@vår2022 Vad underbart det låter med stuglivet på semestern. Jag blir så glad och inspirerad när jag läser om skillnaden mellan ditt tidigare liv och ditt nuvarande liv. Känner igen mig precis när du beskriver livet som alkoholist och börjar ana att livet som nykter kan bli en ny helt nivå av livsglädje, frihet och känslomässig rikedom för mig också. Fortsätt dela och inspirera! 🦋

@majken_r @te
Vad bra att jag kan inspirera😁. Måste erkänna att det ibland är lite jobbigt och svart när jag berättar om hur det kunde vara som alkoholist, men det är något terapeutiskt i det att gå tillbaka och våga sätta ord på hur det verkligen var. Skammen, ångesten, smusslandet och smygandet som genomsyrade en stor del av mitt liv. Det var ju vardagsmat, min hemlighet och så normaliserat för mig och det är först nu jag på riktigt kan se skillnaden själv. Och förfäras. Funderar ibland på om jag verkligen ska skriva så jobbiga saker, men det är här som jag kan skriva fritt, i min tråd och terapia mig själv😂. Och även få reflektioner och nya perspektiv på saker som är utvecklande för mig. Att jag sedan kan inspirera andra fyller ju även det ett gott syfte. Man tror ofta att man är ensam om att vara ”knäpp” med en massa egendomliga beteenden, men det visar sig att vi är många som har liknande beteende och det är en lättnad att man inte är helt ensam om det. Och det viktigaste, att det går att förändra ett destruktivt och ohållbart beteende😁.

@vår2022 Jag tycker att det är modigt/bra när man skriver om hur det har varit eller om man är mitt i processen att våga berätta/våga blotta sig. Jag vågar inte blotta mig helt och hållet eftersom jag fortfarande är kvar i träsket (även om jag är så mycket närmare att lämna det) och jag känner mig för sårbar. Men när du berättar om hur du var/betedde dig och även berättar om ditt liv så blir det hjälpsamt för mig. Ungefär som….ok hon levde så då…och lyckades ta sig ur det livet och mår så gott nu…det känns så hoppfullt🙏🏻💪🏻

Kram🥰

@Varafrisk Ja, det är modigt att öppna upp sig och tänker att det också är viktigt att man har sin gräns för hur mycket man vill dela. Att man inte säger saker man kanske egentligen inte vill säga. Så även om man är kvar i ”träsket” eller kommit därifrån så finns det en gräns/integritet som det är viktigt att värna om och som bara tillhör en själv. Som nykter är det för mig lättare att säga saker jag står för och har även koll på var min integritet går, det kunde hända att jag gick över gränsen när jag hade druckit, eller att det jag sade kom ut ur munnen på fel sätt.

Kram🥰

Fint att läsa @vår och viktigt att orka se sanningen så som den var. Alla som dricker på det sättet som vi- många/de flesta av oss här- lever ju långa perioder i förnekelse, eller man tittar på sitt liv liksom med ett öga. Jag vet att allt inte var falskt i mitt liv men tillräckligt mycket smussel och undvikande beteende i relationer, att jag i efterhand ser att jag kunde ha ett tillgjort sätt för att jag inte stod med båda fötterna på marken. Det är främst glädjande att ha lämnat men stundtals sorgligt att tänka på. Att dela med sig är ofta hjälpsamt för fler. Att känna igen sig är betydelsefullt. Tack 🙏🏻💕

@Se klart Tack för ditt inlägg. Det är så givande att få svar för de för reflektionerna vidare. Tänker att det är väl det acceptans handlar om. Att känna hur det känns när man tänker på saker som hänt, uppmärksamma var det känns i kroppen, acceptera det och gå vidare. Att man inte fastnar i tankarna, för det är bara tankar som många gånger är hemskare för att man dömer sig så hårt och det skapar känslor av att man är värdelös. Att tankar faktiskt bara är tankar som skapar känslor och som kan spela oss spratt. Ungefär som om man tänker på hur man saknar alkohol, hur tråkigt det är utan, så skapas känslor av sug. Tankarna skapar suget. Har man positiva tankar på skönt det är utan alkohol, skapas inte känslor av sug.

Tänker också, nu när man kommit halvvägs i livet, 55+, att man har med sig en hel del erfarenheter och händelser. Man börjar få en självbiografi och redo att sätta igång och skriva sina memoarer😂. Verkligen händelser och beteenden i livet som bestått av både med- och motgång, himmel och helvete. Att man är förlåtande mot sig själv för händelser som inte riktigt blev som man önskat, men att man ändå då gjorde sitt bästa utifrån de förhållanden som då rådde. Tacksam för att inget riktigt allvarligt inträffat och att man i alla fall inte mördat någon🤣. Att ha acceptans och gå vidare, för utan acceptans är det svårt att gå vidare. Att glädjas i nuet av hur livet är och låta det dominera känslorna. Att vara tacksam för att man gjort ett rejält omtag på 360 grader i syftet att man ska må bra och värdera det liv man fått. Vara tacksam för att man till slut förstod att alkoholen måste bort, då den förstörde och hindrade dig att leva fullt ut. Vara tacksam för att du är du❤️

Nu har semestern börjat och jag vaknar upp första morgonen i vår stuga uppe i norr med kaffe i sängen. Det har blåst och regnat massor men värmen från öppna spisen gör tillvaron varm och skön. Första morgonen på evigheter som jag vaknat upp nykter och sovit gott här. Min klocka visar att jag sovit riktigt bra, bäst på många veckor. Jag är omgiven av skön natur med skog och en sjö, så stilla och tyst. Vi är en stor familj på tre generationer som träffas här årligen. Det första jag brukade göra när vi kom fram var att öppna en BiB och hälla upp ett glas vin som jag drack och fyllde på under tiden jag fixade med sängar, täcken och kuddar till alla, packade upp mat och kläder. Stressad och i varv. Bada bastu, laga mat, äta och diska. Igår vi hjälptes åt med allt, lugnt och stilla. Jag kunde verkligen njuta av att vara framme, basta och ta ett dopp i skön, så ljuvligt! Prata med mina nära jag inte sett på ett tag och höra hur de har det och mår. Vara här. När jag diskade (ingen diskmaskin här och det tar mer tid) påmindes jag om hur jag brukade ha ett glas vin i en kaffemugg som kamouflage som jag smuttade på under tiden. Tidigare diskade jag gärna för att kunna dra mig undan och dricka, igår gjorde jag det för att jag gillar att diska och göra fint, jag får en stund för mig själv och kan reflektera och vara i mina tankar. Kvällen avslutades med att vi streamade em-matchen i damfotbollen mellan Sverige och Nederländerna, spännande match som avslutades med 1-1. Sedan gick vi och lade oss, huset blev tyst och jag somnade med en inre harmoni, skön känsla av lugn och ett leende på läpparna. Här är gott att vara❤️

majken_r

@vår2022 så skönt det låter! Och att få sova sådär gott.. 🙏🏼 Nu blir det också en nykter vistelse, ytterligare tillfälle att se och känna kontrasten och känna att du går på en bra väg. Du är grym🙌🏼 Kram och ha en go söndag☕️

@Varafrisk @majken_r Ja, det är verkligen skönt att se och känna skillnaden och att få sova en hel natt utan att gå på toa😁. Nu ska jag nyfiket utforska mina fortsatta upplevelser och intryck och känna kontrasterna. Det är mysigt och roligt att vara så många tillsammans, men så klart kan det emellanåt också vara lite jobbigt att vara så nära inpå varandra en vecka. Under årens lopp har det emellanåt varit spänt, många viljor och olika sätt att tänka om saker. Vi har gjort olika förändringar för att minska friktion och för min egen del så har stressen och friktionen inom mig själv, kommit till en annan nivå. Den kommer att påverka helheten pga av mitt inre lugn och bättre självkänsla, och pga jag satt ”nya” gränser för mitt egna beteende och var den går för andras beteende mot mig. Det gör mig tydlig och trygg för både mig själv och andra.

Ha en fin söndag🌸❤️

@vår2022 vad härligt det låter och vilka insikter, ett lugn av att diska för att det ska fil fint! Inget smusslande och pusslande utan bara lugn och inre frid! Underbart! Är på vårt sommarställe, ångesten följde förvisso med på resan men inte smusslandet vilket är huvudsaken för mig denna sommar - ingen alkohol, tids nog blir det bättre. Önskar underbar vecka! 💕🥰

@vår jag känner igen mig så hundra procent i det du beskriver av att vara ensamma fixaren- och då se till att vattna med vin. Samtidigt stänger man andra ute. Och i värsta fall finns drag av martyr… en skamlig känsla som ibland används för att rättfärdiga skamligt beteende… den största skillnaden jag märker är just att inte bara ensam fixare. Att vara i en gemenskap av att lösa problem och skav som uppstår. Jag tror att det egentligen är det värsta vi gör mot oss själva när vi dricker. Ensamheten.
Önskar dig dina dagar i gemenskap och att utforskandet av det fina livet bara får fortsätta och pågå. Kram 🥰

@vår2022
Jag älskar att läsa i kapp hos dig. Blir alltid upplyft av dig och känslan av att det går att förändra sitt liv är du ett stort bevis på. Det ger mig hopp om att jag oxå kan, att det inte är omöjligt! Du är en sann inspiratör!
Det låter underbart med en stuga högt upp i landet med skog och sjö nära. Kan tänka mig att luften är frisk och klar och att ni tar långa härliga promenader. Njut av dagarna där! 💛
Stor kram 🤗

@Se klart Ja, det är verkligen drag av martyr i att fixa allt. Du berättade tidigare att du fick vara mamma till din mamma, och martyrskap har jag lärt mig av min mamma. Den insikten har jag haft bra många år, och jag har satt en gräns för det många gånger, men riktigt ordentligt förra sommaren här, med mycket kaos i kölvattnet. När jag blev nykter för drygt 8 månader sedan kunde jag på riktigt även jobba med det på djupet inom mig. Landa och stå för min gräns mot henne. Det har tagit på rejält i relationen, men jag har gjort mig fri och hon verkar förstå det. Denna sommar ses vi inte här som vanligt, något vi kommit överens om som verkar bäst för denna sommar. Det känns bra för oss båda och jag hoppas att det leder oss framåt i relationen. Jag står stadigt och tryggt vid min gräns och är glad för att inte ta martyrskapet vidare till nästa generation. Jag hoppar även ur min ”gamla” martyrroll bland mina syskon, barnen med mina nya gränser. Istället hjälps vi åt att göra saker och ta ansvar.

Ha det gott du med i ditt semesterfirande med familjen och kram❤️

@Rehacer Tack!❤️. Blir alltid glad av att läsa hos dig och höra av dig här och jag är gärna din inspiratör. Jag vet att du kan för du är en riktig power woman! Ja, här är det frisk och klar luft och den ska jag verkligen insupa😁. Tog ett löppass i morse och maken hade värmt upp bastun under tiden. Jag tog en bastu och dopp efteråt. Sade till honom ”vem behöver vin när man kan få en sådan kick av att springa och sedan basta med bad, rena dopaminruset!” Han höll med.

En vecka kvar sedan får du också semester, kram❤️