Äntligen på rätt väg!!

Jag har haft alkoholproblem något år. Mitt största problem tror jag är att även partnern är törstig. Vi har försökt att vara nyktra några veckor och leva hälsosamt. Oftast har det lyckats. Nu den senaste tiden har det spårat ur med alkoholen. Vi har skött jobbet båda 2 men druckit så gott som var och varannan kväll. Det är ofta jag varit rädd att polisen ska stoppa mig på morgonen på väg till jobbet. Jag har varit rädd att jobbarkompisar ska känna lukten av fylla. Det har även synts i ansiktet, svullnad, trötthet, bakfylle-ögon. . Jag tycker jag har fått lite krämpor som förmodligen varit alkoholrelaterade. Kramper och domningar, högt bltr. yrsel. Jag har barn äldre och yngre. Ett av barnen har jag diskuterat mycket med om alkohol, alkoholism osv. Hon har frågat mig när jag ska söka hjälp? Jag har svarat lite vagt och försökt att komma undan med olika svar. Min bakgrund är som många andras alkoholism i släkten. En pappa som var väldigt charmig och glad, men beroende av alkohol. Jag minns tillbaka på barndomen som ändå var fin och trygg mestadels p g a en stark och trygg mamma. En mamma som ställde upp på oss ungar till 100%. En mamma som aldrig drack när vi var barn. Mamma gav oss självkänsla genom att ge beröm och styrka. Hon gav mig kraft för att ge mig ut i livet med nyfikna ögon. Ändå trillade jag dit. Jag har varit medveten om faran och även sagt till mina syskon att jag kan bli alkoholist, jag vill inte men ibland blir det inte som man vill. Flera av mina syskon har problem med A. 2 har slutat helt, en med hjälp av bl a AA. Min nya chef som har jobbat med missbruk har pratat med mig, efter att ha fått ett mail av min dotter. Dottern skrev att jag behöver hjälp med mitt alkoholproblem. När chefen sa detta kändes det som om någon dragit ner byxorna på mig... Chefen var förstående inte alls fördömande. Det märktes att hon var van att hantera detta. Efter samtalet drack jag 2 planerade pubkvällar. Sedan dess har jag varit nykter snart 4 veckor!! Det känns fantastiskt, men jag vet att faran lurar bakom hörnet. Känslorna går lite upp och ner. Ibland har jag känt mig euforisk, andra gånger har jag tänkt på separation och andra jobbiga saker. Vet ej hur det blir med mig och sambon som nu försöker hålla sig nykter, efter påtryckningar från barnen. Vi är så olika när det gäller A. Jag har för första gången i mitt liv tänkt att leva helt nykter!! Jag har aldrig förr tagit orden i min mun. Nu efter mycket tänkande, läsande om A, hört berättelser om A och hur barn påverkas av förälders missbruk, känns det som det enda rätta för mig.Jag tänker även på andra som har lyckats sluta med A som varit långt ner i träsket. Dessa starka människor, då vill jag också vara stark!! Kram på er:)

Profile picture for user Jasmine

Du gör rätt i att söka det du mår bra av! Och om sonen ändå snart flyttar finns det ju ingen anledning att stanna i "hemorten". Men, har jag missat något, vill du inte längre vara på sjön? Det som du såg fram emot så mycket!

Vilket fint sms du skrev till sonens pappa! Önskar att jag kunde vara så där diplomatisk och snäll, säga allt på ett positivt sätt istället för att uttrycka ilska och besvikelse, man kommer ändå ingen vart med det... Hoppas du får ett lika fins svar tillbaka.

Önskar dig en fin lördag i solen!!! (Om det är sol där du bor...) Kram?

Profile picture for user miss lyckad

Jo, det var fint och roligt att vara på sjön..Det var bara sommarjobb och vikariat..Står uppsatt på det också..Men känner att jag även vill fortsätta jobba med människor..En dragning till stället båten går till har gjort att jag söker mig dit..Där är vackert och flera personer jag snabbt lärt känna väl..Jag följer känslan och försöker få jobb på orten..Veckovis jobb eftersom sonen finns på hemorten..Pappan och sonen vet min önskan..Jag har både skrikit och gapat på sonens pappa, med dåligt resultat..Har ju själv fått skäll av barnen många gånger för mitt supande..Biter bättre med konstruktivt samtal utan fördömande och nedsättande ord..Brukar fundera ett tag numera innan jag smsar eller ringer?Kram

Tänker på våra barn..Nu är snart alla vuxna..Eller på väg att bli..Som förälder hoppas man ju att barnen ska få det bra och göra goda val..Har vi lärt dom det? Har vi själva gjort goda/kloka val? Som vi är nöjda med..Det finns massor som jag kan ångra när det gäller mig och våra barn..Tex att jag blev alkoholberoende och att jag inte tidigare ställde ultimatum för deras pappa när det gällde just alkohol..Kan ju inte göra något ogjort..Jag får försöka välja mer rätt nu..Tex jobb och miljöer jag mår gott i..Det är det jag önskar mig nu när jag åker till orten för att prova på jobb..Eventuellt besöka stället jag sökt jobb på för unga med missbruk..Känner mig lite melankolisk idag..Lite tveksam inför det nya..Läser en bok av Eva Sanner..Passionskoden..Handlar om att våga hoppa..Att våga göra val i livet som känns jobbiga men ändå spännande..Det finns ju oftast en väg tillbaka eller åt ett annat håll..Det viktigaste är att jag är nykter, att jag är min egen nykterhet..Dvs jag har dragit i de flesta tåtar man har räckt mig, men ändå hittat en egen väg i det hela..Jag har fina vänner på hemorten, men vill gärna ha fler nu på den nya orten..Kram till alla, och våga nytt?

Nu är det dax att önska igen??✨✨✨Jag önskar mig ett jobb där jag trivs, skrattar, känner mening med livet..Där jag jobbar mycket åt gången är ledig mycket efteråt..Människor jag kan samarbeta med och glädjas med..Är just nu på intromöte om jobb..Önskar mig lycka till❤️

Har igen träffat på personer som inte dricker alkohol..Det är så intressant, och bra. Pratat med en man vars mamma hade druckit hela hans uppväxt, men varit nykter de senaste 15 åren innan hon dog.Levde tills hon var 78 år, precis som min pappa. Han och hans fru dricker inte alkohol. Dom ser ingen anledning att dricka. Vi pratade om det ökande drickandet i Sverige..Om hur många barn som far illa av familjens hemlighet..Varför inte samhället och vi gör mer åt det..En del i det, är ju att många inom socialtjänst, försäkringskassa, vårdcentral, själva har problem..Det finns massor av oss som jobbar inom den sociala sektorn som inte vill/vågar/orkar ta i problemet beroende och missbruk..Det kan handla om alkohol, spel, mat, skärm och shopping eller annat..Sen finns ju dom som lever på att vi är beroende..Tänk bara på all spelreklam..Det finns nog många barn och partners som mår illa av att höra jinglarna som spelas i radio och tv..Där pengar som skulle gå till mat, kläder och hyra går in på de girigas konton..Det är inte kul, det är katastrof..Människan blir beroende av olika stimuli.Vår hjärna fungerar så..Men det går att förändra våra liv..Det går att få ett liv fritt från missbruk..Då gäller det att veta och kunna så mycket som möjligt.Om oss själva och hur vill vi leva..Skaffa oss redskap och information..Se hur andra gjort som lyckats..Det går, men vi måste själva vilja..Det är hemligheten till att kunna hantera beroende..Kram??✨

Är på den nya jobborten..Sonen berättar i mobilen att hans och pappans hem är i oordning och inte städats på länge..Just nu vill jag bara hem..Söka andra jobb hemma.Får ändå stanna här 1 vecka..Känns för länge..Men ibland måste man iväg för att uppskatta sin hemort..Eller så har jag bara en tillfällig svacka..Vi får se..Längtar efter sonen..Sa till honom att han kanske ska bo med mig heltid..Han är det viktigaste i mitt liv..Jobbet är oviktigt just nu..Kram

Profile picture for user MondayMorning

En vecka går fort. Jag blåser bort den åt dig. Men......Jag förstår det där. Gör ont i mig.
Så kände jag ofta även om det var skönt att ha ett jobb där man "färdades" bort, jag längtade ofta hem.
Efter dottern. Åh när barnen inte har det bra, då gör det ont i mammahjärtat.
Sysselsätt dig så går det fort. Jobba/Sova/Jobba/Sova

Jag skickar ett MM-hjärta till dig. Som lite tröst.

Sitter på färjan?Gick inte färdigt på intron. Sa att det inte passade med deras tider i mitt liv just nu.Dom önskade mig välkommen tillbaka..Var faktiskt kul att träffa på människor i liknande boenden på annan ort som jag jobbat med länge..Tack för uppmuntran MM...Du är en verklig vän?Kram

Ska jobba med bl a barn och ungdomar igen. Det blir nog bra. Får se om jag ger mig ut på sjön till nästa sommar igen.Har sett matberoende och andra missbruk på nära håll på båten..Precis lika sjukt som alkohol eller annat..Jag har svårt när folk låtsas som att dom ej har problem..Jag vet att”sjukdomarna” innebär mycket förnekelse..Samtidigt finns det massor av människor som erkänner..Intressant att fundera på varför det är så..Kanske handlar om man har erkänt för sig själv eller ej..Blir lika beklämd vilka missbruk det än gäller..Kram

Låter kanske självklart, men ändå något att fundera kring..Jag drömde inatt att jag drack och att flera närstående förstod att jag tagit ett återfall..Usch vad det kändes jobbigt.Hade bara druckit lite, så onödigt.Tänkte i drömmen att då kan man lika gärna dricka rejält, när det ändå var förstört..Tänkte också på vad jobbigt att börja på dag ett igen, och att tilliten från mina barn var förstörd..Usch.....Jag var mycket glad när jag vaknade och allt bara var en hemsk dröm..Jag känner en enorm tilltro till livet emellanåt.Nytt jobb nu och eventuellt nästa år igen ut på nya äventyr jobbmässigt..Ibland längtar jag efter en man, men stundtals så tänker jag att det kan vara svårt med mina planer på resejobb om jag ”binder” upp mig med någon..Vi får se..Allt blir precis som det är menat..så småningom och hela tiden..Kram?

Profile picture for user Lim

Hej miss lyckad. Å såna där drömmar känner jag igen fastän det var längesedan jag hade en. Alltid en märklig känsla att vakna. En lättnad men också nåt mer.... för man har ju varit mitt i ett drickande under natten även om det inte var på riktigt.

Vad härligt att livet känns bra just nu. Har din son börjat bo med dig heltid nu? Ibland undrar jag om vissa föräldrar tror att barn är större än de är. Att en tolvåring inte påverkas så mycket för att den är stor. Jag har en bekant som till och med lämnade sitt barn hemma med sina bröder när hon bara var 9 är för att hon skulle på krogen. 9 år! Och bröderna var i yngre tonåren.

Hoppas du mår bra ❤ många kramar!

Nej, sonen bor v/v som tidigare igen.Verkar som att hans pappa minskat på drickandet. Jag och pappan har också lite mer kontakt nu. På mina villkor. Det hade ju varit fint för alla om även han kunde sluta dricka. Men det är ett beslut som var och en får ta. Jag är så glad att jag köpt huset och att jag aldrig mer vill flytta till vårt gamla hus. Jag har varit där några gånger, men vill alltid hem? efter en stund. Tror det är bra för sonen att han ser sina föräldrar komma överens. Jag ska snart på jobbintervjun igen..Det är verkligen dax för mig att göra nya saker och ha en ny kommun att jobba i..Känner mig glad och stolt att mina utbildningar och min erfarenhet räknas högt på arbetsmarknaden?..Träffade en kollega som luktade alkohol på ett boende jag jobbade på..Får se om personalen känner till det.Det var första gången jag träffade honom..Usch, tänk att man själv gått omkring och luktat så..Kram..

Läste jag om en läkare som rekommenderar att från a-beroende gå till att dricka måttligt..Alkoholistens dröm..Konstigt att man inte läser om tex spelmissbruk, och heroinmissbruk att, nejdå, du kan knarka och spela lite, det går bra..Det är klart att läsa sig till något teoretiskt eller ha erfarenheten själv, inte går att jämföra. I samma artikel stod att så fort en alkoholist tar en sup i unga år så är hen fast i det. Och det kommer att öka..Så funkar det för vissa ja..Men det finns en massa andra, jag till exempel. Fastnade inte alls fast jag drack en del i tonåren. Tyckte inte om att vara full alls. Jag har druckit mig till ett beroende, sakta men säkert.Fick minnesluckor i 30-årsåldern, aldrig haft det tidigare. Aldrig druckit 2 kvällar i rad, förrän jag var 45 år. Aldrig druckit på dagtid. Aldrig haft ångest. Men fastnade i missbruk efter att hällt i mig substansen alkohol tillräckligt ofta..På slutet gick det jäkligt snabbt..Tänk er en person som går uppför en kulle ganska brant..Sen när man ska ner på andra sidan..Då går det av bara helsicke, och nästan omöjligt att stoppa..Så kändes mitt supande..Men det går att vända och förändra sitt liv till något fint igen..Jag lovar..Kram?

Har fortfarande pool-tjänst i min kommun. Nu känns allt bättre. Jobben ramlar in. Har även badhuset som en arbetsplats.Spännande och kul. Där finns en härlig relaxavdelning med mat och alkohol för den som vill köpa det. Funderade direkt på att man kunde sälja några alkoholfria drinkar där. Just nu säljs a-fri öl och vin. Ingenting för mig som aldrig gillat dom smakerna..Kanske finns fler sådana som mig som vill ha fräscha a-fria drinkar vid bubbelpoolen. Ska höra mig för om saken. Närmar mig min 3-åriga nykterhetsdag om några veckor..Känns superbra att jag klarat mig(än så länge) Jag tror aldrig jag kommer dricka mer..Men jag vill inte vara för stursk..Alkoholberoende får jag vara resten av livet, men jag väljer att inte dricka skiten, då klarar jag mig och får ett gott och sunt liv..Kram?

Profile picture for user Sannah

Av dig!! 3 år grattis!!⭐️
Känner i gen mig i ditt inlägg hur ditt drickande sett ut. Precis samma för mig. Jag drack väldigt lite i tonåren, gillade inte att bli full alls. Det började bli problem runt 30.
Sedan snabbt utför.. Det kan eskalera oerhört!
Jag har nu som du valt att inte dricka skiten!

Profile picture for user Vinäger

Grattis till lång nykterhet. ♡ Njuter av att läsa om er som klarat en längre tid. Som både är trygga i det vita livet men också medvetna om att risken finns.

Härligt att det ordnade sig med jobb på närmare håll.

Ha det gott!

Kram

3 grymma år miss lyckad!! ???❤❤❤❤ grattis!! Du är så bra! Och tar så bra beslut varav att leva nykter nog är det allra bästa. Är så glad för din skull. Jag tror aldrig du kommer dricka igen. Faktiskt. Visst ska man alltid vara på sin vakt. Men jag tror ändå du är säker. Du vet för mycket och du vet hur livet är både i missbruk och i nykterhet.

Massa kramar från din nyktra kompis som tuffar på bakom dig ❤

Jag fyller år och har 3-års frihetsdag samtidigt..Tyckte det blev bra?Ni ska veta att ni betyder oerhört mycket för min nykterhet. Alla som läser och hejar på. Sannah vad skönt att du är på banan. Vinäger och lim ni kämpar på med olika a-relaterade problem, precis som vi alla har men av olika karaktär. Jag har lite umgänge med barnens pappa, men passar mig för att bli för involverad. Det är en balansgång. Många önskar såklart att han också ska bli nykter, även jag. Men alla har sin väg att gå. Vi hjälper varandra med praktiska saker. Åkte på en utflykt med några av våra barn. Det var jättekul. Vi får se hur livet blir. Känner mig fri och oftast glad, trots höstrusket. Kram på er?

Har börjat träffa min f.d lite mer. Jag har börjat prata om en eventuell återförening..Jag har sagt till honom att det kravet jag ställer är total nykterhet. Han förstår det. Sen får vi se om vi blir kära igen..Jag säger till honom att kärleken försvinner med alkoholen. Jag är inte intresserad av någon som inte klarar av att sluta dricka. Vi får se helt enkelt. Tror att allt är meningen. Barnen förstår hela grejen. Dom har varit med om våra återföreningar tidigare när alkoholen inte var problemet. Det bästa är att jag trivs själv också. Klarar mig utmärkt ekonomiskt. Så om det blir något mellan oss, så handlar det bara om kärlek och vänskap. Min f.d är stark när han mår bra, men gör dåliga val i kris. Han är envis och har ett bra psyke nykter. Mycket arbetsam och omtyckt på jobbet. En bra man om han slutar dricka.Han tränar och har alltid haft många intressen. Duktig på många sätt. Annars hade vi nog inte hängt ihop över 30 år. Jag har mulletant och hennes man som förebilder. Även andra män i min närhet som slutat dricka. Det är hans beslut., men många berörda..Kram

Profile picture for user Ler

Läser och följer ditt Liv .. Miss lyckad ? håller alltid lite utkik efter dig .. även om jag sällan kommenterar .. har ju hängt här även jag ett bra tag .. Du ska vara stolt över din resa och nykterhet .. och spännande framtid framöver .. med jobb o ev återförening .. tänker på att det verkligen går att styra och förändra sitt liv en hel del .. huvudsaken är att vi håller oss på den Vita Vägen .. Stor Kram till dig och en riktigt Trevlig helg i höstmörkret ??

Känns fint att ha och vara ”följare” på vår väg till frihet. Och att få ynnesten att leva i frihet från missbruk. Lyckönskningar till dig på din väg?Kram

Men det är den 22/11..Kanske inte spelar så stor roll, men fyller år samma dag?Kul att höra ifrån dig. Hoppas du har det fint på alla vis..Varm kram till ytterligare en stöttepelare?

Läser lite inlägg där vi har olika åsikter. Min strategi är att sluta följa och läsa personer som romantiserar alkoholen. Vi har alla vår väg att vandra. För mig är alkoholen en substans som förstör och förgör. Vi som fastnat i skiten, har fått problem som även drabbar närstående. Jag kunde inte tidigare förstå hur mina barn mådde dåligt när jag drack socialt? Man märker oftast inte sånt, eller vill inte se? Det går inte att ”slå” in kunskap om missbruk. Var och en måste vilja förstå själva. Vissa kommer att dö utan att ha förstått alkoholens kraft på våra hjärnor. Andra lär sig mer och mer..Jag vill tacka er på forumet igen. Ni har varit stöttande när det stormat❤️Varm kram?

Profile picture for user FinaLisa

Miss lyckad, jag känner som du.
Vill inte heller höra eller läsa positiva eller romantiska tankar om alkohol.
Jag känner mig så färdig med alkoholen nu och tagit rygg på de "veteraner"som tittar in och skriver här ibland.
Du är en av de första jag läste på forumet när jag hittade hit för ca ett år sedan och är en av de tre M:n...Mirabell och Mary Poppins var ju också aktiva då.
Vet du något om dem?
Vinäger och Jasmine är ju kvar och Amanda som inte skriver så ofta.
Men det är så skönt att känna stödet härinne!
Kramar
???

Härligt att höra ifrån dig..Nej, jag vet inte hur det gått för dom andra..Däremot följer jag Lim och Mm när dom skriver. Många andra också såklart..Tänker på vissa på forumet, hur det går för dom..I en aa-grupp jag besökte så var det en som berättade om olika drinkar han var sugen på!! Det är verkligen inget som gynnar någon..Trodde knappt det fanns så korkade personer..Ha det så fint..Kram

idag är det min födelsedag, och 3 år som nykterist. När jag ser bakåt, så är det som 2 olika liv..De senaste åren som a-missbrukare var inte kul på något vis. . Hela mitt liv kretsade kring alkohol. Alla aktiviteter var roligare med alkohol. Min energi fick jag av alkohol. Kroppen förändrades till plufsig och Vinmage.. Beroendet härjade i hjärnan. Mycket av mina pengar gick till bolaget, det var viktigast. Tills jag blev nykter..Ett steg i taget..Konsekvenstänk..Spela hela filmen, HALT..Stöttning av barn, vänner och från er på Forumet❤️..Ett nytt liv har jag nu..Ljusår från skammen och skulden jag slängde bort med dom mosade vinkartongerna till återvinningen..Ha en fin dag alla?Det går att bli fri från alkohol..Födelsedagskram från en glad och nöjd miss lyckad❤️

Profile picture for user Luddrigt

Grattis till 3-årsdagen! Härligt och inspirerande att läsa att du har lyckats vara ifrån alkoholen så länge. Ha en fin dag!

Och Godmorgon miss lyckad!
Det är så extrs kul att få säga grattis till forumvänner som hållt så länge.
Det inspirerar!!
Ha en härlig och rolig födelsedag!
?????

Grattis i efterskott kära miss lyckad ??? 3 år. Tre år!! TRE ÅR. Det är så himla bra. Du är så bra!

Vad fint att du och sonen firade tillsammans med ditt ex. Jag blir så glad för er skull.

Tänk att efter såhär lång tid är du fortfarande min största inspiration och "partner" i nykterheten. När det känns svårt tänker jag ofta på dig. Att du är nånstans i landet lika nykter som jag och med samma beslutsamhet som jag. Med samma tankar om alkohol och med samma engagemang kring att vara en nykter förälder. Tack för det bästa miss lyckad ❤Jag är så tacksam för dig. Och tacksam över att du fortsätter att skriva.

Massa kramar!! Och en skål i kaffe!

Och jag tänker på dig?Du och jag har och har haft lite liknande händelser i livet. Jag har precis fått barnbarn för första gången, och varit och hälsat på babyn tillsammans med min f.d. Det kändes bra. Jag vet inte om det blir vi i framtiden, det får vi se..Du är stark lim. Och gör dina val så du får en fin framtid. Det enda vi kan göra är att säga hur vi vill ha det, så får mannen göra sina val, och stå för det. Varm kram till min fina vän???

Till er mm och mt..Ni är mina förebilder och vänner..Det är många gånger under dessa nyktra år jag fått hjälp och tänkt på er båda..Så skönt att känna när du blåser mig i nacken mm❤️

Med jobb och hemmasysslor..Jag har just nu för mycket att tänka på och göra..Jobb som jag inte trivs på men rädd att stå utan, så ekonomin blir lidande. Elda, fixa med ved, skjutsa ungar, jobba, renovering.Tänker på att om jag bott i lägenhet hade jag kunnat sitta och rulla tummarna..Det är inget jag vill. Tror det hade varit lurigt för mig också med för mycket fritid..Då kanske tristessen gjort mig mer benägen att dricka..Därför tror jag att när man ska sluta med ett missbruk, så bör man ha sysselsättning i lagom dos..Framförallt sånt man blir nöjd eller glad av..Ungdomarna jag jobbar med nu känns lite gränslösa..Mycket fula ord, gap och hög musik..Detta hvb-hem har nog haft för mycket vikarier och för lösa boliner(heter det så?) Hoppas det går att få lite lugnare på det hemmet. Ungdomarna har alla en brokig bakgrund med föräldrar som har missbruk eller psykisk ohälsa. Ha det gott..Kram?

Förstår att vissa inte vill känna sig utanför och väljer a-fria drycker som vin och öl..För mig är det inget alternativ..Har aldrig varit intresserad av smaken(blä) utan ruset..Därför är jag försiktig..Råkade dricka 0,75 procentig cider på kalaset här hemma. Som en vän köpt..Slängde ut resten.Hellre för försiktig än att få sug..Jag vill aldrig mer dricka alkohol. Punkt. Livet kan vara tufft fast jag inte dricker..Varför göra det ännu värre då...Kram?

Profile picture for user Dee

Starkt av dig att dumpa resten av cidern! För mig funkar alkoholfria alternativ (har bara provat öl) bra än så länge, men jag är ju helt gröngöling på det här, men det är klart: ruset och kicken är ju ett kapitel för sig..
kämpa på!!

Vilken styrka du förmedlar. Wow! Trots att du är less på jobbet och ibland alla sysslor, så vänder du det till något positivt.

Tror också att det är viktigt att på lagom nivå ha något att göra, främst under den första tiden av nykterhet.

Vad gäller A-fria alternativ är jag glad för att de finns. Älskar öl och att t o m kunna få en IPA som smakar bra, men som är ofarlig, är en förmån.

Tack för kloka ord, både här och hos mig, och för att du finns här. ?

Kram

Profile picture for user Femina

Vill jag bara säga att jag är så imponerad av ditt namn här på forumet: miss lyckad!
Det känns bara så himla...rätt! Och roligt! Istället för misslyckad, menar jag. Klockrent!

Alkoholfria alternativ kan säkert fungera för många..Tänker och har märkt att det kan vara en risk.Som Pi på forumet sa.” Alkoholberoendet sitter inkapslat i våra hjärnor” det sitter bara och lurar på att få chansen till alkohol igen..En dag kanske det inte finns a-fritt..Då tar man lättöl, sen folköl osv..Jag orkar inte chansa och dribbla..Har gjort det tillräckligt..Men våra vägar ser olika ut..Kram på er..

Tycker också om namnet. Tänkte från början (3 år sen) att går det åt skogen med nykterheten så sätter jag bindestreck emellan..Har inte behövt det hittills..Men det gäller att fixa sitt liv så man mår bra med sin nykterhet.Jag har ”festat” senare supit tillräckligt. Är inte intresserad av att umgås med fulla personer. Tror det hade varit svårare kanske omöjligt att umgås med andra alkoholberoende eller riskbrukare..Så det låter jag bli..Kram

Prövar på nya jobb.. Hvb-hemmet jag trodde mycket på visar sig vara ostrukturerat och mycket svårjobbat..Många ungdomar med svåra psykiska problem, som inte vill äta mediciner regelbundet. Det flyger både mobiler och annat i hastiga vredesutbrott..Inget lugnt ställe för varken boende eller ny personal..Får se vad dom andra jobben ger. Tänker avsluta jobbet på detta hvb snart. Jobbar både innan jul och nyår..Blir ännu mer anti när jag ser vad droger och alkohol gör med människor. Tyvärr gäller samma sak här. Den som inte vill förändra sitt liv.. Ung eller gammal, går längre ner i gyttja och miserabelt liv..Trodde jag hade större möjligheter att hjälpa någon, men ser ganska mörkt ut..Dessa jobb svärtar tyvärr ner mig också med destruktivitet..Bra att lära sig..Vill ha ett mer hoppingivande arbete..Undrar hur länge jag måste söka..Förhoppningsvis dyker det bara upp snart..Kram?

Själv ska jag fira jul i Norge..Tycker om när traditioner ändras. Det blir julklappsspel istället för dyra julklappar..Alla hjälps åt med maten..Inga ”farbröder”som sitter med wiskyglas eller ”damer” med vinglas..En stor samling människor som vill ha en fin och härlig jul..En varm julkram till er alla???

Vaknar tidigt, som vanligt. Alkoholen gjorde mig trött, aldrig utsövd, när jag drack. Julafton var som jag önskat mig för många år sedan. Jag mina barn, deras familjer även en svärsons föräldrar.Alla hjälptes åt med maten och andra förberedelser. Tror mina döttrar sett mig, i alla år få dra det stora lasset själv, vid större kalas. Nu är det mest svärsönerna som är kockarna i köket. Mina döttrar fungerar mer som arbetsledare..Härligt att se..Alla nyktra och glada..Ingen som saknar alkohol..Varför förstöra barnens stora dag? Ännu en nykter och fin jul är tillända.

Profile picture for user Mrx

Det verkar som du har haft en riktigt trevlig jul. Vi har firat en liknande som du beskriver hos en dotter och svärson. Stora delar av svärsonens familj var med i firandet. Alla hjälptes åt och barnen var glada och uppspelt precis som de ska vara. Ingen fylla och osämja alla var nyktra även fast det fanns alkohol att tillgå. En super härlig jul.

Nytt år nya möjligheter, till bra val för oss..Jag tror äntligen jag hittat ett jobb som passar mig..Utrednings-och behandlingshem..Många som farit illa pga våld, hot, missbruk och psykisk ohälsa. Men här finns det hopp om läkning..Jag känner ingen sedan tidigare bland personalen..Spännande.När jag var på intervju, så ville dom veta om jag hade något jobbigt i bagaget. Den frågan har inte ställts på många år..Ganska viktig fråga om man ska stötta människor till att läka och tillfriskna från psykisk ohälsa..Då gäller det att personalen har bearbetat sina sår..Intervjuaren sa också att nästan alla som söker sig till liknande jobb har något i ryggsäcken..Tex föräldrars eller närståendes missbruk eller psykisk ohälsa..Nu hoppas jag att detta blir bra..Känner mig mycket nöjd med arbetet..Just nu känns livet mycket stabilare än på länge, trots lite dålig ekonomi..Men det ordnar upp sig snart..Kram..

Kan vara att avstå och förstå varför man inte ska välja vissa relationer..Kom på att jag inte uppdaterat om min och barnens pappas relation..Det blev ingen återförening. Han är för ostabil och alkoholberoende för mig. Garderober med hemgjort vin..Jag ser på honom när han får sug efter alkohol..Fortfarande en massa tomma ölburkar i hans hem..Nej, sunkighet som följer i alkoholens spår är inget för mig..Han har också fått krämpor som han döljer. Tex diarrér och dåligt minne..Hade ju sådana symtom själv när jag drack. Som tur var har min kropp återställts. Nu är vi föräldrar till våra barn. Jag har goda relationer med dom, han får stå för sig och sitt.. som någon smart sade” var och en får skämmas för sig” ..Tack fina Lisa..Det är fortfarande lika skönt att leva nykter..Det ska vara gott att leva...Kram???

Profile picture for user PimPim

... från att dras in i exmakens beroende ännu mer. Fast på ett sätt är du medberoende då ni har barn tillsammans. Din resa hittills har varit så stark och inspirerande för många och din beslutsamhet smuttar av sig! Fortsätt ge inspo!

Kram PimPim ?

Medberoende kan se olika ut har jag förstått..Kände förra sommaren något som kunde vara det. Alltså att påverkas känslomässigt av någon annans negativa känslor.Det finns massor av olika typer av medberoende. Jag har läst mycket om det, och även pratat med personer som är det..Jag har alltid satt gränser och behållit god självkänsla till stor del..Hade jag fortsatt dricka så hade både självkänslan och självförtroendet sjunkit in i skuld och skam..Nu blev det tvärtom..Självkänslan växte för varje nykter dag..Barnen är också stolta över mig, men har olika relationer till sin pappa..Den yngsta har god relation med sin far, som håller sig nykter och hittar på roliga saker när sonen är hos honom. Pappan har förstått att tiden går fort och att sonen snart är vuxen. Kul att höra att vi inspirerar varandra på forumet..?

Tankar på att dricka har jag inte haft på väldigt länge..Det känns skönt. Vaknade aldrig mitt i natten heller när jag drack, var ju helt däckad av alkohol. Numera vaknar jag ibland nattetid, har mycket tankar och idéer om mitt jobb. Just nu känns det intressant och rätt, mitt arbete. Ska sova några timmar till innan det är dags att vakna. Livet känns harmoniskt mestadels. Livet som aktiv a-beroende var aldrig harmoniskt. Det var ständigt dåligt samvete för att jag drack. Jag som alltid känt mig nöjd i min mamma och yrkesroll..När alkoholen tog över livet, blev vardagen en kamp mot stress, press, skam och skuld..Mycket kompenseringshandlande till barnen. En duktig medarbetare som började må sämre..Som tur är gick det att få rätsida på problemet..Alkoholen är ett gift som förgör och förstör..Det glömmer jag aldrig..Kram

Kan kännas tungt..Än så länge har jag klarat mig från både förkylningar och krångel med hus och bil..Jag längtar till vår och sommar..Då känns allt lättare..Jag får elda mycket så huset blir varmt..Förra vintern även för varmvatten..Nu har jag möjligheter så jag slipper elda om jag reser bort..Även min snälla granne som hjälper till..Har märkt på forumet att många tagit återfall..Inte kul..Kanske ändå lättare att ta till flaskan när det är jobbigt med kyla, slask och snö? Jag hoppas att ni som trillat dit, tar er upp igen. Att leva utan alkohol är inte så svårt..Det svåra är att sluta enligt mig..Vi är alla olika. Det enda jag ångrar är att jag höll på med skiten så länge..Kram???

Jag märker igen hur mina nära mår i sitt drickande..Jag har flera närstående som jag pratar med emellanåt. Dom jobbar och har familj, ändå räcker aldrig pengarna..Dom har partners som har inkomst..Men alkoholen kostar pengar, mycket pengar..Känner igen mig själv..Våra pengar räckte, men vi kompensationshandlade till barnen..Alltså köpte saker och godsaker för att döva det dåliga samvetet..Vaknade tidigt idag. Tänker på allt destruktivt som finns i våra liv när alkoholen tar över..Jag är fortsatt tacksam att jag tog chansen till nykterhet när jag fick möjligheten..Livet känns mjukt och lugnt..Snart vår och mer sol, det ser jag fram emot..Kram..?

Profile picture for user H02mhn

Som svar på av miss lyckad

Ja man är en bra skatteslav när man är alkis. Själv så spenderar jag nästan 3000 kr/månad på skiten. Men det är ju min medicin så.... All medicin har ju biverkningar. Men det skulle vara bra om man hittade något med mindre farliga biverkningar.

H2omhn..Jag har också druckit för alkoholens skull. Allt smakar mer eller mindre illa..Nu har jag känt av andras beroenden och labila mående pga alkohol. Jag blir irriterad och säger till dom ”sanningar” Ser att några i min närhet som återfaller sakta men säkert. 1 anhörig som tror sig kunna dricka 2,8 öl..Nu har han magproblem och ser allmänt risig ut..Jag säger till honom att det funkar med ölen ett tag, sen återgår man till sitt gamla intag av alkohol..Han byter till spel emellanåt..En annan närstående ser jag, har magrat, och blivit okoncentrerad och glömsk..Hans hem ser ovårdat ut med många ofärdiga projekt i trädgård och hus..Nu känner jag igen, att ska jag ha en ny man, så ska han vara nykterist..Jag orkar inte se fulla folk eller känna stanken av alkohol..Tacksam för min nykterhet och mitt friska liv, utan destruktivitet...?

Så tufft att se andra mer eller mindre nära må dåligt och inse orsaken till det. Av erfarenhet vet vi ju att det kräver en del att ta sig ur ett missbruk. Först och främst insikt. Har personen inte det är det kört. Inte alltid så lätt att påpeka att man tror att någon har problem. Känsligt det där. Tas det på fel sätt kan det rentav förvärra situationen. Samtidigt är det svårt att bara se på när någon går ner sig mer och mer. Usch ja, som sagt, jobbigt det där...

Önskar att du träffar någon som du känner är rätt för dig. Det är du värd. Om inte nykterist, så åtminstone någon om inte dricker sig berusad och därmed blir personlighetsförändrad. För det är nog det som är värst. Vi som dessutom är högkänsliga märker ganska fort om det slår över aldrig så lite.

Kram

Vinäger..Jag vet ju själv hur svårt det var att ta steget till nykterhet..Den ena av dom närstående har haft en lång period av nykterhet. Han dricker för att lindra stress, och av långvarigt beroende..Vi har diskuterat en del kring beroendet, men han som många andra tror det går att dricka lagom. Innerst inne vet han nog att det är omöjligt när man fått in beroendet i hjärnan..Just nu är jag på spahotell..Här flödar alkoholen..Mer regel än undantag med drinkar och öl i poolerna..Känns inte jättesunt, men så har det blivit även i dessa miljöer...Vi har haft en mysig vistelse utan alkohol..Snart väntar en lyxig hotellfrukost och mer spa-bad..Jag har kontakt med en man som inte dricker alkohol, men vi har inte träffats än..Allt har en mening..Vi får se om vi är ämnade för varandra på något sätt..Kram

Har mycket tankar kring alkoholismen och dess följder. Barnens pappa är ju en följetong som hänger med, förmodligen resten av mitt liv, men förhoppningsvis mer i periferin. Nu har han blivit ihop med en kvinna som är så alkoholiserad så att hon har blivit av med sina barn. Detta är en mindre ort så alla känner alla. Jag har sagt till honom att en alkis har väldigt svårt att hjälpa en annan alkis att bli nykter, ofta är det tvärtom. Jag nämnde mig och honom som exempel som istället drog ner varandra. Sonen bor ju fortfarande hos sin pappa v/v och det är därför jag måste bry mig. Sonen vill bo hos pappan trots att jag sagt att det är frivillig. Jag funderar en del kring detta. Det blir en skam för mig också att exet nu är ihop med en kvinna som är så nedgången i missbruk. Hon har varit på flera behandlingshem men inte orkat ta sig ur missbruket..Jo, det är hans val. Men måste ändå ha kontakt så länge som sonen vill vistas hos sin pappa..Måste prata mer med sonen. Är ju livrädd att sonen ska ta mer skada (medberoende, skam, skuld) än vad han fått tidigare av mig och pappan. Så skönt att sonen snart börjar gymnasium. Tur att sonen är stark, så han bestämmer en del hos pappan. Tex vilka som får vara där när han är hos pappan..En annan sak jag tänker på när jag läser om anhöriga..Varför säger folk ”min alkoholist?”. Äger dom personen? Det är också stigmatisering tycker jag. Det är väl ingen som säger om sin fru tex att ”min diabetiker” eller min ”sexmissbrukare”? Jag tycker det låter mycket märkligt..Mitt mående är just nu sådär..Svänger en del..Läser väldigt sporadiskt på forumet. Kände att nu att jag är lite ”anhörigsaktig” ..Bra att det finns även den sidan här..När det handlar om beroende så är det bra att läsa om båda sidor av helvetet..Att en substans kan påverka oss så otroligt mycket, och göra en sådan enorm skada..Inte bara i nuet utan även på våra barn som vuxna..Tur att vi har förmåga att prata om problemen..Varm kram?

Det är ju inte klokt vilken stor plats alkoholen tillåts och accepteras ta i vårt samhälle. Precis som du skriver, den gör ju enorm skada, inte bara för den som dricker utan alla runt omjring,inte minst barnen.

Usch, vilken jobbig situation med din son. Hoppas han själv kommer till insikt. Med dig som nykter mamma har han alla förutsättningar. ?

Gillar din sista mening: "Tur att vi har förmåga att prata om problemen". Ja, inte minst här på forumer, där vi anonymt kan diskutera det mesta.

Kram till dig

Nu bor sonen enbart hos mig.Han har diskuterat med sina äldre systrar, och jag har stöttat och sagt att han väljer själv. Sonen förstår och vill inte vara hos pappan när han väljer umgänge med a-missbrukare. Jag har inte lagt mig i utan lugnt talat om för pappan,att det är han som väljer. Huset börjar bli sunkigt, och sonen vill inte bo så. Har ju försökt diskutera beroendet med pappan många gånger. Men som många andra med beroende gör. Han lyssnar, men gör ingen förändring. Tycker sonen är stark när han gjorde valet. Sonen läste upp ett sakligt, känslosamt och bestämt sms för mig som han skickade till sin far. Det känns bra att jag har en så stark son. Och starka barn som stöttar varandra..Kram?

Blir rörd av situationen. Vikjen fin och klok mamma dina barn har. Så skönt att du inte behövde gå in och peka med hela handen, utan det fick bli en mogen sons eget beslut. Det blir bäst så.

Kram på dig ?

Vad bra att din son är så klok!
Skönt för dig och att ni verkar ha en så bra känslokontakt med varandra. ?
Lycka till er?

Kramar
???

Jag är glad att sonen är stor nog att bestämma, samtidigt skulle han vilja bo hos pappan halva tiden, men det går inte nu... Tiden rullar på..Snart är det gymnasium och trolig flytt till den staden..Jag känner själv att mitt avstånd till pappan går automatiskt när sonen bor hos mig..Det känns lugnt och skönt..Nu har jag fått nytt fast jobb iland igen, som känns toppen..Kramar?

Kollar runt på dejtingsidor..Blir ostabil av vissa mäns profiler..Pratade med en kvinna som varit nykter i 10 år. Hon sa att hon blev ostabil när hon hade förhållanden med män som drack alkohol.Oavsett om det var ”normal” bruk dvs inte a-beroende partners..Det är klart att jag skulle vilja bli kär igen..Men passar mig för män som är nyktra beroende..Dom kan ha övergått till annat beroende..Svårt det här..Men vi får se..Hörde av en gammal kärlek nyligen..Spelmissbrukare..Han spelade fortfarande..Vill inte ha någon missbrukare i mitt liv..Så jag tackade nej till att ses..Kändes väldigt skönt..Kram

Hoppas du ska hitta en mysig och go kille att få ihop det med.
Du verkar vara en så himla klok och gullig person och det känns som rena slöseriet att du inte ska få dela med dig av dig själv...???

Kramar
???

Nytt försök med att sonen bor hos sin pappa..Full igen..Sonen besviken, men vill vara kvar en natt till..Just nu känner jag en enorm ilska mot exet och mot alla alkisar...Jag som själv är beroende känner så..Men när det handlar om barnen, så borde man skaffa antabus eller vara ärlig och säga att man inte klarar det..Jag vet att jag är en speciell beroendepersonlighet..Jag hade inte förnekelse i mitt missbruk, utan var ganska ärlig. Visste sedan jag var ung, att jag var i riskzonen genetiskt..Jag struntar i alla förklaringar om exets mängder, grader av fylla osv, osv..Nu hoppas jag sonen fått nog..Någon gång borde exet börja fatta..Men det verkar som om han snart druckit bort de sista hjärncellerna..Det syns inte så mycket utåt med fina bilar osv..Men förfallet har funnits länge, och snart sitter han själv, med sina andra gelikar och har supit bort sina barn..Så jäkla trött blir jag..Ursäkta gnället, men så skönt att skriva av sig..Ingen ide att prata med honom när han är full..

Ja..Det hade varit fint med kärlek i livet..Svårt eftersom många är skeptiska mot oss nyktra..Borde vara tvärtom..Men tror att det dyker upp någon såsmåningom..Kram på dig???

Dessa sköldar som gör att vi inte söker hjälp för vårt beroende..Synd att öppenheten och kunskapen om beroende och missbruk går så sakta..Annars hade många barn sluppit lida. Tänk om arbetsgivare i högre grad hade pratat med anställda, så fort misstanke om missbruk finns..Nu tänker jag på alla missbruk, som gör att vi mår dåligt och pendlar i humöret. Spel, alkohol, droger, mat, porr, träning mm. På nuvarande arbetsplats ser och hör jag om flera som troligtvis har problem. Det är många som byter missbruk beroende på livssituation. Förmodligen utan att tänka så mycket på det..Det blir för mycket av något helt enkelt..Mani, passion, beroende..Det hänger ihop..Önskar att samhället blev mer öppet och att vi människor började reflektera kring missbruk och beroenden..För att den yngre generationen skulle ha bättre odds mot alla sorters beroenden..Att vi har gener i hjärnan som ökar risken för att bli missbrukare av något..Jätteintressant men tragiskt samtidigt..Kram..

Profile picture for user Barnmorsan

Jag hoppas att det löser sig med din son. Jag tycker det är så starkt av dig att stå stark vid din sons sida i maktlösheten som det medför när sonen far illa hos sin pappa. Det är starkt av dig att välja en annan väg. Vägen uppåt och framåt. Tänk vilken tur att han har en sån klok mamma! En klok mamma som är villig att reparera och arbeta aktivt för en bra relation.

Jag önskade också att vi kunde prata mer öppet om beroendeproblematik. Den är ju så vanlig och kan se ut på så otroligt många olika sätt.
Kram

Ja att vara uppriktig och ärlig utan att låta vreden ta över situationen, det har blivit min utmaning flera gånger. Vill ju att sonen ska förstå så mycket som möjligt, så han inte blir medberoende och döljer saker. Samtidigt så är det hans älskade pappa som han i goda stunder fortfarande har..Det är lättare med dom vuxna barnen, som ser på det utifrån. Nu är det inte länge kvar förrän sonen flyttar till annan ort för studier..Det känns bra..Kram..

Nu var exet full igen på sin pappa-vecka..Sonen vill inte dit mer..Jag är glad att sonen är stor och kan säga ifrån..Jag blir så trött och förbannad..Tittar på hus långt härifrån, närmre havet..Det är min nästa ide..Lämnar inte sonen själv i trakterna utan att han måste vara stor nog att klara sig..Pratade med en av döttrarna som tyckte det kunde vara bra..Vill inte vara kvar i denna bygd för länge där exet och hans nya, spiller över sin fylleskam på oss.. Jag har inget som binder mig här sen..Denna jävla alkohol som förstör så mycket...Känner ilska och frustration..Kom precis på att imorgon har jag varit nykter 3, 5 år...Tiden går fort..Läste något bra på forumet..”Vill inte slösa bort min tid på någon som slösar bort sin tid..Angående medberoende eller Pardrickande, där den ena vill sluta dricka..Ett himla tidsslösande med alla former av beroenden....Kram

Du har skrivit många fina och kloka tankar som har hjälpt och stöttat många gånger..Tack för att du finns..Kram

Innan jag förstod att det var lättare än att försöka minska..Jag förstår känslan som de flesta har..Det går ju att dricka lagom ibland? Ja det gör det, men det är en sinnesförändrande och beroendeframkallande substans vi pratar om..Hjärnan är beroende..Vi vill inte vara det..Hjärnan ser till så vi får i oss alkoholen..Vi smusslar, smyger, planerar för att kunna köpa och dricka..Vi vill inte men hjärnan lever sitt eget liv..Därför struntar vi i att barnen, partnern, släktingar, ja våra närmaste, ber, hotar gråter om att vi ska sluta, men hjärnan bryr sig inte..Våra själar gråter men beroendehjärnan myser av att återigen ha vunnit..Den dagen vi fattar att hjärnan är beroende och det försvinner aldrig..Den dagen har vi vunnit över alkoholen..Men vi måste alltid vara på vår vakt..Beroendet ligger inkapslat och väntar bara på att få övertaget igen..Så ser jag på alkoholberoendet..Kram..

Jag och sonen hade bastuinvigning i vår nya bastu..Det var så härligt. Nästan overkligt. Vi bastade och drack bubbelvatten. Gick ner till sjön, men för kallt för ett dopp..Mysigt ändå..Livet känns bra..Jag har en del nya planer..Sonen ska ju gå i skolan i en annan stad till hösten..När han inte behöver mig så mycket mer har jag funderingar på att flytta närmre havet..Vi får se..På kärleksfronten är det ganska lugnt..Finns en man som dricker sparsamt..Kanske funkar, hellre det än att vara i någon annans sug..Dvs. någon som lider av sitt beroende men har inte gjort en inre rensning..Och har då sug och psykisk obalans..Kanske försöker hantera beroendet med jobb, skärm, spel..Sonens pappa frågar om hjälp för sitt alkoholmissbruk av mig..När han är full..Jag rekommenderade honom till forumet..Jag bryr mig inte så mycket om honom..För min del kan han supa så mycket han orkar men hade varit bättre för barnen om han kunde välja ett nyktert liv..Tänker prata med honom och säga att han smsar mig nykter hädanefter...Nu är det snart semester?. Kram

Det låter som om ditt liv rullar på. Skönt att sonen naturligt kommer bort från sin pappa ett tag. Distans brukar hjälpa tankarna i rätt riktning. Hoppas du vågar satsa på kärleken. De som dricker sparsamt har ju sällan svårt att låta bli om man ber dem i en viss situation. Om man nu skulle önska det.

Kram till dig

Förr: All planering handlade om att fylla husbilen med det man behöver..Sedan åkte vi iväg..Helst hade vi packat med oss vindunkar och ölbackar innan..Annars var det smidigt att handla på vägen så man slapp hemmabolagets kassörer med i vårt tycke, spion och nedvärderande blickar..Vi var ju stamkunder på ortens enda bolag. Resan gick ibland till Danmark och Tyskland. Där gick många tusenlappar till alkohol, för det var ju så billigt..På semestrarna var aktiviteterna grill, bad och annat..Men många semestermornar kändes hemska. Med kvällen i ett fylletöcken..Vad hände, just det ja, vi träffade folk.Som vi söp med..Skönt att vi rumlade oss tillbaka till husbilen på natten..Museum och nöjesparker som besökts i bakfyllans ånger..Inga roliga minnen så här efteråt..Barnen som bara fick acceptera och ibland skämmas för oss..................,Idag: Jag packar min bil med allt utom alkohol..Alla pengar kan jag nu använda till mig och mina nära, istället för att köpa alkohol..Slipper fundera på när jag kan köra på morgonen..Ingen behöver skämmas för mig längre..Inte jag eller mina barn..Jag har fått en bikinivänlig kropp..Allt smakar bättre när skammen är borta..Mer Sol och bad för jag har inte bråttom till uteserveringar eller till vindunken i husbilen..Varm Sommarkram?

Fina Miss lyckad ?
Ååh, så bra och fint du beskriver din historia då och nu!
Hoppas ni får en fin sommar du och din son???

Kramar
???

Denlillamänniskan?..Nu är det på gång med boende till sonen..Äntligen hittat något..Hans pappa sjunker djupare ner i alkoholen..Känns skönt att inte bry sig..Det känns som om jag äntligen slipper ha några känslor för honom, bra som dåliga...Super han så är det bara han som kan göra något åt det..Det verkar som om alla barnen nu förstått det också..Ingen kan hjälpa någon som inte vill ha hjälp..Snart dax för semester..Skall åka till havet..Det bästa som finns..Kram?

Profile picture for user jagvillmåbra

Som svar på av miss lyckad

Lite kort svar.. Jag håller inte med om att alkoholfritt vin skulle vara detsamma. Alkohol är en smakbärare. Ger karaktär till vinet. Jag jobbar med mat så för mig är det ett helvete att inte få/kunna dricka. Längtar så tillbaka till när det ibland räckte med ett halvt glas vin till maten.

Jag vet inte riktigt om du svarat på något här. Men oavsett så låter det jobbigt för dig att sakna alkoholsmaken..För min del har jag aldrig tyckt att något smakar gott med alkohol..Jag drack enbart för berusning..Fick ju svepa i mig vin för att det smakade vämjeligt..Men alla är vi olika..Hoppas du hittar andra nyttigare drycker som faller dig i smaken..

Så känns det för mig när jag läser om er som har ramlat eller börjat dricka efter lång nykterhet..Som tur är kan man alltid byta spår..Det går att falla lite och sen upp igen..Det hoppas jag att du gör nu..Just du är värd ett gott och friskt liv..Släng bort skuld och skamtäcket...Och börja tro på dig själv och din styrka..Den finns där..Varm kram..???

Nu har jag semester..Känns fint..Ligga kvar i sängen på morgonen, och känna solens strålar leta sig in genom fönstret..Var på Västkusten hos min dotter..Vi sov över i ett vackert hus vid havet..Det fanns en synlig bar i huset med massor av flaskor..Jag kände ingenting..Tittade bara och kände en slags avsmak..Tänker fortfarande på alkohol som en sinnesförändrande substans, som förstör mycket..Vi hade mysigt och åt massor med skaldjur och tillbehör..Lite olika kolsyrade drycker till det..Jag känner mig fri ej fången..Kram?

Profile picture for user Mirabelle G-S

Låter som en perfekt start på semestern :) Tänk att en dag sitta med massa flaskor inom räckhåll och inte känna något annat än motvilja... Längtar dit. Jag vågar fortf inte vara i närheten av alkohol. Önskar dig en fin fortsättning på semestern!

Tiden går och vi med den..Jag har läst många trådar, på forumet under flera år. Alla som har klarat sig och blivit fria, har också vacklat i början..Men dag läggs till dag, vecka till vecka osv..Jag har fått ett lugn och en säkerhet med tiden..Tror att vi omprogrammerar hjärnan genom insikter och förståelse för beroendet..Du kommer också dit, Styrkekram ?

Profile picture for user Skillnaden

Tack för din tråd, som varit min morgonläsningen idag ☀️ Precis vad jag behövde ?

Att du tyckte min tråd var intressant..Jag har läst massor av trådar genom åren, och fått mycket stöd av det..Det blir som en slags Terapi, som man styr över själv..?

Profile picture for user Skillnaden

Ibland blir en stärkt av igenkänning, ibland tröstad, ibland lugnad, någon enstaka gång upprörd, forumet är fantastiskt, fyllt av så mycket värme och kärlek, styrka och mänsklighet och ja, en styr över det, sträckläser vid behov och pausar när en fått nog ?

Må du få en fin söndag ☀️ Jag ska ut på långpromenad med picknick, men först dra mig i skön säng en liten stund till ?

Och passa på att tacka för att du gör skillnad här, inte minst hos mig. ? Du är också unik, då du har det enda namn jag vill se särskrivet, bara det... ?

Ha en fin sommar! ☀️

Kram

Ånger och bitter eftersmak..Alla ska vara glada. Vuxna som mår gott och har semester, barn som busar i solen och äter glass..Så föreställer vi oss sommaren när den är som bäst..Så upplever vi sommaren ibland. Men det finns minnen av vuxna som efter för många glas rosé, eller öl, börjar bråka. Barn som inte sover på natten, utan ligger och lyssnar..Vuxna som gått över gränser på många sätt..Enbart för att substansen alkohol solkat ner det vackra..Morgonen efter när vuxna ligger i ruelse och baksmälla..Barnen vaknar och allt verkar som vanligt, men ändå inte..Dom vuxna som igår skällde på varandra, och som nu verkar ha glömt det..Bäst att inte prata om det tänker alla..Om man inte säger något, så finns det inte...

Senaste åren tycker jag dock att föräldrar tagit det lite lugnare vad gäller A. Det har inte varit ett påfyllande nonstop. Hoppas verkligen att det inte har varit en slump just där jag befunnit mig. Tänker att kampanjer som en vit jul och liknande ändå kanske har öppnat ögonen på en del. Det pratas åtminstone om att barn inte gillar påverkade föräldrar på ett helt annat sätt än tidigare. Små steg framåt.

Ha en skön sommar, fina du. Tack för att du finns här. ?

Kram

Planerade en utflykt med exman och son..Tänkte det kunde bli en fin dag för oss alla..Sonen har varit hos sin pappa 1 vecka och det har fungerat. Sa till exmannen att han skulle hålla sig nykter så han var körbar nästa dag för utflykt..”vi får se” svarar han..Nej sa jag..Vi bestämmer nu..Annars kan det kvitta..Kände irritation och ilska..Jag bestämde mig senare för att strunta i utflykten..Ingen ide att börja må dåligt för hans drickande igen..Han förstod mig sa han..Det var ju bra...Vill absolut inte ha honom som man igen, men tänker på sonen som tyckte det kunde vara roligt..Vi hittar på något annat istället jag och sonen..Kram..

Profile picture for user Rosette

Nu är din tråd flyttad, fint att känna att det är dags för nästa steg. Hör av dig om det är något som verkar på tok men vad jag kan se borde den ha flyttats smidigt!
Varma hälsningar,

Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet