammation vid nån av mina visdomständer typ var tredje vecka. Nu har jag bara haft det två gånger på fem månader och det har gått över mycket snabbare än förut.

Jag är betydligt snyggare, Vinmagen väck, hud och hår är friskare..Hela jag är fräschare..Det var en slags svullnad jag hade i hela kroppen, när jag drack..Högt blodtryck, domningar i fingrar och tår.. Nu normalvikt igen, Minnet är jättebra, och inte minst konditionen förbättrades..Min blick är klar, jag ser på folk rakt in i ögonen, behöver aldrig skämmas för bakfylle-utseende..Jag har vågat prova på massor av nya saker..Skilde mig, köpte hus själv..Prövade på olika jobb..Till sjöss bla.Det tog ca 1 år när kroppen stabiliserades igen..Kan säkert vara olika för oss alla..Jag har aldrig ångrat att jag slutade dricka..Ångrar att jag slösade bort flera år av mitt liv på sån skit..Det viktigaste av allt..Relationen till mina vuxna barn har blivit fantastisk..Dom peppar mig och stöttar mig och jag dom..❤️Så Lavendel..Du har mycket att vinna på att hålla dig nykter..???

Hej,
De fysiska effekterna kom första veckorna med lite bättre hy, några kilo ner. Sen kom coronan, superstressig för mig jobbmässigt, Och svårt att hålla i goda vanor.
NU däremot så mår jag bättre i kroppen (och psyket såklart) än på många år:
Ingen halsbränna
Inget vakna på nätterna
Vitare tänder (med hjälp av blekskena då men hade ju inte så stor effekt ihop med rödvin)
Min frisör sa att jag håller på att få massa nytt hår! ”Har det hänt något i ditt liv, har du ändrat nåt?” Så konstigt, och oväntat.
Hyn är bra, har nästan slutat med allt smink men jobbar hårt med mina krämer.
Naglarna- biter inget så behöver inte gå och lägga på läskig akryl. Fina ändå!
Ja och nu är vikten påväg ner.
Så för mig är fördelarna fysiskt, väldigt många! Men allra allra viktigast är förstås att jag är glad med mitt liv, och det tror jag syns!
Kram ?

Anonym31513

...att se vilka fysiska effekter som jag kommer att märka av. Tack för att ni delar med er av era erfarenheter.
Idag är det måndag och jag ska hålla i tre olika jobbmöten, utan minsta bakfyllekänsla! Jobbar hemifrån idag, annars hade jag även kunnat njuta av att köra bil utan minsta oro för att åka fast för rattfylla. Känns skönt och jag är så stolt över mig själv!
Ha en fin dag!

Den känslan att vara nykter och inte behöva smussla med halstabletter, eller vara rädd för polisen när man kör bil är skön..?..Tog mig lång tid innan polisrädslan släppte..Såg ju framför mig skammen av att blåsa med hög promille..Aldrig full men bakfull..Och visste också att jag druckit sent på natten, så nykter var jag inte..Bor även på liten ort, så skammen hade blivit dubbel..En dag i taget..??

Anonym31513

Trillade dit igår kväll. Kunde inte låta bli att ta ett glas vitt vin från den öppnade flaskan som maken lämnat i kylen. Usch så dumt! Positivt dock är att jag slutade efter ett glas. Hade det varit för ett par veckor sedan så hade jag gladeligen druckit upp hela flaskan.
Idag är det en ny dag. Ikväll blir det stenhård träning. Efter det ska jag hem och diska efter middagen och då kommer suget att komma. Hoppas kunna stå emot då.

Vad synd, det knaprar på självförtroendet att känna sig övermannad och inte ha kontroll.
Men idag är en ny dag!
Jag vill tipsa om att byta ut ordet (och tänket) kring att ”hoppas” på nykterhet.
Det gäller tyvärr inte när det kommer till drickande utan endast dina egna beslut spelar roll här.
Ett till tips efter gårdagen; ha inte alkohol hemma, allra minst öppna flaskor. Jag vistas- efter snart 9 månader- inte i närheten av öppna flaskor eller halva glas. Det gör mig nervös.
Ha en fin dag! ?