Idag var det sanningens minut. Höstterminstart. Idag ställde jag mig på vågen. Jag vägde +20 kg jämfört med i våras. (Då jag hade gått ner cirka 10 kg pga depressionen.) Jag vägde idag mer än jag någonsin har vägt. Någonsin.

Det kom inte som en överraskning, jag känner det i kroppen. Och i mina kläder. Nu är det dags att ta itu med det. Klarade jag av att bli nykter och genomleva den senaste depression så ska jag fan klara av det här också. Det spelar ingen roll vilka hälsofördelar nykterheten ger mig om vikten fördärvar alltihop. Min kropp kommer inte att orka leva om det fortsätter så här. Varenda kroppsdel kvider av övervikten.

Efter att ha lyssnat på boken ”1%-metoden - små förändringar, stora resultat” av James Clear flera gånger vet jag att två saker funkar extra bra för mig: 1) stapla en god vana ovanpå en annan, 2) fokusera på att införa goda vanor snarare än att tvinga bort dåliga vanor. Jag tänker inte heller banta. Det jag vill hitta är en hållbar livsstil. Det är inte hållbart att väga så här mycket, jag känner det i hela kroppen.

Jag har en skrivbok bredvid sängen där jag dagligen ska checka in olika boxar:
1) Gympa med SVT-Sofia (kl 9.30 varje dag ringer larmet, inga ursäkter godtas. Jag gör så gott jag kan.)
2) Nötter (På eftermiddagen är det en näve nötter som mellanmål som gäller, eftersom det är långt mellan lunch kl 11.30 och middag kl 17-18. Jag ska alltid ha en burk med nötter i handväskan.)
3) 0 choklad (Så är det bara, den ovanan ska bort från och med idag.)
4) 0 glass (Ingen glass ska köpas till detta hushåll inom överskådlig framtid. Punkt.)
5) 7.000 steg (Det här dagliga målet ska utökas, men någonstans måste jag börja.)
6) Kettlebell (Jag måste jobba upp min ryggstyrka, men jag måste också börja väldigt försiktigt.)
7) Smoothie (På sikt min enda måltid efter kl 18, men nu i början är frukt okej också.)
8) Meditera (Innan läggdags, för att på sikt slippa sömnmedicinen helt.)

Varje dag ska helst innehålla 8 ✅ Jag har mobilen full med alarm för att påminna mig om gympan och smoothien tex, och jag ställer fler alarm om det behövs.

Utöver detta ska jag äta frukost, lunch och middag på ungefär samma tider varje dag (6.00-8.00, 11.30 och 17.00-18.00) och jag ska minska portionerna successivt medvetet. Äta mer grönsaker generellt. Välja vegetariskt oftare, målsättningen är 50/50 på sikt.

Jag lagar varje söndag minst fyra matlådor att äta senare i veckan, och kompletterar under veckan med olika sorters hämtmat. På sikt är målsättningen att laga mat på onsdagar också. Varannan söndag ska jag laga vegetariskt. För två veckor sedan lagade jag kikärtsbiffar med gräddstuvad vitkål (ingen smalmat direkt). Igår lagade jag röd linssallad med ugnsbakad morot, bladspenat, ruccola, färsk persilja, rödlök, granatäpple och avokado. Mums 😋

Men som sagt, överlevde jag vårens depression så ska jag överleva detta också. Jag vet gällande 0 choklad och 0 glass att det kommer att ta ungefär tre veckor innan jag hanterar det helt utan problem. Att avstå helt funkar alltid bättre än att ”äta lite”. Både vad det gäller alkohol och choklad/glass.

Jag behöver få bort sockret också, för jag har verkligen värk i hela kroppen. Måltiderna behöver därför vara antiinflammatoriska i så hög grad som det bara är möjligt. Förutom socker behöver jag undvika mjöl och mjölkprodukter. Jag behöver hitta ett vettigt alternativ till mackorna till frukosten och ett vettigt alternativ till yoghurten, som jag äter till min granola till lunch. Jag ska göra min egen granola dessutom, så att jag har full koll på innehållet.

Nu kör vi!

Kram 🐘

Lycka till @Andrahalvlek ! Jag fattade samma beslut den 20 maj och tänkte precis som du: använda den stenhårda beslutsamheten från nykterhetsprocessen. Och det har gått bra! Är nu på en platå på minus 10 kg. 1/2 kg i veckan. Siktar på ytterligare några kilo som kommer att gå i långsammare takt. Rör mig oändligt mycket lättare. Är nöjd, mitt i allt det andra eländet. Kram! 🐳

@Geggan Heja dig! Jag tänker verkligen trampa i dina fotsteg, och bli lite lättare med tiden. Mina fötter lider verkligen av tyngden, vilket gör att jag drar mig för att röra mig och riskerar att skada mig (ryggont tex). Det blir en negativ spiral som jag måste vända. Nu. Utan att slå på mig själv. Jag ska fösa mig själv varsamt framåt. Varje dag behöver inte innehålla 8 ✅ men det är målsättningen. 6-8 ✅ är okej.

Kram 🐘

Heja dig @Andrahalvlek!
Ett tips om du vill är att äta frukt på kvällen, det mättar bättre än smoothie, morötter är också riktigt bra sug och mättnads effektivt💕
Arlas vaniljkvarg är väldigt god och ett bra alternativ till yoghurt eftersom den innehåller mycket proteiner som mättar bra💕
Proteinrika middagar och luncher står man sig också väldigt mycket längre på än kolhydratrika💕

Tack @Himmelellerhelvette ❤️ Många bra tips! Vaniljkvarg ska jag inhandla, och frukt och 🥕 Kan tänka mig att suget är värst de första tre veckorna. Efter ”något” att stoppa i munnen. Under min depression åt jag cookies i parti och minut, och nu under tillfrisknandet har det blivit mycket choklad och glass. Men nu är det slut på det! Och det man inte har hemma kan man inte stoppa i munnen.

Kram 🐘

Va kul att du gillade tipsen @Andrahalvlek❤️
Jag har många tips om du undrar framöver🥰
Jag har alltid intresserat mig mycket av kost och träning så jag har läst mycket om det.
Avokado, lax (och andra feta fiskar), nötter och fröer är bra fetter som mättar effektivt 💕

Igår var det sanningens minut, både på vågen och jobbet. Efter två dagars ”uppvärmning” förra veckan var det dags att leverera. Ytterst blygsamt (man hinner inte så mycket på 2 timmar) men ändock leverera. Skulle jag komma ihåg handgreppen i de olika programvarorna? Jodå, det gjorde jag. Och just in time kl 15.00 hade jag levererat 🥰 Och jag var glad och stolt som en mallgroda 🐸 när jag studsade hemåt igen.

Kram 🐘

Tack @Vjlo ❤️

Det gick bra idag också, jag hann till och med förjobba lite igår så jag hann vara med på en avtackning sista halvtimmen.

Kvinnan som gick i pension har jobbat 34 år på företaget. I år har jag jobbat 30 år på företaget. Lär nog hinna 15 år till innan pension, om jag inte plötsligt får för mig att byta jobb.

Tänker på det ibland, men det slutar alltid med att jag ”väljer om” mitt jobb. Mycket skit finns på de flesta arbetsplatser, men värderingarna i ett företag är viktigt för mig. Det är fan viktiga saker vi håller på med! Utan oberoende media skulle väldigt många svin komma undan helt.

Kram 🐘

Leverans även idag enligt plan. Heja mig! Ikväll ska jag iväg på en föreläsning, det ska bli kul. Är lite mosigt trött i skallen, men det är ju normalt vid den här tiden. Om jag lägger mig för att ta en höneblund mellan kl 16 och 19 så kommer jag knappt upp igen. Just den tiden har jag alltid haft en svacka.

På jobbet har det rört ihop sig rejält, utan min inblandning dock. Min efterträdare på min förra tjänst (jag bytte jobb 20/9 i fjol) verkar vara utslängd i kylan. Man hänvisar till omorganisation, och för tillfället är det min chef som sköter schemat som jag har gjort tidigare. Hon hinner egentligen inte med det, så något akut måste ha hänt.

Min första tanke: Tack gode gud att det inte är det jobbet som jag ska gå tillbaka till. Min andra tanke: Min efterträdare fick verkligen inte schyssta förutsättningar att göra ett bra jobb. Min tredje tanke: Stackars henne om de har erbjudit henne ett annat jobb som hon absolut inte vill ha. Min fjärde tanke: Tänk om de försöker övertala mig att gå tillbaka till mitt gamla jobb 😱 (Som jag haft i 15 år tidigare.)

Min äldsta dotter skrev till mig: ”Håll dig borta från det och låt cheferna lösa det.” Och hon har helt rätt. Jag håller tyst och sköter mitt i min hörna.

Kram 🐘

Nu börjar det stimmas rejält på jobbet. Alla lokala valvakor ska bevakas på söndag, formatet ska göras om för att få plats med allt, och folk är inkallade på övertid för att bevaka valet.

Och jag känner inte ett uns av längtan att delta. (Vilket jag brukar göra när nyheter sker i realtid.) Jag är bara så innerligt glad att jag slipper delta. Fyra år till nästa val, först då får jag bidra med min del. I år tar jag det lugnt, för jag är sjukskriven på 75 procent.

På mitt våningsplan är vi nog 30-35 pers, alla inkluderade. Men alla är inte på plats samtidigt. Men många röster blir det. Det har inte stört mig jättemycket faktiskt, tvärtom känns det lite hemtamt.

Det mänskliga psyket är oförutsägbart. Jag trodde att jag skulle reagera massor på alla ljud. Jag hör allt i periferin och jag reagerar när det bränner till, när folk skärper till rösten lite.

Men jag har inte behövt använda hörlurar med klassisk musik. Sannolikt för att jag inte känner mig ett dugg stressad.

1) Jag hinner det jag ska, 2) jag tycker att jag fyller en viktig funktion, 3) och det är roligt. Det är receptet på en bra start på återgång i arbete 🥰

Det brände till lite precis när jag skulle gå. Min chef höjde rösten mot mig och en annan kollega. ”Varför har ni inte?” Jag hade gjort det jag skulle, kollegan hade det inte. Så jag kunde packa väskan och gå hem. Det kändes otroligt skönt.

Jag stod på mig. Jag lät mig inte smittas av deras stress. Jag svarade, och jag hade gjort det jag skulle. Punkt. En liten delseger under min pyttekorta jobbdag.

Igår var jag iväg på kvällen, ikväll är jag jättetrött. Note to self: Inte tajtare schema än kvällsaktiviteter varannan kväll är önskvärt.

Kram 🐘

Låter fint med din återgång @andrahalvlek alldeles lagom.
Jag tänker på detta med sociala aktiviteter på kvällstid och att det påverkar (iaf mina) rutiner för att varva ner på kvällen, och de rutinerna behöver såna som du och jag vara lite rädda om. Det är ingen upplysning eller råd utan igenkänning- varannan kväll är max för mig- och jag tror att 2 max 3 kvällar socialt räcker bra. Medan jag för 20 år sedan kunde vara borta flera gånger i veckan och liksom ”leva på energin” som det gav (drack högst rimligt då).
Vår ålder och framförallt vår höga stress under livet har gjort oss allergiska. Det behöver vi liksom alltid ha med oss, eller hur? Vi behöver leva omsorgsfullt. Vi behöver vara nyktra. För att leva goda liv.
Vi är ju en bra bit påväg nu.
Stor kram 🥰

@Se klart Eller hur!? Bara för att det är tomt i kalendern så måste man ju se till helheten. Max två kvällar/mån-fre och alltid en ledig kväll emellan får bli en tumregel som jag tänker hålla mig till. Och alltid be att få kolla sin kalender innan jag tackar ja, hur kul det än låter. Igår kväll höll jag på att avboka en rolig grej nästa vecka eftersom jag blandade ihop veckorna - så alltid kolla kalendern innan man säger varken bu eller bä är absolut nödvändigt.

Jag har sovit okej i natt och orkar utan problem jobba mina två timmar idag. Ikväll kan jag se tillbaka på en hel första jobbvecka på väldigt lång tid, även om jag bara har jobbat två tim/dag. Skynda långsamt.

Direkt efter jobbet ska jag hämta yngsta dottern. Hon ska sova över hos mig, vi ska äta pizza och kolla på film. Imorgon har vi stort kalas för äldsta dottern. Hon har bokat bord för 20 personer på restaurang och det ska bli så otroligt roligt och mysigt. Inget jobb för någon, bara umgänge och god mat. Värt varenda krona som dottern sa.

Hon har ju fått löneförhöjning i och med att hon fick fast tjänst, så hon har råd som hon uttryckte det. ”Jag kan inte göra av med alla pengar, jag sparar massor varje månad.” Så är det när man är van vid studentekonomi i flera år och sen plötsligt får över 30.000 kr i lön. Och hon är värd varenda krona!

Kram 🐘

Första hela jobbveckan (mån-fre kl 13-15) är avklarad. Jag är så in i helvete trött. Men nöjd, jättenöjd.

Jag har gjort ett bra jobb och mer finns kvar i skallen än jag trodde. Jag var på riktigt orolig över att hela förra höstens kunskapsinhämtning var puts väck. Det var ju nya kunskaper, mycket grundare än andra kunskaper jag samlat på mig. Men kunskapen finns kvar - jag kan ruska liv i den!

Idag efter jag jobbat hämtade jag dotter, handlade på Maxi, gick direkt och beställde pizza och sen hem och äta. Det enda jag verkligen längtade efter hela eftermiddagen var ett varmt bad. Det är så jag kopplar av 🥰 Det finns inte ens en yttepyttelängtan efter vin. Och det är så jävla skönt! Det är frihet på riktigt.

Kram 🐘