Äntligen på rätt väg!!

Jag har haft alkoholproblem något år. Mitt största problem tror jag är att även partnern är törstig. Vi har försökt att vara nyktra några veckor och leva hälsosamt. Oftast har det lyckats. Nu den senaste tiden har det spårat ur med alkoholen. Vi har skött jobbet båda 2 men druckit så gott som var och varannan kväll. Det är ofta jag varit rädd att polisen ska stoppa mig på morgonen på väg till jobbet. Jag har varit rädd att jobbarkompisar ska känna lukten av fylla. Det har även synts i ansiktet, svullnad, trötthet, bakfylle-ögon. . Jag tycker jag har fått lite krämpor som förmodligen varit alkoholrelaterade. Kramper och domningar, högt bltr. yrsel. Jag har barn äldre och yngre. Ett av barnen har jag diskuterat mycket med om alkohol, alkoholism osv. Hon har frågat mig när jag ska söka hjälp? Jag har svarat lite vagt och försökt att komma undan med olika svar. Min bakgrund är som många andras alkoholism i släkten. En pappa som var väldigt charmig och glad, men beroende av alkohol. Jag minns tillbaka på barndomen som ändå var fin och trygg mestadels p g a en stark och trygg mamma. En mamma som ställde upp på oss ungar till 100%. En mamma som aldrig drack när vi var barn. Mamma gav oss självkänsla genom att ge beröm och styrka. Hon gav mig kraft för att ge mig ut i livet med nyfikna ögon. Ändå trillade jag dit. Jag har varit medveten om faran och även sagt till mina syskon att jag kan bli alkoholist, jag vill inte men ibland blir det inte som man vill. Flera av mina syskon har problem med A. 2 har slutat helt, en med hjälp av bl a AA. Min nya chef som har jobbat med missbruk har pratat med mig, efter att ha fått ett mail av min dotter. Dottern skrev att jag behöver hjälp med mitt alkoholproblem. När chefen sa detta kändes det som om någon dragit ner byxorna på mig... Chefen var förstående inte alls fördömande. Det märktes att hon var van att hantera detta. Efter samtalet drack jag 2 planerade pubkvällar. Sedan dess har jag varit nykter snart 4 veckor!! Det känns fantastiskt, men jag vet att faran lurar bakom hörnet. Känslorna går lite upp och ner. Ibland har jag känt mig euforisk, andra gånger har jag tänkt på separation och andra jobbiga saker. Vet ej hur det blir med mig och sambon som nu försöker hålla sig nykter, efter påtryckningar från barnen. Vi är så olika när det gäller A. Jag har för första gången i mitt liv tänkt att leva helt nykter!! Jag har aldrig förr tagit orden i min mun. Nu efter mycket tänkande, läsande om A, hört berättelser om A och hur barn påverkas av förälders missbruk, känns det som det enda rätta för mig.Jag tänker även på andra som har lyckats sluta med A som varit långt ner i träsket. Dessa starka människor, då vill jag också vara stark!! Kram på er:)

Profile picture for user Bedrövadsambo

Hur gammal är sonen? Kan han säga till sin pappa att han inte vill komma dit om den nya kvinnan kommer dit? Det är nog bättre än att du säger det.

Profile picture for user miss lyckad

Exet ville höra det från sonen som talade om det för honom.Vet inte vad det är med folk...Respektera ungarna oavsett ålder.Sonen är 14.Han som många andra ser när föräldrar skärper sig med alkohol när en ny partner kommer in i bilden, vilket är bra för pojken.Problemet är att man inte kan ha för bråttom med presentation.Jag struntar i om exet har 100 käringar, bara ungarna inte blir involverade mot sin vilja.Allt har sin tid...Bästa medicinen om jag känner mig hämndlysten eller arg är att försöka må bra själv läste jag...Ska försöka med det..Att må bra för oss som lämnat aktiva suputer, bedrövad sambo är att göra saker vi mår bra av..Umgås med vänner och barn, och unna oss vad vi tycker om...Kram❤

Att kapa dom själsliga banden från någon efter ett långt liv ihop tar tid.. Försöker att skära av banden genom mentala bilder. Ett rejält hugg för varje år. Så lossnar själen från någon annans som jag inte vill höra ihop med längre. Man kan inte skynda på förloppet genom att ta in en ny person.. Räknar med att vara fri någon gång nästa år.. Sorg saknad acceptans och sedan nyorientering.. Nästan som att någon dött.. Ja vår kärlek är död...alkoholen dödade den.. Men det var exmannen som gjorde valet att dricka. Det kan han aldrig skylla på någon annan.. Jag ska ta hand om min skadade själ och bli hel.. För första gången på många år❤️Kram✨✨✨

Profile picture for user Lim

Hej miss lyckad. Du är så stark och kommer att ha gått igenom sorgeprocessen när du sörjt klart. Kanske är det som när vi slutar dricka? Det tar tid och man måste gå igenom nästan ett helt år med allt vad det innebär, utan alkohol. Sedan vet man att man kan och man får nya vanor. Ibland när man är ledsen kan man ju också råka tänka "fel". Tro att det där gamla är vad man saknar och behöver fast det inte ens finns kvar även om man skulle gå tillbaka.

Ditt ex kanske försöker skynda på processen. Och dessutom med alkohol alkohol i kroppen då och då. Han läker inte alls men det gör du. Han kommer nog må ganska dåligt om ett år tyvärr men det är jag säker på att du inte kommer att göra.

Du har en fin framtid framför dig och nykter som du är kommer den dessutom vara klar och frisk och du kommer kunna bearbeta allt du känner.

Många kramar fina miss lyckad ?

Ja en sorgeprocess känns det som emellanåt, men å andra sidan en utveckling.. Det är ju så med allt. Man måste kunna sin historia för att inte göra samma misstag. Bearbeta jobbiga känslor. Jag skulle nog behöva gråta, Får väl titta på sorgliga filmer, för att kunna släppa fram gråten. Det är lättare att skratta och skoja, men gråten i kroppen måste ut för att kunna läka. Tror och hoppas att jag kommer stark ut ur detta till våren..,kram❤️

När jag separerade plågade jag mig själv genom att spela låtar från den första fina tiden vi hade ihop. Shit, jag grät så det värkte i bröstet. Och det behövde jag. Kram ❤️

Kanske kommer senare? Vi grät ihop jag och exet innan jag flyttade.Han full och jag nykter.Jag kände sorg över att vår kärlekssaga tog slut.Trodde att han grät över det också, men vet inte.Han kanske grät för något annat..Metafor: Att bearbeta sin separation eller bara rusa vidare till nästa person...Det är som att om man ligger i havet och båten har kapsejsat.Så kan man välja att sakteliga blåsa upp sin egen flytväst, och sedan flyta av egen kraft. Eller att haka på någon annan som har blåst i lite luft i sin, den håller inte för 2, och man är tvungen att släppa taget annars druknar båda. Flummiga tankar men jag tycker det stämmer..Det där med att vänta in sin själ som indianerna säger är viktigt...Solig morgonkram❤

Kärlekssorg kan se olika ut..I ditt fall trodde du nog att han skulle klara sig bättre från alkoholmissbruket.Jag trodde det ett kort tag.Kände exets sug många gånger under månaderna han inte drack..Det fanns ingen bearbetning eller förståelse från hans sida varför han inte skulle dricka..Försökte få med honom på det tåget, men han stod kvar på perrongen om man säger så..Kram..

Barnen pratar med varandra..Dom är hos mig nu..Vill inte vara hos honom när han har sin "tjej" där. En av barnen har lånat hennes hårborste som hon lagt på toaletten och borstar katterna med den.Jag säger inget.Dom är besvikna..Själv mailar jag med en man som verkar smart och kunnig om alkoholberoende..Han har varit nykter i flera år..Han är mitt bollplank när jag är ostabil..Vill ju absolut inte ha exet tillbaka.Inte ens om han varit nykter i åratal..Vår tid är förbi..Han har bränt skeppen, raserat broarna, supit bort känslorna..Tips till att bli stabil efter separation mottages tacksamt..Kram..

Det tar sin tid helt enkelt. Ta en dag i taget, och plötsligt mår du bara mycket bättre. Känn det du känner och sätt ord på vad du känner och tycker, och plötsligt en dag är känslorna inte lika starka, och det känns inte längre nödvändigt att i alla lägen säga vad man tycker. Man har gjort det redan, det får räcka. Flyt med helt enkelt!

Jag tror som bedrövadsambo att det är tiden som måste få gå. Men jag kan tänka mig det är svårt när du påminns hela tiden om honom genom barnen.

Kanske är det ännu jobbigare när det är barnen som kommer till skada... då blir man maktlös på nåt sätt. Det är svårare att bearbeta nåt som inte händer direkt mot en själv men händer de man älskar mest och vill skydda.

Hoppas det känns lite bättre idag. Många kramar till dig ❤

Det är ena dagen uppförsbacke nästa dag nerför..Mitt drickande kommer i skymundan..Tänker inte på alkohol här hemma..Här är vitt..Ska måla vita väggar också, men inväntar inspiration..Har fått problem med vattenläcka..Fick som från ovan en slant av förra ägaren, som tyckte det var tråkigt för mig❤Hade en mikroskopisk kort tanke på att ringa exet om råd, men avstod..Behöver inte hans taskiga energier här.Ut med det gamla in med det nya...Har kontakt med mannen från daitingsidan, som också är nykter..Kanske vi får till ett möte om en månad..Avståndet är långt som tur är..Annars är det svårt att låta bli att träffas..Jag börjar hitta lugnet igen..Det är en egenskap jag tycker om, men inte att det är slöhet, det är skillnad.Första julen separerad känns bara bra..Behöver inte tänka på om någon partner är sugen på alkohol eller ej.Mitt sug verkar ha försvunnit, härligt..Men alltid på sin vakt mot det inkapslade beroendet...Varm kram till alla som behöver..

Har kontakt med mannen..Han som verkade vara den enda nyktra på daitingplatsen, vilket inte lyckligtvis var fallet...Verkar otroligt vettig..Vi ska träffas efter dagligt mailande och sms-kontakt.Mina barn vet om hans existens Sonen är okey med det.Men frågar honom så att han är med på tåget....2 av döttrarna är mycket glada för min skull.Den tredje neutral..Vi får se..Det är många, många mil mellan oss.Ska han bli min nästa kille så blir det så trots avstånd.Vill ha en man som förstår sig på alkoholberoendet och vill leva liknande liv som mitt.Fick ju hjälp av er fina vänner på forumet med huset❤Nu behöver jag lite kärleksenergier, inför vårt första möte...Vänskap är ju trevligt och bra men Kärlek är ju det största i livet❤ Nu börjar jag och exet få till en vettig kommunikation.Så vettig det går med en som inte kan prata känslor...Det tar några veckor innan jag och den nyktra mannen ska träffas..Kram❤

Håller tummar och tår för att det ska kännas lika bra när ni träffas som det gör när ni skriver. Kärlek är underbart ❤️

Känner mig pirrig och glad..Det är en man som verkar passa mig bra..Sen är jag klart orolig att det bara ska gnistra från ett håll..Min yngsta dotter sa"ment to be" om oss..Det finns mycket sammanträffanden som känns konstiga, men härliga..Tror inte jag kastar mig in i något för snabbt efter separationen.Har trots allt letat hus sen i våras..Känslorna för exmannen varit bedövade och sedan döda sen ett bra tag..Det verkar finnas män därute som kan det här med känslor och som jobbat på riktigt med sin nykterhet..Kram på er ❤ och ha en fin Novemberdag..

Idag firar jag min födelsedag..Men det finns en ännu större anledning att känna sig glad idag, då jag varit nykter i 2 år!?..Jag ska äta räksmörgos dricka gott kaffe..Inte vaknat bakfull, utan minne från gårdagen, illaluktande av gammal fylla, dimmig och tankar som, ska jag till jobbet? Kan jag köra bil? Vad har jag för promille? Ringde jag någon igår i fyllan?Var det något bråk? Ska barnen till skolan? Hinner jag duscha? Har vi alvedon? Vad ska jag dölja lukten med? Gå ut i huset och kolla om det finns spår av gårdagen..Oftast ställt vinglaset på diskbänken..Ibland ställt ett vinglas i sovrummet.Och så detta dåliga samvete..Fy fan vad kass jag är..Beroende av denna jävla skit..När ska detta helvete ta slut..Nyktra kvällar bad jag med med knäppta händer.Universum och ni .kära på andra sidan..Hjälp mig att sluta dricka..Snälla hjälp mig, jag vill inte ha det så här... Hjälpen kom och nu börjar livet bli bättre och bättre..Nu är jag en frisk och välmående kvinna i mina bästa år☺som ska leta upp den rätta mannen..Finns han inte, så klarar jag mig själv..Stark och beslutsam känner jag mig oftast..Livet har sina goda stunder..Dom blir längre och längre..Önskar alla ett gott nyktert liv..Vi bör alla se till att leva livet som vi önskar..Kram❤??

Profile picture for user Pi31415

till 2 år i frihet.

Javisst är det underbart att ha lämnat A-eländet bakom sig, att friskna till, få tillbaka livsglädje, kunna känna riktig glädje, kunna ta motgångar utan bedövning, kunna göra nyktra och sunda val, etc. etc.

Gläds med dig, och alla andra som gjort valet att leva nyktra här inne.

Hoppas också att du även har framgång med ditt projekt med Amors pilar Miss Lycklig.

Profile picture for user Vinäger

Wow, vilken resa du har gjort. Är djupt imponerad. Känner igen mig i din beskrivning av eländet runt alkoholen. Ser mig nu som en av dem som lägger detta bakom mig och blir otroligt peppad av att läsa inlägg som dina. Än en gång - grattis! ♡

Så jävla bra är du ????????????? Men det är bra att du tänker på skräckminnena ibland, för att aldrig hamna där igen!

Profile picture for user Sisyfos

Så otroligt bra jobbat!
Var stolt över dig själv och minns detta i svåra stunder.
???

På forumet..Pi, Vinäger, Bedrövad s, Sannah, Sisyfos, Lim.och många andra vänner..Ni har stöttat mig så många gånger..Antingen rakt på eller genom egna berättelser och reflektioner.Jag är som alla andra inte lycklig varje dag.Men så fort jag tänker på vilken dy jag varit i så känns livet så fint och vackert..Jag önskar oss alla att se oss själva som dom mirakel vi är.Vi har förmågan att ändra riktning i våra liv. Vi kan börja njuta av det fina livet erbjuder.Det går, och ingen är ett hopplöst fall...Glöm aldrig det❤Stor varm sprudlande Kram...

Profile picture for user rabarber

2 år! Som sagt, vilken resa du gjort! Du är SÅ stark! Och nu står kärleken för dörren dessutom! Helt rättvist! Lycka till med mötet och hoppas att det är lika magiskt som den kommunikation ni har haft tills nu!

Kramar! <3

Resan som kallas livet är ju både uppför och nedförsbackar..Jag tror och hoppas på mirakel och att vi tar till oss lärdomarna i livet..Snart dags att träffa en man som känns stark och beslutsam..Jag känner både lyckorus och spänning ❤

Ska börja en pooltjänst till årsskiftet.Känns bara positivt.Min nykterhet och mitt liv känns oftast stabilt.Tyvärr har jag en anhörig som rubbar balansen för mig.Hon är ibland mitt dåliga samvete.Jag kan inte fast jag kanske är en del i hennes ångestproblematik, ta ansvar för hennes agerande.Hon missbrukar mediciner.Jag har mycket lärdomar med mig från tidigare arbete i psykiatrin.Nu får jag erfarenheten av att vara anhörig.Det var den erfarenheten jag sist av allt ville ha.Nu är det som det är.Den nya mannen jag har kontakt med har redan stöttat mig i mitt tänkande kring olika situationer.Att släppa taget, att sätta gränser, att inte gå in i diskussioner när hon är påverkad.Denna situation kanske aldrig uppstått om hon haft nyktra föräldrar under sin barndom..Det får vi aldrig veta..Allt blir som det ska.Jag ska försöka göra så mycket rätt jag kan, har sett föräldrar bli medberoende till sina anhöriga..Någon kanske kommer att tycka att jag agerar kyligt..Det bryr jag mig inte om..Mitt liv skulle vara fritt från alkohol..Tyvärr hade jag inte räknat med mediciner..Tror ändå att det löser sig på något sätt..Hoppas det blir en lösning snart..Universum, jag ber er, gör så hon mår bättre och kommer till insikt..Kram❤

Vad spännande med den nya mannen. Han är alltså också nykterist? ❤

Och spännande med nytt jobb också! Hoppas du kommer trivas.

Din anhöriga låter ju mindre kul men vad kan du göra... hoppade det ordnar sig...

Kram!! Och glad advent ❤

Jodå lim..Jag tar ingen annan man än en som varit nykter minst 2 år har jag skrivit på forumet.Sa till en vän att minst 3 års nykterhet ska mannen i mitt liv ha.Ändrade mig tydligen...Hursomhelst så sa vännen att jag nog kunde ha en som tog någon öl ibland..Nej!! Sa jag, aldrig..Jag vill ha en man som förstår hur beroendet fungerar.En som aldrig skulle få för sig att jag någonsin kan dricka alkohol igen.En som själv upplevt resan till att bli nykter.Mannen jag snart ska träffa har varit nykter i 3 år genom AA.Det känns perfekt! Precis som jag önskat.En som vill ha en nykter framtid med glädje och skoj.Inte sitta och suga på alkoholfritt vin för att han måste...En man som arbetat med sin nykterhet för att han vill utvecklas, och hjälpa andra som vill bli nyktra..Fortsättning följer

Det låter ju helt perfekt!! Kan ju inte bli bättre. Ni står på helt samma sida. Vilken stor möjlighet för ett stimulerande och fint förhållande. Är så glad för din skull!

❤❤

Ska besöka mannen jag mailat med..Känner nervositet, lugn, spänning , nyfikenhet..Vad kommer att hända..Ett AA möte ska det bli i alla fall..Många i min omgivning är glada för min skull..Jag tycker själv att det vore på tiden att få träffa och vara nära en ärlig, nykter och härlig man..Jag hoppas detta är mannen i mitt nyktra liv..Fortsättning följer..Tack lim och ni andra forumvänner för stöttning❤️

Profile picture for user Amanda igen...

Så spännande Miss L! Du måste skriva och berätta hur det gick, önskar dig all lycka till!! Det är du värd?❤️
Har inte skrivit hos dig på länge men jag följer dig ändå! Du är stark och fin!?
Kram Amanda

Har nu varit och träffat mannen..Mycket härligt och spännande.Gick på 2 aa-möten..Fantastiskt..Framför allt yngre män som kunde prata känslor och hade humor..Helt underbart..Alla vänliga och välkomnande.Jag förstår nu vikten av att träffa liksinnade i verkligheten..Vi talade verkligen samma språk..Mannen och jag har mycket gemensamt, men allt har sin tid och blir som det ska..Jag går nu på aa här hemma.Får kanske med mig flera jag känner som har alkoholproblem..Nu känns livet bra..Finns dock personer i min närhet som stör min sinnesro..Önskar att jag kan släppa taget om dom och känna mig helt fri..Vinterkramar❤

Men hjälp vad du är modig!! Både att ta steget att åka och träffa mannen men också att gå på AA möten! Du är otrolig!

Jag är imponerad ?

Försök släppa taget om de som stör din sinnesro. Man behöver inte sluta bry sig om någon men man kan behöva behålla sin energi till sig själv ibland. Jag har släppt en väldigt nära anhörig pga att hen i många många år enbart tog min energi och gjorde mig olycklig och orolig. Jag bryr mig om hen fortfarande men jag vet att jag inte kan ändra på hen alls och därför kan vi inte ha kontakt. Ibland gråter jag pga det och fattar inte att jag kan vara så hård men sedan landar jag i allt igen och inser att ett halvt liv av psykisk terror och oro är orsaken till det hårda och sorgliga beslutet ? men lätt är det inte. Inte när man har ett hjärta.

Sköt om dig och heja dig ???

Jag vill önska er en vit jul..Fokus på det viktigaste först..Jag mår mycket bra..Tyvärr finns orosmoment bland mina anhöriga..Försöker hantera det hela med gränssättning och mitt mående i fokus..Går riktigt bra..Ser klarare på möjliggörande och medberoende i min omgivning..Talar om för människor jag möter att jag är nykter alkoholist..Ordet har mist sin laddning mer och mer..Vill vara med och starta AA grupp i min kommun framöver..Vi behöver stötta varann i nykterheten..Varma kramar❤️✨✨

Julafton flöt på i sakta mak..Är hos dottern i Norge..Mina fyra barn, svärson och jag åt julmat tillsammans..Jag tog mig ett skumbad på kvällen..Mysigt..Alla nyktra glada och uppspelta..Jag tackade för mig vid midnatt och sa till mina kära att detta var den bästa julafton jag haft i mitt liv..Jag sitter ensam vaken nu på morgonen..Kaffe och en underbar utsikt över Oslofjorden..Känner mig lycklig och fri..Fri från personer och saker som gör livet jobbigt..Nu finns bara en väg..Den mot frihet och lycka, som verkar gå hand i hand..Ta hand om er..Kramar❤️✨✨✨??

Profile picture for user anonym17136

Blir så Glad när jag läser dina rader .. Bästa julen ..
Riktigt känner vad Mysigt och Bra du har haft det ..
Och att få känna sig fri .. fri att bestämma själv över sitt liv ..

Profile picture for user mulletant

Jag blir glad och varm i hjärtat när jag läser. Det finns saker du skriver som jag känner så väl igen från mitt eget liv; det att att ha en partner som valt nykterhet - inte (missnöjt) sippar på alkoholfritt , vidare det du skrev om att ha erfarenhet av att arbete inom psykiatrin och dag befinna sig på den andra sidan och en sak till, du skriver om insikten att kanske vara en del av en annans illabefinnande. Det är sånt som klingar bekant djupt inom mig.... men framförallt inställningen, hållningen att nu är det så och jag måste ta ansvar för mitt välbefinnande. Jag vet inte om jag kan återge så att igenkännandet blir ömsesidigt.... men känslan blev så stark så jag ville skriva. Det är inte så ofta jag känner den återklangen av frihet i mig själv när jag läser här..... oftare handlar det om kampen, kampen - men det händer och det är guld värt. Det var de berättelserna som gav mig riktning.... och hopp och mod att fortsätta då för sju år sen. Och det är de erfarenheterna som för mig betyder att ta makten i mitt eget liv.
Tack för morgonens lyckoupplevelse❤️ Ha en fin dag✨ / mt

Ja M T . Du är den om jag förstått rätt var den nyktra partnern..Jag har varit både och..Komplicerat men kan bli så om man fortsätter tillsammans med en a-beroende partner.Eller så blir det som med er..En vald nykterhet av den som dricker..Livet känns ganska lätt att leva som nykter..Jag vill leva länge, hålla mig frisk, älska och bli älskad tillbaka.En vitgnistrande vinterkram❤️

Profile picture for user mulletant

När jag ser tillbaka finns olika epoker av alkoholbruk i familjen. Den när jag knappt drack för jag kände avsky relaterat till min far som var alkoholist. Vid den tiden höll jag maken kort med tydliga regler som han överskred nån enstaka gång. Sedan följde tiden då vinet kom in i matkulturen och vi drack tillsammans. Först på lördagen till middagen, sen lördag och söndag och sedan blev det lördag, söndag och onsdag.... och när boxarna kom blev det vilken dag som helst - även till korvsåsen. Men inte så att vi var otrevligt berusade.
För min del hände det att vi var på en kulturell tillställning med mycket folk och jag märkte att jag druckit för mycket. Jag ville inte visa mig tydligt påverkad offentligt. På den tiden sa jag också att enda gången jag egentligen gillade att bli lite berusad var hemma med maken för där var jag trygg! Så var det också då.
Nånstans under vinepoken började maken fylla på i lönndom och i smyg. Det tog länge innan jag insåg hur det låg till. Det jag såg klart var att vid festliga tillfällen drack han alltid mer än jag gillade och det blev ett tvisteämne (så som många beskriver här).
Åren 2005-2010 var alkoholen ett stort problem för mig. Under den perioden gjorde jag allt som brukar beskrivas här, bönade, bad, tjatade, hotade, skrek och grät.... På slutet drack jag nästan inget själv, även om jag öppnade finvinet på helgen, jag måste ha kontroll. Ett antal situationer var hotfulla, dock var han aldrig våldsam mot mig utan det var mera hot om självmord och annan desperation. Jag började planera att köpa egen bostad och skiljas, det var mest familjen som jag såg som ett hinder. Hur förklara? Och även att vi allmänt ansågs som ett mycket kärleksfullt och lyckligt par!
Trots all planering och lägenhetsspaning bara gick jag till slut, det är nu sju år sedan, rakt ut i vintern och åkte till en god vän. Det blev vändpunkten då han lovade nykterhet om jag kom tillbaka. Det tog sedan ett och ett halvt år innan nykterheten blev genuint hans egen men viljan fanns hela tiden. Idag arbetar han aktivt med gottgörelse och har även stöttat andra som önskar bli nyktra.

Nu miss lyckad fick du en lång berättelse. Under flera år hade jag behov av att skriva om detta, särskilt vissa ”årsdagar”. Bearbeta min resa som också, eller framförallt inneburit ett tidvis intensivt arbete med mina medberoendemönster som är djupt präglade från min tidigaste barndom. Att skriva här har varit en oerhörd hjälp för mig. Här har jag tagit mig plats att älta.

Jag blir lika varm och lycklig var gång jag läser om mänskor som kommit till frihet. Så kände jag när jag läste ditt inlägg. Tack för att du delade med dig.
En varm och innerlig kram till dig om än i regn och blåst.... men inne lyser ljusen✨ / mt

Eran berättelse är en vanligt förekommande historia men ändå så härlig och inte alla har ett vackert slut..Tack vare att du gick så blev mannen nykter..Bra jobbat av er båda.Mitt ex började dricka igen för han har inte förstått sig på beroendet..Vill inte ha honom tillbaka fast han skulle bli nykter..Han har förstört den möjligheten..Genom att behandla mig illa och utsätta mig för återfall..Tur att ni hittade varann M T och man...Varm kram❤️

Är tacksam och ödmjuk för att jag blivit nykter..Hela livet börjar kännas underbart just nu..Jag är pigg, glad, frisk och fräsch..Barnen med respektive mår bra..Ekonomi och jobb är stabilt..Den nya mannen längtar jag efter jämt..Känns ömsesidigt?AA grupperna känns bra..Inget att skämmas över, känna skuld för..Alllt känns härligt nästan jämt..Att våga lita på att livet kan vara underbart är en utmaning..Men om man aldrig vågar det så känner man aldrig känslan..Allt kan ske..Både bra och dåligt..Nu flyger jag in i 2018 på nya sköna vackra vingar..Nykter, förälskad och glad..Kram❤️??✨

Profile picture for user Äntligen fri

Stort grattis till dig som verkligen hittat rätt :)
Du har en viktig historia att berätta i din livstilsförändring.
Hoppas många läser din tråd.
Kram.

Profile picture for user Nyttan

Har läst hela din tråd nu på morgonen och känner att, ja, det går! Jag kommer också att klara det. Jag har verkligen slutat dricka!

Din berättelse är viktig, den ger hopp och du är en förebild för mig!

Gott nyktert 2018!

Vilket helt underbart inlägg miss lyckad. Du har verkligen skapat dig ett underbart liv.

Tror du att det är nykterheten som gjort det möjligt? För det tror jag om det mesta positiva som sker numera. Ofta iallafall.

Jag ser verkligen upp till dig ❤ njut av den fina tillvaron du byggt upp och jag önskar dig ett 2018 som fortsätter på detta nya friska fina spår. Gott nytt år!

Profile picture for user Ellan

Grattis till dig. Vilken resa du har påbörjat. Tacksamhet, frihet och kärlek på det. Härlig läsning. Nu tar vi oss an 2018.?
Kram
Ellan❤️

Tack Äntligen fri, Lim, Nyttan och Ellan för era fina ord. Jo det är så Lim att hade jag varit kvar i A-träsket så hade det varit enkelt att stanna kvar i en tärande relation.. Mina stora barn har sagt till mig att jag skulle skilja mig från deras far, för att han drog ner mig i dyn.. Det är så att det är lätt att som beroende drar ner andra. Man vill ju gärna ha andra att supa med. Jag är lycklig nu.. Jag önskar att jag håller mig nykter resten av mitt liv..Jag önskar att min familj och mina vänner har det bra. Jag önskar att min "nya man" och jag blir lyckliga tillsammans. Jag önskar att alla människor får ha ett så gott liv som möjligt.Man kan önska vad man vill...Men vi måste själva göra förändringar som gynnar vår hälsa och våra relationer. T ex att sluta dricka alkohol..Kram <3

Fint att gå på AA-möten. Jag ska gå i lite olika städer här intill min kommun för att se vad som passar mig bäst..Kram..

Var med på aa-möte med en släkting..Det kändes jättebra..Jag känner till hans historia och han min.Alla på mötet jättetrevliga..Vissa med lång nykterhet andra med mycket kort..Det är så fint att människor vågar öppna sig..Vi har alla samma sjukdom men som fått olika konsekvenser för oss..Jag är tacksam att jag har hittat aa.Läser aa s böcker..Ger mig insikter..Har nu hittat en sponsor..Kändes otroligt bra..Släktingen som mådde dåligt har fått rätsida på livet nu..Tack igen universum och alla goda krafter som finns omkring oss..Livet känns fint nu..Inget som bara rullar på,utan förändringar till det bättre sker hela tiden..Hoppas inte det dröjer för länge innan jag får börja hjälpa barn och vuxna som vill sluta missbruka eller som inte kan bo hemma på grund av missbruk..Det målet har jag framöver..Hoppfull och stärkande kram❤

Profile picture for user Jullan65

Ja visst är AA bra. Har själv gått i perioder. Men har så svårt att sparka igång mig dit igen. Kanske jag skäms för mitt återfall ändå, fast jag vet ju att jag verkligen inte behöver det. Där är vi alla i samma båt, precis som här fast med ett ansikte oxå. Kämpa vidare, vinsten är ju så stor.

Vad fint att din historia kan komma att hjälpa andra att göra samma förändringar som du har gjort. Det är ett väldigt bra mål.

Och vad underbart att det sker förbättringar hela tiden ❤

Kram!!

Tack lim och jullan för att ni finns som hjälp och stöd. Det är så både forumet, AA och andra grupper fungerar..Man stöttar varandra i nykterheten..Du har rätt jullan, har sett flera på AA som kommer tillbaka efter återfall.. Dom är alltid varmt välkomna..Vad bra lim att ditt liv som nykter fungerar bra..Du är superduktig..Kram❤️

Jag som inte har någon annan än min man att bolla med känner att det är forumet som gjort att jag klarat av att först sluta och sedan hålla det så länge som jag gjort. 56 dagar nu, helt otroligt! Vilket stöd och pepp här finns. ♡

Du har rätt! Forumet har varit mitt bollplank många gånger på min nyktra väg..Och många andras också..Nu har jag varit på AA möten och där träffat människor i verkligheten..Alla har sin väg i nykterheten..Mycket bra jobbat med dina snart 2 månader????Kram❤️

Efter över 30 år i kommunens tjänst på ett 10-tal olika boenden, inom psykiatri, omsorg och nu senast med ungdomar, ska jag pröva mina vingar på annan ort.Jag har fått möjligheten att jobba till sjöss.Känns otroligt spännande och fantastiskt..Jag var ju på sjön i min ungdom och gick iland för att ha familj, vilket kan vara svårt att kombinera med sjöliv.Denna möjlighet hade jag aldrig vågat eller tyckt mig klara av som aktiv alkoholist.Känner mig oerhört peppad och samtidigt lite undrande inför vad mitt liv tar för vändningar..Nu är det spännande att leva..Tack igen forumsvänner för stöd i med och motgång❤Ikväll blir det aa möte med "mannen vid min sida" Kram?

Så tragiskt igen när jag hade jobbjour. Sonen ringer mig på kvällen och både pappan och hans nya, har däckat av på soffan.. Blir så arg och frustrerad..Jag ska fundera några dagar och prata med personer som kan råda mig. Sen ska jag ha ett samtal med exet för att få fram hur han tänker. Sonen vill ju vara med sin far men inte ha samma fylleslag han hade när jag också drack. Jag har pratat med min son och förklarat att jag är orolig för hans psykiska hälsa..Idag var exet och den nya kvinnan fulla igen..Ska bli skönt när jag slipper exet och hans supande..Det blir när sonen börjar på gymnasium. Då flyttar han hemifrån.. Kram

Profile picture for user MondayMorning

Kram fina fina du. Håller på att gå helt åt helvetet alltså med X:et?....Fattar han inte själv vad han håller på med?

Så glad att du är därifrån att och att dina barn har en SÅ fin bra mamma som brutit sitt a-mönster. Förbannade jävla alkohol som förstör så mycket.
Inte minst för våra barn.

Varma kramar igen

MM

Och ett litet sent Grattis till 2 år som blivit 2 år och 2 månader :)
Bra kämpat fina du. Jag joggar på där bakom dig.

MM❤Ja det är inte bara oss själva vi ska hantera..Trots att det kan vara svårt nog ibland.Känner ändå mig tillfreds oftast..Livet är betydligt lättare och roligare att leva som nykter..Får en massa insikter när det är fin stjärnhimmel och jag tittar upp på stjärnorna..Har tänkt på att om inte jag hade blivit alkoholist hade mina barn försvarat sin fars drickande som den sjukdom det är, men kanske hur jobbigt det är att sluta dricka..Mina barn som många andra har emellanåt ett medberoende och en omtanke om sin far som inte är sund.Nu har dom sett att mamma klarat av att sluta dricka..En dag i taget..En av mi
na döttrar sa häromdagen till mig att hennes far och hans nya, kunde hantera drickandet till några glas vin..Det har inte din far kunnat hantera dom senaste 15 åren svarade jag.Det enda som gäller är att sluta helt sa jag..I helgen fick vi ju se "måttlighetsdrickandet" Jag har inte sagt detta till dottern än, men har ju nu insikt i hur exet och hans kvinna dricker..Det är viktigt för mig att veta eftersom sonen är hos exet varannan vecka än så länge..Kram❤

Funderade i flera dagar på samtalet jag skulle ha med exet..Tyckte jag löste det hyfsat, vi får se.. Det blev meddelande på mobilen, tror han tar in det bättre..Jag smsade ungefär så här: att sonen har ca 40 veckor att bo hos dig och 40 veckor att bo hos mig, innan han flyttar för att gå gymnasium på annan ort.Det vore fint om sonen kunde minnas den tiden med dig som den nyktra fina pappan du kan vara..Han har redan fått för mycket av fylla och bråk under sin barndom av mig och dig..Jag skrev några rader till om hur mycket sonen älskar sin pappa mm.Hoppas att detta hjälper..Sonen har krävt att exets nya endast kommer till deras hem på helger och då kommer han hem till mig..Detta känns mycket bra..Läser i nya Amelia om att det är ca 15 % av kvinnorna i Sverige som har alkoholproblem..Nu vore det på tiden att vi tar bort skam och skuld från oss själva och alkoholismen..Det är en sjukdom ett beroende en törst som aldrig kan släckas...Det enda som hjälper är total avhållsamhet..Du som undrar om livet är tråkigt? Hur kul tror ni mitt liv var tidigare..Beroendet som jagade i hjärnan i varje stund..Lögner och svek..Skam och skuld, som låg som en våt filt över mig..Nä, jag är fri nu och önskar så förbli....Kram❤

Ja, jag bestämde mig efter ca 1 månads nykterhet..Det har gått bra..Vissa dagar känner jag mig oövervinnerlig, men andra dagar är sämre..Såklart..Ska kolla om du har någon tråd. Kram...

Hej miss lyckad.

Vad tråkigt din sons pappa beter sig. Och vad synd att han verkar ha hittat en kvinna som beter sig likadant... eller det kanske är just därför de är ihop? Men du gjorde nog bra i att skicka ett sms och du skrev det på ett väldigt klokt sätt.

Hoppas du har en skön helg. Tacksam för nykterheten ❤

Kramar!

Det finns inte många kvinnor som inte själva har problem som tar en man med synliga alkoholproblem..Ja, det syns så fort man tar en öl..En alkoholist sitter inte länge med sin öl eller drink..Man försöker dricka långsamt och man avslöjar sig ganska fort..Jag känner många singeltjejer som träffat män som dricker för mycket..Dom tjejerna utan a-problem lämnar förhållandet snabbt..Det är samma för mig..Skulle aldrig någonsin ta en man som dricker någonting..Hellre lever jag ensam resten av livet..Vi får se vad det blir med mig och mannen långt bort..Allt blir som det ska...Kram..

Jag ska träffa sponsorn snart..Den enda kvinnan jag känner till med en lång stabil nykterhet genom aa..Ska bli intressant att prata med henne om missbruk och beroende.Om skam och skuld. Om varför just jag blev alkoholist..Ni på forumet har gett mig kraft många gånger när det svajat..Det blir kul att träffa en person på riktigt som också ger mig kraft..I aa grupperna jag besökt är många kvinnor sköra och har många återfall. Kan hända dom starka kvinnorna finns i kvinnogrupperna? Hoppas många har haft en fin helg..Min har varit vit både inne och ute med all snö..Längtar efter solen och att få gå i shorts..Kram❤

Har träffat och haft kontakt med den nyktra mannen långt bort..Det visade sig att han hade stort bekräftelsebehov och spelmissbruk ..Vi blev inte kära i varandra och han hade dessutom hunnit bli kär i en annan under tiden! Jag var snopen och fundersam ett tag..Sen tackade jag universum om att han visade det såpass snabbt ändå..Han har visat mig AA..Som är lika spretigt som människorna..Det finns underbara grupper och det finns märkliga..Lite konstigt att jag igen fick lära mig om spel och bekräftelsetorskar..Trodde jag kunde det ganska bra..Visste inte heller att det sitter folk på möten och säger att dom är alkoholister och jobbar med sig själva..Men i smyg har andra aktiva beroenden..Hmm..Jaja..Nya tag nu.Denna mannen har hjälpt och stöttat mig flera gånger, så det ska han ha cred för..Även att jag hittar ut till sjöss igen på prov..Allt har en mening..Kärleken hittar nog mig när det är dax..Kram alla fina på forumet..❤️

Var lite orolig när jag började ha daglig kontakt med mannen som bor långt bort, att jag skulle bli svajig i mina känslor..Det enda som hänt är att jag har varit glad och uppåt mestadels, ska testa på nytt jobb, känt besvikelse ett tag när det tog slut..Men jag har sett och lärt mig en massa..Jag måste lita mer på min intuition, jag har haft massor av känslor och tankar om detta verkligen varit en sund relation..Tror inte man ens ska behöva fundera på det om det är en frisk människa man träffar..Undrar hur många på forumet som har flera beroenden..Tar man inte tag i alla beroenden, blir det så småningom att vi tar återfall eller annat beroende i stället..I framtiden ska jag se till att jag verkligen hittar en frisk och stabil person att bli kär i, annars kan det kvitta..Ha en härlig nykter Söndag❤

Hej miss lyckad ❤ vad tråkigt med den nya mannen, att det inte var så bra egentligen och att han hade andra missbruk. Men skönt och bra att det visade sig i tid!

Jag tror det kan vara rätt vanligt att det finns mer än ett missbruk. Eller att ett gammalt ersätts av ett nytt. Och de flesta missbruk och beroenden är ju skadliga...

Ingen människa är såklart perfekt men när man är i läge att träffa nån ny är det nog bra att vara kräsen. Särskilt när man lämnat nåt bakom sig som man mått dåligt av.

Om jag nånsin skiljer mig så har väldigt svårt att se mig med nån ny. Tror jag hellre köper en hund då ärligt talat. Sorglig inställning kanske men inte så konstig egentligen.

Men jag tror det finns nån för dig därute som är lika sund som du som du kommer att trivas med så småningom ❤

Kramar!

Dom är pålitliga och alltid glada..Jag har två stycken. Men dom kan ju såklart inte kompensera en relation med en människa..Känner mig lite låg i känslorna stundtals..Det har varit mycket funderingar kring arbete, ekonomi, framtid..Här och nu, en dag i taget har jag glömt bort..Jag tror inte jag är redo för en relation än.För att träffa en stabil man, så måste jag själv vara det..Annars träffar man ostabila och det vill jag inte göra..Har kommit på att när jag är själv eller med personer utan missbruk så känner jag mig stark och beslutsam..När jag umgås eller träffar personer med beroende, blir jag nervig och svajig..Lugnet infinner sig inte..Jag har blivit som en levande beroendemätare! Har inte fattat förrän nu att det är så..När jag umgicks med mannen långt bort så kändes mitt beroende och missbruk väldigt nära..Trodde det var för att vi var nyktra alkoholister..Fattar nu att han var aktivt beroende av annat..Mycket bra insikter..Det är du lim som gjort att jag börjar förstå sammanhanget..Blir likadan med vissa av mina syskon som missbrukar alkohol..Även när exet är svajig så blir jag irriterad..Nu kan jag förstå mitt mående och agera därefter..Våren är på ingång hoppas jag..Sol och värme tinar upp marken och värmer upp oss inifrån..kram❤

...träffar du någon. Helt plötsligt finns han där och allt känns rätt. Det hoppas och tror jag i alla fall. Du är så värd att få ha någon och känna dig älskad. Visst, en trofast hund kan vara en vän, men en människa är ändå snäppet högre. Tycker jag i alla fall.

Lycka till fina du! ♡ Kram

Så är det ju, att de flesta vill ha en kärleksrelation..Vi är ju gjorda för tvåsamhet..Det gäller att ha tålamod att vänta..Nu när jag deltagit på flera aa-möten så finns det faktiskt flera par som träffats just där..Vi får se..Det finns ju nykterister på andra ställen också..Jag har inte så stora krav hehe..Snygg, nykter, klok, stabil, humor, jämställd och gärna dansa nykter haha.Hittar jag en sån man i framtiden så blir det bra..Kram

Profile picture for user RaniLee

Jag blir så glad att läsa om hur du värnat om din nykterhet och din resa genom dessa år. Läste ditt första inlägg igen och nu har det gått flera år, GRATTIS!

Jag har ett liknande par som dina föräldrar i min närhet..Dom har en vuxen dotter..Det är tufft att vara anhörig.Samtidigt verkar ens eget liv lite bättre då,när närstående lever i misär..Men det är en nedåtgående spiral som leder mot liknande öden om man inte tar tag i det..Det viktigaste först alltid..En sak i taget..En stund i taget..Framtid? ..Hur vill vi att den ska se ut..Jag är glad att du skriver igen Rani, har verkligen saknat dig..Kram❤

Profile picture for user RaniLee

Tack miss lyckad. Att få höra att någon saknat och kommer ihåg mig värmer mycket, tack fina du. Jag ska skriva och hänga här på trådarna. det hjälper mig och ger mig hopp. Den där nedåtgående spiralen är jag medveten om och vill verkligen inte åka nerför den. Jag funderar på att gå på aa möte men har inte tagit klivet dit än, men skulle behöve den gemenskapen. Jag läste att du har börjat gå på aa. Vill minnas att du bodde i ett mindre samhälle och tvekade. Vad var det som gjorde att du tog steget dit? Just nu känns det som ett lite för stort kliv..
Jag uppskattar din tråd och är så glad för din skull. Spännande med ditt nya jobb på sjön. Kram <3

AA-grupper, har jag en bror som besöker flitigt och som berättat för mig om dessa.Träffade en man som också förespråkade AA Jag åkte till en grupp i en stad i närheten.. Mycket välkomnad blev jag direkt. Sen har jag varit på möten i andra städer också.Det blev inget med den nye mannen och mig för han hade bytt missbruk till bl.a. spel..Kände mig lite ostabil ett tag efter att det tog slut, även för mitt jobb som inte fungerar. Försöker nu byta tjänst och även testa på sjöjobbet igen..Bor du Rani på en lite större ort så kan det finnas kvinnogrupper där..Ett sånt möte skulle jag gärna besöka..Tycker att kvinnornas missbruk ofta skiljer sig från männens. Vi brukar ha mer skam och skuld bl.a. för barnen..Rani, ta reda på var ni har aa-möten i din kommun.Gå dit och kolla, utanför först om du inte vågar dig in direkt.Det går även att gå på öppet möte.Det är för alla som är intresserade.Dit kan du ta med dig dottern till exempel, eller en vän om du inte vill gå själv. Tycker nu att det är skämmigare att inte försöka ändra sin livssituation än tvärt om.Styrkekram?

"Tycker nu att det är skämmigare att inte försöka ändra sin livssituation än tvärtom."

Gillar att samla på kloka ord. Ovanstående är ett bevis på en viktig, kanske avgörande mognad. Vad bra du är! ♡

Kram

Vi människor kan göra varandra bra..Genom detta forum där vi peppar varandra och i våra liv..Hörde av en vän, att hennes mormor sa”känner du dig ensam så gå ut och träffa människor som du får god relation till.” Det tycker jag var smart sagt..Vi ska umgås med människor vi tycker om och viceverca..Det ger oss kärlek och glädje..Kram?

Jag vill hylla alla kvinnor som kämpar med olika saker.Och som klarat av svåra situationer i livet..Vi kvinnor i Norden har haft rösträtt i lite över 100 år...Det är inte länge egentligen..Vi har tagit steg mot jämställdhet sakta men säkert..På 60-talet började många kvinnor att yrkesarbeta..Med det följde en ekonomisk frihet som gjorde att vi började ta efter männens vanor och positioner i samhället.Tyvärr fick vi även vanor som direkt var farligt för hälsan.Tobak och alkohol.Idag har vi mer kvinnor än män som röker.Kvinnorna börjar snart komma ikapp med alkoholmissbruket också..Syjuntorna har bytts ut mot vinkvällar. Alkoholismen bland 50 plus- kvinnor ökar snabbt..Nu vänder vi skutan kvinnor och låter inte alkoholen göra oss skamfyllda, passiva och sänkta..Grattis på kvinnodagen..Kram❤

I fredags jobbade jag i psykiatrin..Där fick jag bemöta en påtänd ungdom som var otrevlig..På lördagen träffade jag exet som var trevlig men luktade gammal fylla han var nedstämd och ledsen..På söndagen fick jag ta hand om en psykotisk patient som vrålade och skrek osammanhängande..Alla 3 är lika på något sätt..Hjärnan är ur balans..Alla tre mådde dåligt..Skönt att helgen är över..Konstigt att vi med vilje utsätter oss för substanser som förstör våra hjärnor..Kusligt att se...Kram

Detta är mina erfarenheter alltså inte en sanning för alla..AA är bra för att där finns riktiga människor som har kommit olika långt med sitt beroende. Man får hjälp stöttning och råd. Vi kan ventilera och dela med oss av våra svårigheter med missbruk, men även stötta andra. Det är ofta välkomnande och kamratlig stämning..Nackdelar: Det kan sitta personer där med a-sug och berätta om det på ett lockande sätt..Det kan finnas personer man ogillar..Det kan finnas personer som har andra missbruk som dom döljer. Man måste åka till mötena och passa tider..Tror att det gäller att hitta sin grupp, som passar. Det finns underbara grupper som fungerar mycket bra och tvärtom...Forumet: Här kan man läsa helt anonymt, lära sig av andra..Man kan scrolla bort personer som dricker eller som romantiserar alkoholen..Man kan välja personer som passar mig själv..Forumet finns tillgängligt dygnet runt..Behöver inte åka någonstans och kan besöka forumet var man än befinner sig..En bra AA grupp är mäktig att besöka..Forumets tillgänglighet är otroligt bra..Kram❤️

Nej, inte om du frågar mig..Jag har många alkoholister i min närhet, har haft det hela livet..Jag har förundrats över varför vi beter oss så olika..Vissa super bara och blir aldrig otrevliga. Vissa får snefyllor varje gång. Andra beter sig bra 9 gånger av 10..Osv..Själv kände jag inte igen mig i varför man blir alkoholist..Jag har aldrig velat vara någon annan, jag har alltid haft skoj utan alkohol, jag har vänner som jag kan prata om allt med, jag har alltid haft god självkänsla. Varför blev jag beroende av a??Kom på det när jag läste om det fysiska beroendet i hjärnan..Genetiskt betingat..Min hjärna utsattes för mer och mer alkohol(drack mer och mer med mitt ex) Då fattade jag äntligen..Min hjärna blev sakta men säkert beroende..Tror att det är viktigt att förstå varför man är beroende av något för att tillfriskna..Kände mig lite udda när någon trodde att jag drack bort mina problem..Att jag drack gjorde att jag FICK problem!! Kram

Profile picture for user Emma79

Alkoholen genererar stress som man sen måste dricka bort.

Nu ter det sig så självklart ?

Känner igen mig i det du beskriver!

Och håller med om att alkoholen ju GER problem och inget annat. Det tyckte jag till och med när jag drack. Medans jag drack till och med.

Vad obehagligt ditt inlägg om påverkade människor var. Och sorgligt ??

Hoppas du får en skön helg ❤ kram!

Ska åka på kurs inför sommarens båtjobb..Spännande och lite osäker på adresser jag ska till..Jag hittar nog..Tänker på att jag började jobba till sjöss som 18-åring..Har ju mer erfarenhet idag än då..Känns som en härlig utmaning. Hoppas allt flyter på bra..Min önskan är att börja helt på sjön..Det är nog min grej..Känner en spänd förväntan inför detta äventyr..Kram

Profile picture for user Pi31415

med dina sjöäventyr miss lyckad.

Du kommer att klara det bra. Lite spänd och pirrig innan är naturligt och bra, då är man mer skärpt.

Styrka och kram!

Det har gått väldigt bra på kursen..Jag är nöjd med mig själv..Nu ska alla papper iordning..Och förhoppningsvis få tjänstledigt från kommunen..Jag gjorde en övning för mig själv inför jobbet på båt, där det finns alkohol till mat att köpa..Jag var i en matbutik..Gick fram till ölhyllan. Drog med handen över burkarna och kände på dem..Kändes helt okey..Det går nog bra..Kram..

Profile picture for user John-Erik

Starkt gjort av dig! Hoppas att du klarar detta, verkligen.
Har också haft alkohol i barndomen och en mycket trasslig tillvaro. Generna är i min kropp så jag borde varit mer försiktig.
Det finns ju många kändisar som man kan ta rygg på. Tommy Nillson, Benny Andersson, Sven Melander, Persbrandt, Lundell.
Kan dessa personer så kan alla. Man får tänka lite så.

Lycka till!

Kram

Alkohol finns ju överallt. Egentligen. Som sjöman är jag ju supernyfiken på vart du ska och på vilket fartyg.
Nä jag vet att du inte kan delge men jag funderar. Får inte riktigt ihop det med det du (jag tror) arbetar med idag....
Är det så att du kommer att mönstra på flera dagar och sova i hytt? Du är stark och trygg. Bomba dig själv med AA innan och efter du går av. Ha en strategi. Mental träning. Men minsta lilla tanke på att dricka så kliv av fortare än du klev på.

Jag har ju jobbat på Silja Line med ett flytande systembolag som var öppet på Söndagar när jag mönstrade av.
Det gick bra när jag var i bra period (bekom mig inte) men ett par gånger så började jag dricka redan på väg ut från
hytten. För det var jag ju värd, jobbat i 16 dagar på nattklubben med en otrolig fylla.

Klart jag var värd att fylla på vodka i en lokaflaska och dricka på väg hem.
Med 0 tanke på att barn och vänner hade saknat mig.....

Kram kram kram

MM

Känner mig mycket säker på alkoholen eftersom det är 0-tolerans ombord..Det är mer allt runtomkring. Ska jag få tjänstledigt??Pooltjänsten jag har suger..Måste jaga timmar..Yngsta dottern börjar må dåligt..Exet som dricker och som jag försöker hantera eftersom sonen vill vara där också..Fått lite förhöjt blodtryck..Båtjobbet känns kanon..Kände mig hemma direkt..Detta är ju fraktbåten för människor och bilar..Så inget supande på det viset alls..Ingen taxfree..Jag tar alltid nykterheten först...Skulle ju vara en fullblodsidiot om jag drack alkohol när livet redan är jobbigt..Träffade även en tjej som varit nykter i många år..Vi diskuterade aa och vad många som byter missbruk..Jag har jobbat på Silja och Stena tidigare..På 80-talet..Kram?

Jag har en restaurangutbildning jag gick år 2000..För att sadla om..Blev aldrig så då..Men nu kanske..Förhoppningsvis..Kram igen..

Jag förstår. Man är ju utlämnad när man är på sjön, men iland tar man sig alltid om det skulle vara något.
Det där fixar du. Kanske bara att vänja sig vid det. MIg bekommer det inte att arbeta med A men min problematik är ju annorlunda med min periodiska alkoholism.

Jag har fått för mig att du är i spannet 40-45 år men då stämmer ju inte det om du arbetade på krogen 80 talet :)

Håller tummar och tår att det går dit du vill
Kanske finns någon snygg nykter kapten ombord :D

Kram

Är ju i bättre form nu än för 10 år sedan..Är 56 år..På sjön i 3 år. Började som 18-åring..Stod på händer för ett tag sen..Ungarna impade haha..Jodå, det kanske dyker upp en man såsmåningom.Får lite avsmak på oärlighet..Kapten eller matros, mig kvittar vilket..?Bara han är den han utger sig för..Tror allt ska gå lätt när det gäller kärlek..Krångel eller varningstecken ska jag tyda på allvar nästa gång..Hur går det för dig mm? Träffat någon snygging som flirtar med ramlösan i näven än? Är förresten på hemväg på båten nu..Kanske min blivande arbetsplats..kram?

Japp och jag kommer numera ner i spagat. Igen. Vad det nu ska vara bra för? Och ser 10-15 år yngre ut när jag drack som värst. Alkoholhänget i fejset är som bortblåst och folk undrar hur mycket botox jag har sprutat in. Men nä har ju bara slutat dricka. Inget botox. Bara musklerna i ansiktet som kan jobba utan påverkan av gift. Värsta lyftet för hyn :)

Det är ju inte så lång tid sedan jag slutade dricka, 1,5 år snart i April, och hög fokus har legat på detta, möten, läkarbesök, jobba på tilliten till dottern, gjorde ADHD utredningen, går fortfarande på beroendekliniken och pratar. Allt detta har tagit all min energi. Jag lovade mig själv i Oktober 2016 att detta skulle alltid sättas i första rummet. Det har jag hållit så dejtandet har inte vart så viktigt. Har inte velat involvera någon innan jag själv har varit stark i det jag gör. En dag i taget :)

Men..... Jag har ju en gift man i mitt liv en sån där som ligger i skilsmässa hela tiden men fan inget händer. Vi dejtade för 8 år sedan och då var det rena fylleslagen med sex, vin och livet lekte. Tyckte jag då. Egentligen var det bara ett stort fylleslag under 1 år. Inget liv. Bara fylla.

Kär blev jag, men han träffade en ny kvinna, gifte sig direkt och jag fick en dörr i ansiktet. Tyst i 7,5 år men så för ett par månader sedan så hörde han av sig via facebook. Låg i skilsmässa. Vet inte hur detta slutar men VET att han ligger i skilsmässa (sånt kan man ju kolla upp), det är mycket tjafs mellan dom två och jag står utanför och glor som en idiot. Och väntar och ser vad som händer. Han ringde nyss och ville komma över men .....tveksam.....

Äter ju Concerta nuförtiden och det tar bort mycket av att köra impulsen. Blir otroligt mycket mer eftertänksam med dessa i kroppen.

Ja där är jag ungefär.
Varken kapten eller Matros typ

:(

Spagat har jag aldrig klarat..Knepigt med kärlek ibland..Jag tog nog lättare på att träffa någon när jag drack..Nu finns det inget att gömma sig bakom..Tvärtom nu måste det bli äkta från början..Vi får helt enkelt kyssa några grodor innan vi får kärlek på riktigt..Den gifte numera skilda mannen verkar vilja ha tröst..Tror han att du är ett lätt byte? Inte nuförtiden eller hur? Du verkar så stark och snygg. Så nöj dig bara med det bästa?Svea Corona var jag på ganska mycket..En härlig båt och bra folk..En del drack mycket, andra inte alls..Kram