Äntligen på rätt väg!!
Jag har haft alkoholproblem något år. Mitt största problem tror jag är att även partnern är törstig. Vi har försökt att vara nyktra några veckor och leva hälsosamt. Oftast har det lyckats. Nu den senaste tiden har det spårat ur med alkoholen. Vi har skött jobbet båda 2 men druckit så gott som var och varannan kväll. Det är ofta jag varit rädd att polisen ska stoppa mig på morgonen på väg till jobbet. Jag har varit rädd att jobbarkompisar ska känna lukten av fylla. Det har även synts i ansiktet, svullnad, trötthet, bakfylle-ögon. . Jag tycker jag har fått lite krämpor som förmodligen varit alkoholrelaterade. Kramper och domningar, högt bltr. yrsel. Jag har barn äldre och yngre. Ett av barnen har jag diskuterat mycket med om alkohol, alkoholism osv. Hon har frågat mig när jag ska söka hjälp? Jag har svarat lite vagt och försökt att komma undan med olika svar. Min bakgrund är som många andras alkoholism i släkten. En pappa som var väldigt charmig och glad, men beroende av alkohol. Jag minns tillbaka på barndomen som ändå var fin och trygg mestadels p g a en stark och trygg mamma. En mamma som ställde upp på oss ungar till 100%. En mamma som aldrig drack när vi var barn. Mamma gav oss självkänsla genom att ge beröm och styrka. Hon gav mig kraft för att ge mig ut i livet med nyfikna ögon. Ändå trillade jag dit. Jag har varit medveten om faran och även sagt till mina syskon att jag kan bli alkoholist, jag vill inte men ibland blir det inte som man vill. Flera av mina syskon har problem med A. 2 har slutat helt, en med hjälp av bl a AA. Min nya chef som har jobbat med missbruk har pratat med mig, efter att ha fått ett mail av min dotter. Dottern skrev att jag behöver hjälp med mitt alkoholproblem. När chefen sa detta kändes det som om någon dragit ner byxorna på mig... Chefen var förstående inte alls fördömande. Det märktes att hon var van att hantera detta. Efter samtalet drack jag 2 planerade pubkvällar. Sedan dess har jag varit nykter snart 4 veckor!! Det känns fantastiskt, men jag vet att faran lurar bakom hörnet. Känslorna går lite upp och ner. Ibland har jag känt mig euforisk, andra gånger har jag tänkt på separation och andra jobbiga saker. Vet ej hur det blir med mig och sambon som nu försöker hålla sig nykter, efter påtryckningar från barnen. Vi är så olika när det gäller A. Jag har för första gången i mitt liv tänkt att leva helt nykter!! Jag har aldrig förr tagit orden i min mun. Nu efter mycket tänkande, läsande om A, hört berättelser om A och hur barn påverkas av förälders missbruk, känns det som det enda rätta för mig.Jag tänker även på andra som har lyckats sluta med A som varit långt ner i träsket. Dessa starka människor, då vill jag också vara stark!! Kram på er:)
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Tack för trådflytt?
Det gick fint att flytta tråden.Kram
Fortsatt på rätt väg..
Ja åren går, och nykterheten består..Det känns fint att vara här..Köpte en bok idag om Jan Johansens liv , och när han blev nykter.Har precis börjat på den..Alkoholen styr mångas liv. Spelar ingen roll om du är kung eller svetsare, lika illa för alla..Semestern börjar lida mot sitt slut..Känner lite stress för att inte ha gjort så mycket resor..Men har ju faktiskt möjlighet till det framöver också..Kram???
Godmorgon miss lyckad?
Ett nytt rum för dig att vara i även om du skriver här också ibland.
Du har ju hållt nykterheten så länge och jag är så imponerad?
Själv var jag lite väl övermodig och kaxig i vintras då jag trodde mig kunna leva helvitt och startade en ny tråd här i "det vidare livet"
Men den tråden ligger på hyllan tills vidare. Jag vill vara mer stabil när jag tar upp den igen.
Men det hindrar mig inte att läsa och kommentera härinne ändå ibland.
Även om mina kommentarer inte är så många nuförtiden och jag inte heller läser alla trådar. Det kan bli för mycket också.
Jag blir påverkad av alla sorgliga historier som så många människor lever i så jag själv känner mig ledsen och uppgiven.
Och då behövs verkligen alla ni positiva förebilder som lyckats vända skutan åt rätt håll.
Ha en fin dag miss lyckad!??
Kramar ? ??
Vill bara skicla en kram ♥️
Vill bara skicla en kram ♥️ du passar fint här i det vidare livet ♥️
Tack Lim och Fina Lisa❤️
Livet är inte alltid så lätt för någon..Vissa val kan vi göra och vara nöjda med..Vår omgivning och våra nära påverkar också livet för oss..Men att blicka framåt ett par år, och fundera över hur man vill ha det då, kan vara vettigt..Annars finns risken att livet lunkar på, och vi efter..Istället för att vi blir kaptener på våra egna skutor.Låter kanske flummigt, men jag hoppas att ni förstår...Varm kram?⭐️⭐️⭐️?
Godmorgon miss lyckad?
Jag förstår precis vad du menar!
Inget flum, bara enkel och rak sanning?
Det gäller bara att komma över tröskeln, det vill säga att fatta beslutet och hålla fast sig i det.
Att aldrig ta första glaset!
Kramar
???
Jag förstår också hur du
Jag förstår också hur du menar och håller helt med. Ibland måste man nästan göra sådär också för att få en känsla av makt och inflytande över sitt liv. För min del är det också lättare att acceptera vissa dåliga saker i nuet om jag vet att mitt framtida jag har en plan för att komma ur det.... Ex relationsmässigt...
Massa kramar!
Planer och mål..
Det har jag hela tiden..Men ofta ändrar jag dom själv allt eftersom..Det handlar mest om jobb och relationer..Och framförallt projekt här hemma..Projektet nykterhet är livslångt..Det är jag mest nöjd med av allt..Tyvärr har jag fått reda på att 2 anhöriga till mig, har börjat dricka igen..Den ena har jag större tro på att han återgår till nykterhet...Båda har småbarn..Jävla beroende och alkohol som förstör människors barndom och liv..
Härligt att läsa
Din tråd och att du lever nyktert utan a. Det ger hopp till oss som kommer efter. Det vidare livet tråden är en viktig balans för mig, då de andra trådarna kan vara så tunga och sorgliga med kampenmot a. Jag fattar att den är livslång men det vidare livet ter sig så mycket ljusare än den aktivas kamp mot nykterheten.
Jag är glad för dig och ditt liv utan a ☺?
miss lyckad ?
Håller med Rosa-vina??
Du behövs här!☀️
Kramar
???
Tack Rosa Vina och Fina Lisa?
Forumet är ju speciellt..Kan trigga igång sug, men också att vi får stöd och kunskaper för att lära oss om beroende..Forumet och mina vänner har varit det enda jag använt för att sluta dricka..Skulle någon sagt det för 4 år sedan till mig att du kommer att kunna sluta dricka med denna hjälp, hade jag varit mycket skeptisk..Jag har ju tyvärr flera släktingar som har dött i sviter av alkoholism, men även nära som lyckats sluta..Då har man egentligen bara 2 val..Leva eller gå ner sig i alkoholism..Det finns ingen medelväg..Sen kan det ta olika lång tid med förfallet, beroende på kost, hälsa, arbete osv..När jag väl förstod att lättaste vägen alla dagar i veckan var total avhållsamhet..Då blev livet mycket enklare snabbt..Stor varm kram till er båda?✨✨✨
En nykter man..
Har hållt på och haft lite mailkontakt på dejtingsida med några män..Det är väldigt många som super för mycket eller har andra beroenden..Många erkänner inte..Sen finns dom som har blivit nykterister efter att ha druckit för mycket och blivit beroende..Har funderat mycket på hur det skulle vara att leva med en nykter alkoholist..Tyvärr så har många sug och oro inför alkohol..Jag störs av det..Jag märker när folk vill ha ”sin” drog..Lite jobbigt blir det..Nu har jag träffat en man som aldrig har druckit och som inte är beroende! Det har inte slått gnistor än..Men allt känns enkelt när jag hypotetiskt tänker på en framtid med honom..Jag har kollat ordentligt så han inte har annat beroende..Det verkar inte så..Kan tilläggas att hans pappa var alkoholist..Därför avskyr han alkohol..Passar mig perfekt..Det gör jag med, eller vad alkoholen fördärvar och förstör..Fortsättning följer..
Lycka till med dejtingen
Tror säkert vi med erfarenhet av endera sidan av problemet är mer känsliga för att träffa någon ny med samma problematik i bagaget.
Men det är ju kul spännande att träffa någon ny oavsett. Det finns ju alltid risk att bli sårad eller chans att bli superlycklig oavsett vad man träffar för typ. Charmen med dejting :)
Vad spännande det låter miss
Vad spännande det låter miss lyckad ♥️
Förstår verkligen att det känns olustigt kanske med en man som haft ett alkoholberoende. För som partner vet man ju aldrig HUR bestämda de är inombords till att aldrig dricka igen. Särskilt om man inte känner varandra än heller. Men så kanske man känner extra mkt när man (som vi) både haft eget beroende och dessutom sedan varit anhörig till en drickande man. Det finns hemska smärtsamma minnen från så mycket mer än ens eget drickande då.
Jag har ju svårt att se män dricka över huvudtaget. Känner mig otrygg då. Till och med när min svåger tar ett glas vin... Så tycker jag det känns olustigt. Dels stannar det inte vid ett glas (MYCKET få personer tar endast ett glas vin om det inte är på en dyr restaurang, jag lovar). Och dels triggar det massa känslor och minnen från egna upplevelser. Sedan tycker jag att jag ser förändringen i hans attityd gentemot min syster, trots att han inte blir elak när han dricker. Men lite spydigare, lite löjligare. Bara lite. Men tillräckligt för att jag ska skruva lite på mig där med mitt glas cola.
Hoppas det slår gnistor om dig och mannen snart. Eller så blir det ett lugnt tryggt förhållande med kärlek så småningom. Det kan ju börja på olika vis ♥️ huvudsaken han är lika nykter som du ♥️
Kramar ♥️
Åh, Tack både
IW och Lim❤️..Mannen jag precis träffat verkar både rolig och intelligent..Viktiga egenskaper tycker jag. Precis som du skriver Lim så vil jag också känna trygghet i livet..Det existerar inte hos någon som dricker, just pga att kontrollen hos personen försvinner..Vi är säkert extra känsliga pga vår erfarenhet..Helt rätt IW så är det kul att dejta någon..Jag sållar dock väldigt..Vill inte träffas bara för sakens skull, utan alkoholkonsumtionen hos mannen är prio 1..Sen ska ju mycket annat matcha också..Tack för att ni skriver och ger mig stöd, även i Kärlek?
Så skönt att slippa..
Tänka på alkohol när jag umgås med en man..Känns lätt och rätt..Hoppas det fortsätter så..Jag är optimistiskt lagd, men förstår att kärlek är underbart men oförutsägbart..Det bästa med en nykterist till man är att tilliten ökar snabbt..Allt känns stabilt, och jag hoppas allt utvecklas till det bästa?
Vad härligt miss lyckad ♥️
Vad härligt miss lyckad ♥️ overkligt härligt!!
Natten är tyst..
Här hos mig..Vaknade och känner en slags förväntan..Ska åka iväg på resa till varmare breddgrader, med en kompis. Flyger inte ofta, så känner ingen flygskam..Det ska bli spännande och härligt med bad och sol..Nu för tiden känns alkohol som ett medel som förstör och förgiftar..Finns flera tragiska exempel i min omgivning..Jag är nöjd och glad för livet just nu..Min nya kärlek känns harmonisk men fortfarande helt nytt..Han och jag pratar mycket om Alkohol och hur den förstör för familjer..Känns bra att prata med någon som är insatt, men ej beroende..Varm nattkram?✨?
Godmorgon miss lyckad?
Vad glad jag blir att läsa dina rader?
Önskar dig en härlig resa och lycka till med din nya vän??
Kramar
???
Havsutsikt?
Sitter för mig själv på hotellbalkongen..Ser ner över havet och känner mig tacksam..Livet rullar på i ganska snabb takt..Tar man inte vara på sitt liv, så tar gärna sämre val över..Jag har lärt mig att numera välja med omsorg av det goda och friska i livet..Bra vänner, umgås med släktingar som berikar livet, och jag berikar deras, god och nyttig mat, inga överdrifter, lagom är bäst..Faan vilken tur jag har..Kunde varit betydligt sämre..Solkram??
Tack?
Fina Lisa! Det är så skönt när livet börjar bli mer och mer härligt och stabilt..Varm kram?
Så glad för din skull
Hej fina miss lyckad. ?
Läser en del här, men försöker att undvika att kommentera i annat än "Förändra sitt drickande", då jag är rädd att det till slut blir ett måste - alltså, enbart för att begränsa mig själv.
Men ibland vill jag ändå skriva något. Så himla kul att du till slut träffat någon som du klickat med - och som inte verkar ha en konstig A-historik. Håller tummarna för att det utvecklas till något riktigt djupt. Det är du värd nu. ?
Massor med kramar
Tack Vinäger?
Just nu känns det som att pusselbitarna faller på rätt plats, och att det sker en hel del synkronicitet i mitt liv..?..Jag följer din tråd också och önskar det bästa för dig..Kram
Svårt att räkna ut..
Hur mycket mitt supande har kostat i pengar..Men runt 40 000/år när det var som värst..Drack så i ca 3-4 år..Innan dess var det något mindre..Alltså 3-4000/månaden..Då ska man inte säga till sina barn att det är för dyrt med semesterresor?Den före detta mannen drack något mer..
Min ex-svärmor-anhörig..
Har bra kontakt med ex-svärmor..Hon är ledsen och arg..Nu har hon fått rollen som anhörig, eftersom jag lämnat exet, och barnen tar lite avstånd..Jag försöker förklara för ex-svärmor att det inte hjälper att ge sin son utskällningar, utan att hon måste försöka med ett konstruktivt samtal med hennes a-beroende son..Hon orkar inte dalta säger hon..Det är fult, men jag nästan småler..Hon har under alla år aldrig skällt eller tillrättavisat sonen för hans beteende..Tvärtom var det enbart mig hon gav telefonnummer till alkoholhjälpen. Hon kanske tyckte att jag var den som kunde ta emot hjälp? Det är väldigt synd om anhöriga till a-beroende..Både små och stora..
Nu ska jag berätta om ljuset✨
Är just nu på varmare breddgrader..Sitter i bikini på balkongen..Här finns alkohol gratis..Vet ni vad? Det bekommer mig inte..Det enda jag lägger märke till är dom som överkonsumerar..Tar flera glas till middagen, är flamsiga och har början till blånäsa..Tuggar tuggummi frenetiskt på mornarna..Livet känns stabilt och harmoniskt för mig..Tro mig, jag är inte avundsjuk på deras drickande, tvärtom..Så skönt att kunna känna att suget gett sig..Stabiliteten kommer säkert delvis av att mannen jag träffat inte är intresserad av att dricka..Han har sett baksidan av alkoholens verkan, och har valt att aldrig dricka alkohol..Han är dock inte med på resan..Just nu, gött att leva????✨
Härlig läsning☀️?⛱️
Åå, så skönt det låter?
Sol, balkong och värme?
Varför förstöra den känslan med alkohol!!??
Nej, nu ska du njuta i fulla nyktra drag miss lyckad❣️
Kramar
???
Tack Fina Lisa?
Jag Yogar, simmar (lite), och strosar runt i en främmande stad..Mår väldigt gott i solen..??✨?
Det som är fint med en nykter man..
Han luktar gott, Han kör bil när som helst, Han lägger inga pengar på alkohol, Jag kan lita på hans ord, Han har sunda levnadsvanor, Han är stabil, jag behöver inte vara orolig att han super sig full, Han är aldrig fumlig, vad han än gör, Jag behöver inte skämmas för honom, Han har fina framtidsplaner...Allt detta borde vara fullständigt normalt för alla män, även kvinnor. .Tyvärr så är en person som är beroende, långt ifrån allt detta..Min nya man har alla dessa goda sidor..Ändå tar det ett tag att vänja sig, för att jag är van vid annat..Men känner att äntligen är det min tur..?Den nyktra vardagen tillsammans är faktiskt fantastisk..Hoppas och tror att detta är varaktigt.?❤️
Helt underbart att läsa. Och
Helt underbart att läsa. Och att du får uppleva en frisk man i en frisk relation. Alla saker du beskriver låter så bra och tryggt. Är så glad för din skull ♥️
Härligt att läsa❣️
Lev och njut? / mt
Härligt Miss Lyckad - en liten råtta var bättre :)
Själv hittar jag bara fyllskallar. Var ute med en förra veckan som jag har dejtat tidigare och som har tjatat om att vi ska ses igen. Karln hade vart ute till 04 och supit. När vi gick på Södermalm upp till restaurangen där vi skulle äta fick han tydligen flashbacks från kvällen innan. Typ - Åh ... här satt jag nog i natt och sov...eller nått..... Vad intressant- tänkte jag. Varför skulle jag bry mig vad han gjorde på fyllan? Han vet att jag inte dricker.
Under middagen satt han och gäspade. Ja ja jag klämde i mig den oerhört goda persiska maten. Han fick betala. Sen fick han en puss på kinden och jag bad honom åka hem och sova istället för att slösa med min tid. Jag gick upp till Katarina Kyrka en stund sen ner mot en liten park där de har solstolar uppfällda. Jag satte mig där och en liten råtta (den var liten - vilket är ovanligt i Stockholm) kom springandes.
Den stannade upp och den tittade på mig en lång stund. Jag hatar råttor men just i den stunden så var råttan ett bättre alternativ som sällskap än en bakfull karl.
Det blev nästan som en metafor.
Kram fina du
MM
Fin metafor..
Jag känner en kvinna som önskade sig en sambo..Då flyttade en mus in hos henne..Dröjde dock inte länge förrän hon träffade en bra man, och dom blev sambos..Vem vet Mm...Det kanske var ett tecken??..Kram??
Fint att få lyckönskningar?
Från er som även peppade och stöttade mig när jag hade det jättejobbigt i livet..?Tack MT, MM och Lim..
Trygghet..
Är något som är viktigt för oss människor..Vi som haft missbrukare i vårt hem eller/och själva missbrukat, vet att tryggheten saknas..Jag trodde nog att det fanns perioder av lugn och ro i mitt tidigare förhållande..Men det är just det..Att man vet att snart händer något som förstör harmonin..Alltså aldrig något långvarigt..Så är det även för barnen..1 trygg förälder räcker långt, och kan täcka upp för den missbrukande föräldern..Men när båda föräldrarna brister, då finns ingen trygghet alls..Stora funderingar tidigt på morgonen..Jag börjar förstå vad trygghet och harmoni egentligen är..Att känna att isen kan spricka under mig, men det finns alltid någon som hjälper mig ur faran..Morgonkram?✨?
Höstlov?
Sonen en del hos mig nu, och det är mest mysigt..Tyvärr vill han inte till sin pappa, så det är hos mig han väljer att vara..Hans pappa och den nya kvinnan har hållt sig nyktra 1 månad, enligt exet..Det har sonen svårt att lita på.Något att tänka på när det gäller tillit till våra nära..Det går snabbt att riva ner och förstöra tilliten till partner och barn, på grund av fylla..Men det tar väldigt lång tid innan förtroendet och tilliten byggs upp igen..Då hamnar många i att, okey lika bra att dricka då, det är ändå ingen som litar på mig..Det är bara alkoholisthjärnans försvar för att få alkohol..Vi ska ju i första hand sluta dricka för vår egen skull, då kan inte a-hjärnan komma med det argumentet..Höstkram???
Höstkram tillbaka ????
Hej miss lyckad ❣️
Fint att du håller din nykterhet och att sonen trivs hos dig.
Att hitta anledningar att dricka känner jag igen. Det är inget svårt alls?
Men när man kommit till en viss punkt så går det inte att lura sig själv längre.
Och även om man mår skitdåligt så vet man ju att det bara blir sämre om man dricker.
Men på något sätt så fixar ju många människor att vända på tillvaron och leva utan giftet alkohol. Och du är en av dem, miss lyckad.
Det är så bra att ni som lyckats fortsätter att skriva på forumet ibland.
Så är ni en slags vägvisare ?
Kramar
???
Resa igen?
Är denna gång på en bussresa till utlandet..Mycket alkohol på bussen..En man trevlig och pratsam först..Innan vi når hotellet är han rejält full och upprepar saker han redan sagt.Han berättar om sin fru som inte ville följa med på resan..Jag anar nog varför..Vem vill resa med en man som är skitfull redan på bussen..Jag tänker tillbaka på mina och exets bussresor, det var nästan liknande promille på oss, som denna man har..Ni ska veta hur skönt det känns att resa nykter, med en helt nykter man..Vi skrattar och skojar med medpassagerarna..Men vi behöver inte skämmas imorgon..Vi kan vakna tidigt för äventyr i denna fina stad..Tack universum och forumet för att mitt liv är mitt och inte alkoholens❤️✨✨✨??
Vilken härlig läsning!
Jag blir så glad för din skull, att du är på en så bra plats i livet.
Kram
Underbart!
Så himla SKÖNT att vara den som är på rätt sida om allt. Som kan vakna pigg och utvilad istället för med ångest och huvudvärk. Njut av resan!
Tack Knaskatten?
Ja, det är tur att vi kan ändra riktning i livet, och göra goda val..Allt blir mycket finare då..Kram???
Inspirationspuff!
Tack för ditt inlägg, det har varit en tung dag för min del - ditt inlägg piggade upp!
Njut åt mig med ???
Tråkigt att höra Dee..
Men efter regn kommer solsken som det heter.Jag njuter gärna åt dig också..Se till att du själv har fina stunder i livet när du kan..???
Trevlig resa?
Hade vi..Jag tänkte en del på mina tidigare utlandsresor..Det värsta var att komma hem..Höra tonårsdottern fråga sin lillebror..”Är dom fulla?”..Lillebrors svar, Jaaa..Tonårsdotterns besvikna suck, och så gick hon upp på sitt rum..Jag och exet rumlade in med vårt bagage, (mest alkohol) Dåligt samvete-presenter till barnen..Ni förstår vilken skillnad det är att komma hem nu..Nykter och lite trött..Betydligt enklare och roligare att resa numera..????????
Imorgon 4 år nykter?
Imorgon är min dag..Fyra årsdag och födelsedag..? Känns riktigt bra..Mitt liv fick en vändning, med nykterhet, separation, husköp, arbetsbyten..Kärleken står fortfarande skrivet i stjärnorna..Mannen jag träffade passade mig inte..Men jag tror på kärleken, som livets elixir..(haha, hoppas det betyder det jag tror) Kanske får kyssa några grodor..Det gör inget..Alltid lär man sig något..Varm kram till alla..Ni är mycket kloka som hänger här på forumet..Då har vi förändringsbenägenhet..Vilket måste till när vi ska ändra våra vanor???????????????⭐️⭐️?
???
Hej miss lyckad?
Wow, fyra år är ju fantastiskt ???????? vilken resa du har gjort ?
Och födelsedag på det, stor Grattis kram i förskott ?och några grodor på det???
Önskar dig en fin kväll och en härlig födelsedag imorgon????
4 år är länge
Wow, hur coolt!
Grattis starka du!
Kram,
Dee
Jättestort grattis
till fyra år på den nyktra stigen miss Lyckad!!!
Stort Grattis
Som svar på Imorgon 4 år nykter? av miss lyckad
på 4-årsdagen miss lyckad❣️Jag önskar dig en alldeles underbar födelsedag och ett fint nytt år i nykterhet?
/mt
Grattis
Bra jobbat och med hopp om 4 år till!
Inspiration! Stort grattis!
Tack för att du skriver o inspirerar❤️?
Grattis på födelsedagen fina
Grattis på födelsedagen fina miss lyckad. Och stort grattis på fyraårsdagen ♥️? Verkligen värt att firas!
Tråkigt med mannen men härligt ändå att du fick upptäcka positiva saker med honom nyktert och bra.
Massa kramar och grattis igen ♥️☕ skål i kaffe!!
Grattis ????❤️??
Vilken hjälte du är och många tack för du visar oss att det går// kram Strulan ❤️
Det
är alltid lika kul att se att det fungerar !!!
Grattis !!!!
Miss Lyckad
Du är jätteviktig. Du står för trygghet.
Stabilitet. Du är min klippa.
Varma grattiskramar på födelsedagen.
Till nykterheten. Bra jobbat, det vet du.
Puss O Kram
MM
Tack fina vänner❤️
Blir både överväldigad och rörd över era lyckönskningar...Ni betyder oerhört mycket för mitt välbefinnande och min nykterhet..Önskar er allt gott?????⭐️⭐️⭐️
Grattis, fina du!
Vilken härlig lösning. Fyra år... Det är ju en evighet nästa.
Du är så bra!
Tack för all input genom åren och för att du fortsätter hänga här och visa oss andra vägen. Vägen till ett fungerande nyktert liv.
Massor av kramar till dig och hoppas att kärleken en dag bara står framför dig i kön och av en händelse vänder sig om och drunknar i all din visdom. ?
Tack Vinäger?
Känner mig inte riktigt så klok alltid, men försöker lära mig av människor med erfarenhet..Det går även att lära sig av andras misstag..Varm kram till dig??????
Vaknar tidigt??
Är nog lite spänd och förväntansfull..Jag ska träffa en gammal ungdomskärlek ikväll..Det är massor av år sedan vi sågs sist..Jag har talat om för honom att jag inte dricker alkohol..Han har ett jobb, som gör att han har väldigt tidiga mornar jämt, även helger..Det verkar inte som att han dricker särskilda ofta..Vi får se hur det känns ikväll..Är detta en grodvän eller prins?
Åå, så spännande??
Hoppas på ?
Lycka till, miss lyckad ??
Du är värd en fantastisk prins ?
Kram ?
Tack Fina Lisa?
Någon gång ska det väl bli rätt⭐️???❤️
Kryssning..
Är på kryssning i jobbsammanhang..Mycket alkohol både på bussen och båten..En kvinna trodde på ditvägen att hon redan varit på kryssningen och ville bli avsläppt på hemorten!! Då var vi på väg mot Stockholm och båten!! Helt absurt att jag varit en av dessa ”festprissar” Faktiskt intressant att iaktta folk som är fulla..Tyvärr har väl dom också anhöriga som lider av alkoholens följder..Bra för mig att vara på barer och resturanger där alkoholen är i centrum på ett osmakligt sätt för de flesta..??
Angående kärleken..
Återkommer??
Beundrar
dig !!
Jag klarar av att umgås med fulla människor ett tag men sen måste jag iväg !! Och vara inlåst på en buss och sen en båt med fyllona....näe...aldrig !!!
Mitt sällskap..
Bestod av 3 andra personer som ej heller drack på resan..Dessutom fick jag betalt..Tyckte det var kul faktiskt..Har alltid kunnat dansa nykter?.
Dom små?
Jag har en liten mullig, gullig tjej hos mig i helgen❤️?..Mitt barnbarn..Hade jag fortsatt att bejaka min beroendehjärna och det destruktiva livet, hade allt sett mörkt ut..Nu har jag istället två små knubbiga armar runt min hals, och en mjuk liten baby som fullständigt litar på mig..Föräldrarna till flickan är också helt säkra på att vi har det bra, när dom har lite barnfritt..Ny kärlek på gång, och ett jobb som jag trivs med..Just nu känns livet bara härligt.❤️..Alla kan ändra ett destruktivt liv till något bättre..Varm kram????
Mysigt?❣️
Vad härligt det låter, miss lyckad ?
Ha en fin söndag med lilla bebisen ?
Kram ?
God jul??
Det som hände igår är historia, det som händer idag är möjligheter..?..Kram ?
❤️
Önskar dig en riktigt fin jul❤️??
Julbastu???
Så skönt när min familj samlas hos mig i år..Vi bastar och äter god mat..Alla hjälps åt..Granen ramlar omkull..Det går att fixa några kulor i kras, vatten på golvet..Städar upp snabbt och lätt..Ordningen är återställd..Tänker på alla ungar och familjer, där saker går sönder och ramlar omkull för att föräldrar är fulla..Den ordningen återställs inte..Där går barnen och lägger sig med oro och ångest som följeslagare..Pratade med en släkting nyss..Klockan 12 var han redan full..Han är småbarnspappa..Blir sorgsen, när jag tänker på hans söner..Jävla alkohol..Vill inte tappa hoppet..Han är en av många som tror att det går att dricka lagom, när han en gång blivit fast..Tyvärr, så funkar inte beroendet..Hoppas ändå att många barn får uppleva en så fridfull Jul som möjligt..Vinterkram????
Miss Lyckad
Det du beskriver - en full förälder som trillar in i granen har jag vart med om många så gånger som liten. Fylla med bråk, rädsla, avsky, polisbesök - fick då sova på grannens soffa (som jag inte kände) vid 4 års ålder, ensam på julaftonsnatten. Det är nog av den anledningen jag ogillar precis allt som har med julen att göra. Granar, tomtar, den fejkade gemenskapen, julmaten (kan inte ens med lukten av julmat) Får total ångest av Julen. Sitter uppe till klockan är midnatt och andas ut att det är över för denna gång.
Önskar dig såklart en fin jul och jag hoppas att du får en lugn julaftonskväll.
MM
Fina MM..?
Kan tänka mig hur hemskt det måste kännas, när man är så liten som du var..Minnen som är svåra att sudda ut..Nu ger vi våra barn bättre minnen, på så sätt kanske vi kan försonas med dåliga och jobbiga saker vi varit med om..Hoppas Julen blixtrar förbi för din del..Så har vi snart ett nytt år, att fylla med något fint????
Jobbdax..
Jag har nästan alltid haft jobb som innebär helgarbete..Är inte en 7-16 person..Trivs med att ha längre ledigheter och att jobba mycket på en gång..Just nu är mitt liv under utveckling..Sonen ska bo i en lägenhet, så det blir mer än rummet han hyr nu..Att bo ensam som jag gör nu permanent är för första gången i mitt liv..Börjar känna att det inte är min grej. ..Vill ha någon att planera framtiden med..Vi vet ju inte hur långt mitt liv är....1 år? 30 år? Mannen jag träffar känns fortfarande spännande och trygg samtidigt..Denna gång tror jag att ”det ligger i luften, någonting är på gång” Vi hörs dagligen, men har tagit det försiktigt med träffandet..Ser en framtid för oss 2 ihop..Vad hade hänt om vi hade valt varandra för 18 år sedan? Det får vi aldrig veta, och det var menat precis som det blir..?????
Spännande❤️
Låter som du kommet möte nästa år med massa kraft och ta nya steg// kram Strulan ?❤️??
Tack Strulan?
Ja, jag känner lite oro för det okända men samtidigt vill jag bara skynda på allt och önskar att det blir bra..Det känns som chanserna är goda..Kram??
Snart 2020?
Lite tips jag själv använt mig av, när suget efter alkohol kommer..Filmer, bloggar, böcker om alkoholismens offer..Dvs barn och familj..Jag glömmer inte filmer jag sett, där barn från alla länder far illa pga mammor och pappor som är beroende av alkohol eller droger..Barn som sen som vuxna många gånger väljer fel umgänge och partners för att dom är vana vid det..Dom har svårt att ha det lugnt och förutsägbart..I kaoset känner dom sig hemma..Hoppas många av oss firar en nykter och trivsam nyårsafton, utan fylla och bråk..Jag är barnvakt åt mitt lilla barnbarn..Kanhända att min vän ?,dyker upp för att vi ska önska varandra ett gott 2020.✨✨✨??????Gott Vitt År till er alla!! ???✨✨✨✨✨✨
Kloka du
Tack för att du finns och fortsätter att skriva. Hoppas att du äntligen hittat den kärlek du är så värd.
Gott nytt år!
Kram
Gott nytt nyktert 2020?⭐?
Miss lyckad ?
Önskar dig också all lycka med kärleken?
Kram ?
Tack Vinäger och Fina Lisa?
Jag ligger i min säng..Lilla barn-barnet snusar intill..Hon vaknar kanske inatt, så jag hoppar över att vänta på 12-slaget..Vitt nytt År önskar jag er..Och ett härligt 2020????✨??
Miss Lyckad
Gott Nytt År.
Känner värmen genom forumet där ni ligger bredvid varandra.
Båda trygga i varandras sällskap.
Bättre än alla midnatt-slag i världen.
Vilken kärlek.
Kram
MM
Fina MM?
Precis så är det..Fyllan och alkoholen passar inte med våra små..Idag har jag fullt sjå med att ”säkra” huset för den lillas små ivriga händer, när hon går på upptäcksfärd bland köksskåpen..Det blir snören och slevar som jag säkrar med..Det mesta funkar om man har lite ”Kurt Olsson” i sig?..Varm kram?
Gott nytt år fina miss lyckad
Gott nytt år fina miss lyckad ♥️♥️
Tack detsamma Lim?
2020, året då vi vill ha utveckling på alla fronter..Både inom oss själva och på det vi har runtomkring..Varm go kram till dig❤️
Mannen jag träffar..
Han verkar ha en inställning till alkohol jag aldrig träffat på tidigare..När vi träffas dricker han aldrig alkohol. Jag har sagt till honom att han såklart kan dricka om han vill..Det står 3 starkölsburkar i hans kyl..Dom har stått där i över en månad..Han har ett fullt barskåp..Han har inte varit på bolaget på hela 2019..Igår kväll skulle han åka till en kompis..Jag funderade på hur det kändes, om han drack alkohol, och hur det känns för mig i så fall? Jag känner en stor tillit till honom..Tänkte att det är ju absolut okey att han dricker, men jag frågade inte om han skulle göra det..Tänkte att det är hans ensak..Nej, dom hade fikat..Kändes ändå bra när han sa det..Fredagskväll osv..Detta är helt nytt för mig..Men känns som om han är precis vad jag behöver..Hoppas det..Han är så go och fin..??✨
Precis sån är min sambo...
Eller var kanske man ska säga för sedan han blev sämre i sin sjukdom så dricker han inte alls.
När vi träffades för typ 28 år sedan hade han också barskåp där det alltid fanns whisky, sprit och likör. Han kunde ta en liten whisky på kvällen men bara en.
När jag hälsade på honom fick jag hålla mig i skinnet och inte vilja ha mer och mer... Hemma hos mig drack jag ju alltid upp allting när jag väl drack. Inte en droppe kunde lämnas kvar....
Då drack jag i och för sig inte lika ofta som jag gjort de senaste fem åren.
Men mitt drickbeteende har nog alltid varit rubbat..
Oj, vad jag babblar på i din tråd ☺️...
Det som jag ville ha sagt var ju att mannen du träffar verkar ju jättebra för dig miss lyckad?
Lycka till ?
Kram ?
Babbla på bara..
Det gillar jag?..Fina Lisa..Jag har nog varit i fel umgänge hela mitt liv..Jag har nog varit fel umgänge också..Denna man och jag träffades första gången för 25 år sedan..Då har vi druckit båda 2..Nu har han ett jobb som gör att han måste vara körbar nästan jämt..Eget företag..Det är därför han inte vill dricka..Han har också under åren sett många gå under i alkoholmissbruk..Inget roligt alls..
Kärleken
Är så glad att du verkar ha hittat den. Tror att det är bra att du är försiktig i början och känner in. Dina känselspröt hjälper dig på traven. Bara de inte blir ett hinder som gör att du inte vågar ta språnget. Men så klok som du är fixar du nog den balansgången.
Kram fina Miss lyckad
Tack Vinäger?
Kärleken är nog det svåraste, samt det finaste i livet..Vi får se om detta med mannen enbart landar i vänskap..Inte dåligt det heller..Allt har sin tid, och jag har lite bråttom ibland..Men kan ganska snabbt förstå att det inte var enkel kärlek, endast en tokig vilja att bli kär..Det svåra för mig är att jag haft ett så långt förhållande, och därför svårt att älska en ny man tror jag..Förälska sig är enkelt, men älska är svårt..Kram?✨?
Hur stavar man till kärlek?
Hur stavar man till kärlek? frågade Nasse
Det stavar man inte det känner man ❤️Svarade Puh
Behåll din känsla och njut av den, Puh är klok han? kram Strulan?❤️
Fint Strulan?
Stämmer jättebra med Puhs förklaring av vad kärlek är?..Jag känner ofta kärlek mot mina barn, vänner, arbetskamrater och vissa som jag möter i mitt arbete..Men just kärleken till en eventuell partner, är svårast för mig..Det handlar mycket om mitt livsval, att leva utan alkohol som sinnesförändrande medel..Många i vårt land använder alkohol slentrianmässigt..Jag har fått en syn på och känsla för alkohol som något som förstört delar av mitt liv, ett tag..I jämförelse med tex andra sinnesförändrande droger, så är ju alkoholen väldigt accepterad i vårt samhälle..Vi ser både unga och gamla som berusar sig på krogar och torg..Förr så var det mest herrar som drack..Jag vill leva länge, och helst frisk..Väljer därför umgänge med omsorg. Ömsesidig , ren och vacker kärlek önskar jag få känna???...Tror att jag har det på min livskarta som jag skrivit en gång..Kärlek känns..Och det ska kännas underbart❤️✨✨✨
Nu
har jag läst igenom hela din tråd?Känner igen mig så mycket. Dels öppenheten kring alkohol då jag också vuxit upp med en beroende mamma. Har alltid varit medveten om min större risk för att själv hamna där och har också alltid pratat öppet om alkohol och beroende med mina nära.
Nu väljer jag nykterhet en dag i taget då även min hjärna tillslut blev kidnappad av alkohol.
Du är en stor inspiration källa för mig? Stort tack!
God morgon Tess Ma..
Vad roligt att du hade nytta av min tråd..Jag hade ju en alkohol-beroende pappa, men också många släktingar på mammas sida med olika typer av beroenden.Mest alkohol..Att välja total nykterhet visade sig vara den lättaste och bästa vägen ut för mig..Forumet har varit oerhört betydelsefullt för mig på alla sätt..Dels att läsa om liknande känslor jag själv känner, men även att få delge egna råd och tankar kring alkohol-beroendet i olika lägen..Det gäller att förstå sitt eget beroende, och hur just jag ska agera för att få ett så bra liv som möjligt..Bra att du fått insikt kring din situation..Kram?
Frisk❤️
Var på hälsokontroll idag..Doktorn undrade hur jag hade det med mat motion rökning osv. Jag berättade att jag eldade med ved, bar ved, högg ved med yxa, jobbet just nu i balans, äter bra..Ingen alkohol eller rökning..Jag hade perfekta värden!! Så jäkla nöjd!!❤️..Tacksam!!????✨
Härligt ❤️????
Visst är det härligt när man kan svara och det man säger är sant?❤️ Många vinster med ett hälsosammare liv för både kropp och själ?Kram Strulan
Snabba vändningar..
Kanske nytt jobb, ska på intervju i veckan..Har även precis börjat dejta en ny kille..Livet kan bli vad man gör det till..Att sitta hemma och vänta är inte min melodi har ni väl märkt?..Rapport om läget kommer när jag vet mer..Ett nyktert liv för mig, är ett härligare liv än jag tidigare haft..Har helt glömt bort orden Skuld och Skam, som förr var med mig nästan överallt..Varm kram✨??
Spännande??
Vad nyfiken jag blir!
Det får du gärna berätta mer om sedan?.
Skönt att Skuld och Skam nu är ett minne blott....
Lycka till ?
Kram ?
Det är så rätt att du vågar
Det är så rätt att du vågar testa saker i livet. Tror nykterhet gör att man vågar mer just för att man slipper sakerna du nämner: skuld och skam.
Lycka till fina miss lyckad ♥️♥️♥️
Smarta citat..
Tycker jag är användbart.. ”Bättre fylla sitt liv med gott liv, än att fylla sitt liv med fylla”.........????✨?
Att använda ord på bra sätt..
En kompis till mig frågade en gång att”har du berättat för killen du dejtar att du är alkoholist?” Jag tyckte det lät dåligt och destruktivt..Nä, sa jag, har berättat att jag inte dricker alkohol, och att jag slutat dricka för att det förstör så mycket..Varför ens använda ordet alkoholist??Jag tycker det är bättre att använda ordet beroende..Just för att vi är det..Ett beroende försvinner inte, men om inte substansen tillförs hjärnan, så får inte beroendet näring..För mig var det JÄTTE viktigt att förstå skillnaden, hur JAG tycker att orden låter......Alkoholist=En som verkligen är på botten och har mycket svårt att ta sig upp ur sitt träsk..Person med kroniskt alkoholberoende=En som aldrig mer kan dricka alkohol, men som utan alkohol kan fungera perfekt..????✨
Så glad för din skull
Det går din väg nu. Så spännande. Och så värd du är detta. ? Ser fram emot uppdateringar angående hur det har gått - med både det ena och det andra...
Varm kram till dig