Jag har haft alkoholproblem något år. Mitt största problem tror jag är att även partnern är törstig. Vi har försökt att vara nyktra några veckor och leva hälsosamt. Oftast har det lyckats. Nu den senaste tiden har det spårat ur med alkoholen. Vi har skött jobbet båda 2 men druckit så gott som var och varannan kväll. Det är ofta jag varit rädd att polisen ska stoppa mig på morgonen på väg till jobbet. Jag har varit rädd att jobbarkompisar ska känna lukten av fylla. Det har även synts i ansiktet, svullnad, trötthet, bakfylle-ögon. . Jag tycker jag har fått lite krämpor som förmodligen varit alkoholrelaterade. Kramper och domningar, högt bltr. yrsel. Jag har barn äldre och yngre. Ett av barnen har jag diskuterat mycket med om alkohol, alkoholism osv. Hon har frågat mig när jag ska söka hjälp? Jag har svarat lite vagt och försökt att komma undan med olika svar. Min bakgrund är som många andras alkoholism i släkten. En pappa som var väldigt charmig och glad, men beroende av alkohol. Jag minns tillbaka på barndomen som ändå var fin och trygg mestadels p g a en stark och trygg mamma. En mamma som ställde upp på oss ungar till 100%. En mamma som aldrig drack när vi var barn. Mamma gav oss självkänsla genom att ge beröm och styrka. Hon gav mig kraft för att ge mig ut i livet med nyfikna ögon. Ändå trillade jag dit. Jag har varit medveten om faran och även sagt till mina syskon att jag kan bli alkoholist, jag vill inte men ibland blir det inte som man vill. Flera av mina syskon har problem med A. 2 har slutat helt, en med hjälp av bl a AA. Min nya chef som har jobbat med missbruk har pratat med mig, efter att ha fått ett mail av min dotter. Dottern skrev att jag behöver hjälp med mitt alkoholproblem. När chefen sa detta kändes det som om någon dragit ner byxorna på mig... Chefen var förstående inte alls fördömande. Det märktes att hon var van att hantera detta. Efter samtalet drack jag 2 planerade pubkvällar. Sedan dess har jag varit nykter snart 4 veckor!! Det känns fantastiskt, men jag vet att faran lurar bakom hörnet. Känslorna går lite upp och ner. Ibland har jag känt mig euforisk, andra gånger har jag tänkt på separation och andra jobbiga saker. Vet ej hur det blir med mig och sambon som nu försöker hålla sig nykter, efter påtryckningar från barnen. Vi är så olika när det gäller A. Jag har för första gången i mitt liv tänkt att leva helt nykter!! Jag har aldrig förr tagit orden i min mun. Nu efter mycket tänkande, läsande om A, hört berättelser om A och hur barn påverkas av förälders missbruk, känns det som det enda rätta för mig.Jag tänker även på andra som har lyckats sluta med A som varit långt ner i träsket. Dessa starka människor, då vill jag också vara stark!! Kram på er:)

Hej Jullan. Bra att du läser och skriver. Det är alla tankar funderingar och känslor som gör att vi kan bli nyktra. Att man börjar tänka på ett sätt som är viktigt för att göra rätt val i livet. vet inte om du har en tråd här, men hade annars varit intressant att läsa den. Och Levande du är en fin person, som stöttar många. Ha en fin dag alla som finns på Forumet och försök göra bra val idag Kram <3

Fick reda på att min nära släkting som har dödlig sjukdom ligger i respirator. Känns overkligt. Skulle tillbringa några dagar hos henne, men det blev inte så. Fick besöka henne på IVA i stället. KOL har hon i sista stadiet. Jag vet inte hur jag känner. Tror inte att hon ska dö. Hon har funnits i hela mitt liv. Hon har även druckit mycket alkohol vilket inte gör det hela bättre. Igår när jag pratade med henne och jag förstod att hon är så sjuk, grät jag efteråt. Vet inte om det är en förträngningsmekanism, men jag kan inte ta till mig att hon förmodligen dör inom något år, kanske snart. Hoppas hon finns hos oss ett tag till... Jag är ändå glad att jag och 2 av mina syskon och min sambo är nyktra idag och varit så en tid. Vi visar vägen för dom övriga syskonen. Det går att bli nykter på olika sätt. Ett sätt passar mig ett annnat sätt är bra för andra. Pratade med en av de nyktra syskonen under bilresan från IVA om alkohol. Han och jag har alltid kommit överens, jag är så glad att vi även är nyktra båda 2 sen en tid tillbaka. Och att våra familjer numera har närvarande föräldrar, både psykiskt och fysiskt. Midsommarkramar

Får se hur det blir med släktingen, känns ändå hoppfullt att hon får den fina vård vi har i detta land. Känslan ena stunden sorg. Sen känns det som vanligt emellanåt. Att livet pågår fast hon ligger i respirator. Tittade på dokumentären Medberoendets makt UR play. Tips från en nykter bror. Mycket bra. Visar även missbrukarens liv och vardag. Handlar om ett medelålders par i Finland där kvinnan varit alkoholberoende men har slutat och mannen bara fortsatte supa och vad som händer med förhållandet. Absolut sevärd.

Släktingen har vaknat upp. Hon är mycket svag och emellanåt förvirrad. Får se hur återhämtningen blir. Hon och hennes make dricker mycket, får se om dom kan minska eller sluta efter denna pärs. Rökningen är ju det som kommer att ta hennes liv. Alkoholen har förstört kroppen likaså. Detta gör ju inte mig speciellt sugen på alkohol. Vet inte vad hon har för levervärden. Eller andra alkoholrelaterade men. Hon är några år äldre än mig. Kan känna mig skyldig att jag är så frisk. Kan bara tacka gudarna att jag inte verkar ha fått bestående men av mitt drickande och att jag har valt ett gott och friskt liv.

Pratade med en vän som var berusad och skulle basta med andra vänner. Fick en saknad av vårt umgänge... Tankar gick hit och dit. Försökte hitta något sevärt om A på datorn. Hittade öppet arkiv svtplay, En dag i taget. Det handlade om en kvinna med alkoholproblem och hennes son. Fanns så mycket igenkännande på ett tragiskt sätt, där A betyder mest i livet och vad mamman gjorde för val. Kände igen mig så väl stundtals att jag började gråta. En gammal film men ack så aktuell. Rekommenderas absolut. Mina tankar gick återigen åt rätt håll. Vill inte hamna i den skiten jag varit i. God natt

Har varit nykter så länge nu att det börjar kännas som en annan livsstil. Jag har varit på kalas där det förmodligen dracks alkohol men ingen som blev full. Jag satte mig medvetet närmast barnen för att slippa en person som jag alltid blir upprörd på. Han har en människosyn som inte är human. Såg därför inte om det dracks vin. Men det brukar serveras något glas till den som vill ha. Värdinnan vet om mitt problem även min sambos så hon frågade inte oss. Tyckte det gick smidigt ändå. Jag tycker inte om dessa kalas pga personen som har rasistiska åsikter. Med på kalaset finns ett barn som har en förälder med utländsk härkomst och denna förälder har dött. Då blir jag ännu mer upprörd över personens uttalanden. Vet inte varför men har i alla år avskytt dessa kalas mer eller mindre. Fösas ihop med människor för att min sambo är släkt med dom. Jag har undvikit många kalas för att jag jobbat. Har medvetet inte tagit ledigt för att slippa tillställningarna. Har pratat med personer som haft samma uppfattning om släktträffar. När jag har fyllt år har jag enbart bjudit människor jag tycker om och som tycker om mig. Får se hur kalasen ser ut här hemma hädanefter. Med tanke på att det inte än i alla fall serveras alkohol. Tror att våra barn också tycker det är bäst med a-fria tillställningar. Så studentfester och liknande här hemma blir nog inga problem. Släktingen med kol mår bättre. Hon ska inte röka mer i alla fall. Vi pratade även om A. Jag förklarade om mina egna krämpor som försvunnit för att jag slutat med A. Hon är nog inte klar med sitt alkoholdrickande än? Nu kan hon inte handla A själv men tror att hennes man som också har problem, handlar åt henne. Han kan ju förmodligen inte sluta själv heller. Där ser man alkoholens makt över människan. Fast hon legat död, så fortsätter dom nog att dricka. Jag vet bara att han har druckit efter händelsen, men jag vågar inte ens hoppas på att hon slutar med a. Jag är tacksam att hon lever och att jag själv är nykter. Förresten köpte min sambo en sportbil idag, det var ett mål han hade när han gjorde sitt a-stopp. Att lägga pengarna på en sportbil istället för på öl och sprit. Mycket bra val. Något som förstör din kropp och dina relationer eller en liten dröm man närt några år. Det är bara att välja....

Ær på semester i Oslo. Mycket barer och uteserveringar. Det ær bæst att se till så man inte ær tørstig i værmen. Visst kan det se lockande ut med immiga glas, men då tænker jag genast på en raglande Miss lyckad med fyllerøda kinder och besvikna barn. Och hur besviken jag skulle bli på mig sjælv om jag føll. Tillvaron kænns fin. Nu ett skumbad och hemmaspa dærefter. Mycket lættare att ta hand om sin kropp nu nær sjælen mår bra. Kram

Sonen och jag ær hus-och kattvakter i Oslo. Kænns bra att byta miljø ett tag. Lægenheten ligger centralt och vi lær oss lite om storstadslivet. Sambon kommer lite senare. Han berættar om små førændringar och byggen han håller på med hemma, i telefon. Tror att det ær viktigt før alla førhållanden att vara i från varandra då och då. Nu ska jag gøra lite gymnastik- dansøvningar till musik som jag tycker om. Det gør mig gott Och allt som ær bra før mig gynnar min omgivning. Ha en fin dag...Klem, som dom sæger hær...

Var på en nøjespark utanfør Oslo i går med sonen. Lade mærke till att det inte fanns en onykter person på området. Det fanns flera resturanger men ingen alkohol serverades. Førmodligen førbjudet att dricka alkohol dær? Tyckte det var mycket bra. Varit på Liseberg och sett elændet många gånger. Fulla førældrar eller i vissa fall en full førælder, och barn. Jag har aldrig tyckt att det passar att dricka i offentliga sammanghang nær man har barn med sig. Tydligen tycker inte norrmænnen det heller. Sjælvklart ær det inte bra med fulla førældrar med barn alls. Tycker ændå riskerna ær større på platser man inte kænner till...

Idag är det 8 månaders nykterhet för mig. Känns bra men kan ändå känna en tomhet då och då. Det är klart att jag är stolt och glad. Men i dessa semestertider känns det lite ensamt. Numera dricker folk förmodligen mer än dom gjorde förr? Jag kan inte minnas att många drack på helgerna, att det alltid var öl eller vin till grillning, picnic, symöte, fotbollsmatch i verkligheten eller på tv. Nu för tiden är det så. Kolla alla fb-bilder som läggs ut. Jag blir lite irriterad. Jag kanske är avundsjuk? Samtidigt vet jag att var 7.e person i Sverige har a-problem. Inte blir det bättre när vi uppfostrar barnen till att gå samma öde tillmötes, genom att låta alkoholen flöda både till vardag och fest. Min semester har precis börjat. Vi ska åka med husbilen, men har inte bestämt vart. Första gången vi är nyktra på camping. Vi får se hur det känns, att vara nykter bland semesterfirare. Det borde finnas andra nyktra på campingar. Eller håller dom sig hemma? 8 månader har gått fort. Nu märker jag att pengarna räcker längre. Tycker jag ser fräsch ut med lite solbränna. Jag börjar få tillbaka midja och plufsiga ansiktet är borta. Har hört mig för om yoga och meditation. Tror på detta istället för att ändra sinnestillståndet med kemiska medel. Jag har använt alkoholen för att bli pigg för att bli avslappnad för att bli gladare osv. Nu får jag försöka på andra sätt. Om jag inte lyckas får det vara lite tomt. Tror att det ger sig med tiden. Ha en fin sommarkväll....

Levande

Tror du har så rätt i att det dricks så mycket mer och i de flesta sammanhang.
Semester blir den stora testen för många av oss, men samtidigt så kommer det bygga oss starka inför nästa steg.
Önskar dig en riktigt fin semester och grattis igen till dina månader

Är van att belöna mig med a när jag gjort något. Tex jobbat, städat, fixat i trädgården, målat mm. Det känns svårt att hitta en annan belöning för mig. Varför inte bara vara nöjd med resultatet? Svårt att efter många år av a-belöning hitta något annat. Likvärdigt går inte eftersom a gjorde en sinnesförändring. Ibland när jag blir sugen på a jämför jag med knark. Åh vad gott det vore med en spruta innehållande en drog!! Det ändrar också sinnena i hjärnan. När jag tänker så blir det lätt att avhålla sig från a. Har sett en del av knarkets baksidor på jobbet, inget kul alls. Både jag och sambon har haft svårt att börja med våra projekt utan a. Nu håller jag på och målar inne. Ska belöna mig med en bastu ikväll och göra någon god a-fri iskall drink. Det är inte detsamma som ett rus, men fördelarna med ett a-fritt liv för mig/oss är betydligt fler. Ska ta kontakt med fler människor där a inte är huvudtemat. Det får bli mitt höst-mål....

Det kanske finns personer här på forumet som kommit på smarta belöningar för väl utfört arbete hehe. Skriv gärna tips till mig om det. Enkla som lite större belöningar vore kul att få läsa om. Kram <3

Svartvit

Jag har lite samma problem som du, jag har också använt alkohol som belöning och jag har ingen aning om vad man kan ersätta det med. Bra tv-program brukar jag ibland kunna använda, när jag gjort klart något jag behövt göra så får jag titta på programmet. Låter alltså bli att kolla tills jag "förtjänat" det. Har varit lite svårt med det sista tiden då säsongerna av programmet inte gått nu under sommaren, men nu till hösten blir det bra igen :) dessutom håller jag verkligen med dig, varför är man inte bara nöjd med prestationen och att aktiviteten är slutförd?! Det om något är väl en fantastisk belöning!

Läste lite på din tråd, och man förstår att många unga personer också har a-problem. Jag har en bror som var a-beroende när han var 24-25 år. Kanske tidigare. Hade han tagit tag i sina problem då, hade hans familj inte haft det så jobbigt som dom haft i säkert 20 år från och till. Vill bara säga att du är smart som försöker lösa dina svårigheter med a nu. Kram

Ja, serierna har ju uppehåll nu men börjar till hösten igen. Jag ska också försöka ha det som belöning. Både med tv-program eller om jag kollar något på datorn. Tack för tipset...

Har försökt att tvinga mig själv att börja måla i hallen. Jodå idag efter jobbet ska jag måla flera timmar.... Vad händer? Jag smiter undan och hittar mig själv sittandes i min bil på väg till second hand, fast jag skulle måla!! Vad ska jag göra med mig!!! Kram

Mitt liv känns som om att jag är värd vad som helst för att jag inte dricker. Jag menar att när jag ska köpa tex skor så säger jag till mig själv att köp skorna fast dom är dyra, det är du värd. Vet inte om jag är konstig men har ofta "diskussioner" med mig själv. Det har jag alltid haft. Hade det även när jag drack. Men då lät det mer att. Kom igen åk till bolaget lite vin har väl aldrig skadat.. Eller Okej åk till affären och köp lite gott som ungarna vill ha å så en six-pack eller helst 2 till dig. .Det är som att alkohol-djävulen har förvandlats till nykter-ängel som tycker att jag ska belöna mig själv när det går bra. Jag är faktiskt nöjd med det.. Jag hoppas många orkar hålla sig nyktra idag, annars tar vi ett nytt friskt försök imorgon. Kram...