Så bra jobbat @Andrahalvlek ❤️ 💪 Stapla nya goda vanor på varandra är så fint! Jag har alltid tränat men efter jag blev nykter blev det något annat, det blev en livsstil, inga onödiga uppehåll som det blev när jag drack. Då hoppade jag ofta över träningspassen för att jag ville dricka istället eller för att jag var bakis, ibland hade jag uppehåll med träningen i månader. Efter jag blev nykter har jag aldrig mer struntat i träningen, har jag skadat mig har jag anpassat min träning eller bytt träningsform för att aldrig bryta den goda vanan med träningen. Kram

När jag jobbar kväll piper mobilen kl 8. När jag är ledig och får sova hur länge jag vill vaknar jag kl 8.03. Nästan kusligt.

Och nu ska jag jobba dagtid mån-fre i 12 veckor. Jag ska vänja mig vid nya morgontider (upp 6.15), gå och lägga mig 21.30, köra tre mil till jobbet (och lika lång väg tillbaka) 4 av 5 dagar per vecka, vänja mig vid alla jobbröster (har köpt knallgula hörselkåpor), fortsätta ge min hund det han behöver, komma till skott och laga matlådor på helgen, fortsätta styrketräna 3 gg/vecka, fortsätta fylla mina aktivitetscirklar varje dag.

Pust. Blir trött bara jag skriver ner det. Men en dag i taget och en rutin i taget ska jag sätta minsann. När rutinerna går just på rutin kräver de inte ett aktivt beslut, det går av bara farten. Det är därför det känns tröttsamt inledningsvis men anspänningen lättar efterhand.

Igår åt jag socker, på dotterns födelsedagsfirande. Efter 67 sockerfria dagar. Så nu nollställer jag sockerstopp-klockan. Den nivån av sällanintag av socker känns helt okej. Klart att jag äter när dottern har bakat 🥰 Det var värre när hon bodde hemma, för hon bakade ofta.

Och resan och firandet gick bra, för alla. Även för gamlingarna. Farfar (ex-svärfar) är 86 år och det har respekt med sig. Nu känns det som vi gör typ allt ”kanske sista gången” med honom. Farmor (ex-svärmor) är 79 och min mamma 77 år.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Du fortsätter motivera mig till hälsosamma vanor och jag älskar detta med att du tillåter dig efter en viss tid, nollställer mätaren och fortsätter i samma riktning 🙏 Idag har jag tre veckor utan socker/ utan hetsätning, det känns bra, äter riktig mat och det hjälper mot sug att jag alltid håller mig mätt!

Det där schemat låter tufft men jag tvivlar inte på att du klarar det, behåll lugnet och se upp med att bli stressad, sjukskriv dig en vecka om du känner att du tappar balansen, då hinner du återhämta dig och kan sedan fortsätta. Kram❤️

@Himmelellerhelvette Tack för omtanken ❤️ Vissa saker, hundpromenader tex, sitter redan. Nu ska allt bara stavas om i ett nytt schema. Jag använder mobilens alarmfunktion som påminnelse. En lång rad med påminnelser. Då slipper jag tänka på det. Det som står i min kalender blir av, och när larmet piper är det dags. Med kalender och pip i mobilen slipper jag tänka på saker, då kan jag släppa det och göra det jag gör just nu, nu, nu, nu.

Kram 🐘

@Andrahalvlek
Låter som ni haft det bra i helgen!
Tänker om ditt sockerintag, att du ju gör det som är bäst för dig. Vi är alla olika med olika behov. För mig är det godiset jag nollar. Det skulle trigga mitt sockerbegär att äta det. 12 veckor utan imorgon.

Vardagsrutiner är bra för mig också. För mig har det funkat att skruva lite på dem efter måendet/ energinivå. Att ha marginaler kvar.

Kram🌸🌸🌸

@Sattva Jag kände inget mersug idag, det gladde mig oerhört. Back to basics. Idag ska jag laga matlådor, för det hinns inte med under jobbveckan. Länge sedan jag hade lust att laga mat, det har blivit mycket hämtmat och en enkel paradrätt dag ut och dag in. Att ha lust att planera och tillaga en maträtt är nice, det är ett typiskt måste annars.

Kram 🐘

@Sattva Grattis till 12 sockerfria veckor! Jag är otroligt svag för kombin socker och fett i typ alla bakverk som finns. Prinsesstårta är tex som knark för mig 🤣 Udda beroende minst sagt. Tänk att sitta på AA och berätta om sitt missbruk av… prinsesstårta! Tyvärr är det jävligt vanligt förekommande på mitt jobb, för att fira typ allt möjligt. Kräver mycket planering innan för att motstå. Just på eftermiddagen är man redan lite svajig i sitt mående, längtar efter en sockerkick.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ha ha, ja just prinsesstårta är mest för mig massor av grädde (?) som växer i munnen, ochbjag gillar inte marsipan🤣. Förstår att det måste krävas mycket för att gira runt när det finns tillgång så ofta på ditt jobb😳

@Andrahalvlek Hahahaha... alltså det finns ett avsnitt av "en beroendepodd" om Henrik Welin och hur han kapitulerar på ett möte (NA?) och utbrister "JAG KAN INTE ENS ÄTA CHOKLAD NORMALT!" Missbruket i sig gällde inte mat eller socker - han kunde inte göra något med måtta. Men det var roligt ändå. Ha en fin dag 🩵

@Carisie Lite så känns det, det är bara substanserna som varierar. Och suget efter substanser triggas av stress och dåligt med tid för återhämtning. Så jobba förebyggande är grejen! Kräver många omtagningar dock 🤣 Och det är okej så länge det inte skadar någon annan. Och tanken på alkohol triggas inte alls efter 4,5 år, tjoho!

Kram 🐘

@Andrahalvlek Vad skönt att du inte fick mersug idag efter bakverk igår. Och otroligt bra jobbat med sockerfria dagar💪. Jag håller ju på med att räkna mina kalorier och det funkar jättebra! Vikten går sakta men säker neråt mot mitt andra delmål och kalorier är uträknat utefter det. Jag komponera mitt matintag där 50% är kolhydrater, 30% fett och 20% protein. Vid tillfällen där jag vet att det blir efterrätt planerar jag dagens intag efter det så det inryms och att det blir balans mellan kolhydrater, fett och protein. Jag tror att just balansen och att hålla mig till rätt antal kalorier är nyckeln för mig och att jag rör på mig så klart. Jag får inte heller mersug efter sött, kommer det ett sötsug blir det apelsin eller två torkade fikon och är nöjd så.

Hoppas du får till en bra ”ny” rutin med dina nya arbetstider. Ha en fin söndag!❤️

Just grädde är lite speciellt. Utan socker iblandat tröttnat man snabbt, det går liksom inte att äta hur mycket vispad grädde som helst. Men om man blandar i socker (vilket man nästan alltid gör) så kan man äta hur mycket som helst, om man gillar det förstås. Jag gillar det. En hel prinsesstårta skulle jag nog fan kunna moffa i mig. Om jag fick. Efter första biten. Så fort jag tagit en bit tänker jag på nästa bit. Kan jag ta lite till? Och lite till?

Jag har provat att vispa grädde utan socker. Har inte alls samma lockelse. Det är därför matfabrikanter blandar i dolt socker i nästan allt - för att vi ska äta mer av det så de får sälja ännu mer. Som i rågkex 🤬 Det gäller därför att ha lite koll om man får cravings efter vissa produkter. Tänk att det du tänkt dig är slut i affären, och du rycker på axlarna och väljer något annat. Utan att bli det minsta irriterad ens. Då har du inte cravings för den produkten. Det hade jag för rågkex, så nu köper jag inte det längre.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ja just avsnittet om/med Henrik Welin handlade väl mer om hans beroendetyp 😂 Han var all in på exakt allt. Alkohol & droger men i nykterhet gym, löpning & cykling i omåttlig dos... och kunde inte ens äta choklad normalt 🤷🏼‍♀️😂

Skönt att inte ha nåt sug! Inte jag heller får jag väl tillstå - och det ÄR skönt 🥰

Tack @Andrahalvlek ❤️ Jag suger åt mig av ditt stöd. Idag har det varit svårt och så är det ju, vissa dagar blir det svårare, men det sitter i huvudet, jag har observerat hur jag kritiserar mig själv idag och hur det får mig att må, hade ju aldrig sagt så till någon jag tycker om som jag tänkt om mig själv idag. Kram❤️

@Himmelellerhelvette Ja, visst är det märkligt att vi är så hårda mot oss själva 😢

Men det ligger något i uttrycket fake it until you make it. Genom att medvetandegöra, göra annorlunda, och öva, öva, öva kan man komma långt på vägen.

Vill tipsa om selfcompassion, det finns en del bra böcker.

Kram 🐘